Rquired
Allmänt envis
13 december 2011
· 12 512 Inlägg
Bjornn skrev:
Emilius skrev:
Mattman skrev:
Gamla bilar känns gamla, för att om en bil har gått 30000 mil, så är det ingen som har gjort allt det här 6 ggr... Man ska vara glad om man köper en volvo där folk bytt olja en gång som senaste 10000 milen..
Så sant som det är sagt.
När jag köpte min 745 var allting under huven i samma färg, brunt.
Såg ut som ingen hade öppnat huven på 10 år ungefär och jag förfarar att det även var så,
då kamremmen hade gått av, den hade bara gått 24 tusen mil för den var bytt senast 94,
det kändes som den var gjord i plast
Styrservooljan var grå och detta gjorde att det kändes som bilen inte hade servo ens.
Motoroljan var väl normal, lite mörk, iofs slamrar den mer än polarens 740 med samma motor.
Kylarvattnet var brunt.
Naturligtvis läckage vid oljelocket som vanligt "Va, sitter det en packning där?"
Efter ett byte av alla vätskor och kamrem osv och en noggrann motortvätt känns den dock helt kanon,
och ser väldigt fin ut under huven.
Att den inte är skruvad med är ju en fördel på vissa sätt i det fallet då allting satt där det ska sitta,
och under lagret av skit var allt snyggt.
Men det finns ju betydligt värre fall. Och såhär ser gamla bilar alltför ofta ut.
Det folk verkar missa är att det är dem äldre bilarna som behöver intensivare vård.
Bra skrivet. Håller med totalt.
Nya bilar ska ju tåla att plågas hårdare än en gammal, och varför sköta en bil pedantiskt i 10-15 år för att den sedan ska börja misskötas?
Många skrotar ju helt rostfria fina bilar för att ex stötdämpare och bromsdelar är sönder. Helt vanliga servicedelar som har bäst före datum.
Kylarvatten ska bytas vart 2a år om man inte kör longlife. Efter 2 år eller mer så är ju frostskyddet fortfarande ok, men kylarvattnet har fler viktiga egenskaper som att smörja och korrissions-skydda motorn.
Efter 2 år försvinner de 2 sistnämda och minst lika viktiga egenskaperna.
Motorer med aluminiumblock är särskilt känsliga för dåligt korrisions-skydd i kylsystemet och börjar frätas sönder inneifrån då man ej sköter detta. Samt brukar kylaren börja täppas med rester av aluminiumbortfallet och kyler sämre.
bromsvätskan ska också bytas varranat år, inte bara eftersom det finns risk för överhettning och bromsbortfall då vätskan kan börja koka med för hög fukthalt, utan också för att fukten i vätskan orsakar att komponenterna i bromsystemet kan rosta ifrån insidan.
Håller även jag med helt, men jag tror det beror på eller har ett samband med antalet ägare; Det är nog inga problem att hitta en 0-3år gammal bil där detta skötts till 100% och det är nog relativt enkelt att hitta en 10år gammal bil med en ägare där detta skötts ordentligt. Men när en bil når 10års ålder med kanske 4 ägare bakom sig börjar det ofta slarvas...
Kan det vara som så att första ägaren som betalar dyrt för sin bil låter verkstaden sköta bilen och/eller ser till att ta reda på exakt vad som skall göras, medan ägare till äldre bilar ofta inte begriper vilka konsekvenser slarv kan få och inte tar reda på det eftersom "Att lägga pengar på sådant pedanteri är jag inte intresserad av"?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.