Vilken olja använder ni era bilar?

Adeno självutnämnd expert
19 december 2011 · 157 Inlägg

Mattman skrev:
På tal om oljebyten, är det nån som gjort genomspolningar när dom köpt en begagnad bil som har typ kolsvart olja? Förra ägaren till min Volvo gjorde typ oljebyte när det började gnissla ser det ut som, för oljan är svartare än assfalt och tjock... Om man byter till ny olja kanske man ska köra igenom några omgångar olja så att allt det gamla skiten verkligen åker ut?

http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx där har du ett bra alternativ att göra smile

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
Ejan
19 december 2011 · 648 Inlägg

Kör Fords egna i ST´n   Ford Formula E

Det sägs att det är Castrol(BP) olja till ett billigare pris med annan etikett

Senast redigerat av Ejan (19 december 2011)

kalle_kalle
21 december 2011 · 2 914 Inlägg

agrols turbo kombi olja i 745an, fanns ventil knackningar när jag köpte bilen men inte nu längre wink

kalle_kalle
21 december 2011 · 2 914 Inlägg

en liten fråga angående motoroljor.

det är så att jag har hört en historia om att det var en snubbe som hade köpt en bil, sedan kört på halvsyntet olja, sedan tänkte han att han skulle "vara snäll med bilen". så han spillde i en dyr helsyntetolja, och bilen skar, verkstaden påstod att det var pga att han hade bytt mellan halvsyntetolja och helsyntetolja,

är det sant att det kan ha varit en annan sorts olja och är det farligt att gå mellan helsyntet och halvsyntetolja??

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 december 2011 · 3 404 Inlägg

kalle_kalle skrev:
en liten fråga angående motoroljor.

det är så att jag har hört en historia om att det var en snubbe som hade köpt en bil, sedan kört på halvsyntet olja, sedan tänkte han att han skulle "vara snäll med bilen". så han spillde i en dyr helsyntetolja, och bilen skar, verkstaden påstod att det var pga att han hade bytt mellan halvsyntetolja och helsyntetolja,

är det sant att det kan ha varit en annan sorts olja och är det farligt att gå mellan helsyntet och halvsyntetolja??

När motorn slits så blir alla spel större och packningar blir ju knappast bättre... Går du från del till helsyntet (vilken blir lite blaskigare) så får du inte riktigt samma oljetryck och oljefilmen som bildas kan bli tunnare samt motorn kan börja läcka. Att motorn skär är väll ganska extremt men låter inte helt otroligt heller.

Så gå inte från del till helsyntet, tvärt om går däremot bra. Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

Senast redigerat av TenZer (21 december 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
skoga
22 december 2011 · 59 Inlägg

TenZer skrev:

kalle_kalle skrev:
en liten fråga angående motoroljor.

det är så att jag har hört en historia om att det var en snubbe som hade köpt en bil, sedan kört på halvsyntet olja, sedan tänkte han att han skulle "vara snäll med bilen". så han spillde i en dyr helsyntetolja, och bilen skar, verkstaden påstod att det var pga att han hade bytt mellan halvsyntetolja och helsyntetolja,

är det sant att det kan ha varit en annan sorts olja och är det farligt att gå mellan helsyntet och halvsyntetolja??

När motorn slits så blir alla spel större och packningar blir ju knappast bättre... Går du från del till helsyntet (vilken blir lite blaskigare) så får du inte riktigt samma oljetryck och oljefilmen som bildas kan bli tunnare samt motorn kan börja läcka. Att motorn skär är väll ganska extremt men låter inte helt otroligt heller.

Så gå inte från del till helsyntet, tvärt om går däremot bra. Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

När jäg köppte min 940T så var den servar med castrol helsyntet i några år, men var den verkligen servad med hel ifrån fabrik ? Tycker min bil funkar redigt bra och är 100% tät

Audi 80 2.0E "rödafaran" (1993)
Volvo 240 "originalet" (1988)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
22 december 2011 · 153 Inlägg

De tidigare bilarna har fått gå på Agrols turbokombi. Samma som vi kör i traktorerna både på jobbet och Hemma. I Santa fen kör jag Biltemas Delsyntet 10w40

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 december 2011 · 3 404 Inlägg

skoga skrev:

TenZer skrev:

kalle_kalle skrev:
en liten fråga angående motoroljor.

det är så att jag har hört en historia om att det var en snubbe som hade köpt en bil, sedan kört på halvsyntet olja, sedan tänkte han att han skulle "vara snäll med bilen". så han spillde i en dyr helsyntetolja, och bilen skar, verkstaden påstod att det var pga att han hade bytt mellan halvsyntetolja och helsyntetolja,

är det sant att det kan ha varit en annan sorts olja och är det farligt att gå mellan helsyntet och halvsyntetolja??

När motorn slits så blir alla spel större och packningar blir ju knappast bättre... Går du från del till helsyntet (vilken blir lite blaskigare) så får du inte riktigt samma oljetryck och oljefilmen som bildas kan bli tunnare samt motorn kan börja läcka. Att motorn skär är väll ganska extremt men låter inte helt otroligt heller.

Så gå inte från del till helsyntet, tvärt om går däremot bra. Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

När jäg köppte min 940T så var den servar med castrol helsyntet i några år, men var den verkligen servad med hel ifrån fabrik ? Tycker min bil funkar redigt bra och är 100% tät

Att just din motor funkar klockers har jag inga skäl att tvivla på, bara för att man går från ex del till hel så flyger inte motorn i bitar och börjar spruta olja som en vattenspridare. IBLAND kan det verkligen gå så illa men det är långt ifrån en regel utan snarare undantag. För att minimera risken att det skall hända kan man använda rätt olja vilket motorn mår bäst av och driftsäkerheten blir förhoppningsvis hög.

Senast redigerat av TenZer (22 december 2011)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
22 december 2011 · 4 418 Inlägg

TenZer skrev:
Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

Vad har du fått det ifårn?

Det allra viktigaste är att oljan som du stoppar i motorn har rätt klassning.

blomisen
22 december 2011 · 735 Inlägg

Bil: ford mondeo st220.

Castrol Magnatec C3 5w40 i motorn.
Redline i servon.
Castrol Syntrans transaxle 75w90 kommer det bli i växellådan nu när jag byter den.

Senast redigerat av blomisen (22 december 2011)

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
turboforssen Telge Drifting Team
22 december 2011 · 5 398 Inlägg

kör på biltemas 10w40 mineral i min trimmade volvo 242 turbo (ca260hk)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
skoga
22 december 2011 · 59 Inlägg

TenZer skrev:

skoga skrev:

TenZer skrev:

När motorn slits så blir alla spel större och packningar blir ju knappast bättre... Går du från del till helsyntet (vilken blir lite blaskigare) så får du inte riktigt samma oljetryck och oljefilmen som bildas kan bli tunnare samt motorn kan börja läcka. Att motorn skär är väll ganska extremt men låter inte helt otroligt heller.

Så gå inte från del till helsyntet, tvärt om går däremot bra. Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

När jäg köppte min 940T så var den servar med castrol helsyntet i några år, men var den verkligen servad med hel ifrån fabrik ? Tycker min bil funkar redigt bra och är 100% tät

Att just din motor funkar klockers har jag inga skäl att tvivla på, bara för att man går från ex del till hel så flyger inte motorn i bitar och börjar spruta olja som en vattenspridare. IBLAND kan det verkligen gå så illa men det är långt ifrån en regel utan snarare undantag. För att minimera risken att det skall hända kan man använda rätt olja vilket motorn mår bäst av och driftsäkerheten blir förhoppningsvis hög.

okej, men nu äre så att jag skall gå ifrån 5-50 till castrols 10-60w istället, tror du det är en dum ide ? kommer ha aningen mer effekt till sommaren så oljan lär ju smörja bättre vid höga tempraturer?

Volvo 240 "originalet" (1988)
Audi 80 2.0E "rödafaran" (1993)
twin_cam Smålänning
22 december 2011 · 7 877 Inlägg

Jag kör Mobil Super S (Delsyntet 10W/40) i 940:in smile Skulle det vara sut på jobbet eller jag byte på semestern blir det svedols motsvarighet.

Jag har blivit kallad dumskalle som kör delsyntet i en turbobil, folk köper inte riktigt att en gammelvolvo inte behöver mer, utan babbalar om turbon, men brukar köpa det när jag talar om att en turbo har EN enda rörlig del, och att den dessutom är vattenkyld i min bil, som dessutom har en oljekylare också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
22 december 2011 · 6 851 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag kör Mobil Super S (Delsyntet 10W/40) i 940:in smile Skulle det vara sut på jobbet eller jag byte på semestern blir det svedols motsvarighet.

Jag har blivit kallad dumskalle som kör delsyntet i en turbobil, folk köper inte riktigt att en gammelvolvo inte behöver mer, utan babbalar om turbon, men brukar köpa det när jag talar om att en turbo har EN enda rörlig del, och att den dessutom är vattenkyld i min bil, som dessutom har en oljekylare också...

Vad blir ja då kallad som kör mineralolja i min turbobil och har mer eller mindre alltid gjort det i mina turbobilar jag haft..roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
twin_cam Smålänning
22 december 2011 · 7 877 Inlägg

TT-Avant skrev:

twin_cam skrev:
Jag kör Mobil Super S (Delsyntet 10W/40) i 940:in smile Skulle det vara sut på jobbet eller jag byte på semestern blir det svedols motsvarighet.

Jag har blivit kallad dumskalle som kör delsyntet i en turbobil, folk köper inte riktigt att en gammelvolvo inte behöver mer, utan babbalar om turbon, men brukar köpa det när jag talar om att en turbo har EN enda rörlig del, och att den dessutom är vattenkyld i min bil, som dessutom har en oljekylare också...

Vad blir ja då kallad som kör mineralolja i min turbobil och har mer eller mindre alltid gjort det i mina turbobilar jag haft..roll

Precis. Bara skitsnack att inte mineralolja duger i en turbo.
DOCK s tål inte avgasreningsdetaljerna i väldigt många moderna bilar mineralolja, gäller framförallt dieselbilar med partikelfilter, som måste ha specialolja.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
22 december 2011 · 6 851 Inlägg

twin_cam skrev:

TT-Avant skrev:

twin_cam skrev:
Jag kör Mobil Super S (Delsyntet 10W/40) i 940:in smile Skulle det vara sut på jobbet eller jag byte på semestern blir det svedols motsvarighet.

Jag har blivit kallad dumskalle som kör delsyntet i en turbobil, folk köper inte riktigt att en gammelvolvo inte behöver mer, utan babbalar om turbon, men brukar köpa det när jag talar om att en turbo har EN enda rörlig del, och att den dessutom är vattenkyld i min bil, som dessutom har en oljekylare också...

Vad blir ja då kallad som kör mineralolja i min turbobil och har mer eller mindre alltid gjort det i mina turbobilar jag haft..roll

Precis. Bara skitsnack att inte mineralolja duger i en turbo.
DOCK s tål inte avgasreningsdetaljerna i väldigt många moderna bilar mineralolja, gäller framförallt dieselbilar med partikelfilter, som måste ha specialolja.

Men nu snackar vi diesel bilar..inte riktigt samma sak där. Men sedan beror det oxå på vad för klassning mineraloljan har. Det finns stora skillnader på den oxå.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
twin_cam Smålänning
22 december 2011 · 7 877 Inlägg

TT-Avant skrev:

twin_cam skrev:

TT-Avant skrev:

Vad blir ja då kallad som kör mineralolja i min turbobil och har mer eller mindre alltid gjort det i mina turbobilar jag haft..roll

Precis. Bara skitsnack att inte mineralolja duger i en turbo.
DOCK s tål inte avgasreningsdetaljerna i väldigt många moderna bilar mineralolja, gäller framförallt dieselbilar med partikelfilter, som måste ha specialolja.

Men nu snackar vi diesel bilar..inte riktigt samma sak där. Men sedan beror det oxå på vad för klassning mineraloljan har. Det finns stora skillnader på den oxå.

Ja klart. Men har inte hittat någon mineralolja idag som inte håller minst rätt klassning för min 20 år gamla motor. Din 9-5 ställer ju högre krav på oljan än min gamla Volvo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
22 december 2011 · 6 851 Inlägg

twin_cam skrev:

TT-Avant skrev:

twin_cam skrev:

Precis. Bara skitsnack att inte mineralolja duger i en turbo.
DOCK s tål inte avgasreningsdetaljerna i väldigt många moderna bilar mineralolja, gäller framförallt dieselbilar med partikelfilter, som måste ha specialolja.

Men nu snackar vi diesel bilar..inte riktigt samma sak där. Men sedan beror det oxå på vad för klassning mineraloljan har. Det finns stora skillnader på den oxå.

Ja klart. Men har inte hittat någon mineralolja idag som inte håller minst rätt klassning för min 20 år gamla motor. Din 9-5 ställer ju högre krav på oljan än min gamla Volvo.

sant..nej din är nog ingen fara att köra på dagens mineral. Oljan idag är inte som den va för 20 år sedan. bilar med turbo då, kunde ju köras på mineral, då helsyntet knappt va uppfunnen då..*jaja, nästan iaf*
Men när det finns mineraloljor idag som har HÖGRE klassning och allt sånt en vad vissa helsyntet har, vad väljer man då? wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
22 december 2011 · 175 Inlägg

I Audin hade jag mobil 0w40 helsyntet
I 745an hade jag mobil 15w40 mineralolja (köpte för 17kr/L plus moms)

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 december 2011 · 3 404 Inlägg

Jill skrev:

TenZer skrev:
Men är motorn i bra skick så mår den bäst av att få samma olja som den alltid haft dvs undvik byte av fabrikat och typ i onödan

Vad har du fått det ifårn?

Det allra viktigaste är att oljan som du stoppar i motorn har rätt klassning.

Ja och jag har väll inte påstått något annat? Rätt klassning, rätt typ och rätt viskositet sen är det + i kanten om man väljer samma fabrikat som tidigare förutsatt att man inte använt junk innan såklart


skoga skrev:

TenZer skrev:

skoga skrev:

När jäg köppte min 940T så var den servar med castrol helsyntet i några år, men var den verkligen servad med hel ifrån fabrik ? Tycker min bil funkar redigt bra och är 100% tät

Att just din motor funkar klockers har jag inga skäl att tvivla på, bara för att man går från ex del till hel så flyger inte motorn i bitar och börjar spruta olja som en vattenspridare. IBLAND kan det verkligen gå så illa men det är långt ifrån en regel utan snarare undantag. För att minimera risken att det skall hända kan man använda rätt olja vilket motorn mår bäst av och driftsäkerheten blir förhoppningsvis hög.

okej, men nu äre så att jag skall gå ifrån 5-50 till castrols 10-60w istället, tror du det är en dum ide ? kommer ha aningen mer effekt till sommaren så oljan lär ju smörja bättre vid höga tempraturer?

Ja 10w 60 har bättre smörjförmåga vid hög temp jämte 5w 50. Hurvida det är ett klokt val för just dig och din motor bör du diskutera med någon mer insatt vad gäller oljor

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang