3143
Sök

Från svart 940 LTT till grön 940 som kommer synas- utställningskick hoppas jag på

Ville få en bättre bil me lite mer klös i. O den gröna färgen ha jag velat ha sen jag va 18år. O äldre i sinnet e jag inte =p

174 343 Visningar
Uppdaterades senast 22 juli 2013
302 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#261
Akke skrev:
Detta ska ju följas. Alltid lika trevligt med tjejer bakom projekten

Bra jobbat tjejen smile

Tack tack. Ha vars lite stillestånd nu när jag inväntar att kunna köpa delar. Då budgetten tog lite tillfälligt slut....
Men i veckan kommer delar så blir nytt tag i garaget


302 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#262
Så nu ha d vars dött ett tag. Dags o gö ett nytt ryck me bilen.
Ha stått still pga olika anledningar men nu rör d på sig igen=)
Detta hände igår efter att FLYTTAT bilen ännu en gång till ett nytt garage.

Inväntar att den ska torka=)
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-bbf760c44a6d57c2f25efb83bc8dc431.jpg

Ja såhär kan man torka delar oxå hihi
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-4d9df235fb49269d7ec806593e12f090.jpg

snart e avgassystemet på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-a815f35d165b0fe5316ac748bdb820f8.jpg


302 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#263
Idag så ha bilen blitt mer ihop plockad medans jag ha jobbat. Grabbarna tyckte synd om mig att jag haft ett uppehåll o dom ha semester så dom gorde ett ryck i morse o satte ihop den o skull prov starta den..... Dock får den ingen komp=/ mähäääää snyft
Främre sänksats e på plats.
imorn tar vi nya tag o hoppas vi kan hitta felet på vf den inte startar .....


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
27 juli 2012
#264
Surt sad  Har själv "backslag" på en topprenovering där jag inte får dit ventiltätningarna tongue


302 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#265
Extrazz skrev:
Surt sad  Har själv "backslag" på en topprenovering där jag inte får dit ventiltätningarna tongue

Ja jag ha ingen aning va flet kan va.... vi ha kikat o kikat men får se


2 419 Inlägg
28 juli 2012
#266
har du inget komp lär det va ringarna!


Avstängd
10 388 Inlägg
28 juli 2012
#267
strandberg31 skrev:
har du inget komp lär det va ringarna!

Kan vara bra mycket mer än bara ringarna




Trist är det iaf =/ Inget komp på någon eller?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 915 Inlägg
28 juli 2012
#268
Är det inget komp alls ?
Kan vara tex ventilerna som står öppna.
Var motorn rätt nollad när du monterade kamrem ?
Är ventilspelet rätt inställt?
Är det rätt storlek på kolvar o kolvringar? smile

Cilla_VolvoBrud skrev:
Dock får den ingen komp=/ mähäääää snyft.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
28 juli 2012
#269
Det kan vara så illa med att oljefilmen på cylinderväggarna har försvunnit då har man dåligt komp också!


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 juli 2012
#270
Har du/ni gjort något med toppen? Inte så att ni har missat något tex ventiltätningarna eller att det är fel ventilspel så att ventilerna aldrig stänger redigt?


1 915 Inlägg
28 juli 2012
#271
Lite "bra att veta" info!
Ventiltätningarna sitter i toppen ovanför själva ventilen/runt ventilskaftet.
Även om det inte skulle finnas några ventiltätningar så påverkar inte det kompressionerna, då det är ventilerna som tätar. Däremot så kan det komma ner olja till kolvar/förbränningsrummet om tätningarna är dåliga eller saknas, o då ryker lite extra om avgaserna smile
Sen så finns det endast ventiltätningar på insugssidan på rödblockarna, sitter inga på avgassidan. Kan vara bra att veta för den som funderar på varför det bara är 4st tätningar med i en sotningssats smile

Nu har hon iaf fått några förslag från oss, så får hoppas hon hittar felet och kan åtgärda det, så hon kan använda bilen oxå och inte bara skruva på den smile

Extrazz skrev:
Har du/ni gjort något med toppen? Inte så att ni har missat något tex ventiltätningarna eller att det är fel ventilspel så att ventilerna aldrig stänger redigt?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

302 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#272
Ringarna e nya o satt på när jag köpte kolvarna dock tyckte polaren dom va för lätta att montera dit.
toppen e renoverad men ska va bra gjort då jag vet vem jag ha gjort d hos som trimma bilar o använder ordentliga maskiner för detta.
Remmen ha vi kollat nollningen o de 2 ggr extra nu efter.
Men vi ska testa byta kolvar idag o se om d e de felet.

Tack för tipsen


326 Inlägg
29 juli 2012
#273
Kul me ett till tjejprojekt här på g.org smile
Riktigt skoj o se nån som inte ger upp trots motgånga smile
håller tummarna att de löser sig big_smile

302 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#274
OpelAstraPower skrev:
Kul me ett till tjejprojekt här på g.org smile
Riktigt skoj o se nån som inte ger upp trots motgånga smile
håller tummarna att de löser sig big_smile

Tack tack. Ja snart ha jag hållt på ett år. Så hoppas jag blir klar innan årsdatumet =P
idag köptes orginal kolvar för o kolal om de funkar. blir ett ryck imorn=)


1 915 Inlägg
29 juli 2012
#275
Låter som ett dyrt sätt att testa vad som är fel.
Bättre att mäta på de grejer man redan har i motorn o se så allt stämmer smile

Vad har du justerat kolvringsgapet till vid monteringen ? Ska ligga mellan 0,30-0,55mm om jag minns rätt.
Glappar kolvarna nåt i sidled när de sitter i blocket ?

Cilla_VolvoBrud skrev:
idag köptes orginal kolvar för o kolal om de funkar. blir ett ryck imorn=)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

302 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#276
Louksor skrev:
Låter som ett dyrt sätt att testa vad som är fel.
Bättre att mäta på de grejer man redan har i motorn o se så allt stämmer smile

Vad har du justerat kolvringsgapet till vid monteringen ? Ska ligga mellan 0,30-0,55mm om jag minns rätt.
Glappar kolvarna nåt i sidled när de sitter i blocket ?

Cilla_VolvoBrud skrev:
idag köptes orginal kolvar för o kolal om de funkar. blir ett ryck imorn=)


Nä kostade mig int alls en dyr peng=) för vi ha typ testat o kikat d mesta Tror vi iaf =P

Kolvringarna satt på plats när jag köpte dom.
Dom va extremt lätta att trcka dit


1 915 Inlägg
30 juli 2012
#277
Hmm....
Innan man monterar kolvringarna på kolven så ska varje kolvring tryckas ner i cylindern och gapet ska mätas.
Är gapet för litet så får man slipa lite på ringens kant, är gapet för stort så är det fel storlek på ringarna o behövs en överdimension och då även överdim på kolvarna.
Det funkar inte att man byter kolvar o ringar utan att mäta så det blir rätt. Alla cylindrar är olika slitna så säljaren kan inte mäta fram rätt gap innan ringarna monteras på kolvarna, utan att ha tillgång till blocket de ska sitta i.
Att bara montera kolvarna/ringarna utan att se till så ringarna har rätt gap är inget bra.
Skulle tex ringarna vara för stora och inte ha något gap alls, så kan de gå av och då förstörs både kolven o cylindern. Är de istället för små så tätar dom inte.
Rekommenderar att ta bort ringarna från kolvarna o trycka ner dom i cylindern de ska sitta i och mäta o kolla hur stort avståndet är.

Om nu kolvarna var extremt lätta att trycka dit, så funderar jag på om du verkligen har rätt storlek på kolvarna?
Så återigen frågar jag, glappar kolvarna något i sidled när de sitter i cylindern ?

Även vid montering av kamaxel gäller det att mäta ventilspelet, som ska vara 0,40mm. Med fel ventilspel så kanske inte ventilerna öppnas alternativt inte stängs som de ska.

Är blocket standard ? Eller är det borrat till överdim ?
Antar att det iaf är honat i cylindrarna ? (annars slits inte ringarna in på rätt sätt)

När jag renoverade motorn för några år sedan i min 945a LTT jag hade, så hade jag innan renovering ett komp på 8kg på varje cylinder. Motorn hade då gått 43000mil.
Honade cylindrarna och använde originalkolvarna igen, men med nya kolvringar. Alla ringar behövdes slipas ner lite för att få rätt avstånd. Direkt efter renoveringen var klar innan första uppstart, så hade kompressionerna ökat till 13kg på varje cylinder och då var inte ens de nya ringarna inslitna till cylindrarna.

Vid monteringen av kolvarna så tryckte jag ihop ringarna med sånt där kolvmonteringsverktyg, så det gick att få ner dom i cylindrarna, men alla kolvarna hade lite motstånd i sig när ja tryckte ner dom. Ingen av dom gick extremt lätt, som dina tydligen gjorde.

Ett sätt att se hur skicket är på kolvar o ringar är att ta bort toppen och sen hälla i lite tunn olja i varje cylinder, försvinner oljan snabbt så tätar inte ringarna som de ska.
Är oljan kvar en längre tid så är blocket/kolvar/ringar i bra skick.

När du nollställt motorn, har du gått efter markeringar eller har du kollat så den verkligen varit nollad ?
1ans kolv i vändläge och kamaxelns nockar på insug/avgas ska stå som ett liksidigt V på ettans cylinder.
(Vevaxeln snurrar 2 varv medans kamaxeln snurrar 1varv.)

Synd att du bor så långt bort, hade du bott lite närmre hade jag kunnat hjälpa dig felsöka.

Cilla_VolvoBrud skrev:
Kolvringarna satt på plats när jag köpte dom.
Dom va extremt lätta att trcka dit

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

TBM NINJA
917 Inlägg
30 juli 2012
#278
sen är där printat i blocket å koolvarna en bokstav som berättar borrets tolerans grupp, t.ex jag hade c på 1an och 4an och sedan ett d på 2an och 3an (tittar man i hynes ser man exakt vilket mått per bokstav)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

302 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#279
svar
vi fick lite probra hjjälp o de va inget fel på lätta isatta kolvar. Va bara missbedömning från oss. Vi ha hittat felet nu=) o felet ska åtgärdas idag=)
Tack för hjälpen från er=)


302 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#280
Så detta hände igår en snabbis på en timme. Efter att ha plockat isär felsökt o hittat felet innan helgen.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164767/164767-ef66bc15f62f5e75d6e4e70df7257947.jpg



Klicka på länken får ni höra smile
http://www.youtube.com/watch?v=tQfjQUYa … e=youtu.be
Senast redigerat av Cilla_VolvoBrud (6 augusti 2012)



Sök