Åkte dit för fortkörning, utan noterad hastighet, är det ok?

MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

Tjena, är lite nyfiken på hur lagarna ser ut, blev idag ikappkörd av en polis (h*n hade ej filmat), och anklagade mig för fortkörning. Jag "accepterade" att jag körde för fort så fick en bot då jag vet att jag gjorde fel och körde för fort, men vad skulle hända om man nekar?

Plundgren
23 oktober 2011 · 133 Inlägg

det går upp i tingsrätten har jag för mig smile

MrPontus
23 oktober 2011 · 69 Inlägg

hur mycket för fort erkände du?
om du inte hade erkänt och dom inte har någon mätning så är det betydligt mycket svårare för dom att ge dig böter.

turbodeath
23 oktober 2011 · 2 452 Inlägg

är bara o neka i tingsrätten med då det ej finns något filmat så blir det ord mot ord...är bara o säga att du kände dig hotad av han när han gav dig en bot...

döden kommer tillbaka
saab_sonett Handledare
23 oktober 2011 · 1 481 Inlägg

Finns ett antal fall som varit uppe i rätten. Polisen måste ha minst 500m mätsträcka. Alltså så måste han ligga bakom dig i minst 500m och köra lika fort. Att bara köra ikapp räcker inte som bevis.

Henrik-N
23 oktober 2011 · 450 Inlägg

MT-Adam skrev:
Tjena, är lite nyfiken på hur lagarna ser ut, blev idag ikappkörd av en polis (h*n hade ej filmat), och anklagade mig för fortkörning. Jag "accepterade" att jag körde för fort så fick en bot då jag vet att jag gjorde fel och körde för fort, men vad skulle hända om man nekar?

Vill inte vara en moraltant men istället för att de ska komma upp trådar och folk frågar hur man nekar/kan de bevisas etc... behöver man ju inte köra för fort. kör som folk istället så slipper man ligga sömnlös/MVH Henke

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
23 oktober 2011 · 359 Inlägg

Henrik-N skrev:

MT-Adam skrev:
Tjena, är lite nyfiken på hur lagarna ser ut, blev idag ikappkörd av en polis (h*n hade ej filmat), och anklagade mig för fortkörning. Jag "accepterade" att jag körde för fort så fick en bot då jag vet att jag gjorde fel och körde för fort, men vad skulle hända om man nekar?

Vill inte vara en moraltant men istället för att de ska komma upp trådar och folk frågar hur man nekar/kan de bevisas etc... behöver man ju inte köra för fort. kör som folk istället så slipper man ligga sömnlös/MVH Henke

Dessutom är det ganska mycket onödiga pengar som slösas när man nekar och får gå vidare med problemet till Tingsrätten... Stå för va ni gör istället...

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 142 "V8" (1969)
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

saab_sonett skrev:
Finns ett antal fall som varit uppe i rätten. Polisen måste ha minst 500m mätsträcka. Alltså så måste han ligga bakom dig i minst 500m och köra lika fort. Att bara köra ikapp räcker inte som bevis.

Är du säker på detta? Låter ju lite konstigt tycker jag.

Henrik å traktorn: Ni menar att det kostar statens pengar ifall man tar upp det i tingsrätten?
Har ju erkänt och har väl ingen större lust att sjabbla emot, men alltid bra att veta hur det kan gå till.

Muttley
23 oktober 2011 ·

Vill de bli jävliga så är de ju annars vårdslöshet i trafiken. Men du var ju en duktig påg. Och du fick ju ändå behålla körkort.

saab_sonett Handledare
23 oktober 2011 · 1 481 Inlägg

MT-Adam skrev:

saab_sonett skrev:
Finns ett antal fall som varit uppe i rätten. Polisen måste ha minst 500m mätsträcka. Alltså så måste han ligga bakom dig i minst 500m och köra lika fort. Att bara köra ikapp räcker inte som bevis.

Är du säker på detta? Låter ju lite konstigt tycker jag.

Henrik å traktorn: Ni menar att det kostar statens pengar ifall man tar upp det i tingsrätten?
Har ju erkänt och har väl ingen större lust att sjabbla emot, men alltid bra att veta hur det kan gå till.

Har kollat med Trafikjuristen.se. Han har flera fall där det friats därför att mätsträckan är oklar.

MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

tkd_rille skrev:
Vill de bli jävliga så är de ju annars vårdslöshet i trafiken. Men du var ju en duktig påg. Och du fick ju ändå behålla körkort.

Okej har åxå funderat på det, är det "lättare" för dem att säga det ifall man skulle bråka med dem?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 oktober 2011 · 13 748 Inlägg

fick du alltså fortkörningsböter utan att han anteknade din hastighet på böterna?

varför erkänna för?

när jag just tagit körkort åkte jag förbi 2patruller som stoppat en bil på andra sidan vägen hade kanske 110-120 på 50väg och jag såg hur 2poliser springer till sin bil och hoppar in och börjar åka i kapp mig

och då var dom inte glada och ville sätt fast mig för fortkörning men jag erkände inte att jag körde förfort hände inte ett enda skit förutom att poliserna var flyförbannade när jag gav dom papperslappen om att jag klarat uppkörning och uppskrivningen smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hool
23 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:

Henrik-N skrev:

MT-Adam skrev:
Tjena, är lite nyfiken på hur lagarna ser ut, blev idag ikappkörd av en polis (h*n hade ej filmat), och anklagade mig för fortkörning. Jag "accepterade" att jag körde för fort så fick en bot då jag vet att jag gjorde fel och körde för fort, men vad skulle hända om man nekar?

Vill inte vara en moraltant men istället för att de ska komma upp trådar och folk frågar hur man nekar/kan de bevisas etc... behöver man ju inte köra för fort. kör som folk istället så slipper man ligga sömnlös/MVH Henke

Dessutom är det ganska mycket onödiga pengar som slösas när man nekar och får gå vidare med problemet till Tingsrätten... Stå för va ni gör istället...

Man måste inte erkänna bara sådär..    Dumt att erkänna något överhuvudtaget. 

Poliser gör fel..  Ganska ofta. .   Så att erkänna något de påstår utan att de har på fötterna är tämligen dumt..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

saab_sonett: jasså okej! det kan vara värt att kolla upp...

Growe: nej han skrev hastigheten på boten, men jag tvivlar på att de verkligen mätt hastigheten på riktigt då han kom bakifrån med sirener (han hade hört min kompis lägga en burn innan, därför han körde efter och trodde det var jag), så jag saktade ju ner rätt fort direkt när han kom in i synfältet, men det var ändå hyfsat uppenbart att det gick lite fortare än man får...

Borde ju kunna gå att snacka bort, men har ju inte svart bälte än..

Hool: Ok, kan man kräva bevismaterial nu efteråt?^^ Han sa att de skulle ta upp det i tingsrätten direkt annars

schnauz
23 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

Behövs ingen mätsträcka eller liknande i dessa fall. Om de mäter med laser måste de hålla lasern "låst" på bilen under en viss sträcka för att få en godkänd mätning.
Men ligger polisen i 110 på motorvägen och du blåser om i 200 är det klart som fan att du kan åka dit även om de inte uppmätt hastigheten.

MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

schnauz skrev:
Behövs ingen mätsträcka eller liknande i dessa fall. Om de mäter med laser måste de hålla lasern "låst" på bilen under en viss sträcka för att få en godkänd mätning.
Men ligger polisen i 110 på motorvägen och du blåser om i 200 är det klart som fan att du kan åka dit även om de inte uppmätt hastigheten.

Okej, har hört att de måste skjuta 3 gånger, men det kanske bara är myt?

Joo låter ju logiskt.. roll

Nocturnal
23 oktober 2011 · 500 Inlägg

Growe skrev:
fick du alltså fortkörningsböter utan att han anteknade din hastighet på böterna?

varför erkänna för?

när jag just tagit körkort åkte jag förbi 2patruller som stoppat en bil på andra sidan vägen hade kanske 110-120 på 50väg och jag såg hur 2poliser springer till sin bil och hoppar in och börjar åka i kapp mig

och då var dom inte glada och ville sätt fast mig för fortkörning men jag erkände inte att jag körde förfort hände inte ett enda skit förutom att poliserna var flyförbannade när jag gav dom papperslappen om att jag klarat uppkörning och uppskrivningen smile)

Vissa ska inte ha körkort helt enkelt smile

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
gamlingen
23 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

MT-Adam skrev:

schnauz skrev:
Behövs ingen mätsträcka eller liknande i dessa fall. Om de mäter med laser måste de hålla lasern "låst" på bilen under en viss sträcka för att få en godkänd mätning.
Men ligger polisen i 110 på motorvägen och du blåser om i 200 är det klart som fan att du kan åka dit även om de inte uppmätt hastigheten.

Okej, har hört att de måste skjuta 3 gånger, men det kanske bara är myt?
Joo låter ju logiskt.. roll

Med största sannolikhet så skjuter dom inte 3 gånger, en myt,,,

MT-Adam
23 oktober 2011 · 272 Inlägg

gamlingen: Ok. undra hur det är med sträcka isf, om det ens behövs

gamlingen
23 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

MT-Adam skrev:
gamlingen: Ok. undra hur det är med sträcka isf, om det ens behövs

tror inte det behövs särkilt långsträcka för att få hastigheten med laser.. mobil laser kan ju stå bara ett tiotal meter från utgången av en kurva.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang