Vilken olja använder ni era bilar?

skoga
13 december 2011 · 59 Inlägg

Castrol 10w60 helsyntet smile

Volvo 240 "originalet" (1988)
Audi 80 2.0E "rödafaran" (1993)
Nybergrobin
13 december 2011 · 2 380 Inlägg

hydraultekniks olja på fat (vad det nu än är)

Körde audi 80in på biltemas mineral i 4000mil och toppen såg skitfin ut när jag lättade på den smile  Men på a4an kostar jag på lite bättre med hydraultekniks olja

Senast redigerat av Nybergrobin (13 december 2011)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 december 2011 · 3 404 Inlägg

OkQ8 (Swedol) 5w 40 "helsyntet" och i traktorn flyter Shell 15w 40 minneral

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
kyngas Varvstopparn
15 december 2011 · 460 Inlägg

biltemas mineral eller nått i den prisklassen..
funkat hittils så varför inte

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
anton_mjor
18 december 2011 · 133 Inlägg

Biltemas Helsyntet 5W-40. ~250kr lyx kan man allt kosta på.
Inte en tendens till knackning ens vid kyla. Nu är Seaten inget prestandamonster, men ändå smile
Ganska smidigt med 4L dunken också, bara tömma sumpen, byta filter och pytsa i hela dunken då det går exakt 4L i min motor smile

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Mattman Gammal och grinig
18 december 2011 · 362 Inlägg

På tal om oljebyten, är det nån som gjort genomspolningar när dom köpt en begagnad bil som har typ kolsvart olja? Förra ägaren till min Volvo gjorde typ oljebyte när det började gnissla ser det ut som, för oljan är svartare än assfalt och tjock... Om man byter till ny olja kanske man ska köra igenom några omgångar olja så att allt det gamla skiten verkligen åker ut?

TT-Avant
18 december 2011 · 6 851 Inlägg

Mattman skrev:
På tal om oljebyten, är det nån som gjort genomspolningar när dom köpt en begagnad bil som har typ kolsvart olja? Förra ägaren till min Volvo gjorde typ oljebyte när det började gnissla ser det ut som, för oljan är svartare än assfalt och tjock... Om man byter till ny olja kanske man ska köra igenom några omgångar olja så att allt det gamla skiten verkligen åker ut?

Gjorde en CRC tvätt i min och måste säga att den verkade funka riktigt bra. Finns att köpa på lite olika biltillbehörs affärer. Finns väl säkert andra oxå, men ja tycker den verka bra iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Mattman Gammal och grinig
18 december 2011 · 362 Inlägg

TT-Avant skrev:

Mattman skrev:
På tal om oljebyten, är det nån som gjort genomspolningar när dom köpt en begagnad bil som har typ kolsvart olja? Förra ägaren till min Volvo gjorde typ oljebyte när det började gnissla ser det ut som, för oljan är svartare än assfalt och tjock... Om man byter till ny olja kanske man ska köra igenom några omgångar olja så att allt det gamla skiten verkligen åker ut?

Gjorde en CRC tvätt i min och måste säga att den verkade funka riktigt bra. Finns att köpa på lite olika biltillbehörs affärer. Finns väl säkert andra oxå, men ja tycker den verka bra iaf.

Vad är det då?

TT-Avant
18 december 2011 · 6 851 Inlägg

CRC Motortvätt heter den, ett medel som man häller i oljan innan byte, sedan låter man motorn gå 15min med ca 2000rpm innan man då byter olja och filter.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Mattman Gammal och grinig
18 december 2011 · 362 Inlägg

Aha, låter ju rätt smart det. Det ska jag testa när tillfälle ges!

andreas1
18 december 2011 · 1 020 Inlägg

Mattman skrev:
På tal om oljebyten, är det nån som gjort genomspolningar när dom köpt en begagnad bil som har typ kolsvart olja? Förra ägaren till min Volvo gjorde typ oljebyte när det började gnissla ser det ut som, för oljan är svartare än assfalt och tjock... Om man byter till ny olja kanske man ska köra igenom några omgångar olja så att allt det gamla skiten verkligen åker ut?

gjorde det på min gamla caddy..
visst rensa det ,det som kom ut var svartare än natten.
Efter 10 mil med ny olja försvann oljetrycket..
Uppenbarligen rensa det men för mycket för en dåligt servad tjänstebil

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
KHRacing
18 december 2011 ·

Biltema 5/50 (röda dunken)

robinmoppe
18 december 2011 · 48 Inlägg

Biltema 10-40 delsyntet

volvo 240 -88
volvo 245 -84 "etanolbil"
Volvo 244GL (1988)
Saab 96 (1976)
skoga
18 december 2011 · 59 Inlägg

KHRacing skrev:
Biltema 5/50 (röda dunken)

kör du det på evo 2an wink ?

Audi 80 2.0E "rödafaran" (1993)
Volvo 240 "originalet" (1988)
KHRacing
18 december 2011 ·

skoga skrev:

KHRacing skrev:
Biltema 5/50 (röda dunken)

kör du det på evo 2an wink ?

Japps, sedan 2 år tillbaka, inget som  helst fel på Biltemaoljan, de tillverkar ju inte den själva, utan den görs på ett raffenaderi utanför STHLM, i samma maskiner & lagras i samma tankar, som ett mkt stort/välkänt märke som säljer samma olja till med än det dubbla priset

Alex_bergstr
18 december 2011 · 1 364 Inlägg

Byte precis på e34an till 5w40 castrol fully syntetic:)

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
skoga
18 december 2011 · 59 Inlägg

KHRacing skrev:

skoga skrev:

KHRacing skrev:
Biltema 5/50 (röda dunken)

kör du det på evo 2an wink ?

Japps, sedan 2 år tillbaka, inget som  helst fel på Biltemaoljan, de tillverkar ju inte den själva, utan den görs på ett raffenaderi utanför STHLM, i samma maskiner & lagras i samma tankar, som ett mkt stort/välkänt märke som säljer samma olja till med än det dubbla priset

dem sa samma sak till mig när jag fråga på biltema smile

Audi 80 2.0E "rödafaran" (1993)
Volvo 240 "originalet" (1988)
Navkapsel
18 december 2011 · 4 637 Inlägg

244: Mineral 10/40 från Biltema. (Skulle ha den i Skodan först men så sålde jag bilen.)

9000 2,3 16v: Det som var i när jag köpte. Ser ok ut men blir ett byte under vintern. Då får 10/40 mineral från biltema duga? eller vad ska jag hälla i?

Nybergrobin
18 december 2011 · 2 380 Inlägg

Navkapsel skrev:
244: Mineral 10/40 från Biltema. (Skulle ha den i Skodan först men så sålde jag bilen.)

9000 2,3 16v: Det som var i när jag köpte. Ser ok ut men blir ett byte under vintern. Då får 10/40 mineral från biltema duga? eller vad ska jag hälla i?

Svårt att säga med säkerhet men med tanke på att oljan är godkänt för motorer så borde det räcka smile Jag körde 4-5k mil i min audi 80 på denna olja och den funkade väldigt bra i alla fall.

Du ska kanske inte köra 2k mil på oljan men byter du ganska ofta räcker den nog till

Navkapsel
18 december 2011 · 4 637 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Navkapsel skrev:
244: Mineral 10/40 från Biltema. (Skulle ha den i Skodan först men så sålde jag bilen.)

9000 2,3 16v: Det som var i när jag köpte. Ser ok ut men blir ett byte under vintern. Då får 10/40 mineral från biltema duga? eller vad ska jag hälla i?

Svårt att säga med säkerhet men med tanke på att oljan är godkänt för motorer så borde det räcka smile Jag körde 4-5k mil i min audi 80 på denna olja och den funkade väldigt bra i alla fall.

Du ska kanske inte köra 2k mil på oljan men byter du ganska ofta räcker den nog till

Duger nog i min gamle saab. mer osäker på om mineral 10/40 är okej i den men det är ju ingen toppmodern motor...
brukar försöka byta vid max 1500 mil, alltså en gång om året.

Senast redigerat av Navkapsel (18 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang