Då var det återigen dags för ett nytt projekt, och återigen tidigare än vad jag själv trodde. Det verkar som om det börjar bli en ful ovana att inte slutföra mina bilprojekt, men vi får se om det kanske kan bli ändring på det denna gång.
Detta kommer med största sannolikhet att bli ett ganska långsamt projekt med relativt långt mellan uppdateringarna eftersom i egenskap av student inte kan lägga alltför stora summor på att utveckla bilen i dagsläget, och de pengar man kan spendera går mestadels åt till hyfsat dyrt underhåll.
![http://farm7.static.flickr.com/6206/6156617105_fba65ce269_z.jpg]()
Bilen i fråga är i alla fall, precis som rubriken antyder, en Maserati 3200 GT av 1999 års modell. Den har i skrivande stund rullat cirka 8 200 mil och har full servicehistorik. Skicket på bilen är, med undantag av lacken, mycket bra för sin ålder och mätarställning. Bilmodellens exteriör designades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign, och hela modellprojektet är vad jag förstått det som utvecklat av Ferrari, som i juli 1997 köpte 50 % av bilmärket från Fiat Auto och följaktligen gjorde Maserati till sin lyxdivision.
Maserati 3200 GT tillverkades mellan 1999 och 2002 i en upplaga av cirka 6 500 exemplar, varav jag misstänker att mindre än 100 stycken finns i Sverige. Modellen känns lätt igen på grund av sina bumerang-formade baklysen med LED, och kan även urskiljas bland sina yngre syskon, 4200 Coupé och GranSport, genom luftintagen i motorhuven.
![http://farm7.static.flickr.com/6207/6157161570_e92ac3a766_z.jpg]()
Under nämnda motorhuv ruvar en 32-ventilers V8 med cirka 3,2 liters volym som överladdats med dubbla turboaggregat från IHI. I originalutförande lämnar den 369 hk och 491 Nm, vilket räcker till prestanda i stil med 0-100 km/h på 5,1 sekunder, den berömda kvartsmilen på 13,3 sekunder och en topphastighet på ungefär 280 km/h.
Enligt vad jag kunnat utröna är det hyfsat lätt att massera den till att ge mellan 420 och 450 hk med ett vridmoment på mellan 560 och 610 Nm, främst genom modifierade andningsvägar och höjt laddtryck. Den mest effektstinna 3200 GT jag hittills hört talas om hade en effekt på runt 700 hk, och med tanke på bilens karaktär redan i standardutförande kan man bara fantisera om vilket monster den topptrimmade bilen torde vara.
![http://farm7.static.flickr.com/6080/6157160170_678aed321c_z.jpg]()
Vad gäller min egen bil och projektet med att förädla den så finns det i vanlig ordning gott om planer inför framtiden, även om jag endast planerar mindre modifikationer inom den närmaste framtiden. Detta på grund av att jag egentligen har siktet inställt på en Maserati GranTurismo, och beroende på när jag får råd med en sådan så kan detta projekt komma att avslutas i förtid. Nu går vi dock händelserna i ganska långt i förväg, så låt oss istället koncentrera oss på vad jag i första hand har planerat vad avser bilens framtid i min ägo.
Först på listan står sådana enkla saker som en ny uppsättning fälgar och lite lägre markfrigång. Vad avser det förstnämnda så är utbudet av fälgar ganska lågt på grund av bilens förutsättningar i form av en bultcirkel på 5x108 och ett ganska högt ET, det senare runt 40-strecket. Siktet är inställt på Linea Corse GTLM som kommer få modifierad bultcirkel för att kunna passa. Gällande sänkningen är det dock lite smidigare - bilen är något justerbar i höjdled redan original, cirka 15 mm kanske - och det finns en billig sats med OEM sänkningsfjädrar från premiummodellen Assetto Corsa att tillgå. Samma modell har också en styvare krängningshämmare fram som jag är lite sugen på.
![http://farm7.static.flickr.com/6069/6156621645_c6e5e78e85_z.jpg]()
Efter att dessa två saker avklarats kommer nästa mål att bli uppdatering av bilens multimediala kapacitet, och min vana trogen läggs krutet på komponenter som ska låta mycket och bra men synas så lite som möjligt. Allting skall alltså, så långt det är möjligt, passa i originalinfästningar. Undantaget blir baselementen, som jag hoppas kunna gömma i en custombyggd version av mittarmstödet i baksätet. I tidigare projektbilar har jag kört först med Pioneer (Nissan Skyline R34 GTR) och sedan Hifonics (BMW/Alpina B10 V8), och denna gången hade jag tänkt köra med JL Audio som vad jag förstått ska vara ett hyfsat bra märke.
Nästa punkt på listan kommer sannolikt bli lätta modifikationer av insugsdelen på motorn, där det kommer att monteras BMC sportluftfilter i original luftfilterboxar samt ett trycksrörskit i aluminium med silikonslangar. I vinter har jag även tänkt försöka lära mig den ädla konsten att drapera saker i kolfiber, och en del plastkåpor i motorrummet kommer troligtvis få se fram emot den behandlingen om jag tycker att mitt arbete håller tillräckligt bra klass. Stuket på motorrummet kommer troligtvis bli någonting i stil med vad jag satsade på för R34 GTR:en, alltså cleant och elegant med racinginspiration.
![http://farm7.static.flickr.com/6062/6157162708_1c8cd0bc59_z.jpg]()
Detta är väl i princip så långt jag räknar med att hinna innan det är dags att fatta beslut om huruvida jag ska fortsätta detta projektet eller satsa på en GranTurismo istället. Om jag behåller denna bilen så finns naturligtvis planer för den eventualiteten också, vilket bland annat innefattar ett komplett avgassystem från Larini men med modifierade slutrör (hann ju aldrig få användning för dem jag skaffade till B10 V8:an), mappning, sportstolar klädda i matchande skinn som resten av interiören, eventuellt ett diskret custombyggt bodykit med inspiration från MC Stradale och en omlackering i annan kulör samt lite exteriöra kolfiberdetaljer.
Som vanligt får framtiden utvisa vad som sker och vad som inte sker, det här är i alla fall en början. Förhoppningsvis kommer någon att finna projektet intressant, i synnerhet då det mig veterligen är förhållandevis sällsynt med projekt som byggs på italienska sportbilar.
Detta kommer med största sannolikhet att bli ett ganska långsamt projekt med relativt långt mellan uppdateringarna eftersom i egenskap av student inte kan lägga alltför stora summor på att utveckla bilen i dagsläget, och de pengar man kan spendera går mestadels åt till hyfsat dyrt underhåll.

Bilen i fråga är i alla fall, precis som rubriken antyder, en Maserati 3200 GT av 1999 års modell. Den har i skrivande stund rullat cirka 8 200 mil och har full servicehistorik. Skicket på bilen är, med undantag av lacken, mycket bra för sin ålder och mätarställning. Bilmodellens exteriör designades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign, och hela modellprojektet är vad jag förstått det som utvecklat av Ferrari, som i juli 1997 köpte 50 % av bilmärket från Fiat Auto och följaktligen gjorde Maserati till sin lyxdivision.
Maserati 3200 GT tillverkades mellan 1999 och 2002 i en upplaga av cirka 6 500 exemplar, varav jag misstänker att mindre än 100 stycken finns i Sverige. Modellen känns lätt igen på grund av sina bumerang-formade baklysen med LED, och kan även urskiljas bland sina yngre syskon, 4200 Coupé och GranSport, genom luftintagen i motorhuven.

Under nämnda motorhuv ruvar en 32-ventilers V8 med cirka 3,2 liters volym som överladdats med dubbla turboaggregat från IHI. I originalutförande lämnar den 369 hk och 491 Nm, vilket räcker till prestanda i stil med 0-100 km/h på 5,1 sekunder, den berömda kvartsmilen på 13,3 sekunder och en topphastighet på ungefär 280 km/h.
Enligt vad jag kunnat utröna är det hyfsat lätt att massera den till att ge mellan 420 och 450 hk med ett vridmoment på mellan 560 och 610 Nm, främst genom modifierade andningsvägar och höjt laddtryck. Den mest effektstinna 3200 GT jag hittills hört talas om hade en effekt på runt 700 hk, och med tanke på bilens karaktär redan i standardutförande kan man bara fantisera om vilket monster den topptrimmade bilen torde vara.

Vad gäller min egen bil och projektet med att förädla den så finns det i vanlig ordning gott om planer inför framtiden, även om jag endast planerar mindre modifikationer inom den närmaste framtiden. Detta på grund av att jag egentligen har siktet inställt på en Maserati GranTurismo, och beroende på när jag får råd med en sådan så kan detta projekt komma att avslutas i förtid. Nu går vi dock händelserna i ganska långt i förväg, så låt oss istället koncentrera oss på vad jag i första hand har planerat vad avser bilens framtid i min ägo.
Först på listan står sådana enkla saker som en ny uppsättning fälgar och lite lägre markfrigång. Vad avser det förstnämnda så är utbudet av fälgar ganska lågt på grund av bilens förutsättningar i form av en bultcirkel på 5x108 och ett ganska högt ET, det senare runt 40-strecket. Siktet är inställt på Linea Corse GTLM som kommer få modifierad bultcirkel för att kunna passa. Gällande sänkningen är det dock lite smidigare - bilen är något justerbar i höjdled redan original, cirka 15 mm kanske - och det finns en billig sats med OEM sänkningsfjädrar från premiummodellen Assetto Corsa att tillgå. Samma modell har också en styvare krängningshämmare fram som jag är lite sugen på.

Efter att dessa två saker avklarats kommer nästa mål att bli uppdatering av bilens multimediala kapacitet, och min vana trogen läggs krutet på komponenter som ska låta mycket och bra men synas så lite som möjligt. Allting skall alltså, så långt det är möjligt, passa i originalinfästningar. Undantaget blir baselementen, som jag hoppas kunna gömma i en custombyggd version av mittarmstödet i baksätet. I tidigare projektbilar har jag kört först med Pioneer (Nissan Skyline R34 GTR) och sedan Hifonics (BMW/Alpina B10 V8), och denna gången hade jag tänkt köra med JL Audio som vad jag förstått ska vara ett hyfsat bra märke.
Nästa punkt på listan kommer sannolikt bli lätta modifikationer av insugsdelen på motorn, där det kommer att monteras BMC sportluftfilter i original luftfilterboxar samt ett trycksrörskit i aluminium med silikonslangar. I vinter har jag även tänkt försöka lära mig den ädla konsten att drapera saker i kolfiber, och en del plastkåpor i motorrummet kommer troligtvis få se fram emot den behandlingen om jag tycker att mitt arbete håller tillräckligt bra klass. Stuket på motorrummet kommer troligtvis bli någonting i stil med vad jag satsade på för R34 GTR:en, alltså cleant och elegant med racinginspiration.

Detta är väl i princip så långt jag räknar med att hinna innan det är dags att fatta beslut om huruvida jag ska fortsätta detta projektet eller satsa på en GranTurismo istället. Om jag behåller denna bilen så finns naturligtvis planer för den eventualiteten också, vilket bland annat innefattar ett komplett avgassystem från Larini men med modifierade slutrör (hann ju aldrig få användning för dem jag skaffade till B10 V8:an), mappning, sportstolar klädda i matchande skinn som resten av interiören, eventuellt ett diskret custombyggt bodykit med inspiration från MC Stradale och en omlackering i annan kulör samt lite exteriöra kolfiberdetaljer.
Som vanligt får framtiden utvisa vad som sker och vad som inte sker, det här är i alla fall en början. Förhoppningsvis kommer någon att finna projektet intressant, i synnerhet då det mig veterligen är förhållandevis sällsynt med projekt som byggs på italienska sportbilar.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
0
0
0
0