3836
Sök

BMW E36 M3 ZF-Växellåda till E36 325i

///M-Power
1 032 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena allihopa!

BMW E36 M3 ZF-Växellådan sitter i 3.0L M3:an och 328:an. Men det jag undrar är om den går att montera rakt på en BMW E36 325i -93? 3.0L M3:an har ju samma motorblock som 325:an så det borde väl gå?

Tacksam för svar! / Johan


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 oktober 2011
#2
ZF 5HP18 transmission.
5HP18 var den första 5-växlade automatlådan för personbilar och den producerades av ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1991 på BMW E36 320i/325i och E34 5-serie, och var avsedd för längsgående motorer. Den återfanns i följande modeller:

* 1992-1995 BMW E34 530i M60/B30
* 1993-1995 BMW E36 320i M50/B20
* 1993-1996 BMW E36 M3 S50us/B30
* 1997-1999 BMW E36 M3 3,2 S50usB32

Här har du alla BMW ZF transmission.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4687.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

12 086 Inlägg
9 oktober 2011
#3
Vad ylar du om? tongue 5HP18 är en automatlåda, TS frågar om en låda från M3 passar på hans 325.

För att svara på frågan, ja den passar mot blocket. M3 lådan är längre än 325 lådan, så ny kardan krävs.
Senast redigerat av JapMax (9 oktober 2011)

///M-Power
1 032 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#4
Ok, tack så mycket! Det är riktigt bra att veta, då får jag även leta upp en kardan från en 328 eller en 3.0L M3:a när jag ska byta växellåda smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
9 oktober 2011
#5
Vad ska du köra med för koppling? Rekommenderar starkt M20-svänghjul samt lilla startmotorn, förlänga slavcylindern och köra på riktig tryckplatta och lamell.

"When innovation meets passion!"

///M-Power
1 032 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#6
Tack för tipset! Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. De måste ju vara grejor som tål en del för jag har ju tänkt ha något runt 350hk, men den ska inte endast vara gjord för bana så den måste även gå att köras på gata.


"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 oktober 2011
#7
När du säger att den måste gå att köras för "gata"; menar du då att en ofjädrad sexpuckad sinterlamell blir för hårt? =P Körde själv med en sådan samt Sachs 618-tryckplatta, lilla startmotorn samt svänghjul från samma M20-maskin och fick slavcylindern förlängd 1,5 cm. Exakt samma motor och låda som du kommer ha, kördes enbart på gatan och visst var kopplingen hård men så är det ju kul att värma däck också wink

Körde iofs också med tillhörande kardan och bakvagn från M3:an(större bromsar bak och diffbroms och grövre grejer) så det ang. kardan som JapMax stämmer nog.

"When innovation meets passion!"

///M-Power
1 032 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#8
Tack åter igen! Ja jag vet inte riktigt, jag får se hur det bli, men det du säger låter bra så kör kanske på det! smile Trro du det går att ta hela bakvagnen från M3:an och bara montera eller det behövs sjusteringar för det?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 oktober 2011
#9
Du behöver bara byta främre halvan av kardanen. Och kör på den setuppen som julmusten pratar om. Funkar fint i min bmw turbo iafal. + "alla" andra kör det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 oktober 2011
#10
Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 oktober 2011
#11
Lozinmust skrev:
Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.

Annars blir det såhär

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-0e76e33005727467b067f4ca1d841fcc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-f36e7539e73ca2bc25c1ab68dfd40eda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-03cd990e8a8fb6f835041e630e83c04e.jpg

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

///M-Power
1 032 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#12
Satan! Ser inte roligt ut sad Men jag tänkte det att om man vill ha lite värre grejer så kan man kanske köpa grejer som är gjorda för 3.0L M3 och montera på min 325:a smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 oktober 2011
#13
Det är karossen jag har slitit med ner efter 2 års hårt brukande med med än 1bar i laddtryck.

De bakre har hade stora sprickor. Och är sedan innan lagade i överkant.

Detta hände när jag körde dragrace på klister för första gången. Fick fäste kan man säga..

Dock har det hållt för att köra drifting hela sesången smile

Nu är det stadigt förstärkt med 3mm plåt

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2011
#15
Fick sista prylarna till bilen så ska ner å försöka skruva ihop allt nu på 2 kvällar... Är sesångens sista körning på lördag smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

///M-Power
1 032 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#17
Föresten, går det att monetra en 3.2L M3 växellåda rakt på? Jag tror inte det för den har ju 6 växlar och så hmm


457 Inlägg
16 maj 2012
#18
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

///M-Power
1 032 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#19
Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (16 maj 2012)


457 Inlägg
16 maj 2012
#20
-BMW-Motorsport- skrev:
Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!


Sök