6445
Sök

Volvo 940 dog, startar inte sen.

5 089 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Far min ringde och hade mystiska problem.
Han körde och oljelampan började lysa och bilen dog direkt utan några missljud. Och sedan vägrar den starta. motorn går runt fint. Men tänder inte.
olja finns, vatten finns, gnista finns, bensin finns och remmen står rätt. bränsletryck är ej mätt och inte heller komp-prov.

Så vart kan problemet ligga? ventiltätning? eller något elektroniskt fel?

Bilen är en volvo 940, typ -94. vanlig sugis.

MVH Fredrik

\Lindgren

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 september 2011
Mät soppatrycket i fuelrailen...låter lite åt det hållet.

Autotech

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
11 september 2011
Om det inte skulle vara fel på trycket, så kan det vara spridarreläet. (Om nu stiften inte blir blöta efter ett tags nötade med startmotorn) Sitter vid/på expansionskärlet.
Senast redigerat av MCMLXXXII (12 september 2011)

Mvh Thomas

385 Inlägg
11 september 2011
Kan även vara överslag i tändkablar, den tänder men gnistan kan hoppa över tändkablarna och tända på fel cyl.

mvh

Bonntrimmare
620 Inlägg
11 september 2011
kolla om den startar på startgas då kan du begränsa letandet till soppa systemet

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Roboo
12 september 2011
Rotorn gissar jag på!

Roboo
12 september 2011
Dagge88 skrev:
Kamremmen? smile

Han skriver att motorn går runt fint så det borde inte vara det, men man vet ju aldrig:P

När du kör på startmotorn, går den runt snabbare än normal? Isåfall är det kamremmen.

5 089 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Åkte iväg idag för att kolla på bilen. far min hade letat fel i 3 timmar och jag hittar felet på 10 sekunder. kamremmen som gått av.. Detta lär han ju få höra i flera år framöver iaf big_smile

Nåväl. bytt på en timme och jag tackar för hjälpen här ändå smile

\Lindgren

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 september 2011
FLindgren skrev:
Han körde och oljelampan började lysa och bilen dog direkt utan några missljud. Och sedan vägrar den starta. motorn går runt fint. Men tänder inte.
olja finns, vatten finns, gnista finns, bensin finns och remmen står rätt. bränsletryck är ej mätt och inte heller komp-prov.

MVH Fredrik

Öhööömm.... roll

Autotech

Roboo
13 september 2011
Busgrabb skrev:
FLindgren skrev:

MVH Fredrik

Öhööömm.... roll

+1

629 Inlägg
13 september 2011
De står faktiskt inte vilken rem, kanske vara generator remmen han mena wink

Mröh

Sök