Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

89 Inlägg
Skrivet 28 mars 2012 #61

mumifix skrev:
jag har köpt ett par 18 tums fälgar som har Bultmönstret 5/108 men dom har 40 i Et. jag har 2 stycken 25mm bult on  Volvo Spacers. räcker det?. eller behöver jag bak till oxå? pga spårvidden. bilen är en volvo 940.

Du behöver spacers även bak.

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
219 Inlägg
Skrivet 28 mars 2012 #62

Tack för svaret!

89 Inlägg
Skrivet 28 mars 2012 #63

sleppy skrev:
Går det få på 235/50-18 på en v70 ? -97.

Vad jag hört är det alldeles för brett med 235 ifram ?

Framför allt så blir dom på tok för stora på höjden.
Det får bara skilja 5% men med 235/50 så skiljer det ca 9% mot original.

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
219 Inlägg
Skrivet 28 mars 2012 #64

tänkte jag skulle ha 225/35 fram och 235/35 bak smile

219 Inlägg
Skrivet 28 mars 2012 #65

vad för spacers skulle jag kunna ha dådå? smile

9 Inlägg
Skrivet 29 mars 2012 #66

Jag har tyvärr insett att jag har katastrofalt dålig koll på däck, tum och spacers.

Jag undrar först och främst, vågar man köpa däck begagnade? Man kan ju spara multum men hur är det med kantskador, innebär detta att det kommer att påverka körningen på något sätt?

Jag funderar på att köpa dessa fälgar till min Ford Mondeo 2005.

Ford Mondeo 5 Bult    5/108    52,5    63,3    Mutter 12 x 1,50 - Vad innebär alla dessa siffror och vilka spacers behöver jag ifall jag funderar på att köpa dessa däck:

http://www.blocket.se/vasterbotten/ALUH … =2&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_at … =2&w=3
http://www.blocket.se/vi/39227504.htm ?

Oerhört tacksam för svar.

Mvh
Den okunnige bilfantasten.

89 Inlägg
Skrivet 29 mars 2012 #67

LuddizR skrev:
vad för spacers skulle jag kunna ha dådå? smile

20-25mm även bak.

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
89 Inlägg
Skrivet 29 mars 2012 #68

konstapel skrev:
Jag har tyvärr insett att jag har katastrofalt dålig koll på däck, tum och spacers.

Jag undrar först och främst, vågar man köpa däck begagnade? Man kan ju spara multum men hur är det med kantskador, innebär detta att det kommer att påverka körningen på något sätt?

Jag funderar på att köpa dessa fälgar till min Ford Mondeo 2005.

Ford Mondeo 5 Bult    5/108    52,5    63,3    Mutter 12 x 1,50 - Vad innebär alla dessa siffror och vilka spacers behöver jag ifall jag funderar på att köpa dessa däck:

http://www.blocket.se/vasterbotten/ALUH … =2&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_at … =2&w=3
http://www.blocket.se/vi/39227504.htm ?

Oerhört tacksam för svar.

Mvh
Den okunnige bilfantasten.

Volvo fälgarna breddar lite väl mycket utåt på din bil, ska du ha Volvo fälgar så bör de vara från V70 XC eller AWD.

Sen då det gäller däck så är ju frågan hur du använder bilen.
Kör du med den bara som ren bruksbil och m.a.o kör lugnt och försiktigt så funkar det med nya lågprisdäck eller bättre begagnade.
Men gillar du att gasa på lite i mellanåt så finns inga genvägar, då är det bra och genast dyrare däck som gäller.

Senast redigerat av Husse (29 mars 2012)

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
9 Inlägg
Skrivet 1 april 2012 #69

Behöver nya fälgar till min saab 9-3 turbo 2001 års mod.

En del på blocket skriver att nya saab 9-3ss/sc 2002- fälgar passar gamla 9-3, men jag är osäker då ET mått skilljer , nya har ET 41(med däck 205 55 16) och gamla har ET 49 med nuvarande däck 195/60 R 15, alltså 8 mm skillnad i högre ET mått.

hur påverkar det min bil? blir dom nya fälgarna bredare eller sitter längre in?
Någon som testat att ha nya Saab 9-3 fälgar på den äldre modellen

Är det värt att köpa dom eller rent av livsfarligt?

Tacksam för hjälp och svar!

796 Inlägg
Skrivet 2 april 2012 #70

Hej alla glada! Är extremt dålig på däck och allt omkring detta.

Dags för sommardäck på kärran nu och oturligt nog åker man nog på att köpa nya sommardäck då de jag har ligger fått lite torrsprickor 

Så letar begagnat just nu...

Nån som vet om 235/45/17 passar utan att ta i nånstans? Bilen är sänkt 35mm och 5mm spacers ska på...

Fälgarna är orginal Aero Three Spoke

Med vänlig hälsning

Daniel Palmér

Hemma bra, garaget BÄST!
Xenoholic · 2 559 Inlägg
Skrivet 2 april 2012 #71

Redgriffin93 skrev:
Behöver nya fälgar till min saab 9-3 turbo 2001 års mod.

En del på blocket skriver att nya saab 9-3ss/sc 2002- fälgar passar gamla 9-3, men jag är osäker då ET mått skilljer , nya har ET 41(med däck 205 55 16) och gamla har ET 49 med nuvarande däck 195/60 R 15, alltså 8 mm skillnad i högre ET mått.

hur påverkar det min bil? blir dom nya fälgarna bredare eller sitter längre in?
Någon som testat att ha nya Saab 9-3 fälgar på den äldre modellen

Är det värt att köpa dom eller rent av livsfarligt?

Tacksam för hjälp och svar!

Ju högre ET ju längre in, de kommer alltså 8mm längre ut. big_smile
O det är ingen fara alls. wink
Men skulle satsat på ett par tum större om jag vore du wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
9 Inlägg
Skrivet 3 april 2012 #72

Volvo fälgarna breddar lite väl mycket utåt på din bil, ska du ha Volvo fälgar så bör de vara från V70 XC eller AWD.

Sen då det gäller däck så är ju frågan hur du använder bilen.
Kör du med den bara som ren bruksbil och m.a.o kör lugnt och försiktigt så funkar det med nya lågprisdäck eller bättre begagnade.
Men gillar du att gasa på lite i mellanåt så finns inga genvägar, då är det bra och genast dyrare däck som gäller.

Tackar! Hmm, varför bör de vara just ifrån en V 70 XC eller AWD?

Är ET 50 normalt? Vilka däck bör jag ha så att jag slipper skaffa spacers till dessa mått?
Ska ringa på dessa imorgon, passar de rakt av månntro?
http://www.blocket.se/vi/39547668.htm

Jag älskar fart och tar kurvorna alldeles för fort så jag bör nog satsa på ett par riktiga däck.

89 Inlägg
Skrivet 4 april 2012 #73

XC och AWD har högre ET som ligger närmare det som du har original.
Dessa har ET 49 om jag minns rätt och dina har tydligen 52,5, medans de vanliga s/v70, s80, 850 ligger ner mot ET 40 och då breddar dom lite väl mycket utåt.

Senast redigerat av Husse (4 april 2012)

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
678 Inlägg
Skrivet 4 april 2012 #74

Har en fråga!

Kan jag sätta på däck med dimmensionen 215/65-16 på en 6,5x16 fälg eller blir det för brett?

Life is'nt about waiting for the storm to pass
It't about learning how to dance in the rain.
http://www.barncancerfonden.se/1309371951/#
Min Fotosida: https://www.facebook.com/AlfzonePhotos
89 Inlägg
Skrivet 4 april 2012 #75

Det går, men det blir varken snyggt eller optimalt, då däcket kommer att "bulla" lite väl mycket.

302ci (5000cc) Commodore Coupé snart med dubbelturbo.
258 Inlägg
Skrivet 7 april 2012 #76

Är det nån viktig skillnad på dessa däck?

H600 195/60 R14 86H (So) : Märke Goodride
H550A 195/60 R14 86H : Märke Goodride

Alltså, är det nån speciell skillnad på H600 och H550A?

/Tack! smile

Saabifierad · 1 972 Inlägg
Skrivet 9 april 2012 #77

Om original ET är 40 kan man använda fälgar med ET 45?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Xenoholic · 2 559 Inlägg
Skrivet 9 april 2012 #78

Slash skrev:
Om original ET är 40 kan man använda fälgar med ET 45?

Är det samma bredd på dem så kommer de att komma 5mm längre in så kolla om det finns så mkt plats inåt. tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
112 Inlägg
Skrivet 9 april 2012 #79

Hej, nu är sommaren påväg och fälgar + däck ska köpas.

Men något jag undrar är hur ET-mått funkar ? Vad menas med det och vad bör man tänka på. Hittat ett par däck som jag är intresserade av, enda fälgarna är 17" 215*45, 5/112 ET: 35, dom andra är 18" 225*40*18, 5/112 ET: 45

Ska sitta på min Mercedes 300TD -88 kombi.

"MERCEDES    E-klasse 85-95    W124    5-112    49    66,6    B12x1,50"

http://eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm



Förklara gärna alla mått och sådant vad det betyder, hade varit bra att kunna!

Team Breehäng · 1 623 Inlägg
Skrivet 9 april 2012 #80

Ygden skrev:
Hej, nu är sommaren påväg och fälgar + däck ska köpas.

Men något jag undrar är hur ET-mått funkar ? Vad menas med det och vad bör man tänka på. Hittat ett par däck som jag är intresserade av, enda fälgarna är 17" 215*45, 5/112 ET: 35, dom andra är 18" 225*40*18, 5/112 ET: 45

Ska sitta på min Mercedes 300TD -88 kombi.

"MERCEDES    E-klasse 85-95    W124    5-112    49    66,6    B12x1,50"

http://eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm



Förklara gärna alla mått och sådant vad det betyder, hade varit bra att kunna!

Ju lägre ET en fälg har desto längre ut i hjulhuset ligger fälgen wink Så dom där 17" fälgarna ligger 10mm längre ut i hjulhuset än 18" fälgarna wink Och eftersom orginal ET är 49 så blir de ju en viss skillnad, men med rätt däck ska de gå endå, om inte bilen är böttsänkt då tongue

W124 är namnet på karossen smile

5-112 är bultmönstret smile

49 är ET då wink

66,6 är navhålet smile

Och B12x1,50 är jag lite osäker på, men skulle tro att de är hjulbultarna roll

Senast redigerat av -BASmannen- (9 april 2012)

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang