Köpråd BMW E39

Hoffmeister2
23 oktober 2011 · 467 Inlägg

Hej.

Jag funderar på om jag skulle byta min S60 2.4t mot en bakhjulsdriven bil.
Den skall kosta mindre än vad jag får för min bil, räknar med o få iaf drygt 50k för min s60.

Så jag letar efter en E39 för runt 30k.
Vilken motor bör man satsa på? Vad skall man se upp för? Hur många mil bör den max ha gått? Det går ju att hitta en del som gått runt 20k mil.. Är det för mycket om man vill att bilen ska hålla ett par år iaf, normal körning.

Jag älskar min s60, men den är för tråkig på vintern. Vill ha nåt som går att åka brett med när det blir halt ute;)

Så ge mig tips och råd nu!!

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Rquired Allmänt envis
23 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

När det gäller BMW och deras 6cyl. är det lika bra att försöka köpa en så stor maskin som möjligt, underhållskostnaderna är exakt desamma, förbrukningen snarare lite lägre på de starkare tack vare lägre utväxling och så är förstås en större motor trevligare. I E39 är 520i väl klen, jag tycker du skall leta efter en 523i eller allra helst en 528i. Undvik 535i eller 540i om du har en budget på 30.000:-, fina exemplar med V8 brukar generellt kosta mer än så nämligen.

Vanliga fel? Läs "begagnatguiden för E39" på www.autopower.se!

När det gäller mätarställningen är den inte så viktig, sköter du den modellen väl är den bara inkörd vid 30.000mil som med en gammal Volvo ungefär. Det viktiga är skötseln, en E39 är mycket mer avancerad än en gammal Volvo och det innebär enbart fördelar förutom på en punkt: En sådan BMW mår absolut inte bra av att få ny olja från Biltema med 5000mils intervall och man skulle den koka kan man självklart inte tänka att "Äh, den klarar sig säkert hem". Detta klarar å andra sidan en S60 inte av heller...

Men tänker man med huvudet och ger den grundläggande skötsel rullar dem hur länge som helst! Modellen har dock felkonstruerade skarvar i plåten till dörrar och baklucka vars kitt kan släppa varav fukten tar vid. Hur man sköter bilen spelar förstås en roll, kolla dörrar och baklucka noga.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Peter_5565
23 oktober 2011 · 326 Inlägg

Jag köpte min första E39 för ett år sen. Jagade en 540, men som sagt så är det nästan omöjligt att hitta en som inte är sönderkörd, till vettiga pengar. Jag tror jag körde 400mil förra sommaren och tittade på "jättefina" bilar som visade sig vara skrothögar. Till slut köpte jag en 523:a bara för att ha något tills den där 540:n ramlade över mig.
Hittade till slut en fin 540 som stått på bilfirma ett år. Den hade bara gått 15000mil och en ägare i sverige som ägt den i 10år. Ett välskött fynd..

Men  till saken då. Om man jämför 523 och 540 så är det ingen tvekan om att 540 är den man ska ha. 523:an känns som att trampa i en koskit i jämförelse. Ingen större skillnad i bränsleförbrukning heller. Det beror väl på att den lilla klena motorn får jobba hårdare än V8:an.

Provkörde några 528:or också, både manuella och automat, men det kändes inte som nån större skillnad mot 523:an. Det är ju bara 20hk som skiljer.
Undvik alla med sexor utom möjligen 530, om du vill ha roligt.

Hoffmeister2
23 oktober 2011 · 467 Inlägg

Ok tack för svaren hitills.

Rquired: Mycket bra info!

Peter_5565: Är inte 540 jävligt dyr i underhåll och försäkring/skatt? Rent spontant känns det ju som att en stor v8 kostar mer att underhålla än en rak 6.a,,

Dessutom har jag faktiskt bara tänkt lägga runt 30k eftersom jag egentligen bara vill ha en bil som e rolig o sladda lite med på vintrarna men som också är skön o åka i på vintern. Blir lite att byta ner mig från den bil jag har nu. Men jag vill inte köpa nåt dyrare än den jag har, utan snarare byta ner mig.

Men vill absolut inte ha nån skrothög. Jag tror att en rak 6a duger till mig, sen vilken vet jag inte än. Om nu inte v8an e dyrare i underhåll så visst kan jag tänka mig en sån också.

Vad säger ni? Är jag helt fel ute?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
N_W V8 de bästa som finns!
23 oktober 2011 · 1 092 Inlägg

Eftersom jag haft två st 523 och två st manuella 540 så kan jag uttala mig lite om skilladen.
523 är billigare i bränsleförbrukning, skatt och försäkring. Vissa enskilda saker som bromsskivor, avgassystem och vissa framvagnsdetaljer är också billigare på den.
523 har en alldeles lagom motor och drar väldigt lite, en perfekt bruksbil som man åker riktigt bekvämt i.
540 drar lite jämfört med andra 300hk V8-bilar iaf de jag haft med 6vxl manuell men de skiljer ändå ett par deciliter i blandad körning mot en 523, långkörning kan man dock komma under 0,9 utan problem om man inte kör som schumacher.

För 30000 hittar du en finare 523/528 alt 525( fast de är lite dyrare för de kom 2001)  än en 540 så köp en en bil med 6a.

Senast redigerat av Niklasw (23 oktober 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Ford Mustang "GT370" (2007)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Jag har personligen inte ägt någon 540i men läser man på Autopower.se (Där finns trådar om förbrukning, sök!) eller pratar jag med bekanta som ägt modellen kan V8 utan problem dricka upp till 3dl mer per mil. Lite beroende på körstil, många menar att man kör lite hårdare med 286hk kontra ex. en 523i.

Sedan har du underhållet, en E39 med rak sexa är mycket lätt att arbeta då motorn är lång och smal och i princip allt är lätt att komma åt. 4/4.4L V8 i samma utrymme är mycket knepigare, en sådan är inte svår att arbeta med men lika enkelt som på en 6cyl. är det inte. Till sist har E39 med V8 en annan framvagn och en annan typ av styrning än 6cyl, V8 har ärvt framvagnen från dåtida 7-serie vars snäckstyrning inte ger i närheten av samma känsla som modernare alternativ. Sedan kan det precis som på föregångaren E34 bli glapp i denna med åren dessutom utöver skillnaden orginal, så det är tyvärr inte enbart fördelar med en V8...

Och visst är en 540i snabb, men man får vara bra bortskämd om man tycker 0-100km/h på 7.5s är långsamt utan en 528i duger nog utmärkt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
24 oktober 2011 · 3 995 Inlägg

Här kan du se skilnad mellan 523 och 540 E39
http://www.zeperfs.com/en/duel595-103.htm

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

alain skrev:
Här kan du se skilnad mellan 523 och 540 E39
http://www.zeperfs.com/en/duel595-103.htm

Imponerande att 523:an vinner på segdragning 80-120km/h på femman. cool
Beror väl lite på utväxling iofs.

N_W V8 de bästa som finns!
24 oktober 2011 · 1 092 Inlägg

steifan skrev:

alain skrev:
Här kan du se skilnad mellan 523 och 540 E39
http://www.zeperfs.com/en/duel595-103.htm

Imponerande att 523:an vinner på segdragning 80-120km/h på femman. cool
Beror väl lite på utväxling iofs.

Nä 523 förlorar stort på femman mot 540 men den vinner när 540 har högsta växeln alltså 6an.
Jag kan ju nämna att en 540 varvar väldigt lite, min har 2700 på fyran i 100, eller 1750 på 6an i 100.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Alpinabiturbo Kulan
24 oktober 2011 · 1 435 Inlägg

Jag kör E39 540 sexväxlad manuell, provkörde dock 523 innan och upplevde den inte som jätteslö, skönt ljud i dem och det gick lagom fort upp till 100. Efter 100 km/h kommer väl den största skillnaden.

Se till att hitta ett exemplar som har klarat sig bra från rost och övriga skavanker, lås dig inte fast för mycket för om det är 523 eller 528 utan avgör mer på skicket. Delar till BMW E39 hittar du billigt på ebay eller Schmiedmann.se . Handlar du på de ställena blir det inte dyrare att äga BMW:n än din S60. Jag köpte exemplevis nya bakbromsskivor, belägg, handbromsbackar samt monteringssats för runt tusenlappen på schmiedmann till min 540. Vad kostar det till volvon?

Senast redigerat av Alpinabiturbo (24 oktober 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Niklasw skrev:

steifan skrev:

alain skrev:
Här kan du se skilnad mellan 523 och 540 E39
http://www.zeperfs.com/en/duel595-103.htm

Imponerande att 523:an vinner på segdragning 80-120km/h på femman. cool
Beror väl lite på utväxling iofs.

Nä 523 förlorar stort på femman mot 540 men den vinner när 540 har högsta växeln alltså 6an.
Jag kan ju nämna att en 540 varvar väldigt lite, min har 2700 på fyran i 100, eller 1750 på 6an i 100.

Ja just ja, de manuella är sexväxlade ja wink Måste ju bli en ännu värre raket med högre utväxlad slutväxel cool

Hoffmeister2
24 oktober 2011 · 467 Inlägg

Vad säger ni om dom tidiga årsmodellerna av 523 och 528? Alltså -96 -97?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Peter_5565
24 oktober 2011 · 326 Inlägg

Rquired skrev:
Sedan har du underhållet, en E39 med rak sexa är mycket lätt att arbeta då motorn är lång och smal och i princip allt är lätt att komma åt. 4/4.4L V8 i samma utrymme är mycket knepigare, en sådan är inte svår att arbeta med men lika enkelt som på en 6cyl. är det inte. Till sist har E39 med V8 en annan framvagn och en annan typ av styrning än 6cyl, V8 har ärvt framvagnen från dåtida 7-serie vars snäckstyrning inte ger i närheten av samma känsla som modernare alternativ.

Så mycket trängre är inte 540:n. Jag har skruvat i båda och det är förvånansvärt gott om plats i båda faktiskt. När man öppnar huven på speciellt 540 så ser det ju ut som att man måste lyfta ur motorn för det minsta lilla. Men så är det alltså inte.

Vad gäller framvagnen så är det alldeles riktigt att det är styrsnäcka. Det gör ju att styrningen inte är lika exakt rakt fram. Inget man lider av direkt dock.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är jag säker på att den kan variera rätt mycket mellan exemplaren, eftersom man läser fantasisiffror åt båda hållen. I somras var jag t.ex. och tittade på en 540 där ägaren på fullt allvar påstod att hans drog 0.65 på landsväg. Sen har man ju hört siffror på över två liter också. Det kanske är möjligt, men då måste man nog trampa på ordentligt. Min har dragit runt 1.6 nu i sommar med 40% E85 och kört bilen som en V8 ska köras. Enbart kortkörningar till jobbet.  i vintras drog den 1.2- 1.3 vid lugn körning och bara bensin i tanken. Samma kortkörningar till jobbet (4km). Bilen i kallgarage utan motorvärmare.
523:an drog ungefär lika, kanske en dl mindre vid samma körning.

Vid långkörning så kan jag ganska lätt komma ner precis under 0.9. 523:an vet jag inte.

Skatten skiljer 200:- om jag minns rätt. Sen kommer det tråkiga... Försäkringen är nästan dubbelt så dyr på 540:n  Men det är det värt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Vad säger ni om dom tidiga årsmodellerna av 523 och 528? Alltså -96 -97?

ROST!

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 1998-12281 wink

Hoffmeister2
24 oktober 2011 · 467 Inlägg

ok. Men om man hittar en rostfri och sedan sköter den då? Då börjar dom väl inte rosta? I övrigt då? Några barnsjukdomar man ska se upp med på dom tidigare modellerna?


Och är det någon som har koll på serviceintervallerna på 523 och 528.? Eller iaf dom stora sakerna som kamkedjan tex? (det e väl kedja)

Senast redigerat av Hoffmeister2 (24 oktober 2011)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
Sedan har du underhållet, en E39 med rak sexa är mycket lätt att arbeta då motorn är lång och smal och i princip allt är lätt att komma åt. 4/4.4L V8 i samma utrymme är mycket knepigare, en sådan är inte svår att arbeta med men lika enkelt som på en 6cyl. är det inte. Till sist har E39 med V8 en annan framvagn och en annan typ av styrning än 6cyl, V8 har ärvt framvagnen från dåtida 7-serie vars snäckstyrning inte ger i närheten av samma känsla som modernare alternativ.

Så mycket trängre är inte 540:n. Jag har skruvat i båda och det är förvånansvärt gott om plats i båda faktiskt. När man öppnar huven på speciellt 540 så ser det ju ut som att man måste lyfta ur motorn för det minsta lilla. Men så är det alltså inte.

Vad gäller framvagnen så är det alldeles riktigt att det är styrsnäcka. Det gör ju att styrningen inte är lika exakt rakt fram. Inget man lider av direkt dock.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är jag säker på att den kan variera rätt mycket mellan exemplaren, eftersom man läser fantasisiffror åt båda hållen. I somras var jag t.ex. och tittade på en 540 där ägaren på fullt allvar påstod att hans drog 0.65 på landsväg. Sen har man ju hört siffror på över två liter också. Det kanske är möjligt, men då måste man nog trampa på ordentligt. Min har dragit runt 1.6 nu i sommar med 40% E85 och kört bilen som en V8 ska köras. Enbart kortkörningar till jobbet.  i vintras drog den 1.2- 1.3 vid lugn körning och bara bensin i tanken. Samma kortkörningar till jobbet (4km). Bilen i kallgarage utan motorvärmare.
523:an drog ungefär lika, kanske en dl mindre vid samma körning.

Vid långkörning så kan jag ganska lätt komma ner precis under 0.9. 523:an vet jag inte.

Skatten skiljer 200:- om jag minns rätt. Sen kommer det tråkiga... Försäkringen är nästan dubbelt så dyr på 540:n  Men det är det värt.

Du misstolkade mig, och jag kanske skrev lite otydligt. 540i är varken svårmekad eller törstig, speciellt inte jämfört med konkurrenternas motsvarande modeller, jag ville bara få fram att där faktiskt finns en liten skillnad mot den raka sexan.

Och som Steifan´s länk visar pinar även en 523i på rätt bra även om 540i med all rätt är kvickare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
24 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
ok. Men om man hittar en rostfri och sedan sköter den då? Då börjar dom väl inte rosta? I övrigt då? Några barnsjukdomar man ska se upp med på dom tidigare modellerna?


Och är det någon som har koll på serviceintervallerna på 523 och 528.? Eller iaf dom stora sakerna som kamkedjan tex? (det e väl kedja)

Alla BMW E39 har kamkedja, och den räknar själv ut när den vill ha service. Service sker i fyra steg, oljeservice-Inspektion 1-oljeservice-Inspektion 2. Inspektion 1 är en lite större service och kontroll när BMW utför den, insp.2 är samma sak men med tändstiftsbyte.

Om jag inte minns fel räknar bilen ut när det är dags för service när 2500L bränsle är förbrukat. Kort sagt, hårdare körning och låg medelfart (Stadskörning) ger högre förbrukning och kortare intervall medan långkörningar och försiktig körning ger lägre förbrukning och längre intervall. Äldre BMW (E34/E36) räknar på ett lite annorlunda vis, men senare E39 räknar enligt ovan och jag har för mig att även tidiga exemplar gör så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
24 oktober 2011 · 1 481 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Rquired skrev:
Sedan har du underhållet, en E39 med rak sexa är mycket lätt att arbeta då motorn är lång och smal och i princip allt är lätt att komma åt. 4/4.4L V8 i samma utrymme är mycket knepigare, en sådan är inte svår att arbeta med men lika enkelt som på en 6cyl. är det inte. Till sist har E39 med V8 en annan framvagn och en annan typ av styrning än 6cyl, V8 har ärvt framvagnen från dåtida 7-serie vars snäckstyrning inte ger i närheten av samma känsla som modernare alternativ.

Så mycket trängre är inte 540:n. Jag har skruvat i båda och det är förvånansvärt gott om plats i båda faktiskt. När man öppnar huven på speciellt 540 så ser det ju ut som att man måste lyfta ur motorn för det minsta lilla. Men så är det alltså inte.

Vad gäller framvagnen så är det alldeles riktigt att det är styrsnäcka. Det gör ju att styrningen inte är lika exakt rakt fram. Inget man lider av direkt dock.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är jag säker på att den kan variera rätt mycket mellan exemplaren, eftersom man läser fantasisiffror åt båda hållen. I somras var jag t.ex. och tittade på en 540 där ägaren på fullt allvar påstod att hans drog 0.65 på landsväg. Sen har man ju hört siffror på över två liter också. Det kanske är möjligt, men då måste man nog trampa på ordentligt. Min har dragit runt 1.6 nu i sommar med 40% E85 och kört bilen som en V8 ska köras. Enbart kortkörningar till jobbet.  i vintras drog den 1.2- 1.3 vid lugn körning och bara bensin i tanken. Samma kortkörningar till jobbet (4km). Bilen i kallgarage utan motorvärmare.
523:an drog ungefär lika, kanske en dl mindre vid samma körning.

Vid långkörning så kan jag ganska lätt komma ner precis under 0.9. 523:an vet jag inte.

Skatten skiljer 200:- om jag minns rätt. Sen kommer det tråkiga... Försäkringen är nästan dubbelt så dyr på 540:n Men det är det värt.

Hade sällskap med svågern i höstas på fiskesemestern. Örebro-Umeå t.o.r. Svågern körde en 940 ltt, jag min 540i/6. Båda hade takbox. Volvon drog 0.90l/mil. 540:n drog 0.96l/mil. Vem tror ni åkte bekvämast??
Jag ligger på snitt 1.05 sedan jag köpte bilen för snart ett år sedan.

Jag betalar 5000:-/år helförsäkring på 540:n. Inte farligt dyrt.

sunke
24 oktober 2011 · 52 Inlägg

Felplacerad skrev:

Niklasw skrev:

steifan skrev:

Imponerande att 523:an vinner på segdragning 80-120km/h på femman. cool
Beror väl lite på utväxling iofs.

Nä 523 förlorar stort på femman mot 540 men den vinner när 540 har högsta växeln alltså 6an.
Jag kan ju nämna att en 540 varvar väldigt lite, min har 2700 på fyran i 100, eller 1750 på 6an i 100.

En 528 jag hade en gång i tiden varvade 3500rpm i 200km/h.. Underbart cool
I 100km/h så var det ju i stort sett tomgångskörning, haha.

min 523 varavar 5500 i 210-220 men är trevlig ändå.

Ska man inte ut å på race funkar den utmärkt

Rquired Allmänt envis
24 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

sunke skrev:

Felplacerad skrev:

Niklasw skrev:

Nä 523 förlorar stort på femman mot 540 men den vinner när 540 har högsta växeln alltså 6an.
Jag kan ju nämna att en 540 varvar väldigt lite, min har 2700 på fyran i 100, eller 1750 på 6an i 100.

En 528 jag hade en gång i tiden varvade 3500rpm i 200km/h.. Underbart cool
I 100km/h så var det ju i stort sett tomgångskörning, haha.

min 523 varavar 5500 i 210-220 men är trevlig ändå.

Ska man inte ut å på race funkar den utmärkt

En 528i varvar mer än 3500rpm i 200km/h, där måste du skrivit fel? Min 328i varvar dock 3000rpm i 130km/h vilket jag upplever som behagligt. En rak sexa går mjukt dessutom, så det är absolut inte motorn man hör ens i högre farter än så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang