1667
Sök

Varför Volvos 740 så "populär"?

Ointresserad.
936 Inlägg
1 januari 2012
På den fronten är vi eniga.

Teabag appreciation club.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
På den fronten är vi eniga.

det skumma är att inte ens jag som 16årig mekade så jävla illa

har alltid varit yngst bland mina polare men endå lämnade man inte bilen i en ren jävla katastrof eftersig

minns när jag köpte min 240Glt skulle tro att jag var runt 17-18 fick ihop en stor kartong med kablar som bara satt och fula sig under brädan

inte ens då klarade jag av att se en hög med kablar hängandes under brädan
men idag verkar det som alla bara skiter i det

parkerade ett sånt lik häromdagen en 740 så klart och vilken jävla katastrof
hade behövt skydsdräkt på sig för att sitta i skiten sen en hjälm med tonat visir så ingen ser vem man är
men dom var säkert stolta över sitt lik

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
1 januari 2012
Frågan jag mest ställer mig är, varför rör en så alldaglig och tråkig bil som Volvo 740 alltid upp så himla många känslor?

1 412 Inlägg
1 januari 2012
Volvo544special65 skrev:
Frågan jag mest ställer mig är, varför rör en så alldaglig och tråkig bil som Volvo 740 alltid upp så himla många känslor?

Det är en mycket intressant fråga. smile
Det är ju faktiskt en sån där bil som flesta inte ens lägger märke till, lite samma nivå som opel omega, mb w124, bmw e34, ford sierra osv.

Ointresserad.
936 Inlägg
1 januari 2012
Volvo544special65 skrev:

Jag skulle inte säga att det är själva bilen i sig som väcker "känslor".

Det är när folk sätter sin personliga prägel på den, som den blir...ehm..intressant.

Rosa huv, svart tak, biltemas senaste alu-vinge. Kryddat med tärningar i backspegeln och telefonnummer i innertaket.

Jag vet inte...känner bara hur ilskan byggs upp såfort jag ser ett ex. med ovanstående spec.

Men det är nog bara jag.

672 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
Det finns 3 sorters människor som kör 740, såvitt jag har märkt.

1: Den där ungdomen som verkligen inte bryr sig, glad sålänge han/hon har nåt att ta sig fram i.
2: Den där gamla gubben/pappan som helt enkelt inte vill lägga sina hårt knegade stålar på en ny bättre bil, utan gör hellre en 50k milsservice.
3: Ungdomliga snubben som kallar sig för raggare, dunkar meduza ur ett par biltema 10"or och packar bilen full med onyktra 14 åringar, helst blonda. Som sedan skriker blattebil åt varenda Märke som inte är volvo, och som är nyare än 95.
4: Entusiaster, av alla åldrar.

Om jag har fel så får ni gärna rätta mig, men jag har sett det varenda jävla helg man har varit ute på diverse träffar, och jag slutar aldrig förvånas över klientelet som kör 740.

kör 745 mest av gammal vana, köpte den -95 sen dess har det bara rullat på
gått c-a 44000.
luggsliten kanske, men inte helt sällan bara blanka papper på sbp

"Väx inte upp! det är en fälla"

Ointresserad.
936 Inlägg
1 januari 2012
Power-krille skrev:
Snitch skrev:
Det finns 3 sorters människor som kör 740, såvitt jag har märkt.

1: Den där ungdomen som verkligen inte bryr sig, glad sålänge han/hon har nåt att ta sig fram i.
2: Den där gamla gubben/pappan som helt enkelt inte vill lägga sina hårt knegade stålar på en ny bättre bil, utan gör hellre en 50k milsservice.
3: Ungdomliga snubben som kallar sig för raggare, dunkar meduza ur ett par biltema 10"or och packar bilen full med onyktra 14 åringar, helst blonda. Som sedan skriker blattebil åt varenda Märke som inte är volvo, och som är nyare än 95.
4: Entusiaster, av alla åldrar.

Om jag har fel så får ni gärna rätta mig, men jag har sett det varenda jävla helg man har varit ute på diverse träffar, och jag slutar aldrig förvånas över klientelet som kör 740.

kör 745 mest av gammal vana, köpte den -95 sen dess har det bara rullat på
gått c-a 44000.
luggsliten kanske, men inte helt sällan bara blanka papper på sbp

Det är en bra bil ur slit-synpunkt, inget snack!

14 731 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
Volvo544special65 skrev:

Det är när folk sätter sin personliga prägel på den, som den blir...ehm..intressant.

Rosa huv, svart tak, biltemas senaste alu-vinge. Kryddat med tärningar i backspegeln och telefonnummer i innertaket.

Jag vet inte...känner bara hur ilskan byggs upp såfort jag ser ett ex. med ovanstående spec.

Men det är nog bara jag.

me to..sen spelar det inte så stor roll om det är en volvo eller en saab eller en vaz eller något annat smile

att jag åker volvo ihuvudtaget är ärvt..hade nog likagärna kunna åkt saab eller bmw
tror man föds till att åka ett visst bilmärke till viss del

min farsa hade ett stort intresse för bilar och själv är man uppväxt mellan stolarna på en Amazon med dubbla weber 45:or så det är inte konstigt att man åker volvo i dagens läge smile

9 140 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
Volvo544special65 skrev:

Men det är nog bara jag.

Hehe, å snart kommer en arg mobb som kommer tycka att du är en omogen i***t och behöver växa upp, som kan tycka att det är fult! tongue lol

Ointresserad.
936 Inlägg
1 januari 2012
Putteliten skrev:
Snitch skrev:
Volvo544special65 skrev:

Men det är nog bara jag.

Hehe, å snart kommer en arg mobb som kommer tycka att du är en omogen i***t och behöver växa upp, som kan tycka att det är fult! tongue lol

Jag väljer att ignorera det, då min åsikt är min, och ingen annans wink

För 2 veckor sen var jag på en träff i stan, står typ 30 740s på rad, in kommer en ruggigt fin M3 E46, och drar på! Lät ljuvligt! Meeen det första man hör från 740 gänget är "BLATTEBIIIL!".

Jag menar, seriously lol

9 140 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
Putteliten skrev:
Snitch skrev:

Men det är nog bara jag.

Jag väljer att ignorera det, då min åsikt är min, och ingen annans wink

För 2 veckor sen var jag på en träff i stan, står typ 30 740s på rad, in kommer en ruggigt fin M3 E46, och drar på! Lät ljuvligt! Meeen det första man hör från 740 gänget är "BLATTEBIIIL!".

Jag menar, seriously lol

Hehe, visar ju klart och tydligt vilka som är mest omogna!

5 111 Inlägg
1 januari 2012
Snitch skrev:
Volvo544special65 skrev:

Men det är nog bara jag.

Jo, men jag ser ganska gott om fulstylade Golfar, japaner, E36or m.m. också och de tycks inte röra upp i närheten av samma känslor.

Men nämner man ens "Volvo 740" på den här sidan så får man automatiskt en minst tolv sidor lång tråd....

Trucker
2 710 Inlägg
1 januari 2012
Hade gärna haft en, om dom ej drack som om de vore hål i tanken..

Varför?
Bakhjulsdrift & hållbarhet smile

Grannen har en GLT, han har haft den sen ny, gått 23k. Han vill inte sälja den tongue
"har inte behövt göra så mkt mer än att byta olja, oljefilter, tanka o byta små grejer, som lampor osv.. dom senaste tio åren".

Alltid sagt: Volvo slutade tillverka bilar efter 940in wink

Fart missbrukare

14 731 Inlägg
1 januari 2012
trippelturbo skrev:

Varför?

