Leyer skrev:
MrHyde skrev:
Leyer skrev:
Hej!
Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?
Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.
Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?
Om det endast är däcken det handlar om så funkar det nog, men är det kompletta hjul så är det en helt annan historia.
Fälgbredd, inpressning(ET), navhål, bultmönster och storlek på bulthål spelar in isf.
Sen kommer bilens hastighetsmätare visa högre hastighet än du egentligen åker, i och med mindre däckdimension. Och apropå storleksskillnaden, vissa moderna bilar gillar inte att få på en annan storlek än original, det kan behöva programmeras in nämligen. Av auktoriserad verkstad alltså. Men hade jag varit du så hade jag först och främst hört med Volvo hur dom ställer sig till en mindre dimension än original så inte något säkerhetssystem eller liknande ballar ur.
Tack för svar!
Det är endast däck, har tänkt skaffa fälgar.
Ja, har tänkt höra med Volvo. Men samtidigt tänker jag att de aldrig skulle godkänna något annat än orginial trots att det hade fungerat hur bra som helst.
Att det fungerar bra att åka på gör det säkert, men om vi säger att till exempel autobroms eller adaptiv farthållare räknar ut stoppsträckan genom att räkna varven på ABS-sensorerna så kommer den inte räkna rätt i och med mindre dimension/rullomkrets. Det finns säkerligen många andra system som det är liknande med, ABS-sensorernas räknande av hastighet är ihopkopplade med i princip alla säkerhetssystem på nått sätt.
Och som Brådhis påpekar om leasingbil så kan jag också tillägga att dom nog inte heller gillar att du kör en "icke-godkänd" storlek. Om det nu är en leasingbil det gäller.
Avslutningsvis så är The-GOAT på rätt spår också, har du ett lägre belastningsindex än bilen är typad med så är däcken egentligen inte ens godkända för bilen. Men då pratar vi extremt nitisk besiktningsman för att upptäcka det, vilket å andra sidan extremt sällan händer. Däremot vid en olycka, där försäkringsbolagen bokstavligen letar fel som gör att dom slipper betala, kanske det kan bli problem.
Jag menar inte att du ska bli hypokondriker över detta, jag bara konstaterar de saker som kan påverka.

Jag förstår att det är en kostnadsbesparing det handlar om, men frågan är ju om det är värt att chansa på en så pass ny och tekniskt avancerad bil?
Senast redigerat av MrHyde (26 september 2025)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."