350 TBI Ställa förtändning, Hur?

Mofflan
14 oktober 2011 · 418 Inlägg

Hej! Har precis inskaffat mig en chevrolet 2500 -90 med 350 tbi motor. Har läst runt mycket och det verkar vara poppulärt att ställa tändningen på ca 4 graders advance, pga det högre oktantalet här i sverige än i usa. Men har dock inte lyckats hitta hur man går tillväga för att ställa om tändningen.

Eftersom min är svensksåld kommer detta påverka något?



Så om det är någon som vet hur man gör så skulle det upskattas väldigt mycket! Mvh Anton Nroll

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
RD_87 Skrotsamlare
15 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Lossa fördelaren och vrid?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Mofflan
15 oktober 2011 · 418 Inlägg

Jag har fått för mig att det ska vara någon from av elektrisk styrning till detta, Har för mig jag har hört det! Så det är alltså bara att göra det via fördelaren? Mvh

Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
RD_87 Skrotsamlare
15 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Jag är inte så jävlans hemma på Chevas tbi men om fördelaren går att rotera så lär det vara så lätt. Bilar med elektronisk tändförställning brukar ha fixerade fördelare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
henke_99 Offroad Racing
15 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

Chevamotorn har manuellt ställbar grundtändning och sen sköts ytterligare förställning elektroniskt.

För att ställa den rätt måste man sätta den elektroniska förställningen ur spel först innan man kan ställa in den.

Enligt en tråd på 4x4sweden så var det en som skrev: "Kabeln sitter bakom plastskyddet till pumprelät å säkringarna på pass sidan i motorutrymmet" (rosa/svart tror jag den var) Jag har för mig att kabeln ska lossas, då sätts den elektroniska förställningen ur spel. (alternativt är den urkopplad normalt och jordas istället) Sen lossar man bulten vid fördelarfoten och genom att vrida den ställer man sen in den lagom. Dra sen bara åt bulten o sätt tillbaka kabeln igen. Har för mig att jag läste att man måste nolla den på felkoder sen men hittar inte det nu.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Mofflan
15 oktober 2011 · 418 Inlägg

Så det är iprincip bara att koppla ur den elektroniskt styrda tändningen, sedan ställa den manuellt på fördelaren? Sen så är det bara koppla tillbaka den elektroniskt stydra tändningen, eller ska man låta den vara urkopplad? Annars kan den väll få för sig att ändra tändningen senare? Eller är jag helt ute och vandrar?

Mercedes C200 cdi "S204" (2008)
Mercedes CLS 55 amg "Gubbsläde" (2005)
henke_99 Offroad Racing
15 oktober 2011 · 3 122 Inlägg

Mofflan skrev:
Så det är iprincip bara att koppla ur den elektroniskt styrda tändningen, sedan ställa den manuellt på fördelaren? Sen så är det bara koppla tillbaka den elektroniskt stydra tändningen, eller ska man låta den vara urkopplad? Annars kan den väll få för sig att ändra tändningen senare? Eller är jag helt ute och vandrar?

Japp. Ja den ska kopplas tillbaka sen igen. Det man ställer är ju grundtändningen, den lägsta tändningen som bilen har. Sen blir det ytterligare förställning av datorn när man varvar och gasar mer, för att sedan gå tillbaka igen när man släpper gasen. Kan ställas bakåt oxå, men det är om den känner att motorn spikar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 oktober 2011 · 1 594 Inlägg

henke_99 skrev:
Chevamotorn har manuellt ställbar grundtändning och sen sköts ytterligare förställning elektroniskt.

För att ställa den rätt måste man sätta den elektroniska förställningen ur spel först innan man kan ställa in den.

Enligt en tråd på 4x4sweden så var det en som skrev: "Kabeln sitter bakom plastskyddet till pumprelät å säkringarna på pass sidan i motorutrymmet" (rosa/svart tror jag den var) Jag har för mig att kabeln ska lossas, då sätts den elektroniska förställningen ur spel. (alternativt är den urkopplad normalt och jordas istället) Sen lossar man bulten vid fördelarfoten och genom att vrida den ställer man sen in den lagom. Dra sen bara åt bulten o sätt tillbaka kabeln igen. Har för mig att jag läste att man måste nolla den på felkoder sen men hittar inte det nu.

Det är en kabel (brun/svart) med en kontakt man bara drar isär. Häng på ett stroboskop och vrid in motorn på 0-grader som är grundinställningen på TBI´n. Drag fast fördelaren och koppla ihop kabeln och kolla med stroboskopet att tändningen "åker upp" till ca. 30-grader. Stäng av motorn, häng av batteripolen i 30-sek och sedan är det klart.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang