Ragger_sw skrev:
-MATS- skrev:
dadde skrev:
Dom är ganska ovanliga, men inte dyrare än cabben.. Vi har haft en hgv innan, men var tyvärr tvungna att sälja den. Dock stannar våran tygcabbe i familjen för evigt typ!

Det där med cabbar och hågisar är ganska en ganska paradox historia.
Cabbar har ju varit samlarbilar i många år, och större andel av dessa har därför bevarats om man jämför med herrgårdsvagnarna som ju inte förrän de senaste 5-10 åren blivit accepterade i jänkebilskretsar och därför ganska ovanliga.
Om man tittar på Edsel -59 (som har samma kaross som Ford) som jag äger, så tillverkades 7 820 Villager (hgv) mot 1 343 cabbar. Idag finns det uppskattningsvis 30st Edsel -59 cabbar i Sverige och 20st Villager. Så trots att det fanns 6 ggr så många hgv som cabbar nya, så verkar det alltså finnas fler cabbar idag (cirka 1½ gång så många).
Om man rent hypotetiskt överför detta till Ford -59, så tillverkades 45 868 Sunliner + 12 915 Skyliner = 58 783 öppna bilar totalt. Samma år tillverkades det 269 338 stationsvagnar (alltså 4½ gånger fler än cabbarna). OM det sparats lika stor procent av de olika Fordmodellerna som på Edslarna så BORDE de gå 2½ Sun-/Skyliner på varje hågis... MEN magkänslan säger mig att så inte är fallet, utan förhållandet är kanske snarare 25:1 eftersom det finns oproportionerligt många Skyliner bevarade (åtminstone i Sverige)

Skönt att se någon som lägger ner lite tid och tanke i sina texter Mats.

Ja när det gäller ford 59an så återigen jag har ju som sagt bara sett min HGV här i sverige

Vore roligt om det fanns någon som hade lite delar eller kunde tippsa om för jag saknar några småsaker.

Vad behöver du? Skicka pm så kan jag kika om det är nåt vi kanske har i gömmorna.
"Life´s too short to drive a boring car"