Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:

it_mutt skrev:

Hänger ju i sin tur också på vad du hittar på med ET:t.

Och CB!

Nej, navhålet avgör inte om det går att få på ett par 225/40-18 på en Focus -04. Inte ens om man fantiserar och kisar med ögonen.

våld vilja vaselin och en vinkelslip och stor slägga så går det nog smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Husse
6 november 2023 · 96 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:

it_mutt skrev:

Hänger ju i sin tur också på vad du hittar på med ET:t.

Och CB!

Nej, navhålet avgör inte om det går att få på ett par 225/40-18 på en Focus -04. Inte ens om man fantiserar och kisar med ögonen.

Klart att navhålet spelar roll.
U kan ju inte montera en fälg med för litet navhål, ej heller med fel ET.
Så det är fyra viktiga faktorer som spelar roll, navhål, ET, rullomkrets och däckbredd.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2023 · 13 744 Inlägg

Husse skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Och CB!

Nej, navhålet avgör inte om det går att få på ett par 225/40-18 på en Focus -04. Inte ens om man fantiserar och kisar med ögonen.

Klart att navhålet spelar roll.
U kan ju inte montera en fälg med för litet navhål, ej heller med fel ET.
Så det är fyra viktiga faktorer som spelar roll, navhål, ET, rullomkrets och däckbredd.

man kan ju alltid tvinga dit hjul med fel et. och man kan alltid förstora navhålet smile

man får helt enkelt flytta på skiten som är ivägen smile

minns när jag hade min första bil.  en Fiat uno 60s från 1986.

hittade ett par fälgar från en golf mk2  15"   dom tänkte jag att jag skulle ha..

dels hade dom fel bultcirkel.. fiat 4x98  Golf 4x100  men det var ju bara att skruva dit endå..  2mm hit och dit.  fram gick det ju ganska bra..   men bak stallde Et till det rejält.. när man skruvade fast hjulen på bilen. snurrade dom inte. för dom tog i rambenen bak.   så det blev till att ta fram övertalaren.. (stora släggan)  några övertalningar senare snurrade hjulen runt.  smile         blev inte bättre när jag kapade fjädrarna på den där stackars unon.. får då tog fälgarna i skärmkanterna men det löser jag med lilla övertalaren sen gick det 100% fritt  även med 7personer i bilen smile     enligt mig och mina kamrater var bilen asball just då.. idag ställer jag mig mer tveksam till det..   men ack så roligt vi hade..  1000kr bil   50.000kr bilstereo smile

Senast redigerat av Growe (6 november 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
10 november 2023 · 10 388 Inlägg

Husse skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:

Och CB!

Nej, navhålet avgör inte om det går att få på ett par 225/40-18 på en Focus -04. Inte ens om man fantiserar och kisar med ögonen.

Klart att navhålet spelar roll.
U kan ju inte montera en fälg med för litet navhål, ej heller med fel ET.
Så det är fyra viktiga faktorer som spelar roll, navhål, ET, rullomkrets och däckbredd.

Nej. Då han inte frågade om någon specifik fälg är alltså inte navhålet ens lite av intresse i sammanhanget. Han undrade om "BilX" går att köra med "DäckdimensionY" på. Inget annat. Så nej, navhålet avgör INTE om det är möjligt eller inte.

Svaret på frågan blir antingen "Nej, det går inte att få dit utan att skära sönder hjulhuset" eller "Jo, det går. Men det kräver en fälg som har specifikationerna X,Y & Z".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Perfected-Pursuit
30 november 2023 · 141 Inlägg

(Insåg efter mitt inlägg att det fanns en tråd för min fråga)

Tjena!

Kör idag på 17'' 7'' ET42 225/45 på Pilot Sport 4 däck

Fram kör jag med en 18mm spacer utan att det slår i någonstans. Jag vill slänga dit rätt mycket fetare fälgar och rätt så mycket bredare däck då mer effekt är planen.

Tanken är att köra på 17'' 9'' ET22 och 255/40 Pilot Sport 4 däck (Dessa däck till att börja med, blir semi slicks senare)

Själva däcken blir endast 3cm bredare, och jag kommer ej att använda spacer då det inte behövs med sådan agressiv ET. (Har spacer då bromsoken tar i annars) Alltså så blir däcken endast 12mm bredare än nuvarande setup med spacer. Skärmkanter kommer breddas så det ej skall ta i. Dock blir fälgen ca 5cm bredare.

7 tum = 17,78 cm
9 tum = 22,86cm

Så hur kommer det bli? Kommer det bli totalt 5cm bredare eller endast 3cm? Fälgen bör ej spela roll eftersom det är däcken som tar i inte fälgen? Däck blir väl ändå inte bredare pga fälgen? Så totalt 255-225=30mm bredare, right?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-5c0ac03764b126adce0de8befab5716a.jpg

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
zemet
1 december 2023 · 4 041 Inlägg

Det blir 5 cm bredare vid clinchen på däcken. Men slitytan på däcken blir endast 3 cm bredare.
Och 255mm är ju bredare  än 228.6 mm som fälgen är.

Så du har räknat rätt vad jag kan se:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Perfected-Pursuit
1 december 2023 · 141 Inlägg

zemet skrev:
Det blir 5 cm bredare vid clinchen på däcken. Men slitytan på däcken blir endast 3 cm bredare.
Och 255mm är ju bredare  än 228.6 mm som fälgen är.

Så du har räknat rätt vad jag kan se:)

Okej, clinchen är den delen av däcket som trycker ut på fälgen och håller luften tät, right?

Gissar på att det inte spelar någon roll eftersom det oftast inte är där det brukar ta i när man går till fullt rattutslag.

Verkar som det får bli KBK på detta, är bara få det att funka när man väl står där, så jävla bökigt kan de ju inte vara. Tack!

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Flamslag
30 mars · 147 Inlägg

Hej måste köpa sommardäck till vår Peugeot 107. När jag söker på bilens registreringsnumret på t.ex bythjul.com så rekommenderar dom däck med måtten ”155/65R14. Saken är att jag har hittat ett par fina begagnade däck, dock med måtten ”175/65/14” och tänkte höra med någon som vet om de kommer passa eller om de kommer vara för stora?/ Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang