2653
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 158 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
10 164 Inlägg
5 december 2012
#1541
Blir nog bra det där och så en lång bänk så blire prima smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#1542
Djo skrev:
Blir nog bra det där och så en lång bänk så blire prima smile

Javisst smile


5 071 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#1543
Då gäller det att få den lika låg i bakänden. Så av med hjulen och så pallar jag upp bilen under bakaxeln


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bc8a51bc30850d4dfb1688351e63da41.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4440c1c6399cda5261678ebba2e04249.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-168913ca5aa1b9639a52b58f57dbc4be.jpg


88 Inlägg
6 december 2012
#1544
Fan mkt mer jobb med en 4 dörring big_smile  tänk om det hade vart en cabbe, inget tak & slipa & lacka och bara 2 dörrar tongue

Ser ut som du får jobba hårt om du ska cruisa till sommaren smile   

Krokna inte bara snart är det jul.

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

ontoft
6 december 2012
#1545
Tror att den snart är färdig, är en viss fördröjning i uppläggen på tråden om jag inte missminner mig.

5 071 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#1546
Backstriker skrev:
Fan mkt mer jobb med en 4 dörring big_smile  tänk om det hade vart en cabbe, inget tak & slipa & lacka och bara 2 dörrar tongue

Ser ut som du får jobba hårt om du ska cruisa till sommaren smile   

Krokna inte bara snart är det jul.

Och så är en cabbe värt det dubbla mot en fyrdörring sad

Det ser tyvärr inte ut  som om det blir någon cruising åt sommaren sad


5 071 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#1547
ontoft skrev:
Tror att den snart är färdig, är en viss fördröjning i uppläggen på tråden om jag inte missminner mig.

Det är sant att de är en fördröjning på uppladdningen av bilderna, men för två månader sen kom en rejäl motgång.
Senast redigerat av JohnWayne (7 december 2012)


5 071 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#1548
Nu räcker det inte med att bara släppa ner bilen. Behöver nåt att stå på också. Och gärna så man kan förflytta sig utan att behöva stiga ner från en pall, flytta den och stiga upp igen.

Ett vanligt knep för att få stadiga pallbockar är att svetsa ihop två fälgar. Det blir passligt högt och står stadigt.

Här ett exempel på hur jag brukar göra när jag vill ha bilen högre, om inte hjulen behöver demonteras. Bilen står lika stadigt som om den skulle stå på betonggolvet


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ae1519d98e125af6904ba7d0c2c02c2e.jpg

Behöver man ha bilen ännu högre så sätter man en pallbock ovanpå fälgen. För att vara riktigt säker på att detta står stilla så går det att punkta fast pallbocken i fälgarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-58e404cb29233b370a47313f9c12b485.jpg




Men nu skulle vi ju ha bilen lägre som sagt.

Skaffade två rejäla dörrar från en rivningskåk här i närheten och de blir perfekta att sätta över fälgarna


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aef53c77724d39a35798b4f115f7dfe3.jpg


här har jag börjat att spackla lite



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e6130ffcdbbcd3857f3806c846f49fae.jpg


För att inte dörren ska vippa över kant så tillverkar jag ett ben åt den


ontoft
7 december 2012
#1549
Så genomtänkt du arbetar, lämnar inget åt slumpen. Härligt med tänkande människor.

10 164 Inlägg
7 december 2012
#1550
Kommer bli fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

191 Inlägg
8 december 2012
#1551
JohnWayne skrev:
Backstriker skrev:
Fan mkt mer jobb med en 4 dörring big_smile  tänk om det hade vart en cabbe, inget tak & slipa & lacka och bara 2 dörrar tongue

Ser ut som du får jobba hårt om du ska cruisa till sommaren smile   

Krokna inte bara snart är det jul.

Och så är en cabbe värt det dubbla mot en fyrdörring sad

Det ser tyvärr inte ut  som om det blir någon cruising åt sommaren sad

Och är cabben dyr och ovanlig så är en HGV av denna modell ännu ovanligare och dyrare tongue


5 071 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1552
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:
Backstriker skrev:
Fan mkt mer jobb med en 4 dörring big_smile  tänk om det hade vart en cabbe, inget tak & slipa & lacka och bara 2 dörrar tongue

Ser ut som du får jobba hårt om du ska cruisa till sommaren smile   

Krokna inte bara snart är det jul.

Och så är en cabbe värt det dubbla mot en fyrdörring sad

Det ser tyvärr inte ut  som om det blir någon cruising åt sommaren sad

Och är cabben dyr och ovanlig så är en HGV av denna modell ännu ovanligare och dyrare tongue

Har sett några bilder på renoverade cabbar men aldrig på nån HGV roll


5 071 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1553
ontoft skrev:
Så genomtänkt du arbetar, lämnar inget åt slumpen. Härligt med tänkande människor.

Man tackar för de uppmuntrande orden big_smile


5 071 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1554
Djo skrev:
Kommer bli fint det här smile

big_smile big_smile big_smile


191 Inlägg
8 december 2012
#1555
JohnWayne skrev:
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:

Och så är en cabbe värt det dubbla mot en fyrdörring sad

Det ser tyvärr inte ut  som om det blir någon cruising åt sommaren sad

Och är cabben dyr och ovanlig så är en HGV av denna modell ännu ovanligare och dyrare tongue

Har sett några bilder på renoverade cabbar men aldrig på nån HGV roll

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile


5 071 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1556
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:
Ragger_sw skrev:

Och är cabben dyr och ovanlig så är en HGV av denna modell ännu ovanligare och dyrare tongue

Har sett några bilder på renoverade cabbar men aldrig på nån HGV roll

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile

Du får komma till Forssa pick nick då här i Finland wink


5 071 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1557
Slipar ner färgen på taket med hyvel och 80:ans papper. Där man slipar igenom är det för högt och där det inte biter är det för lågt hmm  Jag slippar i längdriktning och i diagonalriktning.

Här syns att taket sjunkit ner mellan förstyvningarna på undersidan av taket. De bilar grunda "diken" som synes som mörkare partier som går tvärs över taket . Det kommer att ta mycket tid i anspråk för att få fason på detta tak mad 

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6a8d2a53c17aab2e89990b97a1802afb.jpg

Kanske man bygger om den till en custom i stället och bara lackar hela bilen mattsvart. Tänk så enkelt tongue


Här syns tydligt en bula. Området runt är för högt eftersom färgen är bortslipad och området i mitten är för djupt eftersom där har hyvel nästan inte alls slipat nåt

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e1e33066720d65eb6edda70b70d1daf4.jpg

Bara längst ut på taket, mot vindruta och bakruta så slippar jag tvärs över taket


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-92c6c93387d8643e21ab0f2234ca6ac0.jpg



När allt är nedslipat kan man börja spackla


2 164 Inlägg
8 december 2012
#1558
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:
Ragger_sw skrev:

Och är cabben dyr och ovanlig så är en HGV av denna modell ännu ovanligare och dyrare tongue

Har sett några bilder på renoverade cabbar men aldrig på nån HGV roll

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile

Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

10 164 Inlägg
8 december 2012
#1559
Kommer bli bra med lite spackel och tålamod. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 december 2012
#1560
JohnWayne skrev:
När allt är nedslipat kan man börja spackla

Snyggt jobbat smile ! Men hur löste du egentligen problemet med "ankdammen" som om jag minns rätt blev mitt på taket då du hade limmat förstärkningarna som sitter på undersidan?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök