2363
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 163 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 december 2012
#1561
dadde skrev:
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:
Har sett några bilder på renoverade cabbar men aldrig på nån HGV roll

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile

Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ! smile

Det där med cabbar och hågisar är ganska en ganska paradox historia.

Cabbar har ju varit samlarbilar i många år, och större andel av dessa har därför bevarats om man jämför med herrgårdsvagnarna som ju inte förrän de senaste 5-10 åren blivit accepterade i jänkebilskretsar och därför ganska ovanliga.

Om man tittar på Edsel -59 (som har samma kaross som Ford) som jag äger, så tillverkades 7 820 Villager (hgv) mot 1 343 cabbar. Idag finns det uppskattningsvis 30st Edsel -59 cabbar i Sverige och 20st Villager. Så trots att det fanns 6 ggr så många hgv som cabbar nya, så verkar det alltså finnas fler cabbar idag (cirka 1½ gång så många).

Om man rent hypotetiskt överför detta till Ford -59, så tillverkades 45 868 Sunliner + 12 915 Skyliner = 58 783 öppna bilar totalt. Samma år tillverkades det 269 338 stationsvagnar (alltså 4½ gånger fler än cabbarna). OM det sparats lika stor procent av de olika Fordmodellerna som på Edslarna så BORDE de gå 2½ Sun-/Skyliner på varje hågis... MEN magkänslan säger mig att så inte är fallet, utan förhållandet är kanske snarare 25:1 eftersom det finns oproportionerligt många Skyliner bevarade (åtminstone i Sverige) wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1562
-MATS- skrev:
dadde skrev:
Ragger_sw skrev:

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile

Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ! smile

Det där med cabbar och hågisar är ganska en ganska paradox historia.

Cabbar har ju varit samlarbilar i många år, och större andel av dessa har därför bevarats om man jämför med herrgårdsvagnarna som ju inte förrän de senaste 5-10 åren blivit accepterade i jänkebilskretsar och därför ganska ovanliga.

Om man tittar på Edsel -59 (som har samma kaross som Ford) som jag äger, så tillverkades 7 820 Villager (hgv) mot 1 343 cabbar. Idag finns det uppskattningsvis 30st Edsel -59 cabbar i Sverige och 20st Villager. Så trots att det fanns 6 ggr så många hgv som cabbar nya, så verkar det alltså finnas fler cabbar idag (cirka 1½ gång så många).

Om man rent hypotetiskt överför detta till Ford -59, så tillverkades 45 868 Sunliner + 12 915 Skyliner = 58 783 öppna bilar totalt. Samma år tillverkades det 269 338 stationsvagnar (alltså 4½ gånger fler än cabbarna). OM det sparats lika stor procent av de olika Fordmodellerna som på Edslarna så BORDE de gå 2½ Sun-/Skyliner på varje hågis... MEN magkänslan säger mig att så inte är fallet, utan förhållandet är kanske snarare 25:1 eftersom det finns oproportionerligt många Skyliner bevarade (åtminstone i Sverige) wink

Sverige är väl Skylinerns andra hem. 10 % av alla Skyliner -59 som blev tillverkade finns i Sverige.


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
9 december 2012
#1563
Vilken gudomlig tråd! Prem lagd

huehue

191 Inlägg
9 december 2012
#1564
-MATS- skrev:
dadde skrev:
Ragger_sw skrev:

Precis den enda 59 hgv som jag har sett i sverige är min än så länge! tongue
Skulle va roligt om man sågs med bilarna någonstans på någon utställnng och ta lite kort på dom ihop. smile

Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ! smile

Det där med cabbar och hågisar är ganska en ganska paradox historia.

Cabbar har ju varit samlarbilar i många år, och större andel av dessa har därför bevarats om man jämför med herrgårdsvagnarna som ju inte förrän de senaste 5-10 åren blivit accepterade i jänkebilskretsar och därför ganska ovanliga.

Om man tittar på Edsel -59 (som har samma kaross som Ford) som jag äger, så tillverkades 7 820 Villager (hgv) mot 1 343 cabbar. Idag finns det uppskattningsvis 30st Edsel -59 cabbar i Sverige och 20st Villager. Så trots att det fanns 6 ggr så många hgv som cabbar nya, så verkar det alltså finnas fler cabbar idag (cirka 1½ gång så många).

Om man rent hypotetiskt överför detta till Ford -59, så tillverkades 45 868 Sunliner + 12 915 Skyliner = 58 783 öppna bilar totalt. Samma år tillverkades det 269 338 stationsvagnar (alltså 4½ gånger fler än cabbarna). OM det sparats lika stor procent av de olika Fordmodellerna som på Edslarna så BORDE de gå 2½ Sun-/Skyliner på varje hågis... MEN magkänslan säger mig att så inte är fallet, utan förhållandet är kanske snarare 25:1 eftersom det finns oproportionerligt många Skyliner bevarade (åtminstone i Sverige) wink

Skönt att se någon som lägger ner lite tid och tanke i sina texter Mats. smile

Ja när det gäller ford 59an så återigen jag har ju som sagt bara sett min HGV här i sverige tongue
Vore roligt om det fanns någon som hade lite delar eller kunde tippsa om för jag saknar några småsaker. smile


2 164 Inlägg
10 december 2012
#1565
Ragger_sw skrev:
-MATS- skrev:
dadde skrev:

Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ! smile

Det där med cabbar och hågisar är ganska en ganska paradox historia.

Cabbar har ju varit samlarbilar i många år, och större andel av dessa har därför bevarats om man jämför med herrgårdsvagnarna som ju inte förrän de senaste 5-10 åren blivit accepterade i jänkebilskretsar och därför ganska ovanliga.

Om man tittar på Edsel -59 (som har samma kaross som Ford) som jag äger, så tillverkades 7 820 Villager (hgv) mot 1 343 cabbar. Idag finns det uppskattningsvis 30st Edsel -59 cabbar i Sverige och 20st Villager. Så trots att det fanns 6 ggr så många hgv som cabbar nya, så verkar det alltså finnas fler cabbar idag (cirka 1½ gång så många).

Om man rent hypotetiskt överför detta till Ford -59, så tillverkades 45 868 Sunliner + 12 915 Skyliner = 58 783 öppna bilar totalt. Samma år tillverkades det 269 338 stationsvagnar (alltså 4½ gånger fler än cabbarna). OM det sparats lika stor procent av de olika Fordmodellerna som på Edslarna så BORDE de gå 2½ Sun-/Skyliner på varje hågis... MEN magkänslan säger mig att så inte är fallet, utan förhållandet är kanske snarare 25:1 eftersom det finns oproportionerligt många Skyliner bevarade (åtminstone i Sverige) wink

Skönt att se någon som lägger ner lite tid och tanke i sina texter Mats. smile

Ja när det gäller ford 59an så återigen jag har ju som sagt bara sett min HGV här i sverige tongue
Vore roligt om det fanns någon som hade lite delar eller kunde tippsa om för jag saknar några småsaker. smile

Vad behöver du? Skicka pm så kan jag kika om det är nåt vi kanske har i gömmorna.

"Life´s too short to drive a boring car"

5 071 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#1566
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
När allt är nedslipat kan man börja spackla

Snyggt jobbat smile ! Men hur löste du egentligen problemet med "ankdammen" som om jag minns rätt blev mitt på taket då du hade limmat förstärkningarna som sitter på undersidan?

Det fanns ingen annan metod än att spackla. Ankdammen var ju inte ens en millimeter djup, men den var vid sad


5 071 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#1567
Några större  ojämnheter fanns vid passagerardörren som fylldes upp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2a2eda4910dde8674c147deeeb043644.jpg



Lite här och var fanns mindre ojämnheter

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-775b13d8ee2c52a9bde7277901b105cd.jpg


4 Inlägg
11 december 2012
#1568
Ett mycket fint projekt smile vart fick du tag på ekonomiplåten? smile

körglad biltok ;P

5 071 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#1569
Bakskärmshörnet hade samma polare som jag köpte motorhuven, bakluckan och vänstra framdörren av,

Alltså denna bit

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-980e68e08d3d3e44085356404aec7392.jpg


Dessa två bitar är köpta på eBay

denna åt högra framskärmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a4baf30fa13b88a91bbc0b4e81d7610a.jpg


och denna åt vänstra bakskärmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-326ad76f61655512ebc6fe62f8679440.jpg


5 071 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#1570
-MATS- This is for you smile

Jag slipar taket så mycket att all färg runtom "ankdammen" nöts bort. Då får jag en uppfattning om hur den sträcker ut sig. Jag spacklar upp de områden där färgen lämnat kvar efter slipningen.

Då ser det ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9004aa8f7a08fa315b747ebc783fb03f.jpg


125 Inlägg
11 december 2012
#1571
det finns en sida här i svergie som heter classicars.se
såg att det fanns en del ford 59 nosdelar där!!


10 164 Inlägg
11 december 2012
#1572
ser bra ut big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 december 2012
#1573
JohnWayne skrev:
-MATS- This is for you smile

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

499 Inlägg
11 december 2012
#1574
Väldigt lärorikt att läsa om spackling/utjämningsteknikerna! Tackar för den! smile


5 071 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1575
mercury62 skrev:
det finns en sida här i svergie som heter classicars.se
såg att det fanns en del ford 59 nosdelar där!!

Tack för tipset, det får jag kolla big_smile


5 071 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1576
Djo skrev:
ser bra ut big_smile

Tackar så mycket big_smile


5 071 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1577
Bonehead skrev:
Väldigt lärorikt att läsa om spackling/utjämningsteknikerna! Tackar för den! smile

Vad bra om jag vara nytta smile Och har du frågor så fråga gärna smile


5 071 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1578
När jag blandar spackel brukar jag använda mig av följande verktyg. En rostfri plåt som jag sätter fast i skruvstycket. Det är lätt att blanda större mängder spackel på den och den är också lätt att rengöra. När spacklingsjobbet är avklarat sätter man bara bort plåten i ett skåp, tills den skall användas nästa gång


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7c5aec35385de344b241260717c7bcc4.jpg


slipa, slipa och åter slipa

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4cc1e01360d0388b80aa05b0abdb4c9f.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
12 december 2012
#1579
slipa,slipa,slipa....................................... inte kul wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

10 164 Inlägg
12 december 2012
#1580
Kommer bli rakt och fint det här tror jag allt big_smile

vart finner du på papper till långslipen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök