Konstig koppling (EVO 8)

VipMartie
1 oktober 2011 · 537 Inlägg

Halloj!

Jag har ett bekymmer med kopplingen på min evo 8!

I början trodde jag att den var slut, men den verkar inte vara så?

När jag drar på fullt oavsett växel, fart och givetvis då varvtal, så slirar kopplingen lite först, sen greppar den och bilen drar iväg ännu mer (den drar ju iväg rätt bra trots kopplingsslir i början). Nej det beror inte på hur jag släpper upp kopplingen, för jag har testat att hålla jämn gas med lägre växel för att sedan bara trycka till gasen fullt.

Jag har kört bilen med förbrukade kopplingar förr (dock bara på "standard" bilar), och då slirar det hela tiden så fort effekten kommer. Min slirar alltså i ca 1-2 sekunder för att sedan greppa och dra normalt hela vägen till rödmarkeringen.

Jag skulle ha gissat på att den är till gränsfall slut och slirar vid fullt "peak" tryck och orkar hålla sedan vid stabilt laddtryck? För varje gång jag har varvat ur befintlig växel och växlar upp så gör den samma procedur, slirar och greppar. För att bortförklara handhavandet så spelar kopplingsdumpningen inte så stor roll, jag kan lägga i nästa växel släppa kopplingen helt och invänta med gastrycket, när jag stämplar på fullt så slirar den i alla fall och sedan greppar (slirar alltså inget alls efter greppet förrän jag släpper gasen för att trycka på nytt eller växlar).

Så vad kan felet vara? Är det verkligen kopplingen som är slut? Med koppling vill jag förtydliga med lamell... kan det istället vara fel på tryckplattan kanske? Kan det vara olja i kopplingshuset? Hur kollar man det på enkelt sätt (utan att riva loss lådan) i så fall?

Evon har ca 350hk/461Nm och kopplingen är original.

Tanken är att byta till en starkare koppling, men eftersom beteendet är okänt för mig så vill jag inte riskera samma fenomen efter bytet.

Någon som har erfarat detta?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
MrEvolve Mr
1 oktober 2011 · 70 Inlägg

Nu är inte jag alls en expert på Evo bilarna, men de symptom du uppger tycker jag ändå låter som om din koppling inte pallar effekten, eventuellt tryckplattan. Evo 6:an var ju känd för sina kopplingsras, kopplingen orkade knappt ens med original effekten, kanske kan det vara så att kopplingen i 8:an inte orkar mkt mer än original?

Hade liknande problem när jag trimmade upp en Octavia RS en gång i tiden... Efter byte av koppling och tryckplatta så funkade den klockrent...

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
VipMartie
1 oktober 2011 · 537 Inlägg

MrEvolve skrev:
Nu är inte jag alls en expert på Evo bilarna, men de symptom du uppger tycker jag ändå låter som om din koppling inte pallar effekten, eventuellt tryckplattan. Evo 6:an var ju känd för sina kopplingsras, kopplingen orkade knappt ens med original effekten, kanske kan det vara så att kopplingen i 8:an inte orkar mkt mer än original?

Hade liknande problem när jag trimmade upp en Octavia RS en gång i tiden... Efter byte av koppling och tryckplatta så funkade den klockrent...

Men slirade din hela tiden, eller var det samma fenomen? Jag har också hört att kopplingen inte pallar mycket mer effekt. Men den ska väl inte beté sig på det visade att den slirar i början och greppar hur bra som helst sen? Vill bara vara säker så det inte är något annat innan jag byter kopplingen.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
MrEvolve Mr
1 oktober 2011 · 70 Inlägg

VipMartie skrev:

MrEvolve skrev:
Nu är inte jag alls en expert på Evo bilarna, men de symptom du uppger tycker jag ändå låter som om din koppling inte pallar effekten, eventuellt tryckplattan. Evo 6:an var ju känd för sina kopplingsras, kopplingen orkade knappt ens med original effekten, kanske kan det vara så att kopplingen i 8:an inte orkar mkt mer än original?

Hade liknande problem när jag trimmade upp en Octavia RS en gång i tiden... Efter byte av koppling och tryckplatta så funkade den klockrent...

Men slirade din hela tiden, eller var det samma fenomen? Jag har också hört att kopplingen inte pallar mycket mer effekt. Men den ska väl inte beté sig på det visade att den slirar i början och greppar hur bra som helst sen? Vill bara vara säker så det inte är något annat innan jag byter kopplingen.

MVH / Martie

Ganska likt i början iaf, sedan började den att slira hela tiden istället.
Den pallade inte trycket som upptår vid gaspådrag men höll ganska bra vid jämn körning.
Känns som om det är samma problem?

Mvh

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
VipMartie
1 oktober 2011 · 537 Inlägg

MrEvolve skrev:

VipMartie skrev:

MrEvolve skrev:
Nu är inte jag alls en expert på Evo bilarna, men de symptom du uppger tycker jag ändå låter som om din koppling inte pallar effekten, eventuellt tryckplattan. Evo 6:an var ju känd för sina kopplingsras, kopplingen orkade knappt ens med original effekten, kanske kan det vara så att kopplingen i 8:an inte orkar mkt mer än original?

Hade liknande problem när jag trimmade upp en Octavia RS en gång i tiden... Efter byte av koppling och tryckplatta så funkade den klockrent...

Men slirade din hela tiden, eller var det samma fenomen? Jag har också hört att kopplingen inte pallar mycket mer effekt. Men den ska väl inte beté sig på det visade att den slirar i början och greppar hur bra som helst sen? Vill bara vara säker så det inte är något annat innan jag byter kopplingen.

MVH / Martie

Ganska likt i början iaf, sedan började den att slira hela tiden istället.
Den pallade inte trycket som upptår vid gaspådrag men höll ganska bra vid jämn körning.
Känns som om det är samma problem?

Mvh

Nära, men inte riktigt. Som ett exempel: Jag håller 3:e växeln och ligger stadigt i ca 70km/h (kanske runt 3000rpm eller strax under), gaspedalen är nertryckt några millimeter. Sen vill jag öka farten och stämplar full gas (med samma växel, jag rör alltså inte kopplingspedalen). Låt säga att jag stämplar full tryck tills jag uppnår röd markeringen, då slirar kopplingen precis efter full stämpling och varvtalet uppnår från 3000rpm till ca 5000rpm (slirar alltså) och faller sedan till ca 4000rpm (greppar) för att sedan dra stabilt hela vägen mot rött (full gas hela proceduren). När jag lägger i nästa växel och stämplar fullgas så gör den likadant.

Alltså, så länge jag har gasen fullt intryckt så slirar den i början för att sedan ligga stabilt, det ligger och drar jätte bra tills jag släpper gasen och stämplar igen.

Det kanske är kopplingen som är slut i tidigt stadie?

Jag är dock orolig om det har hamnat olja in mot kopplingen, men då slirar den väl också rätt ofta? Samt att den borde väl missa slirning någon gång (förmodligen rinner det inte så mycket olja att det kan vara torr någon gång under nån stämpling)?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
DanneJ
1 oktober 2011 · 642 Inlägg

Så betedde sig min koppling på min förra Supra när kopplingsgaffeln hade halvt havererat, eskalerade tills lamellerna var tvärslut efter ett par mil.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
dawwe ...has left the building...
1 oktober 2011 · 4 474 Inlägg

Precis så där var min M5 E39, efter kopplingsbyte är den som den skall dvs slirar aldrig. Byt koppling, o då till en förstärkt sådan eftersom din bil är "trimmad" o det verkar som att originalkopplingen ligger på gränsen.

Edit: Kopplingen greppade bra ibland, dock inte alltid utan allt som oftast slira den iväg...Kör inte med slirande koppling då du kan "blå anlöpa" svänghjulet o då blir det onödigt dyrt...

Senast redigerat av dawwe (1 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
MrEvolve Mr
1 oktober 2011 · 70 Inlägg

Det mesta tyder på att du skall se över koppling, och i samband med detta kolla över allt som hör till, dvs. urramningslager, gaffel, slavcylinder etc.
Jag tror inte att det beror på olja, för då borde den inte greppa alls i princip...

Mvh

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
VipMartie
1 oktober 2011 · 537 Inlägg

Tack för alla svar! Då kan jag i alla fall fortsätta min plan med kopplingsbyte (givetvis till en starkare) som planen var innan. smile Ville mest bekräfta så det inte är något annat, då jag aldrig stött på att den har kunnat greppa över huvudtaget. Den verkar endast slira när laddtrycket peakar som högst. Skulle det vara kopplingsgaffeln som är paj så löser det sig ändå med kopplingsbyte, så det blir det. Tack!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
colt czt "Transporter"
2 oktober 2011 · 45 Inlägg

Tja! Kopplingen e slut Martie!!! Hade liknande på min Saab 95 Aero med 430nm i vrid! Köndes som den slirade men ändå inte, bytte koppling på den och kan ju säga att bilen hade några hk mer att ge som inte greppade med den gamla kopplingen. Firman som bytte sa att den hade slirat, lamellen var fläckig me olja och tryckplattan var bränd, så byt koppling den är garanterat på fall!

"Kör Aeron och Honda cbr 600F"
VipMartie
3 oktober 2011 · 537 Inlägg

Ännu en bekräftelse smile Tack! big_smile

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang