Passat V5 2001. Kamkedjefel.

bambrullan
9 november 2011 · 25 Inlägg

Tänkte fara och kolla på en Passat V5 -01a....

Gubben som har den säger att kedjan troligtvis har kuggat om, samt att kamaxellägesgivaren
kom upp på felkod på verkstad....

Detta säger han resulterar i att 2a och 4e cylindern "misständer" lite...

det finns inga missljud eller dylikt från motorn.

Kan detta stämma att den misständer lite på cyllarna om kedjan har kuggat om?

Och är inte detta då farligt om den gjort det?

Nån som vet om det är dyrt att byta kamaxellägesgivare?

/Patrik

blink_pj
9 november 2011 · 477 Inlägg

att kedjan har kuggat över är nånting man inte direkt kan säga rakt ut utan kolla först.
visst kan man gissa sig till det men ja tror "gubben" inte egentligen vet...
vill man ha reda på hur dreven står så är det mest säkra metoden att riva ner bröstkåpan och kolla hur alla dreven står. eventuellt behövs div. specialverktyg för att nolla motorn och mer än en timme lär nog gå åt för att bara demontera bröstet...

personligen tycker jag att motorn bör gå illa även om den bara står 1 kugg fel. men eftersom ja inte vet nått specifikt om just den motorn du pratar om kan ja inte säga nånting säkert...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Jorsten
9 november 2011 · 376 Inlägg

Även ganska vanligt att kedjorna på V5orna slits och blir för långe och bilen går dåligt och misständer och slår ut kamaxellägesgivaren orimlig signal. Att byta kedjor på dessa är ingen höjdare och motorn vad jag sett måste plockas ur för att utföra jobbet. Samt väldigt kostsamma delar. Vill du köpa den som ett renoveringsobjekt så är det ju ok men om du har hopp om att byta en givare och sedan köra kan du nog bara drömma om tyvärr.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang