Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro Touringstuk på bygget, skaplig väghållning med bra komfort. En gammal klassisk kaross med vissa personliga modifieringar där jag tycker Pontiac kunde gjort det bättre.
  • 213 Följare
  • 182 240 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juni 2017
Mattsson_91 Självlärd
15 juli 2012 · 3 083 Inlägg

Detta ska helt klart följas smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
raggarpearson
16 juli 2012 · 118 Inlägg

fy faan big_smile riktigt jävla häftigt tongue får en annan att bli lite till sig smilehåller sj på med ett airride projekt smile på en amazon 66 men stårlite stilla förtillfäller sad inga grejer sad

Ford Fiesta (1982)
Lycan
16 juli 2012 · 262 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Detta ska helt klart följas smile

Kul att du tycker min tråd är intressant att följa.

raggarpearson skrev:
fy faan big_smile riktigt jävla häftigt tongue får en annan att bli lite till sig smilehåller sj på med ett airride projekt smile på en amazon 66 men stårlite stilla förtillfäller sad inga grejer sad

Har själv byggt på en del Amazoner, aldrig med airride tyvärr. Var banracingfjädring istället och det var väääldigt stötigt när man körde i städer och avgassystemet klonkade i både här och där. tongue

Nu är subframen grundad med washprimer och sen "vanlig" grundfärg, imorrn blir det svart bas och sen klarlack på det. Mina prylar från Amerikat har landat i Sverige idag, allt är klart för leverans hem till dörren så det lär väl dyka upp antingen i morrn eller på onsdag hoppas jag. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Lycan
17 juli 2012 · 262 Inlägg

Idag kom mina prylar till framvagnen, väldigt lägligt när jag fått på den svarta färgen. smile Tänkte om lite vad det gällde att lägga klarlack och få en blank yta på subframen, behåller den sidenmatta looken som basfärgen har. Blir lite nackdelar men oxå fördelar. Nackdelen är att den är lite mer känslig för lösningsmedel men samtidigt väldigt lätt att bättra utan att det syns speciellt mycket.

Nu ska jag kasta mig över torpedväggen och göra den klar så jag kan skruva tillbaks subben igen med nya friska prylar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-5ae5557e8bbba7627b3553c26cb22189.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-9ff65b785d9338a0372e924782a8eb38.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Oldchevysneverdie
18 juli 2012 · 209 Inlägg

Vad kul att meka när det är rent o fräscht,detta blir snyggt!smile

raggarpearson
19 juli 2012 · 118 Inlägg

Har själv byggt på en del Amazoner, aldrig med airride tyvärr. Var banracingfjädring istället och det var väääldigt stötigt när man körde i städer och avgassystemet klonkade i både här och där. tongue

Nu är subframen grundad med washprimer och sen "vanlig" grundfärg, imorrn blir det svart bas och sen klarlack på det. Mina prylar från Amerikat har landat i Sverige idag, allt är klart för leverans hem till dörren så det lär väl dyka upp antingen i morrn eller på onsdag hoppas jag. big_smile

ja jo kan förståde tongue åkte till farsan verksta och de e inte många cm gropar på vägen och de skrapade i faan hela vägen tongue men har inget somkallas fjädring i bak xp men de ska på ganska snart hoppas ja big_smile

Ford Fiesta (1982)
raggarpearson
19 juli 2012 · 118 Inlägg

Lycan skrev:

Tack.smile Brukar också kika med sorg i gamla Bilsport osv å inse att man borde vart yngre/mer förutseende för dagens prissättning. Challenger 70:a Cabben du menar med 426 Hemi hette under sin tid i Sverige JCN378,bilen är en av totalt 9 originaltillverkade 1970 Challenger cabbar som originaltillverkades med Hemi.Detta är den enda Hemi Challenger 1970 (original Hemi) som funnits i Sverige,bilen fanns i Sverige 1976-1988 samt har varit publicerad i några Wheels/Power reportage. 1988 exporterades bilen från Sverige (Nybro) till England för att 1989 hamna i Usa igen. Som lägst hade bilen kostat 27000 i Sverige år 1976,lämnade Sverige för 375000.Såldes från England till Usa 1989 för 660000 i dåtidens värde.Fanns publicerad i en utav de senaste Bilsport Classictidningarna om jag inte minns fel där de hittade bilen dyrt på en auktion i Usa. Tillverkades även 287 st 1970 Hemi Challengers i Ht-utförande varav minst 2 finns i Sverige (en avställd sen 27 år tillbaka med samma ägare sen 1979,importerad 1974) den andra importerad från England på 70-talet av samma ägare som har den än. Rotar mkt i avställda gamla muskelbilar så känner till mkt sånt big_smile

Ja hade min bil varit helt standard vid hämtning hade den troligen fått vara med. Sant om bakskärmarna å bilen är ändå billig så kunde väl unna staten de skattesmulorna haha smile

Söker du någon mera muskelbil så är det att säga till så kikar jag fall det finns nån bland utdragen hemma big_smile

Jo jag såg Challengern i Bilsport Classic jag oxå, då förbannar mig sig lite extra för att man inte var förutseende. Värst måste det ju ändå va för de stackarna som ägt den och sålt den med tanke på vad den betingar för värde idag.

Så du är lite historieintresserad vad det gäller gamla muskelklassiker som rullat på de Svenska vägarna. Jag har tänkt på om min Trans-Am kunnat berätta sin historia så hade det varit en brokig resa misstänker jag, 25st tidigare ägare borgar för en del tvära kast i tillvaron.


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a4325b6c464c9cecb7b665b8494585e2.jpg
Lufttanken har hittat sin plats i skuffen.smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-1bad3905dd570007d51e8b5e515f9887.jpg
Placeringen av de båda kompressorerna blir på förarsidan, batteriet ska bo på andra sidan.big_smile

förresten du.. vart köpte du tanken och pumparna??? behöver nämeligen de smile

Ford Fiesta (1982)
Lycan
19 juli 2012 · 262 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:
Vad kul att meka när det är rent o fräscht,detta blir snyggt!smile

Behöver sanera garaget oxå snart, väntar på en regnfri dag så man kan bära ut allt men det verkar ju dröja. sad

raggarpearson skrev:
förresten du.. vart köpte du tanken och pumparna??? behöver nämeligen de smile

Tanken och pumparna ingick i kitet från Ride-Tech, beställde det från Summit Racing i USA. Finns några firmor här i Sverige som säljer kompressorer och tankar, vet inte vad de har för priser här på prylarna.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Lycan
19 juli 2012 · 262 Inlägg

Idag så hann jag med att grunda torpedväggen, nu får den torka tills i morrn då jag ska tvätta rent och slipa den nedre regionen. Underredet ska det läggas underredsmassa på, dels för ljuddämpning och så bygger jag en bil jag ska kunna köra med i alla väder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-f740222141babb3c02be80aceec75863.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Oldchevysneverdie
20 juli 2012 · 209 Inlägg

Lycan skrev:
Idag så hann jag med att grunda torpedväggen, nu får den torka tills i morrn då jag ska tvätta rent och slipa den nedre regionen. Underredet ska det läggas underredsmassa på, dels för ljuddämpning och så bygger jag en bil jag ska kunna köra med i alla väder.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-f740222141babb3c02be80aceec75863.jpg

Jag funderar också på att ha underredsmassa eller ev. bodyplast på karossen under,har du ngn erfarenhet av bodyplasten?

Lycan
20 juli 2012 · 262 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:
Jag funderar också på att ha underredsmassa eller ev. bodyplast på karossen under,har du ngn erfarenhet av bodyplasten?

Har bara gamla dåliga minnen av bodyplast där fukten kröp fram under bodyn och åt upp plåten. Men det var då det, misstänker att utvecklingen gått framåt även på det området. Ska forska lite själv i det faktiskt smile På moderna bilar så har man väl nåt liknande body undertill? Ser så ut på SAAB 9-5:an jag har iaf och det verkar funka bra, är nog så viktigt med en bra grundfärg undertill oavsett om man använder body eller underredsmassa.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Lycan
20 juli 2012 · 262 Inlägg

Började att tvätta av underredet idag och måste säga att jag blev förvånad, visste att den var skaplig i karossen men sååå bra trodde jag inte. Under all olja och skit hittade jag gammal hederlig blymönjefärg i toppskick, helt otroligt bra under om man betänker att bilen rullat i Sverige sen 1973. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-fca8c595a75237a338e0dd69e9530ebb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-2a41dcc5301df4785c73eaf9591d66df.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
felta
20 juli 2012 · 27 Inlägg

Jag blir så ledsen! Här sitter man skit glad att man har hittat en grymt projekt med en kille som kan sin sak! smile
Men det är bara 3 sidor, hade kunnat läsa hela natten! big_smile 

Det ser riktigt bra ut. Lycka till ! smile

Lycan
20 juli 2012 · 262 Inlägg

felta skrev:
Jag blir så ledsen! Här sitter man skit glad att man har hittat en grymt projekt med en kille som kan sin sak! smile
Men det är bara 3 sidor, hade kunnat läsa hela natten! big_smile 

Det ser riktigt bra ut. Lycka till ! smile

Tack så mycket!
Du får se det positivt, desto mer rolig läsning har du framför dig. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Lycan
21 juli 2012 · 262 Inlägg

Nu har jag lagt ett lager med washprimer innan jag ska lägga bitumen underredsmassa. Forskade lite i det här med bodyplast och personligen håller jag mig till bitumenbaserade produkter till underredet. Varför undrar ni kanske? Jo jag är lite tvivlande på hur plastbaserade produkter klarar sig i längden, all plast har en tendens att bli hårdare och sprödare med tiden. Därför tror jag att med tiden att det kan bildas sprickor vid plåtskarvar där fukt kan krypa in och skapa rost. Bitumen har förmågan att hålla sig elastisk under en betydligt längre tidsperiod vad jag har fått fram.

Varför använder jag washprimer till underredet när jag har epoxyfärg på resten ska jag oxå förklara. Jo washprimer är en betande produkt dvs den etsar med all plåtren yta pga att den innehåller fosforsyra i härdaren och så är den tunnare än vatten. Tack vare den är så tunn har den även en krypande effekt som gör att den tar sig in mellan plåtarna och skulle det va lite ytrost kvar så gör fosforsyran att oxiden omvandlas till fosfat. Epoxyn har nackdelen att den är tjockare i konsistensen vilket gör att den har svårare att krypa in i skarvar och oftast är de väldigt hårda när de torkat. Hårdheten är suverän på ovansidan av karossen men underredet med alla skarvar där det alltid finns en viss rörlighet gör att den kan spricka och släppa in fukt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-b04649c6f974102fac04cd729d05556f.jpg
Washprimern är så tunn att det knappt syns att man lagt på den, blir bara svagt gult. wink

Senast redigerat av Lycan (21 juli 2012)

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Oldchevysneverdie
21 juli 2012 · 209 Inlägg

Visst är det så att plast blir spröd med åldern,men är det inte mest solljus som påverkar den?
Jag ser på min Bmw som är 12år,finns inte en fläck på den fast den går året runt,aldrig oljesprutad...
Min Camaro kommer inte rulla på grus så jag vet inte,finns ju dom som inte har ngt alls mer än färg under....
Ja,det tål att fundera o forska innan det är dags för mig:)

Lycan
21 juli 2012 · 262 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:
Visst är det så att plast blir spröd med åldern,men är det inte mest solljus som påverkar den?
Jag ser på min Bmw som är 12år,finns inte en fläck på den fast den går året runt,aldrig oljesprutad...
Min Camaro kommer inte rulla på grus så jag vet inte,finns ju dom som inte har ngt alls mer än färg under....
Ja,det tål att fundera o forska innan det är dags för mig:)

Din lyckans ost som slipper köra på grusväg, själv så har jag ett par kilometer innan jag är hemma. sad Lackat underrede är inte att tänka på för min egen del, bilen ska brukas flitigt när den är färdig och putsa underredet i tid och otid vill jag inte.

Vad det gäller bodyn så har jag inga vetenskapliga belägg för att jag har rätt, du har säkert lika mycket rätt som jag. Det jag hakade upp mig på är att en gammal jänkekaross inte är byggd med samma precision som bla BMW karosserna är. Om man kollar hur saker och ting är i passformen vad det gäller punktade plåtar så skiljer det ljusår i byggteknik, har för mig att de räknade med en livslängd på fem år på en Camaro i början på 70-talet när de konstruerade den. Var säkert samma tänkta slitkurva på min Firebird så det var inte så mycket tänk vad det gällde korrosionspunkter, massa ställen där det ligger både tre och fyra plåtar på varandra. Tror därför att bodyn har svårare att hålla korrosion borta för bitumen har en mer "fet" yta som är segare. Men som sagt det är mina teorier. tongue

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Lycan
22 juli 2012 · 262 Inlägg

Nu har jag fått färg på torpedväggen, räknar med att montera tillbaks subframen i morrn. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-936463a008b7022f1b28323d183a3c84.jpg
Underredsmassan på plats, svart och fint blev det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d27e35c17a2ff7ee065ab4ff993359b2.jpg
Sen blev det svart färg på resten av torpeden.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Oldchevysneverdie
22 juli 2012 · 209 Inlägg

Lycan skrev:

Oldchevysneverdie skrev:
Visst är det så att plast blir spröd med åldern,men är det inte mest solljus som påverkar den?
Jag ser på min Bmw som är 12år,finns inte en fläck på den fast den går året runt,aldrig oljesprutad...
Min Camaro kommer inte rulla på grus så jag vet inte,finns ju dom som inte har ngt alls mer än färg under....
Ja,det tål att fundera o forska innan det är dags för mig:)

Din lyckans ost som slipper köra på grusväg, själv så har jag ett par kilometer innan jag är hemma. sad Lackat underrede är inte att tänka på för min egen del, bilen ska brukas flitigt när den är färdig och putsa underredet i tid och otid vill jag inte.

Vad det gäller bodyn så har jag inga vetenskapliga belägg för att jag har rätt, du har säkert lika mycket rätt som jag. Det jag hakade upp mig på är att en gammal jänkekaross inte är byggd med samma precision som bla BMW karosserna är. Om man kollar hur saker och ting är i passformen vad det gäller punktade plåtar så skiljer det ljusår i byggteknik, har för mig att de räknade med en livslängd på fem år på en Camaro i början på 70-talet när de konstruerade den. Var säkert samma tänkta slitkurva på min Firebird så det var inte så mycket tänk vad det gällde korrosionspunkter, massa ställen där det ligger både tre och fyra plåtar på varandra. Tror därför att bodyn har svårare att hålla korrosion borta för bitumen har en mer "fet" yta som är segare. Men som sagt det är mina teorier. tongue

Visst håller det bättre med massa som inte stelnar,underredsmassa och oljesprutning är nog det bästa,men det vore gott att slippa ha det kladdiga:)

Oldchevysneverdie
22 juli 2012 · 209 Inlägg

Lycan skrev:
Nu har jag fått färg på torpedväggen, räknar med att montera tillbaks subframen i morrn. big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-936463a008b7022f1b28323d183a3c84.jpg
Underredsmassan på plats, svart och fint blev det.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d27e35c17a2ff7ee065ab4ff993359b2.jpg
Sen blev det svart färg på resten av torpeden.

Rent o snyggt!smile  Har du tänkt gömma några kablar o så eller blir det som original?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang