Bilprovningen Klantat Sej.......

habomaster
17 november 2011 · 463 Inlägg

titum skrev:
vad jag vet händer ju inget med viskokopplingen i dem, den blir bara varm (som den blir när bilen spinner med framhjulen) och låser upp sig, då åker bilen ur bromsprovaren, eftersom då bahjulen drivs av framhjulen/bromsprovaren ......

Det stämmer inte helt tyvärr. Jag har också en bil med visko-koppling och de har varit på väg att sätta min bil i bromsprovaren också. Jag hann dock säga ifrån innan de drog igång den.

Om de kör igång bromsprovaren så blir viskokopplingen så varm att den brinner. Bakhjulen hinner aldrig driva eftersom det är så stort tröghetsmoment att dels få bilen i rörelse och dessutom att ta den upp ur rullarna. Definitivt ingen bra idé..

MeloveGolf Vw trimmare
17 november 2011 · 2 995 Inlägg

habomaster skrev:
Om de kör igång bromsprovaren så blir viskokopplingen så varm att den brinner. Bakhjulen hinner aldrig driva eftersom det är så stort tröghetsmoment att dels få bilen i rörelse och dessutom att ta den upp ur rullarna. Definitivt ingen bra idé..

Det räcker inte, visko koppling är en hel enhet att spränga packningarna (vilket är det enda sättet att förstöra den på) kräver mycket mer än ett litet bromsprov, oljan hinner inte ens bli fickljummen...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
17 november 2011 · 2 307 Inlägg

Faktiskt inte direkt farligt å köra en Visco bil i bromsprovaren inte helt ok men inte jättefarligt heller.

Många bromsprovare har ju även funktion för awd då den snurrar hjulen åt var sitt håll å det skadar inte alls så länge du inte har diff på axlarna med då.

ett par hundra mil med olika slitna däck eller olika lufttryck sliter definintivt mer

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
A_Karlsson
17 november 2011 · 537 Inlägg

MeloveGolf skrev:

habomaster skrev:
Om de kör igång bromsprovaren så blir viskokopplingen så varm att den brinner. Bakhjulen hinner aldrig driva eftersom det är så stort tröghetsmoment att dels få bilen i rörelse och dessutom att ta den upp ur rullarna. Definitivt ingen bra idé..

Det räcker inte, visko koppling är en hel enhet att spränga packningarna (vilket är det enda sättet att förstöra den på) kräver mycket mer än ett litet bromsprov, oljan hinner inte ens bli fickljummen...

det är väl inte olja i viscon, har för mig det är nån special gegga tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
CarpeDiem German Engineering
17 november 2011 · 9 081 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

MeloveGolf skrev:

habomaster skrev:
Om de kör igång bromsprovaren så blir viskokopplingen så varm att den brinner. Bakhjulen hinner aldrig driva eftersom det är så stort tröghetsmoment att dels få bilen i rörelse och dessutom att ta den upp ur rullarna. Definitivt ingen bra idé..

Det räcker inte, visko koppling är en hel enhet att spränga packningarna (vilket är det enda sättet att förstöra den på) kräver mycket mer än ett litet bromsprov, oljan hinner inte ens bli fickljummen...

det är väl inte olja i viscon, har för mig det är nån special gegga tongue

Tänkte du på silikonolja? smile

Senast redigerat av CarpeDiem (17 november 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Johnson
17 november 2011 · 613 Inlägg

De frågade mej om det stämde med 4wd.. då fick de upp att de får köra den i bromstest, dock med tändning av..
tror de ska va samma på volvons haldex?

Sen skippade han ändå provaren och bromsa på vägen tongue

Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ford Mondeo (2010)
F-Tar
17 november 2011 · 1 335 Inlägg

Fan nu blev ja nojjig ju, har en 4motion och besiktade i lördags. Han körde den i bromstestaren. Är det bara särskilda fyrhjulsdrivna bilar som inte får testas på de viset.. eller gäller det alla 4-hjulsdrivna? nån som vet

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
17 november 2011 · 257 Inlägg

Mina 4wd Audi bilar jag har haft har gått att köra i bromsprovaren, men jag har ju frågat varje gång om det är säkert och har fått till svar som någon tidigare skrev att det kommer upp i datorn om den får köras där igenom eller inte smile

Men bilarna funkar ju fortfarande så på Audi verkar det funka bra iaf ^^
//Danne

Four Rings To Rule Them All
volvodrajvor
17 november 2011 · 313 Inlägg

Hur är det med eftermonterad diff då? är ju en hel del som kör med Quaife diffar i sina Volvos och Saab.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
UrPeppe Lastbilsbyggare
17 november 2011 · 389 Inlägg

Min förra Urquattro vågade de aldrig köra i bromsprovaren men den jag har nu kör dem oftast i provaren trotts att jag brukar tala om för dem att det är en quattro. De säger att bromsprovarna är ombyggda för ett antal år sedan o går betydligt långsammare nu så enligt deras dator är det okej att köra den i bromsprovaren.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
MeloveGolf Vw trimmare
17 november 2011 · 2 995 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:
det är väl inte olja i viscon, har för mig det är nån special gegga tongue

Silikonolja

F-Tar skrev:
Fan nu blev ja nojjig ju, har en 4motion och besiktade i lördags. Han körde den i bromstestaren. Är det bara särskilda fyrhjulsdrivna bilar som inte får testas på de viset.. eller gäller det alla 4-hjulsdrivna? nån som vet

ingen fara på 4-motion den tillåter inte 4wd alls i vissa lägen tex när du bromsar använder handbroms eller helt enkelt slår av tändningen...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Rojpen
17 november 2011 · 2 230 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Hur är det med eftermonterad diff då? är ju en hel del som kör med Quaife diffar i sina Volvos och Saab.

som är FWD? då Quaife iaf på saab bara verkar finnas till deras fwd bilar å inte 9-3x eller vad den 4wd heter.
sen ja samma dära den finns ju även bara till s60r och den har ju haldex men har man eftermonterat så säger man säkerligen till.

sen monteras ju dock dessa oftast i fram eller bak axeln och inte mitt diffen om sådan finns.

Senast redigerat av Rojpen (17 november 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
F-Tar
17 november 2011 · 1 335 Inlägg

MeloveGolf skrev:

SAAB-Karlsson skrev:
det är väl inte olja i viscon, har för mig det är nån special gegga tongue

Silikonolja

F-Tar skrev:
Fan nu blev ja nojjig ju, har en 4motion och besiktade i lördags. Han körde den i bromstestaren. Är det bara särskilda fyrhjulsdrivna bilar som inte får testas på de viset.. eller gäller det alla 4-hjulsdrivna? nån som vet

ingen fara på 4-motion den tillåter inte 4wd alls i vissa lägen tex när du bromsar använder handbroms eller helt enkelt slår av tändningen...

Skönt å höra då smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
volvodrajvor
17 november 2011 · 313 Inlägg

Rojpen skrev:

volvodrajvor skrev:
Hur är det med eftermonterad diff då? är ju en hel del som kör med Quaife diffar i sina Volvos och Saab.

som är FWD? då Quaife iaf på saab bara verkar finnas till deras fwd bilar å inte 9-3x eller vad den 4wd heter.
sen ja samma dära den finns ju även bara till s60r och den har ju haldex men har man eftermonterat så säger man säkerligen till.

sen monteras ju dock dessa oftast i fram eller bak axeln och inte mitt diffen om sådan finns.

Jepp FWD. Fast det kanske var mellandiffen det pratades om..

Senast redigerat av volvodrajvor (17 november 2011)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
17 november 2011 · 621 Inlägg

Fladdermusen skrev:
Min förra Urquattro vågade de aldrig köra i bromsprovaren men den jag har nu kör dem oftast i provaren trotts att jag brukar tala om för dem att det är en quattro. De säger att bromsprovarna är ombyggda för ett antal år sedan o går betydligt långsammare nu så enligt deras dator är det okej att köra den i bromsprovaren.

Det är inga bekymmer att köra en quattro (torrsen systemet) i ett bromstest. Det är byggs så det klarar det.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
UrPeppe Lastbilsbyggare
17 november 2011 · 389 Inlägg

p-nyhlen skrev:

Fladdermusen skrev:
Min förra Urquattro vågade de aldrig köra i bromsprovaren men den jag har nu kör dem oftast i provaren trotts att jag brukar tala om för dem att det är en quattro. De säger att bromsprovarna är ombyggda för ett antal år sedan o går betydligt långsammare nu så enligt deras dator är det okej att köra den i bromsprovaren.

Det är inga bekymmer att köra en quattro (torrsen systemet) i ett bromstest. Det är byggs så det klarar det.

ja  det har ju hållit de gånger de har kört bilen i bromsprovaren så det är inga problem. visst det hade varit enklare om man kunde slippa bromsprovaren så slapp man krabba med bakbromsarna varje år men det är iofs inte så stort problem att motionera igång dem.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Audi_powah
17 november 2011 · 1 515 Inlägg

Nu blev man lite fundersam, Evos skall väl heller inte köras i bromsprovaren? - Man får vara rakt på sak
vid besikning skulle jag tro, så att de inte missar det och glider in ändå smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
A_Karlsson
17 november 2011 · 537 Inlägg

CarpeDiem skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

MeloveGolf skrev:

Det räcker inte, visko koppling är en hel enhet att spränga packningarna (vilket är det enda sättet att förstöra den på) kräver mycket mer än ett litet bromsprov, oljan hinner inte ens bli fickljummen...

det är väl inte olja i viscon, har för mig det är nån special gegga tongue

Tänkte du på silikonolja? smile

ja det kanske det är, jag vet bara att min gamla lärare berättade att det kan vara skadligt att köra bilar med visco i bromprovaren för att man kan bränna oljan. han sa att den va mkt tjockare än vanlig olja. men jag har ju aldrig grejat med visco så jag ska inte säga att det är så, men det sa han iaf tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
18 november 2011 · 423 Inlägg

Audi_powah skrev:
Nu blev man lite fundersam, Evos skall väl heller inte köras i bromsprovaren? - Man får vara rakt på sak
vid besikning skulle jag tro, så att de inte missar det och glider in ändå smile

Evos skall INTE köras i bromsprovaren, det samma gäller för större delen av alla Subaru, finns ett fåtal modeller tillverkade runt -90 som får köras men vill minnas att det är urkopplingsbar 4wd på dom.

LeafBox Lat Perfektionist
18 november 2011 · 6 359 Inlägg

Fladdermusen skrev:

p-nyhlen skrev:

Fladdermusen skrev:
Min förra Urquattro vågade de aldrig köra i bromsprovaren men den jag har nu kör dem oftast i provaren trotts att jag brukar tala om för dem att det är en quattro. De säger att bromsprovarna är ombyggda för ett antal år sedan o går betydligt långsammare nu så enligt deras dator är det okej att köra den i bromsprovaren.

Det är inga bekymmer att köra en quattro (torrsen systemet) i ett bromstest. Det är byggs så det klarar det.

ja  det har ju hållit de gånger de har kört bilen i bromsprovaren så det är inga problem. visst det hade varit enklare om man kunde slippa bromsprovaren så slapp man krabba med bakbromsarna varje år men det är iofs inte så stort problem att motionera igång dem.

Urquattro har inte ens torsen, så det är dom är defenetivt okey att köra.
Torsendiffen kom inte förens -88

Det är därför man kan låsa mellandiffen på quattro's innan det årtalet.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang