3431
Sök

Saab 9-5 -99 plöddrar/tappar effekt vid full gaspådrag

Bilälskare
283 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#21
ZvenZZon skrev:
byt vacuumslangar!
hade samma problem med min aero
gick igenom allt, men det var antagligen nån liten spricka

en annan sak kan vara glappkontakt till spridare
kollat magnettventilen?

kollat allt de du skrev.. ocvh hade det varit magneten så hade jag inte haft laddtryck nästan alls.. för den laddar som den ska vid halvgas men ej på helgas..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bilälskare
283 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#22
SAAB-Karlsson skrev:
går bilen annorlunda när den är varm eller kall?

den plöddrrar både när den är varm och kall

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

42 Inlägg
12 november 2011
#23
Vilken tändkasett har du?

131 Inlägg
12 november 2011
#24
lampann skrev:
Vilken tändkasett har du?

han har en svart

Saab 9-5 2.0t -04

42 Inlägg
12 november 2011
#25
jo det får vi hoppas! men är det 3,4 3,4D 3,6 3,7 etc?

Bilälskare
283 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#26
lampann skrev:
Vilken tändkasett har du?

svarta

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bilälskare
283 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#27
lampann skrev:
jo det får vi hoppas! men är det 3,4 3,4D 3,6 3,7 etc?

vad menar du??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 november 2011
#28
klawd22 skrev:
lampann skrev:
jo det får vi hoppas! men är det 3,4 3,4D 3,6 3,7 etc?

vad menar du??

Ta loss kassetten och kolla undertill på den, det står ett nummer där.

Vad är nummret ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Bilälskare
283 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#30
UhrJr skrev:
Ingen har påpekat att luftmassemätaren kan vara boven. Testa att byta den. Eller gör det ännu enklare och koppla loss kontakten till den och provkör. Går bilen som den ska då så är det luftmassemätaren som är paj.

kollad inget fel på den

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

537 Inlägg
14 november 2011
#31
Har du kollat lambdan?


Bilälskare
283 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#32
SAAB-Karlsson skrev:
Har du kollat lambdan?

nix ej kollad

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

537 Inlägg
15 november 2011
#33
klawd22 skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Har du kollat lambdan?

nix ej kollad

ok, det är ju lätt att kolla, bara mäta. om du nu har en multimeter.


1 062 Inlägg
15 november 2011
#34
SAAB-Karlsson skrev:
klawd22 skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
Har du kollat lambdan?

nix ej kollad

ok, det är ju lätt att kolla, bara mäta. om du nu har en multimeter.

Och vad ska du mäta då? För det är inte bara spänningen som är intressant om man vill veta skicket på sonden.


M.V.H.


71 Inlägg
15 november 2011
#35
har precis samma problem på min saab 9-5 som är cippad och 2,5" den börjar blöddra och hoppa när man trycker fullgas..har dock inte hittat något fel så håller koll i denna tråd smile

Bilälskare
283 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#36
_ninen skrev:
har precis samma problem på min saab 9-5 som är cippad och 2,5" den börjar blöddra och hoppa när man trycker fullgas..har dock inte hittat något fel så håller koll i denna tråd smile

ska lämna in min på en saabverkstad som ska göra datatest på den å se om dem får fdram nått

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

537 Inlägg
16 november 2011
#37
AndreasPlars skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
klawd22 skrev:

nix ej kollad

ok, det är ju lätt att kolla, bara mäta. om du nu har en multimeter.

Och vad ska du mäta då? För det är inte bara spänningen som är intressant om man vill veta skicket på sonden.


M.V.H.

signalen från lambdan(svart kabel). mätvärdet för en felfri lambda ska ligga mellan 0,1-0,9 volt.


1 062 Inlägg
16 november 2011
#38
SAAB-Karlsson skrev:
AndreasPlars skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

ok, det är ju lätt att kolla, bara mäta. om du nu har en multimeter.

Och vad ska du mäta då? För det är inte bara spänningen som är intressant om man vill veta skicket på sonden.


M.V.H.

signalen från lambdan(svart kabel). mätvärdet för en felfri lambda ska ligga mellan 0,1-0,9 volt.

Mätvärdet ska pendla mellan 0,1 och 0,9 ungefär och det med en viss frekvens som inte får vara för låg!
De flesta multimetrar hinner aldrig stabilisera sig  och visar kanske 0,4 volt konstant och då har man ju ingen aning om skicket på lamdasonden.

M.V.H.


537 Inlägg
16 november 2011
#39
AndreasPlars skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
AndreasPlars skrev:

Och vad ska du mäta då? För det är inte bara spänningen som är intressant om man vill veta skicket på sonden.


M.V.H.

signalen från lambdan(svart kabel). mätvärdet för en felfri lambda ska ligga mellan 0,1-0,9 volt.

Mätvärdet ska pendla mellan 0,1 och 0,9 ungefär och det med en viss frekvens som inte får vara för låg!
De flesta multimetrar hinner aldrig stabilisera sig  och visar kanske 0,4 volt konstant och då har man ju ingen aning om skicket på lamdasonden.

M.V.H.

ok, det visste jag inte, man lär sig nåt nytt varje dag.


749 Inlägg
16 november 2011
#40
Går den normalt annars så kan det va bränslepumpen som håller på att ge upp, igensatt bränslefilter eller dålig lufttillförsel, men de kan va mkt annat också.
Senast redigerat av Bjornn (16 november 2011)



Sök