2542
Sök

Ljudbygge, väghållning, mm. - Volvo 940

16 197 Inlägg
31 oktober 2011
MDFn sprack för att du skruva för nära kanten..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

161 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:

Nja, skruven gick in mitt på änden. Men kan ju ha gått lite snett längre in och det i kombination av lite grov skruv gjorde nog att det brast. Men nu blir det ny låda och man har väl förhoppningsvis lärt sig av misstagen wink

16 197 Inlägg
31 oktober 2011
niclasm skrev:
evilaudio skrev:

Nja, skruven gick in mitt på änden. Men kan ju ha gått lite snett längre in och det i kombination av lite grov skruv gjorde nog att det brast. Men nu blir det ny låda och man har väl förhoppningsvis lärt sig av misstagen wink

jo men för att inte skivan ska spricka så bör man skruva minst 5cm in..  på bilden e de nog max 2cm.

161 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
niclasm skrev:
evilaudio skrev:

jo men för att inte skivan ska spricka så bör man skruva minst 5cm in..  på bilden e de nog max 2cm.

Aha, men det är sidostycket bakom som spruckigt. Baffeln ligger utanpå sidobiten.

16 197 Inlägg
31 oktober 2011
niclasm skrev:
evilaudio skrev:
niclasm skrev:

Aha, men det är sidostycket bakom som spruckigt. Baffeln ligger utanpå sidobiten.

jo de ser ja väl.. men från kanten på sidostycket till där skruven sitter e de max 2cm..  från högerkant på bilden..

161 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
niclasm skrev:
evilaudio skrev:

jo de ser ja väl.. men från kanten på sidostycket till där skruven sitter e de max 2cm..  från högerkant på bilden..

Jaha, då är jag med!
Det håller jag med om. Inte tänkt på det innan.

Tack för tipset smile

16 197 Inlägg
31 oktober 2011
niclasm skrev:
evilaudio skrev:
niclasm skrev:

Jaha, då är jag med!
Det håller jag med om. Inte tänkt på det innan.

Tack för tipset smile

sen behöver man inte skruva så tätt heller.   15-20 cm mellan skruvarna räcker om de e rakt sågat.

161 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Näe, gick lite fort med borret när jag höll på...

Som sagt man blir aldrig full-lärd smile

16 197 Inlägg
31 oktober 2011
niclasm skrev:
Näe, gick lite fort med borret när jag höll på...

Som sagt man blir aldrig full-lärd smile

nee de blir man ju inte.. har själv tävlat sen 1996 å har fortfarande mycke kvar att lära.

70 Inlägg
2 november 2011
Nu är den andra lådan ihop och det ser kanon ut!

Det kommer spela super när det är klart! Fast det är ju såklart en del kvar tills systemet är klart, men det kliar i fingrarna nu!

Uppdatering kommer inom kort!

// Från Niclas arbetskollega big_smile, Simon
Senast redigerat av SidThunder (2 november 2011)

3 627 Inlägg
2 november 2011
Intressant bygge!

Däremot blev jag inte riktigt klok på vad du menade med att basporten/arna inte fick plats genom skidluckan.. borde ju gått in utan problem? Eller var problemet att porten blev för lång och skulle slagit i botten eller? Som sagt, blev inte riktigt klok på vad du menade tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

161 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Intressant bygge!

Däremot blev jag inte riktigt klok på vad du menade med att basporten/arna inte fick plats genom skidluckan.. borde ju gått in utan problem? Eller var problemet att porten blev för lång och skulle slagit i botten eller? Som sagt, blev inte riktigt klok på vad du menade tongue

Jodå, porten får plats men då skidluckan sitter så nära golvet i bagaget så blev det en så udda vinkel att porten inte kunde monteras i lådan.

3 627 Inlägg
2 november 2011
Jag förstår, men det kommer inte utan en följdfråga tongue

Varför inte då bara vinkla basporten inne i själva lådan, alltså göra en böj på den? Blir ju samma längd ändå lixom? smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

161 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Jag förstår, men det kommer inte utan en följdfråga tongue

Varför inte då bara vinkla basporten inne i själva lådan, alltså göra en böj på den? Blir ju samma längd ändå lixom? smile

Jo, hade ju en tanke på det men fick ändå lite problem med 6" porten då trattarna inte fick plats ritkigt varken bakom armstödet eller inne i lådan riktigt. Blev en enklare lösning som jag gjorde nu. (Kommer en update med bilder om någon minut) smile

161 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Då var nya lådan klar!

Ja, ihop i alla fall. Lite småfix kvar så som lite ull i lådan samt att den ska kläs och täta skarvarna till baffeln på insidan. Som vanligt så blir man lite väl engagerad i bygget och glömmer ta fram kameran. Lyckades dock få ett par bilder smile (Tack Simon!)

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_031.jpg
Nästan hela lådan ihop. Bara baffeln kvar smile

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_032.jpg
Tätt och fint... eller kanske bara tätt sad

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_033.jpg
Ett ihopskruvad baslåda. Känns bra detta!

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_034.jpg
Såklart blev det en provmontering i bilen. Fyller upp ganska bra tycker jag...

Allt för nu. Dags att leta lämplig matta att klä med. Lär nog klä om hela skuffen i samma matta antagligen. Lutar åt svart för tillfället.

Lämna gärna en kommentar och ställ frågor om ni har några. De är till för att besvaras smile

429 Inlägg
3 november 2011
Svart är ju svart, tror de kan se lite tråkigt ut. men mörkt ska de absolut vara! smile

82 Inlägg
3 november 2011
har du sparat måtten så är det ju inte alls fel att skriva med dom för andra som vill göra likadant wink   bra lösning ser fint ut (Y) smile

161 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Swemil93 skrev:
Svart är ju svart, tror de kan se lite tråkigt ut. men mörkt ska de absolut vara! smile

Jo, men kan bli stilrent med svart också... Vi får se hur det blir. Ska försöka få tag på en provbit på den mörkare gråa, då den jag fick tag på vart lite ljus.

Lajnitz skrev:
har du sparat måtten så är det ju inte alls fel att skriva med dom för andra som vill göra likadant wink   bra lösning ser fint ut (Y) smile

Precis sånt här man tänker på när man läser andras trådar, men glömmer det när man har en egen. Delar såklart med mig av ritningen smile Ska även tillägga, som det står på ritningen också, att den är från MDS i Stockholm och gjord utifrån måtten i bagaget. (Tusen tack!) På min låda använder jag 2 st 4" aeroportar och det är därför bredden på lådan inte stämmer i ritningen då man inte får plats med trattarna. Lådans bredd ska då vara 1100 mm istället för 900mm och portarna monteras brevid varandra istället för ovanpå varandra. Sen så har jag den snea sidan som baffel då jag vill ha basarna mot ryggstödet och får då ca 10 cm mellan ryggstödet och baffeln när lådan är i bilen då jag har två klackar längst in i varje hörn av bagaget.

Volymen är på ca 82 liter om jag kommer ihåg rätt och bygd i 22mm mdf. (K-rauta tar 400 kr för en skiva och det räcker med lite marginal smile )

Här är en länk till ritiningen:
http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/ … r12wx2.pdf
Senast redigerat av niclasm (3 november 2011)

82 Inlägg
3 november 2011
niclasm skrev:
Swemil93 skrev:

Jo, men kan bli stilrent med svart också... Vi får se hur det blir. Ska försöka få tag på en provbit på den mörkare gråa den den jag fick tag på vart lite ljus.

Lajnitz skrev:

Precis sånt här man tänker på när man läser andras trådar, men glömmer det när man har en egen. Delar såklart med mig av ritningen smile Ska även tillägga, som det står på ritningen också, att den är från MDS i Stockholm och gjord utifrån måtten i bagaget. (Tusen tack!) På min låda använder jag 2 st 4" aeroportar och det är därför bredden på lådan inte stämmer i ritningen då man inte får plats med trattarna. Lådans bredd ska då vara 1100 mm istället för 900mm och portarna monteras brevid varandra istället för ovanpå varandra. Sen så har jag den snea sidan som baffel då jag vill ha basarna mot ryggstödet och får då ca 10 cm mellan ryggstödet och baffeln när lådan är i bilen då jag har två klackar längst in i varje hörn av bagaget.

Volymen är på ca 82 liter om jag kommer ihåg rätt och bygd i 22mm mdf. (K-rauta tar 400 kr för en skiva och det räcker med lite marginal smile )

Här är en länk till ritiningen:
http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/ … r12wx2.pdf

helt perfekt smile hehe

161 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Då var det dags för en liten update igen!

Lådan börjar nu bli klar. Har tyvärr inte hunnit jobba så mycket på den men det går sakta men säkert framåt.
Lådan är nu tätad på nytt då jag kom på att jag hade tätat med silikon som inte är något vidare för de får spolarna i basarna att oxidera. Så vart bara att skrapa av och slänga på pl400 istället som man hittade lite längre ner i högen smile

Lådan är snart färdig-klädd med dämpull på insidan. Måste dock skaffa lite mer då jag inte fått tag på tillräckligt mycket.

Lite bilder från vad som hände idag.

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_035.jpg
Provmonterade ena basen. Svårt att hålla sig ju!

http://niclasrc.se/volvo_940/ljudbygge/pic_036.jpg
Annan vinkel. Snart dags att ösa in allt i bilen smile

Det var det lilla jag hade för tillfället. Skriv gärna en rad eller två. Underbart med kommentarer smile

Sök