Vad är bästa dubbdäcket egentligen?

DLS
27 september 2011 · 258 Inlägg

Letar också efter nya vinterdäck till säsongen.

Lustigt att Bridgestone noranza 2 evo får väldigt bra omdöme i senaste testet från vi bilägare men i testet med teknikens värld så tycker dom att däcket ligger långt efter??

Synd att dom inte har flera dubbade däck med i sina tester såsom kumho, hankook, m.m. o även en jämförelse med olika regummerade vore intressant men framför allt vore det mest intressant med däck som gått en säsong för att se hur kvaliten är då.

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Cupra_
28 september 2011 ·

Blackbird_CaD_ skrev:
Pirelli Winter Carving Edge var med i årets Teknikens värld test och efter 120 mil hade den förlorat ca. 8 % av sina dubbar medan de andra däcken inte förlorade en enda dubb, däcket skulle bli dubbfritt efter en halv säsong.

Har själv haft dessa och håller med om att dubben försvinner lätt. De går av eller släpper helt från däcket. Allmänt dålig kvalité tycker jag. Greppet var "sådär" tyckte jag men då jämförde jag med Hakka 5 som jag hade innan.

Ska man ha "BRA" däck röstar jag iaf på Hakka 7. Bra men till rimliga pengar så tycker jag att Kumho KW22 var långt över förväntan faktiskt.

KHRacing
28 september 2011 ·

Jag tror inte det finns ett "bästa däck"..

för tar du 10 likadana bilar, o sätter likadana däck på dem alla så uppför sig bilarna olika.

DLS
28 september 2011 · 258 Inlägg

Sen är det ju så att ett däck som passar bra på en bil passar kanske inte alls bra på en annan pga fwd, rwd, 4wd o även tyngden spelar en stor roll.

"She said its just a car, I said you're just a girl"
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
28 september 2011 · 325 Inlägg

Vet bara att jag kör på gislaved nordfrost 5 med fyrkantsdubb eller vad det heter, och tycker att de är riktigt bra. Har ingen erfarnhet avNokian Hakkapelitta eller Continentaldäck bör nämnas också.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
sackan
29 september 2011 · 37 Inlägg

Själv har jag satsat på Michelin X-Ice 2 Dubb, har 4 spitt nya som ligger å väntar på mig! smile

Fick väl inget superbetyg i årets "vi bilägare" men förra året hade dom något bättre resultat.

Hur som helst är dom nog bättre än Dayton DW700S som jag halka runt på förra året...sämsta skit jag kört på. Dåligt grepp, högt ljud och tung rullat med hög bränsleförbrukning som resultat.

//Markku
Ford C-Max (2018)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2011 · 10 427 Inlägg

sackan skrev:
Själv har jag satsat på Michelin X-Ice 2 Dubb, har 4 spitt nya som ligger å väntar på mig! smile

Fick väl inget superbetyg i årets "vi bilägare" men förra året hade dom något bättre resultat.

Hur som helst är dom nog bättre än Dayton DW700S som jag halka runt på förra året...sämsta skit jag kört på. Dåligt grepp, högt ljud och tung rullat med hög bränsleförbrukning som resultat.

Michelin X-Ice North "XiN2" kom tvåa i Teknikens Världs vinterdäckstest som kom ut för någon vecka sen.
Med en poäng mer totalt än Nokian Hakkapeliitta 7 cool Inte så bra när det gäller vattenplaning men annars
fick det bra poäng i det testet (därav placering 2 efter Continental ContiIceContact). Så det är nog inte så illa ändå.

Edit: Själv köpte jag lätt begagnade (en säsong) Michelin X-Ice North "1" tillverkade 2007.
Läste ett gammalt test om dessa när de jämfördes mot Gislaved Nord Frost 5, Continental ContiWinterViking 2, Nokian Hakkapellitta 5/4 (?) osv och där hade inte Michelin mycket att hämta. Så om de var lite sämre förr så har nog Michelin ryckt upp sig på senare år med den senaste versionen smile

Senast redigerat av steifan (29 september 2011)

christofer_k Vorsprung durch Technik
29 september 2011 · 2 432 Inlägg

kmr sj satsa på bridgestone  i vinter  och nu smalare  från 195/65 15 till 185/65 15

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
29 september 2011 · 2 100 Inlägg

Körde med Kelly Winter Ice förra året. Var den enda som tog sig ut från bostadsområdet när snön var som värst smile Billiga var dom också!

Tja!
Cupra_
29 september 2011 ·

steifan skrev:

sackan skrev:
Själv har jag satsat på Michelin X-Ice 2 Dubb, har 4 spitt nya som ligger å väntar på mig! smile

Fick väl inget superbetyg i årets "vi bilägare" men förra året hade dom något bättre resultat.

Hur som helst är dom nog bättre än Dayton DW700S som jag halka runt på förra året...sämsta skit jag kört på. Dåligt grepp, högt ljud och tung rullat med hög bränsleförbrukning som resultat.

Michelin X-Ice North "XiN2" kom tvåa i Teknikens Världs vinterdäckstest som kom ut för någon vecka sen.
Med en poäng mer totalt än Nokian Hakkapeliitta 7 cool Inte så bra när det gäller vattenplaning men annars
fick det bra poäng i det testet (därav placering 2 efter Continental ContiIceContact). Så det är nog inte så illa ändå.

Edit: Själv köpte jag lätt begagnade (en säsong) Michelin X-Ice North "1" tillverkade 2007.
Läste ett gammalt test om dessa när de jämfördes mot Gislaved Nord Frost 5, Continental ContiWinterViking 2, Nokian Hakkapellitta 5/4 (?) osv och där hade inte Michelin mycket att hämta. Så om de var lite sämre förr så har nog Michelin ryckt upp sig på senare år med den senaste versionen smile

Hade x-ice "1" på en firmabil (Skoda Octavia 4X4). De var faktiskt märkbart sämre än Hakka 5 tycker jag. Då satt Hakka ändå på min seat ibiza som är lättare och bara var fwd. Det stora minuset på x-ice var ändå att jag tyckte dubben gick av och lossnade lätt. Visserligen gick de 2000mil på en vinter men däcken var slut sen..

Louksor
29 september 2011 · 1 915 Inlägg

Jag hade Nokian Hakkapeliitta 7 förra vintern, till min förra bil (volvo 945).
De hade väldigt bra grepp, kunde gasa på bra i kurvor osv utan att det släppte och när det väl släppte så hade man bra kontroll över bilen.
Spann väldigt sällan med de däcken och alla fyrkantsdubb var kvar efter första vintersäsongen, trots lite hård körning ibland!
Denna vinter ska de sitta på min V70 istället.

Är iaf de bästa vinterdäck jag har haft, dock även dyraste......

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
5komma2racing
13 november 2011 · 183 Inlägg

Jag har beställt Pirelli Carwing edge i år igen. Dom skall tydligen fått ordning på dubbsläppet. Well, well, återstår att se...

5300:- monterat och klart på fälg, 205-60-16.

DLS
13 november 2011 · 258 Inlägg

Har också beställt pirelli däcken så vi får se när jag lägger på dom om dubben sitter kvar eller om jag blir tvungen att reklamera dom smile

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Cupra_
13 november 2011 ·

I år blev det billiga däck för min del, Hankook winter i-pike. 4st monterade och balanserade för 3000 jämnt.
De har väl inte fått så himla bra kritik kanske men eftersom jag kanske ändå ska sälja bilen till våren ville jag inte lägga ut allt för mycket.

Hilmer
13 november 2011 · 1 789 Inlägg

Tänker även i år köra på Gislaved Nord Frost 5 (med fyrkantsdubb) det bästa jag kört med, och då har jag testat mycket genom åren.
Kör ca 2500-3000mil/säsong.

tonimakaroni
13 november 2011 · 747 Inlägg

Blir förmodligen en uppsättning Continental Ice Contact för mig iår, stod mellan dom och Hakka 7or men blir nog det först valda p.g.a. kan få bättre pris på dom, sen att dom har fått lika bra betyg som Hakka 7orna i dom flesta testerna + lite bättre grepp i snö än Nokian däcken gör saken lite lättare! smile

/ Toni Larsson
JimmyAndersson
13 november 2011 · 1 679 Inlägg

Nån som vet nå bra om GoodYear Ultragrip Extreme? smile
kör på dom nu, så har inte prövat dom i snö/is än tongue

Volvo 244 "GLT" (1988)
Cupra_
14 november 2011 ·

JimmyAndersson skrev:
Nån som vet nå bra om GoodYear Ultragrip Extreme? smile
kör på dom nu, så har inte prövat dom i snö/is än tongue

Jag hade dem på min S40 och det var väl sådär.. Alltså det är helt okej däck, men de kunde inte mäta sig alls med de Hakka 5 jag hade året innan tyckte jag iaf.. Men då hade ju bilen varken antispinn eller antisladd heller..

Hixxey
14 november 2011 · 262 Inlägg

Gislaved nordfrost 5 kan jag starkt rekomendera kört på dem i 2 vintrar nu! ruggigt bra!

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063
5komma2racing
19 november 2011 · 183 Inlägg

Har kollat med Mechanum som skall sko mina fälgar med Pirelli Carwing Edge och dom är tillverkade efter v 11. Då skulle ju dubbproblemen vara borta enl Pirellis talesman. Vi får väl se...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang