Subaru impreza gt -97 med några mil på nacken, bra bil?

pSundberg
22 november 2011 · 178 Inlägg

Har hittat en impreza -97 som jag är sugen på. Men det är så att den har rullat en bit över 19000mil. Det känns ju ganska långt för en impreza. Ska man vara orolig eller är det bara att se glad ut och köpa?
ÄR bilen helt slut efter så många mil eller går den mycke till?
vet att det är inviduellt hur den är kört och servad osv. men tänkte generellt, brukar dom hålla?

peegee Forummoderator
22 november 2011 · 2 924 Inlägg

Långt för en Impreza, hur menar du då?

19000 mil på en väldigt snart 15 år gammal bil är inte mycket, är ju under 1300 mil i snitt per år!

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
DusanMandick Random Hero
22 november 2011 · 4 047 Inlägg

Subaru är välbyggda bilar, provkör o känn efter ordentligt och följ magkänslan, känns det som att nåt är på väg att gå sönder så gå därifrån. Kolla efter rost under backspeglar, runt taklucka, hjulhus och speciellt skärmkanter bak där bakkofångaren fäster vid hjuhuset. Väldigt sällan det inte finns rost här.

har den rullat 19 så vore det inte helt fel att ha en fräsch kamrem på den, inte så jobbigt att byta själv på dessa. Kolla ettan och 2ans växel noga så de går i lätt och inte skrapar. Men en impreza är som alla andra bilar, var inte rädd för dom smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
pSundberg
22 november 2011 · 178 Inlägg

okej. nä tänkte inte att subaru är dåligt. tänkte mest på att det är just en impreza och de är nog inte 19000 pendlar mil den har rullt. 19000hårda mil är ganska mycket om du förstår hur jag menar

peegee Forummoderator
22 november 2011 · 2 924 Inlägg

pSundberg skrev:
okej. nä tänkte inte att subaru är dåligt. tänkte mest på att det är just en impreza och de är nog inte 19000 pendlar mil den har rullt. 19000hårda mil är ganska mycket om du förstår hur jag menar

Dessa bilar är byggda för att köras hårt... och det blir nog svårt att hitta en Impreza å liknande årgång med avsevärt lägre mil...
Jag skulle vilja påstå att en bil som snittat under 1300mil/år är en lågmilare men en sådan klassning kanske tar ut sin rätt när de passerar 10 år, då är det ju mer skicket som avgör...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
pSundberg
23 november 2011 · 178 Inlägg

Nån som vet hur ofta det ska bytas olja i växellåda, fördelningslåda och bakaxel?  Går det bra att bara köra på vanlig syntrax universal 75w90? eller ska det vara nå special?

SylvesterStallone
23 november 2011 · 1 433 Inlägg

asså måste bara säga detta ; ta ut siggen ur käften och ta ett ordenkligt kort!
förövrigt har många av mina kompisar haft imprezor , bara man testar när man köper lyssnar efter kackningar kollar hjullager etc ska det inte vara några problem

BMW 730D (2005)
tobee
23 november 2011 · 735 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
asså måste bara säga detta ; ta ut siggen ur käften och ta ett ordenkligt kort!
förövrigt har många av mina kompisar haft imprezor , bara man testar när man köper lyssnar efter kackningar kollar hjullager etc ska det inte vara några problem

Och du borde gå om grundskolan och lära dig att bygga vettiga meningar så att man kan förstår vad du skriver sroll

SylvesterStallone
23 november 2011 · 1 433 Inlägg

tobee skrev:

SylvesterStallone skrev:
asså måste bara säga detta ; ta ut siggen ur käften och ta ett ordenkligt kort!
förövrigt har många av mina kompisar haft imprezor , bara man testar när man köper lyssnar efter kackningar kollar hjullager etc ska det inte vara några problem

Och du borde gå om grundskolan och lära dig att bygga vettiga meningar så att man kan förstår vad du skriver sroll

oj jag glömde skriva ett N, detta är internet inte klass 3 glos förhör

BMW 730D (2005)
tobee
23 november 2011 · 735 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
oj jag glömde skriva ett N, detta är internet inte klass 3 glos förhör

hmm

pSundberg
23 november 2011 · 178 Inlägg

Sitter tydligen en 6 puckad sinter koppling. Har inte kört 6 puckat, är det av och på och inga mellan lägen?
Hur är det att köra en sådan koppling på en brukskärra? kan det bli nog så ansträngt i statstrafik eller är det bara en vanesak?

MVH

DusanMandick Random Hero
23 november 2011 · 4 047 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
asså måste bara säga detta ; ta ut siggen ur käften och ta ett ordenkligt kort!
förövrigt har många av mina kompisar haft imprezor , bara man testar när man köper lyssnar efter kackningar kollar hjullager etc ska det inte vara några problem

Då kan väl du ta o lacka ditt plastraket kjolpaket o lägga upp en riktig bild själv ? håll dig till tråden ist för att slänga ur dig massa nonsens,

Har TS hittat nån viss bil på blocket så kan du väl lägga upp en länk på den ? smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Fredrik_F11 Member of LowMotion
23 november 2011 · 1 705 Inlägg

Är också intresserad av en impreza! Men är orolig för boxermotorn... Vet inte varför egentligen, men är bara det utav någon konstig anledning!?

Vilka olika modeller på motorerna finns det? Alltså turbo motorer menar jag, och vilken är att föredra?

Kan man få en "hyffsad" impreza för runt 50000:-?

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning
BMW F11 "Less is More" (2012)
ImprezaGC8
23 november 2011 · 373 Inlägg

figge_stunter skrev:
Är också intresserad av en impreza! Men är orolig för boxermotorn... Vet inte varför egentligen, men är bara det utav någon konstig anledning!?

Vilka olika modeller på motorerna finns det? Alltså turbo motorer menar jag, och vilken är att föredra?

Kan man få en "hyffsad" impreza för runt 50000:-?

Ja det finns fas 1 med slutet block (closed deck) (93-96), fas 1,5 med öppet block (97-98) och fas 2 också med öppet block (99-00) och fas 2 är att föredra. Mycket skillnader motorena imellan och jag kan inte alla i huvudet.

Sen finns det ju även STI motorer med vassare kammar, andra toppar, kolvar, turbo osv. Samma faser som ovan, men då är det ju högerstyrda bilar.

Tog nu bara upp classic motoralternativ, kollar man sen från 01 och framåt så finns det ju en rad olika också, största skillnaden där är att STI fick en sämre 2,5liters motor år 2006 jämfört med tidigare 2liters.

Min kompis köpte en Impreza GT från 95 för 21000kr... Bättre skick än många i 70k klassen... smile Kan du pruta och frhandla så kan du nog få en ok för 50k mao, men någon perfekt lär du inte hitta oavsett om du letar i 100k klassen då nästan alla är rätt sopiga (i mitt tryckte..) nu för tiden.

pSundberg
24 november 2011 · 178 Inlägg

DusanMandick skrev:

SylvesterStallone skrev:
asså måste bara säga detta ; ta ut siggen ur käften och ta ett ordenkligt kort!
förövrigt har många av mina kompisar haft imprezor , bara man testar när man köper lyssnar efter kackningar kollar hjullager etc ska det inte vara några problem

Då kan väl du ta o lacka ditt plastraket kjolpaket o lägga upp en riktig bild själv ? håll dig till tråden ist för att slänga ur dig massa nonsens,

Har TS hittat nån viss bil på blocket så kan du väl lägga upp en länk på den ? smile

TS har hittat denna pärla http://www.blocket.se/vasterbotten/Impr … _9&w=2

Var ny bytt klossar, kamrem, alla oljor, bränsle pump och koppling. ang kopplingen igen, nån som kört 6puckad sinter som kan svara på om det funkar att användas i vardagsbruk eller om det är av/på koppling som man blir galen av smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang