Realcar i konkurs

RinorGDI
14 september 2011 · 338 Inlägg

Håller med till 100%

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
15 september 2011 · 329 Inlägg

Tagot från Kkuriren. 


Realcar i konkurs
Vingåker Realcar Scandinavia AB i Vingåker har försatts i konkurs. Men företagets vd Lars Nordlöf har hopp om att verksamheten ska kunna fortsätta på ett eller annat sätt.

Lars Nordlöf startade Realcar – som säljer biltillbehör för bilstyling – som ett hobbyföretag.

Sedan utvecklades och växte företaget och blev 2002 till Realcar Scandinavia. Enligt Lars Nordlöf gick allt mycket bra fram till 2008, med en kraftig expansion med butiker i Stockholm och Helsingborg och ett dotterbolag i Oslo, som inte är indraget i konkursen.

Men finanskrisen satte stopp för framgången.

- Det skedde mitt i expansionen, med hög belåning, säger Lars Nordlöf.

Sedan dess har företaget haft problem med lönsamheten. Trots detta valde Lars Nordlöf att fortsätta verksamheten. Han köpte ut sin dåvarande kompanjon och drev företaget vidare. Trots att detta redan då var ett högriskprojekt var kreditorerna med på tåget, enligt Nordlöf.

Trots stora neddragningar, som bland annat gjort att företaget tvingats stänga butikerna i Stockholm och Helsingborg, har det inte gått att få företaget lönsamt igen. I fredags försattes det därför i konkurs.

Lars Nordlöf har trots detta hopp om att Realcar på ett eller annat sätt ska kunna leva vidare. Under hela våren har samtal förts med en intresserad köpare, som ville köpa bolaget och pumpa in nya pengar i verksamheten. Men affären gick inte i lås.

Nu hoppas vd:n att en försäljning ändå ska bli av. Han säger också att det finns andra intressenter som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Realcar i Vingåker har sex anställda. Verksamheten vid företaget och försäljningen vid företaget fortsätter tills vidare.

joacim77
15 september 2011 · 204 Inlägg

What goes around comes around!!! Hoppas att ALLA som lånat ut pengar får sitt tillbaka....tror tyvärr dock att det aldrig kommer att ske!!!

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
s12 Nissan Gazelle
16 september 2011 · 1 460 Inlägg

Realcar har haft bra sotement ut av vad de gäller av styling och tuning delar. Synd att dom har gått i  konkurs.

Nissan Silvia
ImprezaGC8
17 september 2011 · 373 Inlägg

evilaudio skrev:

Andromeda skrev:
Instämmer. Ett företag som gör konkurs uppvisar dålig lönsamhet. Varför de gör det kommer sig av att de inte tillhandahåller produkter eller tjänster som kunder vill ha, till priser kunden vill betala. Är det inte lönsamt att sälja kjolpaket x och y för vad kunderna är beredda att betala får man omvärdera sin produktlinje om man vill vara kvar i branschen helt enkelt.

Det hjälper inte att gnälla på att kunderna är dumma i huvudet som inte vill betala vad det kostar. Är det för dyrt avstår kunden helt enkelt, dum i huvudet eller ej. Och är då tillräckligt många kunder "dumma i huvudet" blir det konkurs om man inte kan anpassa sig efter marknaden och kanske börja erbjuda andra produkter istället, produkter man kan få lönsamhet i.

fast folk idag e allmänt snåla va de än gäller.

inget får ju kostar nåt men de ska va BÄST.   de bevisar ju bara va folk har innanför pannbenet.

Varför i helvete skulle någon vilja betala dubbla priset för samma produkt som finns i UK för halva priset??????

Det handlar inte om att folk vill att grejer ska vara bäst och gratis, utan att man inte vill bränna sina pengar. Dessutom har väl Realcar aldrig haft något med kvalité? Billig glasfiber-dynga.

Senast redigerat av ImprezaGC8 (17 september 2011)

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
17 september 2011 · 329 Inlägg

Billig glasfiber dynga har jag aldrig varit med om utom små partier där Realcar gått ut med att det kan vara sämre passform men på ordinarie sortiment är det inte så. Har monterat mycket Realcardelar och det har varit få gånger man behövt att göra något och har det varit så handlar det om småsaker som att slipa till runt någon lampa (V70N front) eller ett hörn (Saab 9-5 front).

Glasfiber , visst men med passform som funkar och inte alls som polen grejor som har noll passform och gelcoat som lätts sprickor och har "blåsor".

Visst kan det vara billigare att köpa utifrån men problemet uppstår oftast då det är fel på produkten och garanti biten skall användas. I Sverige kan man utan problem vända sig till sin seriösa handlare men hur gör man med Ebay handlaren eller produkten man tog från Kina. Kan bli tufft. Har man då tagit hem tex ett turbokit eller dyra coilover så kanske man skulle lagt dom pengarna till på den produkten man kunde köpt av sin svenska säljare.

Mina egna erfarenheter och åsikter.
Och JA jag har jobbat på Realcar för 2 år sedan men har nu eget och har haft samarbete med Realcar fram tills KK!!

/Stefan

granadadr
17 september 2011 · 7 289 Inlägg

usäkta men var det så svårt att säga?? jag sa ju det direkt wink och nej jag menar INGET illa med det wink som jag sagt tidigare synd att de konkar,,,

SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2011 · 7 230 Inlägg

tråkigt ... men som många säger så handlar de flesta från tyskland,uk och usa och får exakt samma pryttlar till i många fall extremt mycket lägre priser. Jag kan ta som exempel hjullager till corradon fram kostar runt 800 per sida här i sverige i usa betalar jag lite över 600 för både bak och fram på båda sidor, själv klart är det exakt samma produkt jag får dvs svenska skf lager. På detta viset är det med väldigt många produkter... köper jag tex ett turbo kit i usa får jag väldigt bra support också och det är inga problem med garantier.
Jag har just nu beställt endel motor delar från usa, skulle jag beställt samma prylar i sverige hade jag fått vänta tills jag blev grå hårig för att ha sparat ihop pengarna tyvär.

Men om jag ska handla produkter jag inte vet allt för mycket om så går jag gärna till en butik med kunnig personal och handlar, vilket jag tror att många andra också gör, men just bilstyling kan många och många tror de kan så då beställer man billigt från utlandet istället, man behöver helt enkelt inte kunskapen företagen erbjuder. Dessutom finns väldigt mycket erfarenhet tex här på forumet... denna kunskap får man faktiskt gratis.

Att installering kostar pengar förstår jag absolut !Finns det något företag i sverige i stil med west coast customs ? de gör lite annat än att bara montera en produkt...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
18 september 2011 · 4 287 Inlägg

Stefan Elg skrev:
Billig glasfiber dynga har jag aldrig varit med om utom små partier där Realcar gått ut med att det kan vara sämre passform men på ordinarie sortiment är det inte så. Har monterat mycket Realcardelar och det har varit få gånger man behövt att göra något och har det varit så handlar det om småsaker som att slipa till runt någon lampa (V70N front) eller ett hörn (Saab 9-5 front).

Glasfiber , visst men med passform som funkar och inte alls som polen grejor som har noll passform och gelcoat som lätts sprickor och har "blåsor".

Visst kan det vara billigare att köpa utifrån men problemet uppstår oftast då det är fel på produkten och garanti biten skall användas. I Sverige kan man utan problem vända sig till sin seriösa handlare men hur gör man med Ebay handlaren eller produkten man tog från Kina. Kan bli tufft. Har man då tagit hem tex ett turbokit eller dyra coilover så kanske man skulle lagt dom pengarna till på den produkten man kunde köpt av sin svenska säljare.

Mina egna erfarenheter och åsikter.
Och JA jag har jobbat på Realcar för 2 år sedan men har nu eget och har haft samarbete med Realcar fram tills KK!!

/Stefan

jag handlar en del grejer från utlandet å dom grejer de har blivit fel så har jag fått varan (ca 500sek)

den enda gången jag handlade från realcar (ca 2000kr) fick jag skit men lackeraren fick spakla upp de.
men när man sedan ber om svar på varför dom säljer grejer utan korrekt info så svarar dom inte...de var nog ca 2 år sedan jag skicka mejlet men har fortfarande inte fått svar. de är tillräckligt för mig för att titta bort när jag ser oranga annonser.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Freddeponken
18 september 2011 · 663 Inlägg

Plasttrenden är på väg bort...äntligen!

Nightmare89
18 september 2011 · 939 Inlägg

Freddeponken skrev:
Plasttrenden är på väg bort...äntligen!

Knappast XD:rolleyes: kommer bara nya grejer

granadadr
18 september 2011 · 7 289 Inlägg

men då till en följdfråga,, vad är det som gör att det ska vara så mkt billigare att köpa utomlands?? är det inte på tiden att regeringen gör något åt våra företagsmöjligheter?? att de ska kunna överleva utan att suga på ramarna,, är det skattesystemet? eller något annat som gör lönsamheten dålig??

ekelund88
18 september 2011 · 2 656 Inlägg

lelleal skrev:

evilaudio skrev:

JohanW skrev:
Kanske inte jättebra exempel men...
Stödjer också lokala handlare till en viss gräns, några hundringar hit eller dit är inga problem.
Men när jag t.ex. köpte sänkfjädrar nyligen och jag plockar dom från england (samma företag som min lokala handlare köper ifrån).
Han får fram grejerna på en vecka enligt utsago, jag fick grejerna med UPS på 3dagar till en kostnad av c:a 50% av priset jag skulle få betala handlaren.

Bär mig emot att betala någon 1500-2000:- för att lägga en beställning på Internet som jag likagärna kan göra själv wink

Blir samma sak i alla branscher, bara sälja prylar är det svårt att leva på. Man måste ge kunden en mervärde för att sticka ut från mängden.

man kan tydligen inte leva på att sälja styling saker å ÄNNU mindre leva på att montera de..

hoppas innerligt att folk börjar inse att styling med kjolpacket är över nu ...stance vip stuk osv är de som gäller ..rymdskepp hör hemma på skroten ....

ja de e ju tur att inte alla tycker lika

thelaughingmadman
21 september 2011 · 711 Inlägg

Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
ekelund88
21 september 2011 · 2 656 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

ja är med dig var skriver man på listan?

thelaughingmadman
21 september 2011 · 711 Inlägg

ekelund88 skrev:

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

ja är med dig var skriver man på listan?

Vi kanske ska starta en?? Det finns ju sånna hemsidor på nätet, där man kan göra listor! Vet du nån??

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
21 september 2011 · 1 948 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Mycket bra uttalande och jag kunde inte låta bli att skratta åt ironin riktad mot saabskandalen smile

Senast redigerat av AcesHigh666 (21 september 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
21 september 2011 · 311 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Lite skillnad på Saab som är en stor tillverkare av export material och därmed inkomster* till staten ifrån utlandet mm och är även ett stort samhällsnav med många "sido-buisness" i hela landet.

Realcar är ju bara försäljare av material, en biltillbehörs konsum...

(*när det fungerar)

ekelund88
21 september 2011 · 2 656 Inlägg

Alpenretter skrev:

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Lite skillnad på Saab som är en stor tillverkare av export material och därmed inkomster* till staten ifrån utlandet mm och är även ett stort samhällsnav med många "sido-buisness" i hela landet.

Realcar är ju bara försäljare av material, en biltillbehörs konsum...

(*när det fungerar)

saab har ju inte gått med vinst sen 1994 va de la ?? smile så klart att vi isof ska hjälpa realcar hellre mina skatte pengar går med nöje till dom

thelaughingmadman
21 september 2011 · 711 Inlägg

Alpenretter skrev:

thelaughingmadman skrev:
Men hallå??? Är ni alla helt efter eller??????

Det är dags att gå hem till Fredrik Reinfeldt och hota att kissa i hans brevlåda om inte staten går in Realcar och ger alla löner!!!!
Jag menar det är ju statens ansvar att ta hand om privata företag som inte tjänar några pengar!!!

Hoppas nån bank kan gå in och låna ut till lönerna så alla stackars anställda inte blir vända ryggen från staten!!!!!!

Kom igen nu är alla med mig????!?!?!?!?!?

Lite skillnad på Saab som är en stor tillverkare av export material och därmed inkomster* till staten ifrån utlandet mm och är även ett stort samhällsnav med många "sido-buisness" i hela landet.

Realcar är ju bara försäljare av material, en biltillbehörs konsum...

(*när det fungerar)

Ja, det måste varit enorma intäkter till samhället de 2 åren Saab har gått plus...
Men jag förnekar inte att Saab skapar arbetstillfällen - men med ditt resonemang är Saabs anställda mer värda än Realcars anställda?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang