Vad tål ej20g (subaru legasy turbo rs) i ladd ? o vad ligger dom på orginal?

gtjim
15 november 2011 · 692 Inlägg

hej ni har en legacy turbo rs  med eg20j tänkte höra vad ligger normalt dessa motorer på i laddtryck ?

och hur högt vågar man vrida upp det utan att det blir för varmt för kolvar eller för högt tryck ?

är inte så där extremt bra på turbo därför frågar ja .

mvh

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
J_W
16 november 2011 · 74 Inlägg

Jag tycker du ska besöka nån tunerfirma och prata lite med dom där om trimmning av turbomotorer
osv.
Tala om för dem vad du har för bil, motor, och hur du skall göra för att få mera mos i den.

Börjar du med att öka på med ladd på en standardbil finns det risk för grova motorskador.

Mvh Jugge

Senast redigerat av J_W (16 november 2011)

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
PMPerformance
16 november 2011 · 2 266 Inlägg

Chippa först innan du ökar laddtrycket, laddar original runt 0,6 har jag för mig.
Med chip 3" tums system och sportfilter med ersättningsrör istället för den svarta boxen som sitter mellan luftmassemätaren och turbon så ska de ge 260hk har jag läst mig fram till.

På min så gjorde jag ett eget rör mellan LMM och turbon viktigt att alla anslutningar kommer med på de egna röret så fick jag laddtrycket att komma tidigare mellan 3.3500 varv istället för vid efter 4000varv original vart en helt annan bil att åka med då.

Impreza GT fram till 00 tror jag. Har samma motor som legacy turbo men annan turbo och luftkyld intercooler.
Turbo downpipe och grenröret passar från impreza om du vill uppdatera ännu mer.

Senast redigerat av PMPerformance (16 november 2011)

svetsdiff !!!
gtjim
16 november 2011 · 692 Inlägg

oki som det är just nu så ligger min på 1,1 bars ladd  och motorns styrsystem klarar av det  verkar det som .för den får soppa o tändning så det räcker  till 1,1 bar vid maxladd på 3ans växel det är den växeln han laddar ur sig till max men visst man kan ju inte ligga o pressa konstant där  utan måste ju var försiktig . men ställer ja upp det till 1,3 så räcker inte soppan hmm så blir chip . nån som vet en bra firma här i örebro smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
16 november 2011 · 692 Inlägg

PMPerformance skrev:
Chippa först innan du ökar laddtrycket, laddar original runt 0,6 har jag för mig.
Med chip 3" tums system och sportfilter med ersättningsrör istället för den svarta boxen som sitter mellan luftmassemätaren och turbon så ska de ge 260hk har jag läst mig fram till.

På min så gjorde jag ett eget rör mellan LMM och turbon viktigt att alla anslutningar kommer med på de egna röret så fick jag laddtrycket att komma tidigare mellan 3.3500 varv istället för vid efter 4000varv original vart en helt annan bil att åka med då.

Impreza GT fram till 00 tror jag. Har samma motor som legacy turbo men annan turbo och luftkyld intercooler.
Turbo downpipe och grenröret passar från impreza om du vill uppdatera ännu mer.

okej ska det vara nått specielt rör  hårt matrial eler gummi   hur ska det röret se ut som skiljer sig från det vanliga ? orkar du inte skriva rita vet ja smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
PMPerformance
16 november 2011 · 2 266 Inlägg

gtjim skrev:

PMPerformance skrev:
Chippa först innan du ökar laddtrycket, laddar original runt 0,6 har jag för mig.
Med chip 3" tums system och sportfilter med ersättningsrör istället för den svarta boxen som sitter mellan luftmassemätaren och turbon så ska de ge 260hk har jag läst mig fram till.

På min så gjorde jag ett eget rör mellan LMM och turbon viktigt att alla anslutningar kommer med på de egna röret så fick jag laddtrycket att komma tidigare mellan 3.3500 varv istället för vid efter 4000varv original vart en helt annan bil att åka med då.

Impreza GT fram till 00 tror jag. Har samma motor som legacy turbo men annan turbo och luftkyld intercooler.
Turbo downpipe och grenröret passar från impreza om du vill uppdatera ännu mer.

okej ska det vara nått specielt rör  hårt matrial eler gummi   hur ska det röret se ut som skiljer sig från det vanliga ? orkar du inte skriva rita vet ja smile

Gjorde mitt i 3 tums rostfritt hade en bit över. Funkar med vanligt stål rör med bara att man kan göra dom två anslutningarna som sitter där nu en grövre och en tunnare har jag för mig de var. Finns färdiga och beställa nånstans

svetsdiff !!!
PMPerformance
16 november 2011 · 2 266 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=64895&image=899994 här har du fabrikstillverkerat

http://www.garaget.org/?car=64895

Senast redigerat av PMPerformance (16 november 2011)

svetsdiff !!!
gtjim
16 november 2011 · 692 Inlägg

en liten snabb mellan fråga vad heter subarus verkstads program leter efter det där du kan få fram ritningar o så

Senast redigerat av gtjim (16 november 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
PMPerformance
16 november 2011 · 2 266 Inlägg

Va ska med de till?

svetsdiff !!!
gtjim
16 november 2011 · 692 Inlägg

bra o ha ne ta reda på lite om hur allt är uppbyggt på just min bil:)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
PMPerformance
16 november 2011 · 2 266 Inlägg

Jaha ja du får nog kolla med nån subaru handlare i närheten. Finns inte så mycket på nätet om just legacy turbon men om impreza finns de hur mycke som helst, annars är de utländska forum som har skrivit mer om legacyn

svetsdiff !!!
J_W
16 november 2011 · 74 Inlägg

Varför gå över bron för att hämta vatten....

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
gtjim
16 november 2011 · 692 Inlägg

J_W skrev:
Varför gå över bron för att hämta vatten....

vet inte bättre vatten kanske tongue

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
17 november 2011 · 692 Inlägg

har hört att subarus boxer motorer ska vara väldigt tåliga mot  tx laddtryck , höga varv och hård körning stämmer de ?

lite högra ladd en orginal  0,7 ja har 1,1 bar borde ju fungera men undra hur de blir i vinter

höga varv om man är ute o leker i snön sen när den kommer tål dom sådan körning ?

sen is körning o snö bus tål boxern det bra ?

har dessa bilar oljekylare tro tongue endel har det o endel inte hmm

Senast redigerat av gtjim (17 november 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
19 november 2011 · 692 Inlägg

PMPerformance skrev:

gtjim skrev:

PMPerformance skrev:
Chippa först innan du ökar laddtrycket, laddar original runt 0,6 har jag för mig.
Med chip 3" tums system och sportfilter med ersättningsrör istället för den svarta boxen som sitter mellan luftmassemätaren och turbon så ska de ge 260hk har jag läst mig fram till.

På min så gjorde jag ett eget rör mellan LMM och turbon viktigt att alla anslutningar kommer med på de egna röret så fick jag laddtrycket att komma tidigare mellan 3.3500 varv istället för vid efter 4000varv original vart en helt annan bil att åka med då.

Impreza GT fram till 00 tror jag. Har samma motor som legacy turbo men annan turbo och luftkyld intercooler.
Turbo downpipe och grenröret passar från impreza om du vill uppdatera ännu mer.

okej ska det vara nått specielt rör  hårt matrial eler gummi   hur ska det röret se ut som skiljer sig från det vanliga ? orkar du inte skriva rita vet ja smile

Gjorde mitt i 3 tums rostfritt hade en bit över. Funkar med vanligt stål rör med bara att man kan göra dom två anslutningarna som sitter där nu en grövre och en tunnare har jag för mig de var. Finns färdiga och beställa nånstans

vad blev skillnaden för dej då ?

Senast redigerat av gtjim (19 november 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
PMPerformance
20 november 2011 · 2 266 Inlägg

gtjim skrev:

PMPerformance skrev:

gtjim skrev:

okej ska det vara nått specielt rör  hårt matrial eler gummi   hur ska det röret se ut som skiljer sig från det vanliga ? orkar du inte skriva rita vet ja smile

Gjorde mitt i 3 tums rostfritt hade en bit över. Funkar med vanligt stål rör med bara att man kan göra dom två anslutningarna som sitter där nu en grövre och en tunnare har jag för mig de var. Finns färdiga och beställa nånstans

vad blev skillnaden för dej då ?

Turbon kom igång tidigare med drygt 500 varv och så vart den lite starkare i vridet den kändes piggare helt enkelt.

svetsdiff !!!
gtjim
20 november 2011 · 692 Inlägg

okej smile då fick vi liknande då ja satte dit ett 2,5" rör  men gjorde bara en anslutning på den så  fick sätta den smala slangen i gummi bäljen  istället tongue  men laddet kom lite tidigare men kände inte någon störra killnad på grund  vridet men kan ju va ja som kände fel tongue

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
20 november 2011 · 692 Inlägg

nån som vet varför det står do not replace på luft burken  på legacy rs har det nån betydelse eller det bara för skojs skull tongue?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
PMPerformance
20 november 2011 · 2 266 Inlägg

gtjim skrev:
nån som vet varför det står do not replace på luft burken  på legacy rs har det nån betydelse eller det bara för skojs skull tongue?

Har väl säkert nåt med att göra att när den var ny. Sen är de ju vevhusventilationen som är ansluten i burken. Ja satte du ett sportluftfilter med och plocka bort luftburken nu när du glorde röret?
Ja de kan ju varit en känsla bara att den vart piggare så när turbon kom igång tidigare. för de händer ju inte så mycke under huven under 3000 varv typ femman växel i 90 km/h om man klämmer fullt.

svetsdiff !!!
gtjim
20 november 2011 · 692 Inlägg

hehe ne  händer  inte mycket orginal  på 5an tongue 

men som ja förstår inga problem att sätta öppetfilter på den ?

men många säger ju att du inte kan ha öppen dump på dessa motorer för att dom har lmm o då kommer dom gå mycket fett  men frågan är ju kan man ha hybrid ?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang