den perfekta lådvolymen kicker l7 12" ?

selemark
19 september 2011 · 200 Inlägg

Jag bygger en portad låda till en kicker l7 12".

Mina värden är :
Vas 52.9L
Qts 0.47
resonansfrequensen 31.8Hz

får då en lådvolym på 78L

kan man dubbla lådvolymen beräknat på 78l för och få bättre bas?


Någon som har något annat tips på hur ja ska få denna låda så perfekt som möjligt för denna bas?


Tacksam för svar.

Mvh

Senast redigerat av selemark (19 september 2011)

Min projekttråd http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734&p=1
Sponsorer 2012 : UppsalaBilradio, ScStyling. Wickedpaint
spungeBob
19 september 2011 · 179 Inlägg

Jag använde sökfunktionen och fick fram det här, hur bra det spelar/de har ja inte en aning om.

Drönirettab skrev:
70 liter netto med dubbla 4" portar, rören görs 35 cm och sedan trattar i båda ändar. En sån låda bör kunna ge ganska bra tryck och djupbas men ändå inte spela jättepeakat.

Drönirettab
19 september 2011 · 21 761 Inlägg

För att få en låda "perfekt" brukar det krävas labbning. Man kan utgå ifrån en lådberäkning som teoretiskt sett borde passa till den aktuella bilen och musiksmaken, men sedan blir det ofta tester och åter tester. smile

M_icke_
19 september 2011 · 3 466 Inlägg

selemark skrev:
Jag bygger en portad låda till en kicker l7 12".

Mina värden är :
Vas 52.9L
Qts 0.47
resonansfrequensen 31.8Hz

får då en lådvolym på 78L

kan man dubbla lådvolymen beräknat på 78l för och få bättre bas?


Någon som har något annat tips på hur ja ska få denna låda så perfekt som möjligt för denna bas?


Tacksam för svar.

Mvh

Det som händer när du ökar volymen på lådan är att basen kommer bli mer lättdriven men också mindre effekttålig. Dessutom kommer du får en betydligt starkare peak och peaken kommer dessutom flyttas ner ett par hz närmare avstämningen. Detta gör att du kan få en rejäl höjning i registret en bit över avstämningen och desto större lådan är desto vassare och högre blir peaken, alltså finns det risk att ett par toner "tar över" och basljudet kan bli ganska jobbigt.

Det bästa är om man kör på den lådvolym som är rekommenderad av antingen tillverkaren, eller någon som har ett beräkningsprogram som kan se hur lådan kommer låta i teorin. Sen får man anpassa avstämning efter musiksmak och vill man ha det helt 100 så får man labba lite i verkligheten innan man blir nöjd, eftersom teorin och verkligheten oftast skiljer lite. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WindebornMotorsport
20 september 2011 · 200 Inlägg

min låda jag har är visserligen ganska så stor men iaf:P
Har en 160lites låda med skillje väg imellan och och 2st 2 tums portar i varje låda så att säga smile vet om att de inte e riktigt ultimata lådan med de spelar på jävligt bra tycker jag till mina bägga s12L7 basar smile

selemark
20 september 2011 · 200 Inlägg

Tackar för era snabba och välformulerade svar:) Mvh

Min projekttråd http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734&p=1
Sponsorer 2012 : UppsalaBilradio, ScStyling. Wickedpaint
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang