Saab 9-3 2.0t -01 rök vit tjock rök och orkade inte vid gaspådrag samt att det spruta ut olja. Vad är felet?

CalibraN92
22 november 2011 · 229 Inlägg

Hallå, jag köpte en saab 9-3 2.0t -01 i lördags. Jag kom inte mer än halvvägs så började den ryka tjock vit rök och orkade inte ge mer på gas och det hade runnit ur olja luktade bara bränd olja. Är det turbon? Verkar som att jag har fått olja i hela systemet och drf lös check engielampan. bilen är servad enligt intervallerna och har inte gått mer än 14000 mil. Vad kan felet vara om det inte är turbon?

jonas_ahman
22 november 2011 · 309 Inlägg

vevhusventilationen är också en möjlig orsak. googla på det så får du många som hållt på och bråkat med det

Läser och släcker felkoder. pm för info
CalibraN92
22 november 2011 · 229 Inlägg

Okej tack. Det ska jag göra smile

Johnsen
22 november 2011 · 426 Inlägg

Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
azid Det som inte dödar gör ont
22 november 2011 · 2 668 Inlägg

Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

Senast redigerat av azid (22 november 2011)

2slow
CalibraN92
23 november 2011 · 229 Inlägg

1000-1500 mil

NIzmO Ollikkala Racing
23 november 2011 · 1 724 Inlägg

Låter som turbo ras, kan bli moln med både vit och blå rök och dom flesta Saab turbo rasen jag har hört om har varit med vit rök av nån anledning.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
CalibraN92
23 november 2011 · 229 Inlägg

Förmodligen men man kan aldrig vara hundra förrens man felsökt bilen? Men det rann ur olja ur avgasröret och det är ju tecken på att det kommit olja i hela systemet så det måste rensas. Och det är ju olja som smörjer i turbon så om system går sönder så läcker det olja istället.

Janneutanb
23 november 2011 · 7 271 Inlägg

Ta loss tryckröret eller avgassystemet och känn ifall impellern i turbon glappar mycket.
Men eftersom du har mycket olja i avgassytemet så är mest troligen turbon kass.

CalibraN92
23 november 2011 · 229 Inlägg

Ja det luktade bara bränd olja. Vet du vart man kan få tag på en bra och billig turbo som håller?

Emilius Avstängd
23 november 2011 · 1 714 Inlägg

Två stycken Saabar har jag sett med definitivt turboras som har haft kritvit rök.

turboroger
23 november 2011 · 138 Inlägg

kolla biltema

Johnsen
23 november 2011 · 426 Inlägg

azid skrev:

Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Senast redigerat av Johnsen (23 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Emilius Avstängd
24 november 2011 · 1 714 Inlägg

Johnsen skrev:

azid skrev:

Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.

Senast redigerat av Emilius (24 november 2011)

AEracing Servicetekniker
24 november 2011 · 160 Inlägg

Emilius skrev:

Johnsen skrev:

azid skrev:

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.

Jepp, turbon smörjs av olja och är vattenkyld så om den rasat ordentligt kan det bli både vit och blå/svart rök.

Köpe en NG900 med begynnande turboras på. Den rök blått..

OG9-3 2.0T Sport Edition
FenioN
24 november 2011 · 120 Inlägg

komptesta så att alla kolvar är hela!

Saab 9-5 2.0t -04
azid Det som inte dödar gör ont
24 november 2011 · 2 668 Inlägg

Johnsen skrev:

azid skrev:

Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
24 november 2011 · 2 668 Inlägg

AEracing skrev:

Emilius skrev:

Johnsen skrev:

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.

Jepp, turbon smörjs av olja och är vattenkyld så om den rasat ordentligt kan det bli både vit och blå/svart rök.

Köpe en NG900 med begynnande turboras på. Den rök blått..

Tycker dom flesta turbobilar med taskig turbo blåryker vid kallstart eller vid kraftig belastning

2slow
Johnsen
24 november 2011 · 426 Inlägg

azid skrev:

Johnsen skrev:

azid skrev:
Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!

Senast redigerat av Johnsen (24 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
azid Det som inte dödar gör ont
24 november 2011 · 2 668 Inlägg

Johnsen skrev:

azid skrev:

Johnsen skrev:

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!

Det är ju precis det du påstår då olja helt klart inte kan ryka vitt enligt dig. Tagga ner? Haha svammelpelle.

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang