Ska en gammal bil verkligen behöva kännas gammal?

yalouque
5 december 2011 · 301 Inlägg

Visst kan man skilja mellan nybilskänsla och beg.bilskänsla. Men man ska väl inte behöva acceptera att en gammal bil har lite småvibrationer, klonkningar, konstiga ljud etc.? Allt sådant som ger upphov till dessa problem är väl slitagedelar som byts ut med tiden, och syns väl oftast på besiktningen?

sverkera
5 december 2011 · 564 Inlägg

Eh, jo. Det är väl inget ovanligt att gamla bilar har sådana hyss för sig utan snarare tvärt om, det är inte nödvändigtvis så att det som orsakar det är ett trafiksäkerhetsproblem så att besiktningen slår ner på det. Sådana fel/slitage väger man in i priset när man köper bilen så att det hamnar på rätt nivå och sedan antingen fixar man eller fortsätter köra med dessa brister (så länge det inte är någonting som påverkar trafiksäkerheten förstås).

zovix Maskinbefäl
5 december 2011 · 1 038 Inlägg

Nej. Besiktningen går enbart igenom bilen för att hitta trafikfarliga defekter.

Alla dessa konstiga glapp, knirk och gnäll mm härrör förmodligen från bussningar och upphängningar som inte alls behöver betyda att bilen är trafikfarlig att framföra. Dessutom brukar gemene man inte vilja betala någon för att byta något som visserligen fungerar men gnäller eller knirkar lite....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2011 · 17 486 Inlägg

zovix skrev:
Nej. Besiktningen går enbart igenom bilen för att hitta trafikfarliga defekter.

Alla dessa konstiga glapp, knirk och gnäll mm härrör förmodligen från bussningar och upphängningar som inte alls behöver betyda att bilen är trafikfarlig att framföra. Dessutom brukar gemene man inte vilja betala någon för att byta något som visserligen fungerar men gnäller eller knirkar lite....

Med vänlig hälsning, Magnus

Min gamla E32 känns som ny att köra. Inga glapp eller knirkande i kaross/upphängningar. Någon har brytt sig om bilen... Sen att stolen är skev och fläkten låter mer och mer som ett jetplan är en annan sak...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Grantomta
5 december 2011 · 216 Inlägg

sen en hel del har ja fått för mej kommer inifrån kupen, tex efter att dörrarna ha slagits igen x ggr så lär ju nåt bli slitet lr börja skava mot nåt. Alla material blir ju utmattade nån gång skulle bli fruktansvärt dyrt att byta allt på en bil för att behålla nybilkänslan, plus att de är praktiskt taget omöjligt att byta allt i en bil å montera allt på samma sätt som frånbörjan. De är ju lite andra förutsättningar att montera allt i optimal ordning på ett löpande band jämfört med att byta en del långt upp in under bakom instrument brädan. Så är nog bara leva med knirret å knarret om man inte vill punga ut för ny bil varje gång.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 940 "voc" (1991)
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Aero T16
5 december 2011 · 1 327 Inlägg

Att en bil är besiktad säger inte så mycket, kan vara riktigt risig trots att den är utan anmärkningar.

De flesta gamla bilar har något missljud.

xXSammy
5 december 2011 · 6 577 Inlägg

Alla gamla bilar borde följa "Alfa-regler"

1. Håll koll på oljan
2. Leta aldrig upp missljud i motorn
3. Leta aldrig upp missljud i framvagnen
4. Leta aldrig upp missljud i bakvagnen

Min bakvagn knarrar satan från dämpare och bussningar när det är kallt ute. När grejerna börjar bli lite varva blir det tyst!

Finns ju dock gränser men det går att köra en Golf IIa med trasig topplockspackning i 20 minus, gjorde jag förra året!

De/Dem
LeafBox Lat Perfektionist
5 december 2011 · 6 359 Inlägg

Ärligt talat, en gammal bil är gammal. Fylld med gammla saker som har blivigt slitna väldigt länge.
Efter ett tag är det ekonomiskt oförsvarbart att fortsätta laga en bil bara för att försöka hålla den fin.

Klart att det finns ytterst få fall där någon köpt en bil ny ifrån fabrik, servat den enligt service boken i 20år, varenda gång på auktoriserad verkstad, för att sedan parkera den i ett varmgarage där dom tvättat av den typ 3ggr i veckan.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

Att hålla en gammal bil i nyskick/kanonskick kostar mycket mer än det smakar och kan utan problem kosta nästan lika mycket som en ny bil gör om man inte har turen att hitta en gammal bil i riktigt kanonskick, vill man ha ett riktigt ekonomiskt bilägande får man acceptera att bilen inte är 100% in i minsta detalj!

Sedan kan det finnas en charm i att en bil inte är 100% också. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2011 · 17 486 Inlägg

Rquired skrev:
Att hålla en gammal bil i nyskick/kanonskick kostar mycket mer än det smakar och kan utan problem kosta nästan lika mycket som en ny bil gör om man inte har turen att hitta en gammal bil i riktigt kanonskick, vill man ha ett riktigt ekonomiskt bilägande får man acceptera att bilen inte är 100% in i minsta detalj!

Sedan kan det finnas en charm i att en bil inte är 100% också. smile

Får tillägga att min Hyundai går som ny. Till och med fungerande AC! Man kan hitta en bil för under 10 lappar som är i "nyskick" i alla fall mekaniskt. Men som Rq säger kostar det mer än det smakar att få en bil som är tvivelaktig från början i detta skick. Bättre hitta en som är det.

Gamla japs-burkar brukar gå bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Rquired skrev:
Att hålla en gammal bil i nyskick/kanonskick kostar mycket mer än det smakar och kan utan problem kosta nästan lika mycket som en ny bil gör om man inte har turen att hitta en gammal bil i riktigt kanonskick, vill man ha ett riktigt ekonomiskt bilägande får man acceptera att bilen inte är 100% in i minsta detalj!

Sedan kan det finnas en charm i att en bil inte är 100% också. smile

Får tillägga att min Hyundai går som ny. Till och med fungerande AC! Man kan hitta en bil för under 10 lappar som är i "nyskick" i alla fall mekaniskt. Men som Rq säger kostar det mer än det smakar att få en bil som är tvivelaktig från början i detta skick. Bättre hitta en som är det.

Gamla japs-burkar brukar gå bra.

Jag måste säga emot lite faktiskt, nog finns det många fräscha äldre bilar men börjar man leta fel med samma höga krav som man har om man kör en ny eller nästan ny bil brukar man kunna hitta en hel del småslitna saker som skulle kosta en duktig summa pengar att åtgärda.

Sedan håller jag med om att i praktiken sänker man kraven med tanke på hur gammal bilen är eller kanske hur långt den har rullat, men nu diskuterades om åldern verkligen behöver kännas vilket jag tolkade som ungefär "Kan inte en begagnad bil kännas snudd på ny". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NiKeMaN Entreprenör
5 december 2011 · 1 286 Inlägg

Det finns väldigt få bilar som har rullat mer än 3000 mil som känns som nya.

Säger man något annat så har man antingen a), Aldrig ägt och kört en NY bil. b), en otroligt unik och välvårdad bil.

// Niklas Johansson
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2011 · 17 486 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Det finns väldigt få bilar som har rullat mer än 3000 mil som känns som nya.

Säger man något annat så har man antingen a), Aldrig ägt och kört en NY bil. b), en otroligt unik och välvårdad bil.

Fel. Jag köpte min 300C ny och den känns fortfarande som ny. Innan det har jag haft nya bilar. Om din S80 känns som ett ras efter 10000 mil är det bilen som är slut. Man kan hitta fina bilar för kaffepengar som känns som nya. Ovanligt? Visst! Men de finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bosse-buss
6 december 2011 · 210 Inlägg

För 5000 kr står jag ut med mycket. Hackande gång de första 100 metrarna (troligtvis någon tändkabel som felar för de ser rätt torra och hemska ut...), höger framdörr går inte att öppna utifrån, centrallåset i höger bakdörr fungerar inte, bakluckan är svår att öppna eftersom handtaget har spruckit, gasfjädrarna i bakluckan är helt slut, gasfjädrarna i motorhuven ser ut att fungera men efter 5-10 min i öppet läge smäller motorhuven igen utan förvarning (fick huven i huvudet en gång), drar aningen till höger när man kör. Stereon fungerar bara vad gäller radion, cd:s bara spottas ut igen omgående.

Jag fixar bara det absolut nödvändigaste och i det ingår den numera turbosnurrande kupéfläkten i ECC:n. Ett 7000 mil gammalt fläktmotstånd för 410 kr inkl frakt att köpt och anländer i dagarna. Oljebyte har jag dock gjort på denna 20 år gamla Saab 9000 med 32 000 mil på mätaren. Nya tänstift kostade jag på den också.

Ps: Den gick igenom bes i augusti innan jag köpte bilen med enbart klagomål på spolning på framrutan och ett släckt parkeringsljus! smile

Ps2: Jodå det kan bli kallt i bilen också för gasen i anläggningen och annat verka vara närvarande för varma sommardagar.

Vad gäller min sportbil är jag dock mer nördig för det är finbilen! smile

Senast redigerat av Bosse-buss (6 december 2011)

yalouque
6 december 2011 · 301 Inlägg

Nu handlar det inte om att bilen ska kännas som ny, utan att det inte ska vibrera, klonka eller låta från motorn. En väl underhållen bil, där slitagedelar som bromsskivor, leder, bussningar, stötdämpare etc. är utbytt, ska väl inte behöva ha en massa vibrationer och oljud för sig?

Nu tänker jag mig en ca. 10-12 är gammal bil. Hade nyligen en 14 år gammal Saab, och det enda som störde på den var att det knarrade om fjädringen vid kyla.

Senast redigerat av yalouque (6 december 2011)

Bosse-buss
6 december 2011 · 210 Inlägg

Man vänjer sig vid sin gamla bil. Vissa brister märker man inte. En fabriksny likadan att hoppa in i och skillnaden hade säkert varit enorm. Ta bara detta med fjädrar och stötdämpare som i högsta grad bidrar till komforten. De byts ju oftast bara om de är av/läcker. Annars hänger de kvar med gungande gång efter typ 20 000 - 30 000 mil.

En gammal bil behöver inte kännas gammal men då får man verkligen ligga i och i förtid byta det mesta vad gäller stag, leder och bussningar trots att besiktningen godkänner dem.

Senast redigerat av Bosse-buss (6 december 2011)

Noxxer
6 december 2011 · 1 482 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Man vänjer sig vid sin gamla bil. Vissa brister märker man inte. En fabriksny likadan att hoppa in i och skillnaden hade säkert varit enorm. Ta bara detta med fjädrar och stötdämpare som i högsta grad bidrar till komforten. De byts ju oftast bara om de är av/läcker. Annars hänger de kvar med gungande gång efter typ 20 000 - 30 000 mil.

En gammal bil behöver inte kännas gammal men då får man verkligen ligga i och i förtid byta det mesta vad gäller stag, leder och bussningar trots att besiktningen godkänner dem.

Som du säger så saknar bilar en FU-Plan. Dvs Förebyggande Underhåll. Jobbar med tunnelbanetåg och vi byter ständigt saker på intervall, tex hjulaxlar och motorer som det inte är några fel på men intervallen för "säker hållbarhet" har gått ut och komponenterna måste in på Revision.
Vid service och översyn kontrolleras "slitage" delar som bussningar och liknande. Är något dåligt eller börjar bli lite dåligt så byts det ut.

Det är inga problem att hålla en bil i bra skick. Jag har själv åkt i en Cheva Caprice som gått närmare 200 000mil och den rullar på klockrent fortfarande. Inte ett enda missljud i den bilen.

BLT Service
Theracords Music Label
sverkera
6 december 2011 · 564 Inlägg

En FH12'a på åkeriet hade gått närmre 200 000 mil när den blev pensionerad, den började spricka upp i ramen så det var inte värt att laga. Dock så gick den fortvarande väldigt komfortabelt, inget knarrande eller andra missljud i hytten.

NiKeMaN Entreprenör
6 december 2011 · 1 286 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

NiKeMaN skrev:
Det finns väldigt få bilar som har rullat mer än 3000 mil som känns som nya.

Säger man något annat så har man antingen a), Aldrig ägt och kört en NY bil. b), en otroligt unik och välvårdad bil.

Fel. Jag köpte min 300C ny och den känns fortfarande som ny. Innan det har jag haft nya bilar. Om din S80 känns som ett ras efter 10000 mil är det bilen som är slut. Man kan hitta fina bilar för kaffepengar som känns som nya. Ovanligt? Visst! Men de finns.

Troligtvis så går din 300C under "b)," då som jag skrev ovan. Det finns väldigt unika exemplar. Vissa av er där ute tänker inte ens på dom slitageljud som finns - men dom finns där.

En bil som rullar slits - så är det.

// Niklas Johansson
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 december 2011 · 1 948 Inlägg

Men utvecklingen går ju också framåt. En "ny" bil för 20 år sen dånade o levde mer än en ny bil idag just för att utvecklingen gått framåt.

Därför kan aldrig en 740 kännas lika "ny" som en 2012 V70.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang