Saab 9-3 2.0t -01 rök vit tjock rök och orkade inte vid gaspådrag samt att det spruta ut olja. Vad är felet?

-Alex
24 november 2011 · 1 Inlägg

blir inte vatten blandat med olja vitt?

gurragas
24 november 2011 · 269 Inlägg

Vit rök och orkeslös tyder på turboras, oljan sprutar rätt ut i den varma katten och förångas av värmen, den tillhörande lukten på röken brukar avgöra saken, den luktar fan rent ut sagt.

Ta bort tryckslang och känn på impellern, känn även i tryckröret om du har olja där, om du nu åker på att byta turbo, glöm inte att tömma ICén på ev. olja, jag hade ca: två liter låg i den.

Sen ett litet råd som jag fått reda på alldeles nyss, vattenröret som går från toppen ner till turbon, banjoskruven uppe vid toppen är tydligen underdimisionerad så att det bidrar till turborasen på saabarna, finns som ombyggnadssats att köpa eller ta en borr och gör hålen större..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Johnsen
24 november 2011 · 426 Inlägg

azid skrev:

Johnsen skrev:

azid skrev:

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!

Det är ju precis det du påstår då olja helt klart inte kan ryka vitt enligt dig. Tagga ner? Haha svammelpelle.

Okej, då tackar jag för rättningen. Man lära sig något nytt varje dag och jag har inte det minsta bekymmer att erkänna att jag har fel. Men att börja klanka ner med öknamn är bara barnsligt.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
azid Det som inte dödar gör ont
25 november 2011 · 2 668 Inlägg

Johnsen skrev:

azid skrev:

Johnsen skrev:

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!

Det är ju precis det du påstår då olja helt klart inte kan ryka vitt enligt dig. Tagga ner? Haha svammelpelle.

Okej, då tackar jag för rättningen. Man lära sig något nytt varje dag och jag har inte det minsta bekymmer att erkänna att jag har fel. Men att börja klanka ner med öknamn är bara barnsligt.

Stort av dig att erkänna att du har fel. Det är en bra egenskap. Jag käftar bara om jag vet att föregående person har fel och säger till mig att sätta mig ner. förlåt om svammelpelle sved.

2slow
Melin82
25 november 2011 · 513 Inlägg

För det första så ett klassiskt turboras ger en tjock illaluktande vit rök då oljan bränns i katten bla.
Har du tur har bara packningen mot avgasidan gått så slipper du olja i ic osv.
Sen så håller jag med om en uppdatering på vatten sidan som sagts tidigare men jag skulle även
Rekomendera ett byte till en aero turbo då mit td04 agget håller bra mycket bättre än garrett g17 agget,
Men det är ju ekomnomisk fråga då det kostar lite mer då man får byta slangarna, klart det finns ju ännu roligare turbos men allt handlar om pris och trimmnings grad.

Airtune Turbotekniker
25 november 2011 · 54 Inlägg

Antar att det är banjobulten i blocket som skall ha ett förhållandevis litet hål det syftas på med vattenkylningen?

Finns det någon som har testat detta mer praktiskt? Man brukar få rätt så bra flöde i även mindre hål och det låter svårt att bevisa att det verkligen hjälper även om det såklart inte kan göra saken sämre.

Är av uppfattningen att största orsaken är original vevhusventilation som leder till övertryck med läckage samt minskad mängd och föroreningar i oljan vilket är mycket skadligt för turbon.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
FenioN
26 november 2011 · 120 Inlägg

att garret aggen är kassa är att värmesköldarna vid axeln i turbon är för små och att värmen bränner packningen tillslut, så varjegång man stänger av bilen ska man stå på tomgång och låta turbon varva ner i ett par sekunder.

Saab 9-5 2.0t -04
Johnsen
26 november 2011 · 426 Inlägg

azid skrev:

Johnsen skrev:

azid skrev:

Det är ju precis det du påstår då olja helt klart inte kan ryka vitt enligt dig. Tagga ner? Haha svammelpelle.

Okej, då tackar jag för rättningen. Man lära sig något nytt varje dag och jag har inte det minsta bekymmer att erkänna att jag har fel. Men att börja klanka ner med öknamn är bara barnsligt.

Stort av dig att erkänna att du har fel. Det är en bra egenskap. Jag käftar bara om jag vet att föregående person har fel och säger till mig att sätta mig ner. förlåt om svammelpelle sved.

Fullt förståeligt! Det är ingen fara:) hoppas allt löser sig för TS och ursäkta allt off topic!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2011 · 13 744 Inlägg

en turbo kan rasa på mer än ett sätt

antingen sticker packningarna på insugs sidan eller på avgassidan eller så går axeln av eller allt på engång smile

på insugsidan blir röken blå när den passerar kolven går den på avgassidan vilket är vanligast och märks ganska tydligt så blir det vitt och tar en bra stund att bränna bort även efter turbo bytet smile

bästa sättet att se om en turbo är dålig är att stå på tongång en längre stund då brukar man märka om den börjar bli dålig då brukar den blå ryka när man åker iväg och även blåryka vid avsläpp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
CalibraN92
26 november 2011 · 229 Inlägg

Tack för svar på mitt inlägg alla smile Nu har jag haft bilen inne på verkstad på felsökning och de konstaterade att det var turbon som var kass. Så det fick bli en utbytesturbo genom mekonomen. Jag sade ifrån om att de även kunde byta olja och oljefilter, uppdatera vevhusventilationen och byta tändstift. Finns det något annat man bör göra vid turboras?

gurragas
26 november 2011 · 269 Inlägg

CalibraN92 skrev:
Tack för svar på mitt inlägg alla smile Nu har jag haft bilen inne på verkstad på felsökning och de konstaterade att det var turbon som var kass. Så det fick bli en utbytesturbo genom mekonomen. Jag sade ifrån om att de även kunde byta olja och oljefilter, uppdatera vevhusventilationen och byta tändstift. Finns det något annat man bör göra vid turboras?

Jag skulle rekomendera att rycka ned oljetråget och göra rent detta, brukar vara en hel del oljekoks efter 14000 mil, sen är det bara täta oljebyten samt som någon skrev, låt bilen stå på tomgång nån minut innan du klipper av den..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
CalibraN92
26 november 2011 · 229 Inlägg

gurragas skrev:

CalibraN92 skrev:
Tack för svar på mitt inlägg alla smile Nu har jag haft bilen inne på verkstad på felsökning och de konstaterade att det var turbon som var kass. Så det fick bli en utbytesturbo genom mekonomen. Jag sade ifrån om att de även kunde byta olja och oljefilter, uppdatera vevhusventilationen och byta tändstift. Finns det något annat man bör göra vid turboras?

Jag skulle rekomendera att rycka ned oljetråget och göra rent detta, brukar vara en hel del oljekoks efter 14000 mil, sen är det bara täta oljebyten samt som någon skrev, låt bilen stå på tomgång nån minut innan du klipper av den..

Okej är den krånglig att få ner? är det dumt att göra det efter att de bytat olja?

gurragas
26 november 2011 · 269 Inlägg

CalibraN92 skrev:

gurragas skrev:

CalibraN92 skrev:
Tack för svar på mitt inlägg alla smile Nu har jag haft bilen inne på verkstad på felsökning och de konstaterade att det var turbon som var kass. Så det fick bli en utbytesturbo genom mekonomen. Jag sade ifrån om att de även kunde byta olja och oljefilter, uppdatera vevhusventilationen och byta tändstift. Finns det något annat man bör göra vid turboras?

Jag skulle rekomendera att rycka ned oljetråget och göra rent detta, brukar vara en hel del oljekoks efter 14000 mil, sen är det bara täta oljebyten samt som någon skrev, låt bilen stå på tomgång nån minut innan du klipper av den..

Okej är den krånglig att få ner? är det dumt att göra det efter att de bytat olja?

Jo lite bök är det, ned med röret från turbon till delningen mitt under bilen, sedan lossna på motorfästet och låta motorn hänga i motorlyften, sen lossa alla trågbultar, sedan får man ta ett koben och bryta motorn åt höger (framifrån sett), medan en ligger under och bökar ned tråget..

Men du behöver ju inte göra det , men var uppmärksam på om det börjar låta som ett generatorljud när du startar bilen speciellt när det är kallt, då är det djävligt mycket med skit runt oljepicuppen och den har svårt att suga upp olja..

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
CalibraN92
26 november 2011 · 229 Inlägg

Det låter ju riktigt bökigt tongue Men är det inget viktigt så kan man avvakta med det? De på verkstaden kanske rensar det smile Det får man iallafall hoppas smile Vad är det för speciellt med platina stift är de bara att de tänder bättre eller vad?

AEracing Servicetekniker
26 november 2011 · 160 Inlägg

Kommer inte riktigt ihåg hur omfattande raset var men det kan vara ide att spola ur ic:n också.. brukar hamna en del olja även där. Och i vissa fall även testar av impellerbladc från turbon..

OG9-3 2.0T Sport Edition
CalibraN92
26 november 2011 · 229 Inlägg

vad menar du med testar av impellerbladc från turbon?

AEracing Servicetekniker
26 november 2011 · 160 Inlägg

Skriver ifrån telefonen och det j*vla T9 hittar på egna ord. Rester/bitar av impellerbladen menar jag förstås...

OG9-3 2.0T Sport Edition
CalibraN92
27 november 2011 · 229 Inlägg

Okej, vad kan hända med den nya om där är rester kvar från den gamla?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang