tobee
24 november 2011
· 735 Inlägg
Jag saxar från en tråd på jagrullar..
________________________________________________________________
Det finns fyra olika varianter av ETM:en för Volvona 99 - 01:
Artnr 9186793 - det ursprungliga spjällhuset
Artnr 8644345 - omdesignat spjällhus
Artnr 8644346 - omdesignat spjällhus
Artnr 8644347 - det nyaste omdesignade spjällhuset
Alla dessa är byggda av Magnetti Marelli i Italien. Efter 2001 bytte Volvo tillverkare av gasspjället till Bosch och deras lösning verkar vara pålitligare. Tyvärr passar den INTE till de äldre Volvona (helt olika kontaktdon).
Gemensamt för Magnetti Marelli-spjällen är att de alla består av ett spjällhus med ett spjäll som styrs av en liten motor. Spjället reglerar luftflödet in i motorn och styr gaspådraget. Själva spjället sitter monterat på en liten axel och i vardera änden av denna axel sitter en s.k. potentiometer (samma sorts grej som sitter i volymvredet på stereon hemma om den är av lite äldre modell).
Dessa potentiometrar talar om för bilens ECU hur pass mycket spjället är öppnat. Det som händer med tiden och milen är att potentiometrarna nöts ut (precis som volymvredet i stereon kan slitas ut så att ljudet knastrar och skrapar när man vrider på det). Det som händer då är att ECUn får felaktiga signaler, eller ingen signal alls.
Får ECUn ingen signal alls så går bilen in i "limp home mode", ett läge där spjällmotorn i gasspjället är avstängd och en liten fjäder inuti gasspjället ser till att spjället är "precis på glänt" så att bilen kan röra på sig i några futtiga 30 km/h eller så för att man ska kunna ta sig hem.
Får ECUn felaktiga signaler så kan gaspådraget börja pendla istället - exvis ECUn säger till gasspjällsmotorn - "öppna 3%" och potentiometrarna i gasspjället rapporterar tillbaka "ok, jag öppnade 4%", varpå ECUn säger "för mycket, minska 1%", "ok, jag minskade 2%" osv.
Grundproblemet i konstruktionen är alltså att man använder sig av mekaniska potentiometrar som med tiden slits ut. Det finns gasspjäll som använder sig av kontaktlös teknik (genom s.k. Hall-sensorer) som inte slits ut på det sättet, men Volvo valde inte en sådan lösning till dessa bilar. Det finns i dagsläget ingen lösning på problemet och det är tveksamt om Volvo någonsin kommer ta fram någon "korrekt" konstruktion som löser det för dessa äldre bilar. Alla de omdesignade spjällhusen bygger på samma lösning, men med variationer i hur potientiometrarna ser ut inuti. Bilder, materialanalys, mätningar etc finns att läsa som PDF:er i tråden som länkas ovan.
Det finns även en förklaring i tråden varför enbart en rengöring av spjällhuset bara är en temporär fix, dvs det löser inte grundproblemet att resistansbanan i potientiometern slits ut, utan kan i bästa fall skjuta upp spjällhusbytet ett par hundra mil till. Men till slut måste man ändå byta ut det. Och igen, och igen, och igen.