Företag som gått i konkurs vad ska ja göra med räkningen?

eejah
26 november 2011 · 82 Inlägg

om ett företag gått i konkurs ska man betala räkningen till företaget eller till någon annan? med tanke på att företaget inte finns längre

Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Anteebergkvist Arboga
26 november 2011 · 31 Inlägg

Atava?:p

lillproppen
26 november 2011 · 58 Inlägg

Räkningen kommer du inte undan med för att ett företag konkat. Finns en konkurs förvaltare som ser till att obetalda medel kommer konkursboet tillgodo.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Hool
27 november 2011 · 1 067 Inlägg

Värt att notera är att om du gjort en kreditköp eller någon form av avtal där en bank är inblandad..

Så är du inte skyldig företaget, du är skyldig banken..    Och banken kommer sätta kronkalle på dig om du inte betalar. 

Blanco lån får butiken betalt för direkt av banken och du betalar åt banken. Exempelvis Handelsbanken Finans, Wasa Kredit, GE Capitol Bank osv osv..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
eejah
28 november 2011 · 82 Inlägg

lillproppen skrev:
Räkningen kommer du inte undan med för att ett företag konkat. Finns en konkurs förvaltare som ser till att obetalda medel kommer konkursboet tillgodo.

det är min syrras kompis företag och de är hon som tjatar på min tjej om pengar för en ''obetald räkning'' hon vill ha in pengarna på sitt konto därför ja blev lite fundersam på om man ens behöver bry sig för hon kommer ändå ta de i egen ficka, ska kolla upp om det finns någon skuld från oss till hennes gamla företag och betala de till den rätta som ska ah de isåfall annars kan jag väl skita i den?

BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
eejah
28 november 2011 · 82 Inlägg

Hool skrev:
Värt att notera är att om du gjort en kreditköp eller någon form av avtal där en bank är inblandad..

Så är du inte skyldig företaget, du är skyldig banken..    Och banken kommer sätta kronkalle på dig om du inte betalar. 

Blanco lån får butiken betalt för direkt av banken och du betalar åt banken. Exempelvis Handelsbanken Finans, Wasa Kredit, GE Capitol Bank osv osv..

inge kredit köp tjejen hyrde in en tjänst, och företaget konka och nu tjatar dem om pengar fast företaget inte finns och vi har inte fått någon räkning. Liksom moget när morsan till den som hade företaget tjatar om att vi ska ge dom pengar via facebook HAHA känns ganska oseriöst och som om dom är desperata på pengar, klart man ska göra rätt för sig men isåfall vill ja ha en räkning och betala till den som ska ha pengarna om de nu är en '' obetald skuld''

Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
BMW 330D (2006)
Hool
29 november 2011 · 1 067 Inlägg

Är företaget försatt i konkurs så är det satt under en konkursförvaltare..  Ev pengar du betalar in till företagets gamla ägare är pengar i dass då de inte är längre är med i bilden.

Får du krav av förvaltaren för tjänster som inte är utförda ska du bestrida kravet.

Så.. Betala inget om du inte får krav från konkursförvaltaren.  Som faktiskt stämmer med verkligheten.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
KHRacing
29 november 2011 ·

eejah skrev:

lillproppen skrev:
Räkningen kommer du inte undan med för att ett företag konkat. Finns en konkurs förvaltare som ser till att obetalda medel kommer konkursboet tillgodo.

det är min syrras kompis företag och de är hon som tjatar på min tjej om pengar för en ''obetald räkning'' hon vill ha in pengarna på sitt konto därför ja blev lite fundersam på om man ens behöver bry sig för hon kommer ändå ta de i egen ficka, ska kolla upp om det finns någon skuld från oss till hennes gamla företag och betala de till den rätta som ska ah de isåfall annars kan jag väl skita i den?

Om hon får in pengarna från dig på sitt eget konto så kommer hon ha fått betalt för den tjänsten/produkten du köpte av hennes företag två ggr ju
då hon ju redan fått de pengarna från banken tidigare via kreditköpet ( ?? )

Hool
29 november 2011 · 1 067 Inlägg

Tag kontakt med konkursförvaltaren..    Lättast..   Skulderna betalas av denne när förvaltaren sålt/fått in allt som går att få in.     Betala inte något till något annat.. Då får du betala det dubbelt..

Tag kontakt med konkursförvaltaren..   Vem det är kan du fråga tingsrätten om..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang