Vispen's 9000 A50

Vispen_
19 oktober 2011 · 317 Inlägg

Hej!
Då var det även dags för mig att skapa en projekttråd då jag kände att det var dax. Jag införskaffade mig bilen för drygt 2 veckor sen. Det är en Saab 9000 CSE A50 (1997), När den köptes var den helt original. Med andra ord så har den aldrig varit chippad eller på något vis trimmad ,motorn är alltså orörd i skrivande stund.

Jag kommer att försöka uppdatera så mycket som möjligt!
Som tankarna beskriver nu så kommer utsidan i stort sett stå orörd, Rutorna bak skall tonas det är i princip allt i dagsläget.
Vad det gäller motorn så kommer jag att förse den med Steg 2 till en början. Sen får vi se hur det artar sig.
Bilen skall även förses med 40/40 sänkning.

Det som skall göras till en början är följande:

* Sportluftfilter skall monteras
* Nya bromsskivor samt belägg skall på, Det är borrade och slitsade skivor fram och original bak.
* Speedparts Steg 2
* Nytt avgassystem, 3" JT
* Toning av sidorutor samt bakruta
* Maptun 40/40 sänkning
* "Ny" framskärm (vänster)

Jag har säkert missat något. Men fyller på listan allt eftersom!


https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77568/77568-9dce762a575ad8acdaad9319eaa028b6.jpg

Mvh
Micke

Senast redigerat av Vispen_ (7 januari 2012)

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Vispen_
19 oktober 2011 · 317 Inlägg

Hej!

Jag har idag pillat lite med bilen, demonterat motorerna till strålkastartorkarna då jag senast inte hade tid till att plocka av dom. Jag han inte göra så mycket mer idag då tiden var knapp. Jag har även tagit en titt på mitt nuvarande avgasrör som består av en dämpare mindre. Tanken är att det senare skall på ett JT 3" helsats med sportkat, men för tillfället så får jag nöja mig med hur det ser ut just nu.

Nästa vecka köper jag belägg samt sänkningssats, Det blir då original belägg fram och bak till en början samt Maptuns 40/40 Sänkningssats. Ta hand om er vänner!

Här kommer en bild från dagens arbete (Demontering av torkarmotorer)
https://www1.garaget.org/archive/78/77568/266734/266734-2536781.jpg

Mvh
Micke

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Poppsey
19 oktober 2011 · 479 Inlägg

Kommer följas big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Karlsson-
19 oktober 2011 · 175 Inlägg

blir ju kalas det här smile snyggare utan strålkastartorkare + motorer big_smile

Deutsche Autos!
Beemerloover The Real Team
19 oktober 2011 · 235 Inlägg

blir skitbra detta micke. tur jag visa hur man fick av blinkersna wink haha big_smile upp med mkt bilder nu big_smile

Hoppsan hur fan gick det här till !
Vispen_
19 oktober 2011 · 317 Inlägg

Freddix: Tack!, Mycket snyggare smile
Beemerloover: Tackar! Det tror jag med att det kommer bli smile Haha, Jag var inne på samma bana men släppte det sen och då hade du redan dykt upp min vän smile

Senast redigerat av Vispen_ (19 oktober 2011)

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Beemerloover The Real Team
19 oktober 2011 · 235 Inlägg

Vispen_ skrev:
Freddix: Tack!, Mycket snyggare smile
Beemerloover: Tackar! Det tror jag med att det kommer bli smile Haha, Jag var inne på samma bana men släppte det sen och då hade du redan dykt upp min vän smile

haha okej klart man hjälper till big_smile

Hoppsan hur fan gick det här till !
alex_bmw hondaaaaa
19 oktober 2011 · 411 Inlägg

Gott big_smile blir najs detta

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
wadsju
19 oktober 2011 · 14 Inlägg

Blir fint som fan micke wink kämpa på !

Vispen_
19 oktober 2011 · 317 Inlägg

alex_bmw: Ja det hoppas jag! smile
wadsju: Tack Johan! Är glad för att ni finns där och hjälper mig! smile

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Vispen_
20 oktober 2011 · 317 Inlägg

Godkväll!
Jag har inte haft tid till att vara i verkstan idag. Jag har varit inne och kikat på Speedparts och förmodligen så beställer jag beläggen imorgon, med andra ord så kommer det att monteras på onsdag nästa vecka! Då kommer det även upp en bildbomb på resultatet så håll utkik!.

Jag tänker även i helgen åka inom den lokala skroten för att se ifall jag kan finna någon framskärm i hyfsat skick, och när jag även är där så skall jag se ifall jag hittar en lämplig utbytes grill med turbo emblem.
Sänkningssats får vänta i dagsläget.
Jag försöker att uppdatera så ofta jag kan. Men är inte i verkstan varje dag, därför blir det svårt att skriva inlägg varje dag. Jag gör mitt bästa för att det skall bli en så rolig läsning som möjligt. Stay tuned!
Ha en bra kväll! smile

(Resultatet efter demonteringen av torkarmotorerna)
https://www1.garaget.org/archive/78/77568/266734/266734-2536807.jpg

Mvh
Micke

Senast redigerat av Vispen_ (20 oktober 2011)

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Vispen_
4 november 2011 · 317 Inlägg

God kväll!

Jag har redan hunnit fira lite jul i förskott då jag har varit på posten och hämtat ut en del paket med innehållande delar till Saaben, Det är bl.a sportluftfilter, komplett bromssystem, och lite annat smått och gott!  big_smile
Jag kommer att uppdatera i början på nästa vecka då jag samtidigt påbörjar demonteringen av bromsarna fram samt bak.
Jag vet att det går långsamt nu och allt står still, men jag har inte haft tid att skruva samt tillgången till verkstan har varit minimal. Jag hoppas att ni klarar av att stå ut  smile

Mvh
Micke

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Poppsey
8 november 2011 · 479 Inlägg

Vispen_ skrev:
God kväll!

Jag har redan hunnit fira lite jul i förskott då jag har varit på posten och hämtat ut en del paket med innehållande delar till Saaben, Det är bl.a sportluftfilter, komplett bromssystem, och lite annat smått och gott!  big_smile
Jag kommer att uppdatera i början på nästa vecka då jag samtidigt påbörjar demonteringen av bromsarna fram samt bak.
Jag vet att det går långsamt nu och allt står still, men jag har inte haft tid att skruva samt tillgången till verkstan har varit minimal. Jag hoppas att ni klarar av att stå ut  smile

Mvh
Micke

Vi väntar på update de lugnt wink Va för filter och bromsar blev det? smile

Senast redigerat av Poppsey (8 november 2011)

I´m living my life a quarter mile at the time!
Vispen_
8 november 2011 · 317 Inlägg

Poppsey skrev:

Vispen_ skrev:
God kväll!

Jag har redan hunnit fira lite jul i förskott då jag har varit på posten och hämtat ut en del paket med innehållande delar till Saaben, Det är bl.a sportluftfilter, komplett bromssystem, och lite annat smått och gott!  big_smile
Jag kommer att uppdatera i början på nästa vecka då jag samtidigt påbörjar demonteringen av bromsarna fram samt bak.
Jag vet att det går långsamt nu och allt står still, men jag har inte haft tid att skruva samt tillgången till verkstan har varit minimal. Jag hoppas att ni klarar av att stå ut  smile

Mvh
Micke

Vi väntar på update de lugnt wink Va för filter och bromsar blev det? smile

Tja! Det kommer en liten update i eftermiddag senare med bild och lite text. Det blev JR Filter med sats samt bromsarna blev original från Speedparts! Håll till godo, det kommer mer! :-)

Låg och slö....
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Vispen_
8 november 2011 · 317 Inlägg

God eftermiddag! smile

Idag så har bilen kommit upp på lyften och jag har hunnit demontera bromsarna fram. Det var ingen vacker syn kan jag lova, hjulbultarna satt som gjutet så jag fick använda mig av en lastbils mutterknackare. Till slut gav dom sig och hjulen trillade av.
Imorgon så fortsätter jag med arbetet, det kommer även upp fler bilder då. Jag hade inte så mycket tid i verkstan idag.

Här kommer en bild från dagens arbete smile
https://www1.garaget.org/archive/78/77568/266734/266734-2556054.jpg


Mvh
Micke

Senast redigerat av Vispen_ (8 november 2011)

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Poppsey
8 november 2011 · 479 Inlägg

Kommer bli skönt ljud med öppet filter wink

I´m living my life a quarter mile at the time!
Vispen_
8 november 2011 · 317 Inlägg

Beemerloover: Det är på gång! bilder kommer imorgon oxå! smile
Poppsey: Jo, Bara längtar tills det sitter på sin plats! smile

Låg och slö....
Nissan 200sx s13 "the opposite" (1992)
Volkswagen Golf IV GTI "liquorice low" (1998)
Gripen12
8 november 2011 · 69 Inlägg

Du verkar gå i samma planer som mig:) Kommer följas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang