3777
Sök

BMW E36 325i Coupe -93

Vid 15 års ålder köpte jag denna som min förstabil, detta var i mitten på maj 2011. Jag är rätt säker på att den hade stått på skroten om inte jag hade köpt den för där var väldigt mycket som behövdes göras. Så renoveringen... Visa mer

///M-Power
310 835 Visningar
Projektet avslutat 6 januari 2015
German Engineering
9 083 Inlägg
31 januari 2013
Vad kör du med för koppling? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

///M-Power
1 032 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Vad kör du med för koppling? smile

Original än så länge, men blir det turbokonventering så blir det nog en fjädrad Sachs 6-puckad sinterlamell och ZF-växellåda wink
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (31 januari 2013)

German Engineering
9 083 Inlägg
31 januari 2013
Skulle det inte funka med 4-puckad sinterlamell? smile

///M-Power
1 032 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Skulle det inte funka med 4-puckad sinterlamell? smile

Ja kanske det wink Men ska köra den rätt så mycket på sommaren så en 6-puckad är nog lite behagligare wink

German Engineering
9 083 Inlägg
31 januari 2013
Då är jag med på noterna smile

///M-Power
1 032 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Då var allt nerslipat och klart, äntligen! smile Så nu är det bara att köra det till lackeraren. Det som ska lackas är:

* M3 Frontspoiler
* M3 Sidokjolar
* M3 Backspeglar
* M3 GT Vinge
* Bagagelucka
* Motorhuv
* Framskärmar
* Grillram

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-41b2aed1ff6404fdd1fd0a625f32cfaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-cc50d62c87d53f7d9f8104ad05d62c66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-4df669ab40145c9e64b2ff64f624159f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-a38f22d7c5b41c994698594d1ce18524.jpg

German Engineering
9 083 Inlägg
3 februari 2013
Detta kommer att bli bra smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
3 februari 2013
Trevligt projekt! smile

Ang 618-platta och 6-puck så kan jag säga att det är det är inte så behagligt. Biter ilskt och gäller att ha rätt varv när  man släpper upp och ner kopplingen. hade det på 525:an när den rullade med turbo tongue En organisk lamell hänger med rätt långt med 618-plattan, frågan är hur länge bara

///M-Power
1 032 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Trevligt projekt! smile

Ang 618-platta och 6-puck så kan jag säga att det är det är inte så behagligt. Biter ilskt och gäller att ha rätt varv när  man släpper upp och ner kopplingen. hade det på 525:an när den rullade med turbo tongue En organisk lamell hänger med rätt långt med 618-plattan, frågan är hur länge bara

Tackar! smile Aha det visste jag inte, till och med om det är en fjädrad 6-puckad? Har alldrig fått prova en bil med sinterkoppling så vet inte hur det känns smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
3 februari 2013
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:
Trevligt projekt! smile

Tackar! smile Aha det visste jag inte, till och med om det är en fjädrad 6-puckad? Har alldrig fått prova en bil med sinterkoppling så vet inte hur det känns smile

Jag har faktiskt inte provat fjädrad. Jag körde med m20 svänghjul för att slippa dubbelmassesvänghjulet och få den rappare. Sen en sachs 618-tryckplatta och en stum 6-pucks sinterlamell. Det var inte kul att köra med det, gör aldrig om det tongue Visst ska du köra på bana så är det ok, men aldrig annars tongue En organsik lamell till det klarar 450nm såg jag nu. Det kommer man ju rätt långt på smile

///M-Power
1 032 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:
Trevligt projekt! smile

Jag har faktiskt inte provat fjädrad. Jag körde med m20 svänghjul för att slippa dubbelmassesvänghjulet och få den rappare. Sen en sachs 618-tryckplatta och en stum 6-pucks sinterlamell. Det var inte kul att köra med det, gör aldrig om det tongue Visst ska du köra på bana så är det ok, men aldrig annars tongue En organsik lamell till det klarar 450nm såg jag nu. Det kommer man ju rätt långt på smile

Ja det gör man men tack för rådet, bra att veta!  Få höra runder lite om en fjädrad 6-puckad är lite "snällare" om man säger så  Förresten, gjorde det mycket skillnad med M20 svänghjul för det skulle man kanske satt ditt när man bytar koppling och växellåda? smile Har ju tänkt sätta ditt en sportkoppling och ZF-växellåda om det blir turbokonventering wink

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
3 februari 2013
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:

Ja det gör man men tack för rådet, bra att veta!  Få höra runder lite om en fjädrad 6-puckad är lite "snällare" om man säger så  Förresten, gjorde det mycket skillnad med M20 svänghjul för det skulle man kanske satt ditt när man bytar koppling och växellåda? smile Har ju tänkt sätta ditt en sportkoppling och ZF-växellåda om det blir turbokonventering wink

Gör så smile Ja, det är ca 6kg lättare och bilen blir rappare. Har det fortfarande på 525:an. Den låter rätt vasst big_smile Dubbelmasse är inte kul att ha vid trimning heller. Väger på tok för mkt, risk att man kör sönder bussningarna i det och det vibrerar och låter illa sen.

///M-Power
1 032 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:

Gör så smile Ja, det är ca 6kg lättare och bilen blir rappare. Har det fortfarande på 525:an. Den låter rätt vasst big_smile Dubbelmasse är inte kul att ha vid trimning heller. Väger på tok för mkt, risk att man kör sönder bussningarna i det och det vibrerar och låter illa sen.

Aha okej ja det låter ju intressant! För det har jag inte tänkt på innan smile Är det BMW Original M20 svänghjul som sitter i E30? smile Och passar det bult on? smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
3 februari 2013
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:

Aha okej ja det låter ju intressant! För det har jag inte tänkt på innan smile Är det BMW Original M20 svänghjul som sitter i E30? smile Och passar det bult on? smile

Det sitter i E30 och E34 med M20 motorer. Får man tag i det "nyare" M20 svänghjulet så får man modifiera tråget lite lätt, men det är inget svårt. Är två bultar som är ivägen, man får korta dom lite bara. Om man nu inte vill svarva ner svänghjulet lite till, men tråkigt om det bli obalans. Annars är det bolt on. Iom att svänghjulet är tunnare så krävs det en 15mm längre kopplingspinne eller att man svetsar på en distansring på uttrampningslagret. Men det funkar fint. Finns mkt info om detta på PPF.

http://forumbilder.se/images/52212010525197ded.jpg
Såhär ser det ut bakom svänghjulet

http://forumbilder.se/images/4121201052715b6c0.jpg
Så valde jag att göra

http://forumbilder.se/images/01212010529010881.jpg
Annars hade det tagit i
Senast redigerat av Marcus_89 (3 februari 2013)

///M-Power
1 032 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
Marcus_89 skrev:

Det sitter i E30 och E34 med M20 motorer. Får man tag i det "nyare" M20 svänghjulet så får man modifiera tråget lite lätt, men det är inget svårt. Är två bultar som är ivägen, man får korta dom lite bara. Om man nu inte vills varva ner svänghjulet lite till, men tråkigt om det bli obalans. Annars är det bolt on. Ioma tt svänghjulet är tunnare så krävs det en 15mm längre kopplingspinne eller att man svetsar på en distansring på uttrampningslagret. Men det funkar fint. Finns mkt info om detta på PPF.

http://forumbilder.se/images/52212010525197ded.jpg
Såhär ser det ut bakom svänghjulet

http://forumbilder.se/images/4121201052715b6c0.jpg
Så valde jag att göra

http://forumbilder.se/images/01212010529010881.jpg
Annars hade det tagit i

Aha tack så mycket för infon! Det uppskattas verkligen big_smile Ska forska vidare om detta, så kan det nog bli så att jag sätter ett M20 svänghjul i den också smile

mår bäst bakom ratten
89 Inlägg
6 februari 2013
ser ut att kunna bli en häftig kärra, prem lagd smile

.

///M-Power
1 032 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Detta är vad jag har kvar att göra! smile Säkert fler grejer som jag missat.

Kaross:
- Laga rost vid främre hjulhus
- Laga rost i bagagerumsgolvet
- Montera M3-Frontspoiler
- Montera M3-Sidokjolar
- Montera M3-Backspeglar
- Montera M3 GT Vinge
- Montera M-lister
- Montera bagagelucka
- Montera motorhuv
- Montera framskärmar
- Ny framruta
- Laga rost vid bakskärmarna
- Lackera resten av bilen (bakskärmar, bakspoiler och tak)
- Byta ut gummilisterna
- M3 GT Splitters
- Lacka dörrhandtagen svarta

Chassi:
- Nya sportstötdämpare (komplett chassipaket med dämpare och fjädrar runt om)
- Nya topplagringar runt om
- Nya stabilisatorstag
- Fjäderbensstag (M3 GT Look – Lacka svart med M-emblem)

Interiör:
- Byta handbromshandtaget
- Montera mittarmstöd och beg. handbromsdamask
- Skicka förarstol på lagning (hål)
- Skicka M-ratt på uppfräschning
- Byta färddatorn
- Laga höger el hiss
- Montera dörrpaneler
- M-Växelspaksknopp
- Byta växelspaksdamasken
- Velour Tygmattor

Motor och Växellåda:
- Turbokonventera (Ca 300-340hk)
- Andra spridare
- ZF-Växellåda med fjädrad 6-puckad sinterlamell
- Komplett sportavgassystem inkl. sportkatalysatorer
- Byta växellådsolja, olja i differentialen och servoolja

Fälgar och Däck:
- (Smidda) 17” M3 Cabriolet Fälgar
- Ev. renovering av fälgar vid behov
- Michelin Pilot Sport 225/40-R17 fram
- Michelin Pilot Sport 245/35-R17 bak

Bromsar:
- Montera alla bromskomponenter höger fram
- Lufta alla bromsok
- Byta bromsvätska
- Ev. E46 330i Bromsok och 325x22mm Zimmermann ventilerade sportbromsskivor fram

Allt detta kommer att kräva mycket tid och pengar men förhoppningsviss uppfyllas nån gång i framtiden smile

284 Inlägg
6 februari 2013
du har endel kvar och göra då med andra ord wink
men behöver du inte annat sprut om du ska turbokonventera elr räcker det med andra spridare?

Checka gärna in mitt bimmer projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256668/
Spar liv! Kör som en tjej.

Sök