Hmm....
Innan man monterar kolvringarna på kolven så ska varje kolvring tryckas ner i cylindern och gapet ska mätas.
Är gapet för litet så får man slipa lite på ringens kant, är gapet för stort så är det fel storlek på ringarna o behövs en överdimension och då även överdim på kolvarna.
Det funkar inte att man byter kolvar o ringar utan att mäta så det blir rätt. Alla cylindrar är olika slitna så säljaren kan inte mäta fram rätt gap innan ringarna monteras på kolvarna, utan att ha tillgång till blocket de ska sitta i.
Att bara montera kolvarna/ringarna utan att se till så ringarna har rätt gap är inget bra.
Skulle tex ringarna vara för stora och inte ha något gap alls, så kan de gå av och då förstörs både kolven o cylindern. Är de istället för små så tätar dom inte.
Rekommenderar att ta bort ringarna från kolvarna o trycka ner dom i cylindern de ska sitta i och mäta o kolla hur stort avståndet är.
Om nu kolvarna var extremt lätta att trycka dit, så funderar jag på om du verkligen har rätt storlek på kolvarna?
Så återigen frågar jag, glappar kolvarna något i sidled när de sitter i cylindern ?
Även vid montering av kamaxel gäller det att mäta ventilspelet, som ska vara 0,40mm. Med fel ventilspel så kanske inte ventilerna öppnas alternativt inte stängs som de ska.
Är blocket standard ? Eller är det borrat till överdim ?
Antar att det iaf är honat i cylindrarna ? (annars slits inte ringarna in på rätt sätt)
När jag renoverade motorn för några år sedan i min 945a LTT jag hade, så hade jag innan renovering ett komp på 8kg på varje cylinder. Motorn hade då gått 43000mil.
Honade cylindrarna och använde originalkolvarna igen, men med nya kolvringar. Alla ringar behövdes slipas ner lite för att få rätt avstånd. Direkt efter renoveringen var klar innan första uppstart, så hade kompressionerna ökat till 13kg på varje cylinder och då var inte ens de nya ringarna inslitna till cylindrarna.
Vid monteringen av kolvarna så tryckte jag ihop ringarna med sånt där kolvmonteringsverktyg, så det gick att få ner dom i cylindrarna, men alla kolvarna hade lite motstånd i sig när ja tryckte ner dom. Ingen av dom gick extremt lätt, som dina tydligen gjorde.
Ett sätt att se hur skicket är på kolvar o ringar är att ta bort toppen och sen hälla i lite tunn olja i varje cylinder, försvinner oljan snabbt så tätar inte ringarna som de ska.
Är oljan kvar en längre tid så är blocket/kolvar/ringar i bra skick.
När du nollställt motorn, har du gått efter markeringar eller har du kollat så den verkligen varit nollad ?
1ans kolv i vändläge och kamaxelns nockar på insug/avgas ska stå som ett liksidigt V på ettans cylinder.
(Vevaxeln snurrar 2 varv medans kamaxeln snurrar 1varv.)
Synd att du bor så långt bort, hade du bott lite närmre hade jag kunnat hjälpa dig felsöka.
Cilla_VolvoBrud skrev:
Kolvringarna satt på plats när jag köpte dom.
Dom va extremt lätta att trcka dit