Bilprovningen Klantat Sej.......

Wignas
5 november 2011 · 3 Inlägg

...

Ja, då har svensk bilprovning kört min V70 Awd -01a (visco) i Bromstesten... vilket man EJ skall göra.

GUbben sa att det "nog inte e så farligt".. Någon som vart med om detta ??  Hur går man vidare nu ??

Trött man blir..

//Wignäs

killercow
5 november 2011 ·

En fråga då jag inte vet.

Varför får den inte bromsprovas?

ekelund88
5 november 2011 · 2 656 Inlägg

killercow skrev:
En fråga då jag inte vet.

Varför får den inte bromsprovas?

bilar med viscosystem skall inte köras i bromsprovaren där ska dom göra bromstestet på väg

Wignas
5 november 2011 · 3 Inlägg

Eftersom denna typ av Awd inte tål att testas på detta vis..risk för ras

NMI
5 november 2011 · 1 045 Inlägg

godkände du att han fick köra verkar som att du var där ?

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
henke_99 Offroad Racing
5 november 2011 · 3 122 Inlägg

Prata med stationsansvarige. Bilprovningen får ju stå för verkstadskostnader för en funktionskontroll och eventuell reparation. Eftersom du har besiktningsprotokollet så har du bevis på att den inte testats på väg, hade det gjorts så skulle det skrivits som en notering.

Edit: Är man med vid besiktningen så bör man ju lämpligen se till att dom låter bli. Att riktigt ljudligt och med arg ton fråga vad f*n han håller på med borde ju i alla fall göra att det hela uppmärksammas så nån kollega kan tillrättavisa.

Senast redigerat av henke_99 (5 november 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
ekelund88
5 november 2011 · 2 656 Inlägg

henke_99 skrev:
Prata med stationsansvarige. Bilprovningen får ju stå för verkstadskostnader för en funktionskontroll och eventuell reparation. Eftersom du har besiktningsprotokollet så har du bevis på att den inte testats på väg, hade det gjorts så skulle det skrivits som en notering.

japp de skrivs en särskildnotering när dom testast på väg

killercow
5 november 2011 ·

ok då är jag med.

blev det några skador på bromssystemet?

visste han som bes. om att bilen var utrustad med detta systemet?

Sa du till innan bes. om att bilen hade de här systemet? inte säkert alla som jobbar på bilprovningen känner till allt runtom varje bilmodell å bromsprovet ingår ju i normala protokollet. men vet man som ägare att den inte ska bromsprovas i bromsprovaren så är de ju en fördel att säga till om detta innan.

Om de nu blivit skador på systemet så vänd dej antingen till platschefen där du bes. eller bilprovningens kundtjänst. tror de senare alt. är bättre.

henke_99 Offroad Racing
5 november 2011 · 3 122 Inlägg

killercow skrev:
ok då är jag med.

blev det några skador på bromssystemet?

visste han som bes. om att bilen var utrustad med detta systemet?

Sa du till innan bes. om att bilen hade de här systemet? inte säkert alla som jobbar på bilprovningen känner till allt runtom varje bilmodell å bromsprovet ingår ju i normala protokollet. men vet man som ägare att den inte ska bromsprovas i bromsprovaren så är de ju en fördel att säga till om detta innan.

Om de nu blivit skador på systemet så vänd dej antingen till platschefen där du bes. eller bilprovningens kundtjänst. tror de senare alt. är bättre.

Bromsarna tar ingen skada utan bilens fyrhjulsdrift. Som kund ska man inte behöva upplysa dom om det, all info dom behöver kan dom få fram i sina datorer. Och ska kontrollera där så fort det finns några tvivel, mycket enkelt att kolla genom bilens reg-nummer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Wignas
5 november 2011 · 3 Inlägg

Ska ringa på måndag!

Putteliten
5 november 2011 · 9 079 Inlägg

När jag besiktade min VR6 Syncro så sa dom att det kommer upp på skärmen när dom registrerar bilen att den inte får köras i bromsprovaren.

killercow
5 november 2011 ·

henke_99 skrev:

killercow skrev:
ok då är jag med.

blev det några skador på bromssystemet?

visste han som bes. om att bilen var utrustad med detta systemet?

Sa du till innan bes. om att bilen hade de här systemet? inte säkert alla som jobbar på bilprovningen känner till allt runtom varje bilmodell å bromsprovet ingår ju i normala protokollet. men vet man som ägare att den inte ska bromsprovas i bromsprovaren så är de ju en fördel att säga till om detta innan.

Om de nu blivit skador på systemet så vänd dej antingen till platschefen där du bes. eller bilprovningens kundtjänst. tror de senare alt. är bättre.

Bromsarna tar ingen skada utan bilens fyrhjulsdrift. Som kund ska man inte behöva upplysa dom om det, all info dom behöver kan dom få fram i sina datorer. Och ska kontrollera där så fort det finns några tvivel, mycket enkelt att kolla genom bilens reg-nummer.

Jo men det finns ju alltid en mänskligfaktor. Vet man med sig som ägare att bilen inte får köras i provaren så kan man ju säga till innan så man slipper onödiga missöden pga att bes.gubben kanske missat infon.

Även om bilprovningen står för rep mm så är de ju aldrig kul att bilen går sönder å får stå på verkstad mm även om man slipper betala för de.

Så jag tycker nog man bör för sin egen skull informera dom innan även om de kommer upp i deras datorer. är ju människor som bes inte en dator

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
5 november 2011 · 423 Inlägg

Putteliten skrev:
När jag besiktade min VR6 Syncro så sa dom att det kommer upp på skärmen när dom registrerar bilen att den inte får köras i bromsprovaren.

Rätt till viss del, det kommer upp på deras handdator när bil informationen laddas in om bilen är fyrhjulsdriven. När den varningen kommer upp så finns det en lista att kolla i över vilka bilar som får köras i bromsprovaren och om det är någonting man måste tänka på, t.ex nyare Volvo ska dels ligga i neutral och att tändningen skall vara avslagen.

MeloveGolf Vw trimmare
15 november 2011 · 2 995 Inlägg

Wignas skrev:
...

Ja, då har svensk bilprovning kört min V70 Awd -01a (visco) i Bromstesten... vilket man EJ skall göra.

GUbben sa att det "nog inte e så farligt".. Någon som vart med om detta ??  Hur går man vidare nu ??

Gubben har rätt, att läsa allt som står på internet är inte nyttigt bromstest på 30sekunder räcker inte för att ha sönder nånting som inte redan är trasigt, även om det inte är nyttigt är det ingen fara viskon kan inte dödas på många sätt..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
JimpeBoy
16 november 2011 · 529 Inlägg

killercow skrev:

henke_99 skrev:

killercow skrev:
ok då är jag med.

blev det några skador på bromssystemet?

visste han som bes. om att bilen var utrustad med detta systemet?

Sa du till innan bes. om att bilen hade de här systemet? inte säkert alla som jobbar på bilprovningen känner till allt runtom varje bilmodell å bromsprovet ingår ju i normala protokollet. men vet man som ägare att den inte ska bromsprovas i bromsprovaren så är de ju en fördel att säga till om detta innan.

Om de nu blivit skador på systemet så vänd dej antingen till platschefen där du bes. eller bilprovningens kundtjänst. tror de senare alt. är bättre.

Bromsarna tar ingen skada utan bilens fyrhjulsdrift. Som kund ska man inte behöva upplysa dom om det, all info dom behöver kan dom få fram i sina datorer. Och ska kontrollera där så fort det finns några tvivel, mycket enkelt att kolla genom bilens reg-nummer.

Jo men det finns ju alltid en mänskligfaktor. Vet man med sig som ägare att bilen inte får köras i provaren så kan man ju säga till innan så man slipper onödiga missöden pga att bes.gubben kanske missat infon.

Även om bilprovningen står för rep mm så är de ju aldrig kul att bilen går sönder å får stå på verkstad mm även om man slipper betala för de.

Så jag tycker nog man bör för sin egen skull informera dom innan även om de kommer upp i deras datorer. är ju människor som bes inte en dator

Jag personligen tycker att det är deras uppgift att veta det. Jag ska ju kunna skicka min farmor som är 85 och besikta bilen och hon har då absolut ingen koll på bilar. Tycker inte ens att jag som ägare ska behöva nämna att bilen inte får köras i bromsprovaren ens om jag står och tittar på, det ska dom bara ha koll på men
självklart kan alla göra fel men då får man ju stå för sina misstag!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Mack Forum- och sitemoderator
16 november 2011 · 26 150 Inlägg

JimpeBoy skrev:

killercow skrev:

henke_99 skrev:

Bromsarna tar ingen skada utan bilens fyrhjulsdrift. Som kund ska man inte behöva upplysa dom om det, all info dom behöver kan dom få fram i sina datorer. Och ska kontrollera där så fort det finns några tvivel, mycket enkelt att kolla genom bilens reg-nummer.

Jo men det finns ju alltid en mänskligfaktor. Vet man med sig som ägare att bilen inte får köras i provaren så kan man ju säga till innan så man slipper onödiga missöden pga att bes.gubben kanske missat infon.

Även om bilprovningen står för rep mm så är de ju aldrig kul att bilen går sönder å får stå på verkstad mm även om man slipper betala för de.

Så jag tycker nog man bör för sin egen skull informera dom innan även om de kommer upp i deras datorer. är ju människor som bes inte en dator

Jag personligen tycker att det är deras uppgift att veta det. Jag ska ju kunna skicka min farmor som är 85 och besikta bilen och hon har då absolut ingen koll på bilar. Tycker inte ens att jag som ägare ska behöva nämna att bilen inte får köras i bromsprovaren ens om jag står och tittar på, det ska dom bara ha koll på men
självklart kan alla göra fel men då får man ju stå för sina misstag!

Och jag håller med om tidigare talare; de är bara människor, och människor gör fel ibland.
Sist jag besiktigade min V70 med AWD så var han på väg in i "rummet" med bromsrullarna, och jag hajade till och frågade "hallå..hm..vart är du på väg nu?"
Då ursäktade han sig och glömde helt bort att göra bromsprovet över huvudtaget..haha. (dock skall det sägas att jag berättade strax innan att jag hade bytt bromsskivor, bromsklossar och en massa annat under sommaren)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
A_Karlsson
16 november 2011 · 537 Inlägg

killercow skrev:
En fråga då jag inte vet.

Varför får den inte bromsprovas?

för att visco system arbetar så att om framhjulen tappar fäste(slirar) så börjar systemet jobba med bakhjulen för att behålla fäste. men när bakhjulen inte har nån chans att snurra så bränner man viscokopplingen.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
killercow
16 november 2011 ·

JimpeBoy skrev:

killercow skrev:

henke_99 skrev:

Bromsarna tar ingen skada utan bilens fyrhjulsdrift. Som kund ska man inte behöva upplysa dom om det, all info dom behöver kan dom få fram i sina datorer. Och ska kontrollera där så fort det finns några tvivel, mycket enkelt att kolla genom bilens reg-nummer.

Jo men det finns ju alltid en mänskligfaktor. Vet man med sig som ägare att bilen inte får köras i provaren så kan man ju säga till innan så man slipper onödiga missöden pga att bes.gubben kanske missat infon.

Även om bilprovningen står för rep mm så är de ju aldrig kul att bilen går sönder å får stå på verkstad mm även om man slipper betala för de.

Så jag tycker nog man bör för sin egen skull informera dom innan även om de kommer upp i deras datorer. är ju människor som bes inte en dator

Jag personligen tycker att det är deras uppgift att veta det. Jag ska ju kunna skicka min farmor som är 85 och besikta bilen och hon har då absolut ingen koll på bilar. Tycker inte ens att jag som ägare ska behöva nämna att bilen inte får köras i bromsprovaren ens om jag står och tittar på, det ska dom bara ha koll på men
självklart kan alla göra fel men då får man ju stå för sina misstag!

Jo men jag skriver ju de att de är deras uppgift å veta detta. men du frånkommer aldrig den mänskliga faktorn. alla kan göra fel. å det var inte ansvars biten jag menade. för det är ju självklart att den ligger på bilprovningen om det står i deras system att bilen inte får köras i bromsprovaren. Men alla kan fela å det är ju rätt många bilar som bes varje dag. vore ju konstigt om det inte blev fel nån gång ibland.

Klart att om en 85-åring bes å inte har en aning om att den inte får köras i bromsprovaren. att den inte då heller kan nämna detta.

De ja menar är mer att känner man till de så kan man ju nämna det innan bes börjar. för att slippa onödigt stående på verkstaden. även om man själv slipper betala. inte jobbigt nämna de direkt

Emilius Avstängd
16 november 2011 · 1 714 Inlägg

Även om ingen skada åsamkades på bilen borde detta påpekas hos besiktningsstationen,
så kanske idioten som gör fel med flit får sparken.

Det skall inte vara accepterat att vara dum i huvudet även om dagens samhälle börjar röra sig i den riktningen.

titum
16 november 2011 · 164 Inlägg

vad jag vet händer ju inget med viskokopplingen i dem, den blir bara varm (som den blir när bilen spinner med framhjulen) och låser upp sig, då åker bilen ur bromsprovaren, eftersom då bahjulen drivs av framhjulen/bromsprovaren ......

problemet på gamla v70ins "hjälp" awd är ju att vinkelväxeln går sönder och då har man inge awd längre smile

Senast redigerat av titum (16 november 2011)

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang