gps18 skrev:
ok. vad har du för olja i aeron?
Om du menar mig, så går Aeron på Mobil1 New Life 0w-40 enbart.
9-5'an körs på GM's egen Dexos2 olja, Audin på samma Mobil1 som Aeron, och BMW'n går på en Castrol Edge.
Både Aeron och Audin är högpresterande turbomotorer och behöver en olja som matchar detta. Mobil1 är en fantastiskt bra olja i dessa motorer.
9-5'an är en lättrycksturbo med relativt lite effekt, men körs ofta långa sträckor och i jämn fart. GM oljan passar utmärkt i en sådan bil.
BMW'n är en sexcylindrig motor utan turbo men med skaplig effekt och som ofta plågas hårt i kallt klimat, så där är det helt andra krav på oljan som Castrol Edge FST uppfyller väl.
Jag använder oljor som jag vet är lämpade för just den motor, körstil och användningsområde som bilen har, och givetvis bara oljor som uppfyller specifikationerna för bilen. Jag tillhör alltså inte kategorin som väljer en olja och sen använder den överallt för att den är "bäst". Dom som envist hänger fast vid en och samma olja och påstår att den är "bäst" har överhuvudtaget inte fattat vad det handlar om.
En bra olja är bra på just det den är framtagen för, och bör enbart användas till just det. Om någon säger "denna olja passar bra i alla typer av bilar" så kan man direkt dra slutsatsen att den personen har verkligen ingen aning om hur oljor fungerar och bör absolut inte lyssnas på.
Jag skulle aldrig påstå att någon av dom oljor jag använder är "bäst" eftersom det är ett helt felaktigt påstående såvida man inte exakt specificerar vad man menar med "bäst", men dom är klart lämpade i dom situationer där jag använder dom och dom uppfyller dom krav jag och bilarna ställer på dom.