2893
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 107 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
138 Inlägg
18 november 2012
Kan bara säga att detta är ett grymt j*vla bygge! big_smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
JohnWayne skrev:
Yess, plus en sak till, som är väldigt viktigt om man vill ha ett super-resultat.

En kaross är ju aldrig 100 % rak. Så ju mera färg du sätter på, och slipar bort, så kommer färgen att lämna i fördjupningarna och lämna kvar på topparna. Det bidrar i slutänden till en spikrak kaross.

Och när man börjar slipa nu och plåten börjar kika fram, då vet man att det är för "högt" där eller för "lågt" runt om.

Hängde ni med?

Ja, Magistern tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
ähh låt flugan sitta kvar, alltid retar det nån wink

Det gör det säkert smile men den kommer nog tyvärr att slipas bort

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Djo skrev:
är ju endå grund du ska slippa så går ju slipa bort den sen. smile ser himlans trevligt ut i övrigt iallafal. smile

Tackar tackar. Några kort på Impalan med 20 liter klarlack fann jag inte, tyvärr sad

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
warniee skrev:
Bra jobbat och intressanta uppdateringar som vanligt.. De där med flugor känner man ju igen efter ett antal garagelackeringar på ett antal bilar genom åren.

Tackar tackar för att du hänger med big_smile

Om det fastnar en massa kräk i grundfärgen är ju inte så farligt, men när man lackat fast en fjäril som kylarprydnad är det inte så kul roll

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
fadret skrev:
Långbräda på den så kommer det bli kanon

Du har gjort sånt här förr märker jag smile

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
smet skrev:
Kan bara säga att detta är ett grymt j*vla bygge! big_smile

Man tackar och bockar big_smile big_smile

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Yess, plus en sak till, som är väldigt viktigt om man vill ha ett super-resultat.

En kaross är ju aldrig 100 % rak. Så ju mera färg du sätter på, och slipar bort, så kommer färgen att lämna i fördjupningarna och lämna kvar på topparna. Det bidrar i slutänden till en spikrak kaross.

Och när man börjar slipa nu och plåten börjar kika fram, då vet man att det är för "högt" där eller för "lågt" runt om.

Hängde ni med?

Ja, Magistern tongue

Då fortsätter lektionerna big_smile

5 071 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Epoxyfärgen skall härda 3 dygn innan man får börja slipa den.

Och nu till en upprepning. Använd alltid epoxy som grund, det är den ENDA färgen det går att spackla på.

Varken i vanligt karosseri-spackel eller i karosseri-tenn finns det några som helst rostskyddande egenskaper. Minsta lilla por under spacklet kommer att resultera i att det bildas kondens. Kondensen bildar rost som i sin tur gör att hela spackelkakan kommer att falla av karossen.

Med epoxy ska detta försöka förhindras.

10 164 Inlägg
20 november 2012
okej då vet jag vad för färg man ska he på om man ska ha färg innan man spacklar körde på plåtrent på 244an då en jag känner har gjort så på sin cheva pickup och den är riktigt fin trots att det tydligen var 10år sedan den lackades.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Djo skrev:
okej då vet jag vad för färg man ska he på om man ska ha färg innan man spacklar körde på plåtrent på 244an då en jag känner har gjort så på sin cheva pickup och den är riktigt fin trots att det tydligen var 10år sedan den lackades.

Om man har riktigt ren plåt under, utan porer, så borde ju ingen rost uppstå. Fast plåten är ogrundad.

5 071 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Om ni tror att karossen är klar för lack nu så tror ni helt fel big_smile

Nu börjar nämligen arbetet att få karossen i respektabelt skick. Förut hade jag bara grovriktat plåten. Nu börjar det egentliga arbetet med att spackla. Och tacket har jag inte rört ännu. Men andra ord.....

DET ÄR MASSOR MED JOBB KVAR yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes

så jag hoppas ni orkar med smile

Vi börjar med huven.

Den ska fixas plåtren på ovansidan och så ska huvemblemet passas in.

Här syns hålen var F O R D namnet stått skrivet.
De ska fyllas igen darför att kanadamodellen har ett huvemblem i stället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0aba1b9fdb7d00c2a750dae73f96475d.jpg

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 november 2012
JohnWayne skrev:

Även amerikanska Galaxie hade emblem wink . Jag har för mig att det endast var budgetmodellen "Custom 300" som hade bokstäverna "F O R D" istället för emblem?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10 164 Inlägg
21 november 2012
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

Om man har riktigt ren plåt under, utan porer, så borde ju ingen rost uppstå. Fast plåten är ogrundad.

okej jaja den som lever får se men ja ÅTER till ditt bygge ska bli himla kul följa fortsätningen också. big_smile

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

okej jaja den som lever får se men ja ÅTER till ditt bygge ska bli himla kul följa fortsätningen också. big_smile

Precis, den om lever får se smile

Trevligt att du orkar hänga med big_smile big_smile big_smile

5 071 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:

Även amerikanska Galaxie hade emblem wink . Jag har för mig att det endast var budgetmodellen "Custom 300" som hade bokstäverna "F O R D" istället för emblem?!

Du kan dina Fordar big_smile för precis så är det.

10 164 Inlägg
22 november 2012
big_smile
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
JohnWayne skrev:

Självklart att sluta följa nu går ju inte nu vill man ju se hur det kommer bli. smile

5 071 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Ford Custom 300 hade bokstäverna   F   O   R   D   monterade på huven så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-eb9e4d18dadf90f6ea1360a565871558.jpg

så har också den huven jag fixar till nu. Hålen efter bokstäverna skall fyllas igen och hål åt ett emblem ska fixas till.

Till Meteor:s eget embelm, som satt på alla Meteorer. Desstutom har alla Meteor-bilarna bokstäverna   M   E    T   E   O   R   på kromlisten under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-99bcbc7fbf96541895843aa1c6dbec1b.jpg

Detta är en bil i mellanserien Rideau

Och som jämförelse har vi en amerikansk Galaxie 500 som också den har ett huvembelm

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a26d1dfcb8528389075b8946ec2d375a.jpg

5 071 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
Djo skrev:
big_smile
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

Självklart att sluta följa nu går ju inte nu vill man ju se hur det kommer bli. smile

Inte ens jag vet hur det går. Det kan ju bli totalt fiasko av det hela också roll

10 164 Inlägg
22 november 2012
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
big_smile
JohnWayne skrev:

Inte ens jag vet hur det går. Det kan ju bli totalt fiasko av det hela också roll

äch då kan iallafal inte bli sämre än det var. wink

Sök