2692
Sök

Chevy -55 förvandlas till "Amercian Graffiti" chevy.

ROSTLAGAS & TOTALRENOVERAS & BYGGS OM FÖR ATT LIKNA EN KÄND FILMBIL, Nämligen Bob Falfas grymma 55a från filmen American Graffiti (Sista natten med gänget) det blir ingen "clone" utan mer en hyllning... Visa mer

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 078 772 Visningar
Uppdaterades senast 10 april
6 585 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Idag fortsatte inpassningen av golvplåtar, blir mycke mätande & fundernade, passformen är väl precis som orginal runt 99% så man måste tänka både en & två gånger. kände mig inte redo att börja svetsa, ska nog försöka åka& kolla in en orörd 55a som hänger i vagga här i Sandviken & mäta ett par mått till innan jag känner mig redo att svetsa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-f773108e9d9007b3d7b8cd388d098828.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-c3820fe3f588b063ac5c9ca0ec8c85af.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (21 oktober 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 126 Inlägg
21 oktober 2012
farbrorbozze skrev:
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
Ska man modifiera en bil ska man göra det med prylar som är tidsenliga. Det är nu min åsikt. Så med andra ord du helt inne på rätt spår smile

Ibland kan det vara så att kör man med eftermarknads bromsar (Skivor och med flerkolvsok) modell skitstora så funkar det inte så jättebra med 14-15 tums fälgar längre tyvärr!

jo det var det jag menade med att dom var moderna under skalet smile

Jo förstod att det var det du menade men ville bara förtydliga tongue

Tycker själv att det kan vara jävligt snyggt på vissa jänkare med stora fälgar bara dom matchar bilen på ett bra sätt!

En av mina nya favoriter är denna Lincoln Continental -67 som ägs av Dax Shepard och är med i hans nya film Hit And Run!

Ursäkta OT smile

10 164 Inlägg
21 oktober 2012
fasen så fint golvet kommer bli. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 585 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Djo skrev:

Japp som du ser på bilden så matchar det inte riktigt mot torpeden , men det vara bara justera lite balkar & ändra bredden fram/bak så fick jag upp det på rätt plats. men känns inte som jag vill börja svetsa utan att ha kollat på den andra bilen wink

10 164 Inlägg
22 oktober 2012
farbrorbozze skrev:
Djo skrev:

Japp som du ser på bilden så matchar det inte riktigt mot torpeden , men det vara bara justera lite balkar & ändra bredden fram/bak så fick jag upp det på rätt plats. men känns inte som jag vill börja svetsa utan att ha kollat på den andra bilen wink

Nä kan man kolla på en annan smidigt så äre ju värt det så allting blir bra. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 213 Inlägg
22 oktober 2012
Dom fälgarna kommer passa in bra på bilen. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

5 071 Inlägg
22 oktober 2012
Ett helt nytt golv är inte fy skam big_smile  Lapp på lapp metoden är inget att fördra.

6 585 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Lina- skrev:
Dom fälgarna kommer passa in bra på bilen. smile

helt klart smile

JohnWayne skrev:
Ett helt nytt golv är inte fy skam big_smile  Lapp på lapp metoden är inget att fördra.

nä ingen lapp på lapp här inte, även om det blir lite lappande på bilen innan den sitter ihop.
Senast redigerat av farbrorbozze (22 oktober 2012)

6 585 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Djo skrev:
farbrorbozze skrev:
Djo skrev:

Nä kan man kolla på en annan smidigt så äre ju värt det så allting blir bra. smile

precis, jag väntar hellre nån dag med jobbet, vet ju att jag kommer ha möjlighet att svänga förbi där på kvällarna efter jobbet om han är i sin verkstad, annars på fredag smile

1 049 Inlägg
22 oktober 2012
Hej igen Bosse, suveränt jobb!

Angående golvet. Är du rädd för att karossen "satt" sig, blivit lite kobent i längsled?

Har du kvar bitarna av det gamla defekta golvet?

6 585 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:

Angående golvet. Är du rädd för att karossen "satt" sig, blivit lite kobent i längsled?

nej det är bredden jag är lite osäker på, eftersom golvet är delat i längsled uppepåkardantunneln & innertröskelplåten som sitter i ändan på golvbalkarna (se bild innan golvplåt lades på) ligger under golvet så anger inte den hur brett golvet ska vara. & på flänsen som är uppvikt i ytterkanterna på golvet så ska yttertröskeln fästas. så blir golvet för brett/smalt kommer hela karossen bli för bred/smal , det är endast i framkant mot torpeden jag har nån referens på bredden.
(karossen var så dåligt ombyggd från 4 till 2 dörrars så jag mätte aldrig bredden på den)

jag har försökt få tag på karossmått bok typ för plåtverkstäder , men det verkar inte existera sad
Senast redigerat av farbrorbozze (22 oktober 2012)

594 Inlägg
23 oktober 2012
farbrorbozze skrev:
tommyhjortasen skrev:

nej det är bredden jag är lite osäker på, eftersom golvet är delat i längsled uppepåkardantunneln & innertröskelplåten som sitter i ändan på golvbalkarna (se bild innan golvplåt lades på) ligger under golvet så anger inte den hur brett golvet ska vara. & på flänsen som är uppvikt i ytterkanterna på golvet så ska yttertröskeln fästas. så blir golvet för brett/smalt kommer hela karossen bli för bred/smal , det är endast i framkant mot torpeden jag har nån referens på bredden.
(karossen var så dåligt ombyggd från 4 till 2 dörrars så jag mätte aldrig bredden på den)

jag har försökt få tag på karossmått bok typ för plåtverkstäder , men det verkar inte existera sad

Ifall du är ivrig och inte får tillgång till att.mäta på den andra karossen får du kika förbi vid mig imorgon kväll och mäta på min om du känner för det :-) för övrigt ser de bra ut riktigt kul att se när de börjar bli framsteg :-)

6 585 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Jackson_ skrev:
farbrorbozze skrev:
tommyhjortasen skrev:

Ifall du är ivrig och inte får tillgång till att.mäta på den andra karossen får du kika förbi vid mig imorgon kväll och mäta på min om du känner för det :-) för övrigt ser de bra ut riktigt kul att se när de börjar bli framsteg :-)

ja just ja, mattan är utriven på din ja, det tänkte jag inte på, men ikväll är jag upptagen, blir onsdag isåfall.

5 071 Inlägg
23 oktober 2012
Att ha en "referensbil" är guld värt när man plockar med sin egen smile

6 585 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
JohnWayne skrev:

och att ha 2 referensbilar den ena 5km bort & den andra typ 1,5mil bort är ännu mera guld värt wink lol

37 Inlägg
23 oktober 2012
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:

och att ha 2 referensbilar den ena 5km bort & den andra typ 1,5mil bort är ännu mera guld värt wink lol

Ja, vissa har det bra! big_smile

Alex

6 585 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Dalle13 skrev:
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:

Ja, vissa har det bra! big_smile

Japp,japp, nu ska jag dra iväg till " Jackson_ " & mäta lite på hans cheva smile

6 585 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Sådär då har man vart i "grannbyn" & hälsat på & måttat lite på Jackson_ s 55a
dessutom vart förbi en annan kompis på kaffe & snackat lite bil mm smile

tog lite referensbilder på trösklarna med , bra att kunna måtta på en frisk bil smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-54e633c36f2a71ddd319a681310d0d78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-0af1e3806faa5f48e8072e7ecc466efe.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-465e31ae5e913ee273a6efd0a6678a27.jpg

6 585 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
Idag passade jag på att hämta baksätet hos klädselmakaren , han var även klar med sitsen till framsoffan men den behövde han ha kvar för att passa in ryggarna på den. när jag var dit höll han på med dörrhandtagen & dom sex täckplåtarna som ska sitta på framsoffans sits+ryggsidor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-1cee656304a72b2e5822744df047f2fc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-013bfd7cc50f3bbd556b3f7548d58305.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-106d1a5bce69faa38be1fedd75d3b739.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (26 oktober 2012)

Sök