Realcar i konkurs

caromania Forummoderator
13 september 2011 · 9 296 Inlägg

Utbud - efterfrågan. Dålig affärsidé helt enkelt. Sedan är det så att skattesystemet i landet inte direkt gynnar småföretagare som ägnar sig åt en sån liten marknad som hobbyn är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Andromeda Rumpmas
13 september 2011 · 3 860 Inlägg

Instämmer. Ett företag som gör konkurs uppvisar dålig lönsamhet. Varför de gör det kommer sig av att de inte tillhandahåller produkter eller tjänster som kunder vill ha, till priser kunden vill betala. Är det inte lönsamt att sälja kjolpaket x och y för vad kunderna är beredda att betala får man omvärdera sin produktlinje om man vill vara kvar i branschen helt enkelt.

Det hjälper inte att gnälla på att kunderna är dumma i huvudet som inte vill betala vad det kostar. Är det för dyrt avstår kunden helt enkelt, dum i huvudet eller ej. Och är då tillräckligt många kunder "dumma i huvudet" blir det konkurs om man inte kan anpassa sig efter marknaden och kanske börja erbjuda andra produkter istället, produkter man kan få lönsamhet i.

Senast redigerat av Andromeda (13 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
evilaudio
13 september 2011 · 16 195 Inlägg

Andromeda skrev:
Instämmer. Ett företag som gör konkurs uppvisar dålig lönsamhet. Varför de gör det kommer sig av att de inte tillhandahåller produkter eller tjänster som kunder vill ha, till priser kunden vill betala. Är det inte lönsamt att sälja kjolpaket x och y för vad kunderna är beredda att betala får man omvärdera sin produktlinje om man vill vara kvar i branschen helt enkelt.

Det hjälper inte att gnälla på att kunderna är dumma i huvudet som inte vill betala vad det kostar. Är det för dyrt avstår kunden helt enkelt, dum i huvudet eller ej. Och är då tillräckligt många kunder "dumma i huvudet" blir det konkurs om man inte kan anpassa sig efter marknaden och kanske börja erbjuda andra produkter istället, produkter man kan få lönsamhet i.

fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bjokka
13 september 2011 · 63 Inlägg

Det är alltid trist när företag konkar.

Dom har ju haft en del höga priser visst, Men i det stora hela så måste det ändå gått bra för dom. Dom har ju haft ett brett sortiment... Trist

Själv köper jag massor från utlandet, (Kör gammal Opel vectra) utbudet i sverige är inte det bästa alla gånger. Men när jag kolla på PowerFlex bussningar på RealCar och sen hitta komplett kit till Vectra/Calibra för under 1200 kr... Då stödjer man hellre utländskt näringsliv.

Men trist att RC konkar... Hoppas det löser sig för alla anställd osv.

Opel Vectra 2000 "dasset" (1990)
Volvo 855 T5R "T-Gul" (1995)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 september 2011 · 1 948 Inlägg

Hade dem haft prylar till min bil hade jag kanske handlat där, just för att slippa eventuella problem om nått blir fel.

Jag tror inte jag har köpt en enda pryl till mazdan från sverige. Inte ens service prylar(oljan e det enda).

Svenska företag måste lära sig att vara lite servicevänliga om de vill ha några kunder. Själv fick man katastrofdåliga produkter som jag var sjukt nära att skicka tillbaks, med en väntetid på över en månad. Dock var detta från ett annat svenskt företag. Har beställt allt till mazdan från england, fälgar o hela köret.

Kan detta vara problemet med realcar? känner ingen som köpt därifrån så har inget att säga om deras produkter.

Har haft korta leveranstider och bra service varje gång så jag ser inga anledningar till inte lägga mindre pengar för samma sak med bibehållen sevice.

Senast redigerat av AcesHigh666 (13 september 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 september 2011 · 10 427 Inlägg

På hemsidan står detta:

KONKURS:
Realcar Scandinavia AB är sedan fredag 2011-09-09 försatt i konkurs, på ägare Lars
Nordlöfs begäran. Vi håller tills vidare öppet som vanligt för försäljning men med
begränsade vilkor vad gäller exempelvis returer.
Vi frågor gällade köpvilkor kontakta
konkursförvaltaren Per Sandell, Heilborns Advokatbyrå, telefon 0155-28 30 60.
Mer information kommer att komma.


Värt att flika in om någon missat.

Andromeda Rumpmas
13 september 2011 · 3 860 Inlägg

evilaudio skrev:

Andromeda skrev:
Instämmer. Ett företag som gör konkurs uppvisar dålig lönsamhet. Varför de gör det kommer sig av att de inte tillhandahåller produkter eller tjänster som kunder vill ha, till priser kunden vill betala. Är det inte lönsamt att sälja kjolpaket x och y för vad kunderna är beredda att betala får man omvärdera sin produktlinje om man vill vara kvar i branschen helt enkelt.

Det hjälper inte att gnälla på att kunderna är dumma i huvudet som inte vill betala vad det kostar. Är det för dyrt avstår kunden helt enkelt, dum i huvudet eller ej. Och är då tillräckligt många kunder "dumma i huvudet" blir det konkurs om man inte kan anpassa sig efter marknaden och kanske börja erbjuda andra produkter istället, produkter man kan få lönsamhet i.

fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

Vad är det du vill påvisa?

OM nu folk inte vill betala vad t ex Realcar måste ta för ett kjolpaket går det helt enkelt inte att sälja det till det priset. Om företaget då inte hittar några andra produkter eller tjänster att tjäna pengar på ser det snart mörkt ut. Inte för att folk är dumma i huvudet, utan för att folk inte vill betala det priset för den produkten.

Om jag levererar mjölkpaket från affären hem till folk och tar 10 spänn/paket för besväret, är folk då dumma i huvudet som hellre handlar själva för mindre än halva priset? Ska jag sitta och grina över att folk är så jävla snåla när det inte bär sig, eller ska jag omvärdera min affärsidé och min affärsplan? Vilket av alternativen tror du kan rädda företaget i tid?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
NIzmO Ollikkala Racing
13 september 2011 · 1 724 Inlägg

Har köpt en del småsaker från Realcar och många gånger åkt upp dit då det inte är så fasligt långt hemifrån, stora saker köpte jag till bilen för några år sen och då hade inte Realcar såna saker så blev att köpa på annat håll men annars gillade jag dom.

Ett problem jag dock haft gång på gång är att dom inte kunnat få fram det jag vill ha inom vettig tid och ibland även sagt att det inte finns fast jag vet att det gör det roll .

- Time Attack -
evilaudio
13 september 2011 · 16 195 Inlägg

Andromeda skrev:

evilaudio skrev:

Andromeda skrev:
Instämmer. Ett företag som gör konkurs uppvisar dålig lönsamhet. Varför de gör det kommer sig av att de inte tillhandahåller produkter eller tjänster som kunder vill ha, till priser kunden vill betala. Är det inte lönsamt att sälja kjolpaket x och y för vad kunderna är beredda att betala får man omvärdera sin produktlinje om man vill vara kvar i branschen helt enkelt.

Det hjälper inte att gnälla på att kunderna är dumma i huvudet som inte vill betala vad det kostar. Är det för dyrt avstår kunden helt enkelt, dum i huvudet eller ej. Och är då tillräckligt många kunder "dumma i huvudet" blir det konkurs om man inte kan anpassa sig efter marknaden och kanske börja erbjuda andra produkter istället, produkter man kan få lönsamhet i.

fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

Vad är det du vill påvisa?

OM nu folk inte vill betala vad t ex Realcar måste ta för ett kjolpaket går det helt enkelt inte att sälja det till det priset. Om företaget då inte hittar några andra produkter eller tjänster att tjäna pengar på ser det snart mörkt ut. Inte för att folk är dumma i huvudet, utan för att folk inte vill betala det priset för den produkten.

Om jag levererar mjölkpaket från affären hem till folk och tar 10 spänn/paket för besväret, är folk då dumma i huvudet som hellre handlar själva för mindre än halva priset? Ska jag sitta och grina över att folk är så jävla snåla när det inte bär sig, eller ska jag omvärdera min affärsidé och min affärsplan? Vilket av alternativen tror du kan rädda företaget i tid?

fast de verkar ju samma med ALLT idag.. INGET får kosta nåt.   

sen klagar folk på när "billigt skit" inte funkar eller passar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
andreasevo7
13 september 2011 · 353 Inlägg

när det skiljer 1300:- plus att man ska betala frakten  på en sparco stol från realcar, (ingår i priset från det andra stället) och dom ska vara impotörer av att till sverige, då handlar man utomlands så enkelt är det,

lelleal
13 september 2011 · 1 150 Inlägg

evilaudio skrev:

Andromeda skrev:

evilaudio skrev:

fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

Vad är det du vill påvisa?

OM nu folk inte vill betala vad t ex Realcar måste ta för ett kjolpaket går det helt enkelt inte att sälja det till det priset. Om företaget då inte hittar några andra produkter eller tjänster att tjäna pengar på ser det snart mörkt ut. Inte för att folk är dumma i huvudet, utan för att folk inte vill betala det priset för den produkten.
joo men säljer man både skit och de är dyrt så blir de så här

Om jag levererar mjölkpaket från affären hem till folk och tar 10 spänn/paket för besväret, är folk då dumma i huvudet som hellre handlar själva för mindre än halva priset? Ska jag sitta och grina över att folk är så jävla snåla när det inte bär sig, eller ska jag omvärdera min affärsidé och min affärsplan? Vilket av alternativen tror du kan rädda företaget i tid?

fast de verkar ju samma med ALLT idag.. INGET får kosta nåt.   

sen klagar folk på när "billigt skit" inte funkar eller passar.

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Andromeda Rumpmas
13 september 2011 · 3 860 Inlägg

evilaudio skrev:

Andromeda skrev:

evilaudio skrev:
fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

Vad är det du vill påvisa?

OM nu folk inte vill betala vad t ex Realcar måste ta för ett kjolpaket går det helt enkelt inte att sälja det till det priset. Om företaget då inte hittar några andra produkter eller tjänster att tjäna pengar på ser det snart mörkt ut. Inte för att folk är dumma i huvudet, utan för att folk inte vill betala det priset för den produkten.

Om jag levererar mjölkpaket från affären hem till folk och tar 10 spänn/paket för besväret, är folk då dumma i huvudet som hellre handlar själva för mindre än halva priset? Ska jag sitta och grina över att folk är så jävla snåla när det inte bär sig, eller ska jag omvärdera min affärsidé och min affärsplan? Vilket av alternativen tror du kan rädda företaget i tid?

fast de verkar ju samma med ALLT idag.. INGET får kosta nåt.   

sen klagar folk på när "billigt skit" inte funkar eller passar.

Visst kan det vara så. I en del fall får man vad man betalar. Men kunden bestämmer ändå vad det är som är intressant att betala för. Är det "billigt skit" kunderna vill ha får man antingen sälja billigt skit eller hitta någon annan vara att sälja som kunderna vill ha. Det är aldrig kundernas fel att ett företag går dåligt, det är företaget som inte lyckats och/eller förstått att anpassa sig till kundernas önskemål.

Senast redigerat av Andromeda (13 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Germax
13 september 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har i flera år köpt det mesta i utlandet, fast jag egentligen vill stödja svensk företagsamhet.
problemet är att prisskillnaden är för stor, dessutom har framför allt amerikaner mycket bättre kundservice.

Mina erfarenheter av svenska bildelsföretag generellt är att de lovar saker de inte kan hålla, de är oftast inte särskilt trevliga att ha o göra med, de gör halvdana jobb och tar mycket betalt.

Någonting måste ju hända, man skulle ju tex behöva avlasta svenska företag denna omfattande beskattningen dom dras med. Skatten tar död på marknaden.
Sen skulle högre moral och lägre påslag inte göra saken sämre.

Ang Realcar så har jag aldrig köpt något av dem, de säljer ju mest plastkrafs och japsdämpare som alla andra.

zovix Maskinbefäl
13 september 2011 · 1 038 Inlägg

En bekant som gjort lite affärer med Kina beskriver problemet med fraktkostnaden som exempel. Säg att han har en kund om beställer en vara för leverans hem. Varan är så stor att lastbilstransport krävs. Varan tillverkas på en fabrik i kina.

Då kostar frakten
Kina - göteborg 1/8
Götebrog - firmans lager 3/8
Fimans lager - kunden 4/8

Vilket innebär att om totalfrakten skulle va 800 kr kostar det 100kr att få varan från Kina till Sverige och 700kr för transporter i Sverige. I princip är det lika dant med allt annat inkl. Arbetskraft....

Tänker inte kommentera mer för att undvika otillåten diskussion.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Andromeda Rumpmas
13 september 2011 · 3 860 Inlägg

zovix skrev:
En bekant som gjort lite affärer med Kina beskriver problemet med fraktkostnaden som exempel. Säg att han har en kund om beställer en vara för leverans hem. Varan är så stor att lastbilstransport krävs. Varan tillverkas på en fabrik i kina.

Då kostar frakten
Kina - göteborg 1/8
Götebrog - firmans lager 3/8
Fimans lager - kunden 4/8

Vilket innebär att om totalfrakten skulle va 800 kr kostar det 100kr att få varan från Kina till Sverige och 700kr för transporter i Sverige. I princip är det lika dant med allt annat inkl. Arbetskraft....

Tänker inte kommentera mer för att undvika otillåten diskussion.

Mvh Magnus

Hur löser vi det? Ger åkerifirmorna tillstånd att använda lastbilar enligt kinesisk standard, halverar dieselpriserna för åkerier och ger svenska lastbilschaufförer lön enligt kinesiskt mått?

Om jag som privatperson gör samma beställning, varför behöver inte då jag också betala dessa "hutlösa" summor för transport inom Sverige? Varan ska ju samma väg oavsett om jag eller bilbutiken i kvarteret beställer den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
drazen_gti
13 september 2011 · 807 Inlägg

Jag skrev om detta fenomen redan för två år sen:)
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … 2#comments

I'd rather die like a man, than live like a coward
Ghost_Face
14 september 2011 · 517 Inlägg

"Gilla oss på Facebook!" 0 tummar upp säger väl det mesta tongue

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
14 september 2011 · 329 Inlägg

Ghost_Face skrev:
"Gilla oss på Facebook!" 0 tummar upp säger väl det mesta tongue

Så det var därför dom kursade, för att dom hade 0 tummar upp på Facebook.
Sen om man kollar på Realcars Facebooksida har dom ca 800 presoner som gillar dom!

granadadr
14 september 2011 · 7 289 Inlägg

Stefan Elg skrev:

Ghost_Face skrev:
"Gilla oss på Facebook!" 0 tummar upp säger väl det mesta tongue

Så det var därför dom kursade, för att dom hade 0 tummar upp på Facebook.
Sen om man kollar på Realcars Facebooksida har dom ca 800 presoner som gillar dom!

http://www.zatzy.com/allmaent/379393-re … ingen.html

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 september 2011 · 1 948 Inlägg

Jag tror nog vi alla kan vara överens om att det är en kombination av det mesta som tagits upp i tråden.

Följer inte trenderna.
Dålig service/kvalite
För högt pris.
För långa leveranstider.
Folk i allmänhet blivit mer "medvetna".

Att kalla folk dumma i huvudet för att de väljer att få samma saker till lägre pris är bara ignorans. Det har inte med snålhet att göra utan snarare om ekonomisk medvetenhet. Snål är man om man medvetet köper ren skit för att det är billigare. Men att leta efter saker som har liknande/samma kvalite till ett lägre pris ser jag som självklart.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang