Hur rengöra spjällhus s60?

Hoffmeister2
24 november 2011 · 467 Inlägg

Hej.

Funderar på om man borde rengöra spjällhuset på min s60 2.4t. Det är en -01 som gått 19000 mil.

Är detta något jag borde göra? Den går inte dåligt, men när den är kall så går den lite ojämnt när man gasar iväg första gasningen lixom.

Finns det någon här som har en beskrivning med bilder på hur man gör? Jag har ganska dålig koll faktiskt!
Alla tips är till stor hjälp!

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
tobee
24 november 2011 · 735 Inlägg

Om du har dålig koll är det bara att gå till jagrullar.se och söka efter spjällhus eller gasspjäll i S60 m.m. sektionen. Efter 1h läsning har du nog rätt bra koll och sen borde du hitta en beskrivning på hur man demonterar sojället också.

I korta drag. Det är ganska enkelt men lite trångt. Bort med luftbälgen och lys med en spegel under insuget och du skall finna spjället, 4 stycken skruvar. Bort med dem och lyft bort spjället, be först en bön för att etiketten inte är gul för då har du ett Magnetti Marelli-äckelspjäll som monterades på Volvo 99-01.. Är etiketten vit så grattis, spjället är redan bytt till Bosch. Använd elektronikrengöring när du rengör och skruva tillbaka, med ny packning om du vill vara extra seriös. Säljs för någon tia på din volvoverkstad.

Lyngmo
24 november 2011 · 466 Inlägg

jepp exakt så e det... har gjortd et på min 3 gånger nu gjort rent det... ganska enkelt, när du tar av spjället så ta det lungt , under sitter en pakning så den inte pajar....


lycka till

Hoffmeister2
24 november 2011 · 467 Inlägg

Ok. Men vadå? Om etiketten är gul men spjället funkar.. Då är det väl ingen fara?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
tobee
24 november 2011 · 735 Inlägg

Jag saxar från en tråd på jagrullar..

________________________________________________________________
Det finns fyra olika varianter av ETM:en för Volvona 99 - 01:

Artnr 9186793 - det ursprungliga spjällhuset
Artnr 8644345 - omdesignat spjällhus
Artnr 8644346 - omdesignat spjällhus
Artnr 8644347 - det nyaste omdesignade spjällhuset

Alla dessa är byggda av Magnetti Marelli i Italien. Efter 2001 bytte Volvo tillverkare av gasspjället till Bosch och deras lösning verkar vara pålitligare. Tyvärr passar den INTE till de äldre Volvona (helt olika kontaktdon).

Gemensamt för Magnetti Marelli-spjällen är att de alla består av ett spjällhus med ett spjäll som styrs av en liten motor. Spjället reglerar luftflödet in i motorn och styr gaspådraget. Själva spjället sitter monterat på en liten axel och i vardera änden av denna axel sitter en s.k. potentiometer (samma sorts grej som sitter i volymvredet på stereon hemma om den är av lite äldre modell).

Dessa potentiometrar talar om för bilens ECU hur pass mycket spjället är öppnat. Det som händer med tiden och milen är att potentiometrarna nöts ut (precis som volymvredet i stereon kan slitas ut så att ljudet knastrar och skrapar när man vrider på det). Det som händer då är att ECUn får felaktiga signaler, eller ingen signal alls.

Får ECUn ingen signal alls så går bilen in i "limp home mode", ett läge där spjällmotorn i gasspjället är avstängd och en liten fjäder inuti gasspjället ser till att spjället är "precis på glänt" så att bilen kan röra på sig i några futtiga 30 km/h eller så för att man ska kunna ta sig hem.

Får ECUn felaktiga signaler så kan gaspådraget börja pendla istället - exvis ECUn säger till gasspjällsmotorn - "öppna 3%" och potentiometrarna i gasspjället rapporterar tillbaka "ok, jag öppnade 4%", varpå ECUn säger "för mycket, minska 1%", "ok, jag minskade 2%" osv.

Grundproblemet i konstruktionen är alltså att man använder sig av mekaniska potentiometrar som med tiden slits ut. Det finns gasspjäll som använder sig av kontaktlös teknik (genom s.k. Hall-sensorer) som inte slits ut på det sättet, men Volvo valde inte en sådan lösning till dessa bilar. Det finns i dagsläget ingen lösning på problemet och det är tveksamt om Volvo någonsin kommer ta fram någon "korrekt" konstruktion som löser det för dessa äldre bilar. Alla de omdesignade spjällhusen bygger på samma lösning, men med variationer i hur potientiometrarna ser ut inuti. Bilder, materialanalys, mätningar etc finns att läsa som PDF:er i tråden som länkas ovan.

Det finns även en förklaring i tråden varför enbart en rengöring av spjällhuset bara är en temporär fix, dvs det löser inte grundproblemet att resistansbanan i potientiometern slits ut, utan kan i bästa fall skjuta upp spjällhusbytet ett par hundra mil till. Men till slut måste man ändå byta ut det. Och igen, och igen, och igen.

Lyngmo
24 november 2011 · 466 Inlägg

bra guide fan jag har ju haft bort mitt men jag tror det satt vit lapp och min är en 02, innan jag gjorde rent spjället så hackade den när jag körde i typ 100 med farthållaren i men efter rengörning så går den som en klocka igen.....

F4S4N CAD-konstruktör
25 november 2011 · 1 392 Inlägg

Mitt råd är att låta det vara. Går bilen bra när den är varm så lär det ju inte vara problem med spjällhuset iaf smile

Testa en systemrengöring från t.ex STP

http://www.skruvat.se/Complete-System-C … 42057.aspx

Finns lite överallt att köpa. Och den FUNGERAR faktiskt. Har alltid varit lite anti mot att hälla i "dunder-produkter" i tanken men gav denna en chans och det gav resultat. Mycket jämnare gång över lag. Kostar ju inte många kronor så tycker det är värt att testa ifall det aldrig är gjort på bilen!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang