BMW E36 M3 ZF-Växellådan sitter i 3.0L M3:an och 328:an. Men det jag undrar är om den går att montera rakt på en BMW E36 325i -93? 3.0L M3:an har ju samma motorblock som 325:an så det borde väl gå?
ZF 5HP18 transmission. 5HP18 var den första 5-växlade automatlådan för personbilar och den producerades av ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1991 på BMW E36 320i/325i och E34 5-serie, och var avsedd för längsgående motorer. Den återfanns i följande modeller:
* 1992-1995 BMW E34 530i M60/B30 * 1993-1995 BMW E36 320i M50/B20 * 1993-1996 BMW E36 M3 S50us/B30 * 1997-1999 BMW E36 M3 3,2 S50usB32
Vad ska du köra med för koppling? Rekommenderar starkt M20-svänghjul samt lilla startmotorn, förlänga slavcylindern och köra på riktig tryckplatta och lamell.
Tack för tipset! Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. De måste ju vara grejor som tål en del för jag har ju tänkt ha något runt 350hk, men den ska inte endast vara gjord för bana så den måste även gå att köras på gata.
När du säger att den måste gå att köras för "gata"; menar du då att en ofjädrad sexpuckad sinterlamell blir för hårt? =P Körde själv med en sådan samt Sachs 618-tryckplatta, lilla startmotorn samt svänghjul från samma M20-maskin och fick slavcylindern förlängd 1,5 cm. Exakt samma motor och låda som du kommer ha, kördes enbart på gatan och visst var kopplingen hård men så är det ju kul att värma däck också
Körde iofs också med tillhörande kardan och bakvagn från M3:an(större bromsar bak och diffbroms och grövre grejer) så det ang. kardan som JapMax stämmer nog.
Tack åter igen! Ja jag vet inte riktigt, jag får se hur det bli, men det du säger låter bra så kör kanske på det! Trro du det går att ta hela bakvagnen från M3:an och bara montera eller det behövs sjusteringar för det?
Du behöver bara byta främre halvan av kardanen. Och kör på den setuppen som julmusten pratar om. Funkar fint i min bmw turbo iafal. + "alla" andra kör det.
Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.
Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.
Satan! Ser inte roligt ut Men jag tänkte det att om man vill ha lite värre grejer så kan man kanske köpa grejer som är gjorda för 3.0L M3 och montera på min 325:a
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk?
Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (16 maj 2012)
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk?
Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den