Grannen har en GLT, han har haft den sen ny, gått 23k. Han vill inte sälja den tongue
"har inte behövt göra så mkt mer än att byta olja, oljefilter, tanka o byta små grejer, som lampor osv.. dom senaste tio åren".

det är jhu så om man sköter en volvo det är inte mycket som varken kan eller går sönder
håller med om att sista volvon slutade efter 940

resten är bara skit kort och gott

men tycker faktist inte dom är så inåt helvete törstiga för att vara så gamla som dom är

under litern är inte svårt att lyckas komma och det är endå en bil som är gammal och en 740 har sällan gått under 30K idagens läge men endå går det att köra under litern

Ointresserad.
936 Inlägg
1 januari 2012
Volvo544special65 skrev:
Snitch skrev:
Volvo544special65 skrev:

Men det är nog bara jag.

Jo, men jag ser ganska gott om fulstylade Golfar, japaner, E36or m.m. också och de tycks inte röra upp i närheten av samma känslor.

Men nämner man ens "Volvo 740" på den här sidan så får man automatiskt en minst tolv sidor lång tråd....

Ja, och det säger ju en hel del.

Trucker
2 710 Inlägg
1 januari 2012
Growe skrev:
trippelturbo skrev:

Varför?

det är jhu så om man sköter en volvo det är inte mycket som varken kan eller går sönder
håller med om att sista volvon slutade efter 940

resten är bara skit kort och gott

men tycker faktist inte dom är så inåt helvete törstiga för att vara så gamla som dom är

under litern är inte svårt att lyckas komma och det är endå en bil som är gammal och en 740 har sällan gått under 30K idagens läge men endå går det att köra under litern

Kanske fått fel bild av 740n, den jag har på "gamla bilar" drack då ngt fruktansvärt mkt.. såg iprincip hur soppamätarn rörde sig. De hade med o göra att de va en automat, kan jag tänka mig. Vågar iaf inte köpa en sån, då dom inte är de lättaste o bli av med heller.

Fart missbrukare

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2012
Hur kommer det sig att alla Volvo utom mina verkar hinka i sig soppa?

740:in gick aldrig över litern blandad
940:in drar ca 0,9 blandad.

Har man släp bakom dock, då drar dom ju uppåt 1,2-1,3, men inte har väll alla släp hela tiden?

Jag gör inte mer än normal service med luftfilter, olja, motionera bromsarna och stift...
Kanske slarvas det med det?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 731 Inlägg
1 januari 2012
twin_cam skrev:
Hur kommer det sig att alla Volvo utom mina verkar hinka i sig soppa?

740:in gick aldrig över litern blandad
940:in drar ca 0,9 blandad.

Har man släp bakom dock, då drar dom ju uppåt 1,2-1,3, men inte har väll alla släp hela tiden?

Jag gör inte mer än normal service med luftfilter, olja, motionera bromsarna och stift...
Kanske slarvas det med det?

dom mesta kör som svin då blir dom rätt törstiga
min 740turbo körde jag till stockholm runt omkring där och sen hem igen och tror jag snittade 0.91 och då var vi 2vuxna 2barn+packning och 50kg verktygslåda i skuffen och hem var vi 3vuxna och 2barn med samma packning

och jag körde som jag kände för dock inte så där jätte fort var väll uppe i 140 som mest
ganska skapligt för en gammal sur 740 smile

dock har jag sätt lite värre siffror oxå det dubbla är inte svårt om man svinkör konstant

199 Inlägg
3 januari 2012
Bjornn skrev:
Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.
.

du har ingen mer info om denna bil?

Amatör
155 Inlägg
13 januari 2012
Slain skrev:
Bjornn skrev:
Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.
.

du har ingen mer info om denna bil?

Har för mig att motorrummet var för litet och medförde kylningsproblem. Är inte helt säker på det men har läst om att dom försökte bygga en turboladdad men gav upp efter 2 år. Rätta mig om jag har fel smile

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

Sök