3026
Sök

Kan vattenpumpen vara dålig fast att inte bilen kokar?

309 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Hej, jag har ett väldigt jobbigt problem med vinterbilen som är en volvo 745 - 88a.
Ja har i en veckas tid försökt att få fart på värmen, ja har spolat rent hela systemet ett flertal gånger, det har hjälpt ett tag och värmen har börjat flöda normalt. För att sedan försvinna senare, Jag har även bytt termostat.

Idag spruta jag rent elementet för ungefär 8onde gången, denna gång gjorde jag det direkt efter att jag hade åkt cirka 3mil med bilen. då kände jag att det kom ut en massa klumpar, så antar att det är elementet som har erjat igen? Då det fungerar ett tag efter att jag gjort rent hela systemet. SÅ antar antar jag får göra detta ett flertal gånger till då jag helt skulle vilja undvika att ta dän hela elementet då man väll måste ta där hela instrumentpanelen osv då?

Men jag har också märkt att det kommer mer värme då jag varvar upp den väldigt mycket, detta tyder väll på dålig vattenpump? Men bilen har aldrig haft tendens att börja koka fast jag vart ute en hel kväll och lekt.

Men kan det vara värt att byta vattenpump ändå?

Är det några fler som har haft samma problem? Som sagt har jag redan läst en massa trådar men för de flesta andra har det räckt med att göra rent systemet, vilket jag redan har gjort flera gånger.

MVH smile

309 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Ajaja, dåligt med svar smile
Vet att det blev en hel del text, men hoppas någon kan hjälpa mig!

509 Inlägg
7 december 2011
Värmekran
Luftficka
Topp-packningen

2 266 Inlägg
7 december 2011
Ja den kan vara dålig. Annars termostaten
400kr på biltema för en ny vatten pump. Enkelt byte är de med

svetsdiff !!!

309 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Värmekran vart sitter den? Det kommer ju värme ibland och efter ja har rensat systemet så borde väll inte vara den?
Ja har luftat flera gånger så det är inte luft i systemet.
Topplockspackning vet ja ej, finns inga andra symptom på det.

Termostaten bytte jag förra veckan. Till en ny från mekonomen.
Får väll ta å köpa en ny pump för å  testa smile
Men som sagt, det blir ju värme när ja gör rent elementet, för att sedan avta senare, så är nog mkt skit i elementet fortfarande. Men tänkte om Ny pump kunde hjälpa.

866 Inlägg
7 december 2011
Gammal Volvo ! Hade samma bekymmer med en kund bil! Men det fick vi rätt på när vi körde citroncyra i systemet,  när vi spola värme elementet så såg det ut som ett kalkbrott!;-) Små kalkbitar och gegg kom ut från värme elementet. Tog två slangbitar och hällde i den ena slanen med varmvatten och citroncyra o väntade en timme.  3 gånger innan det var skapligt rent det som kom ut!Troligen så var det någon typ av kylarcement eller något. Sen var där värme !!! Som bara det kan vara i en Volvo:-)

309 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Gammal Volvo ! Hade samma bekymmer med en kund bil! Men det fick vi rätt på när vi körde citroncyra i systemet,  när vi spola värme elementet så såg det ut som ett kalkbrott!;-) Små kalkbitar och gegg kom ut från värme elementet. Tog två slangbitar och hällde i den ena slanen med varmvatten och citroncyra o väntade en timme.  3 gånger innan det var skapligt rent det som kom ut!Troligen så var det någon typ av kylarcement eller något. Sen var där värme !!! Som bara det kan vara i en Volvo:-)

Tacktack för den informationen! smile
Vart kan man få tag på sådan citronsyra?

För att förstå att jag förstod processen rätt? Du satt  bara på en liten slang bit på den övre hålet till elementet, hällde i varmvatten blandat med citronsyra för att sedan se hur det kom ut en massa "klägg" från den undre hålet på elementet?

Det är ungefär som jag gjort en flertal gånger fast utan citronsyra, det har funkat ett tag för att redan försvinna. Men då får jag ta och citronsyra och hoppas jag får ut mera "klägg" då! smile

309 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Sandegren skrev:
tekniknissen1 skrev:

Tacktack för den informationen! smile
Vart kan man få tag på sådan citronsyra?

För att förstå att jag förstod processen rätt? Du satt  bara på en liten slang bit på den övre hålet till elementet, hällde i varmvatten blandat med citronsyra för att sedan se hur det kom ut en massa "klägg" från den undre hålet på elementet?

Det är ungefär som jag gjort en flertal gånger fast utan citronsyra, det har funkat ett tag för att redan försvinna. Men då får jag ta och citronsyra och hoppas jag får ut mera "klägg" då! smile

Edit: Såg att man kan köpa citronsyra på ica osv, men det är ju endast små förpackningar. Hur mycket är det som behövs på ett ungefär?

866 Inlägg
8 december 2011
Nej jag har två slangar en på utgående och en på ingående så sätter man dom högt så kan du hälla i ingående så när det börjar rinna ur utgående så låter du det stå så en timme. Sen spola med vatten slangen i ingående så blir det rent ! Jo ICA !! Går att beställa på lite större burkar om man frågar. Annars så Färg handlare !
Citronsyran löser Kalk och oxsid så du får loss skiten i elementet!  OBS använd varmvatten då kemiska reaktionen går fortare då .

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 december 2011
Alltså, vattenpumpen pajar inte på det sättet. Nu är jag inte stensäker på hur pumpen ser ut på 850, för de är väl en sån du har? Vissa bmw har plastimpeller som kan paja, men annars är det en stålimpeller.

Det som händer med pumpen är att lagren går sönder, men den slutar inte pumpa för de. Så länge lagren är ok och pumpen inte läcker så ska den fungera. Det kan ju säkert släppa i någon pressning eller så så att impellern inte rör sig, men vad är oddsen för de? Men lägger nu pumpen av så märks de direkt, såvida det inte är -20, då vill man hellre täppa till kylsystemet ^^

Ja tror nog snarare på att din termostat ( till elementet, inte kylsystemet ) är lite taskig. Den är helt avgörande för att få värme.

309 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Alltså, vattenpumpen pajar inte på det sättet. Nu är jag inte stensäker på hur pumpen ser ut på 850, för de är väl en sån du har? Vissa bmw har plastimpeller som kan paja, men annars är det en stålimpeller.

Det som händer med pumpen är att lagren går sönder, men den slutar inte pumpa för de. Så länge lagren är ok och pumpen inte läcker så ska den fungera. Det kan ju säkert släppa i någon pressning eller så så att impellern inte rör sig, men vad är oddsen för de? Men lägger nu pumpen av så märks de direkt, såvida det inte är -20, då vill man hellre täppa till kylsystemet ^^

Ja tror nog snarare på att din termostat ( till elementet, inte kylsystemet ) är lite taskig. Den är helt avgörande för att få värme.

okejokej, nej bilen är en 740. och ja jag förstår hur du menar.
Men termostaten till elementet, vart sitter den? Men hur förklarar man då det att värmen funkar när jag sprutar rent systemet, fungerar ett par timmar, för att sedan bara spruta ljummet.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 december 2011
Sandegren skrev:
Bensinskallen skrev:

okejokej, nej bilen är en 740. och ja jag förstår hur du menar.
Men termostaten till elementet, vart sitter den? Men hur förklarar man då det att värmen funkar när jag sprutar rent systemet, fungerar ett par timmar, för att sedan bara spruta ljummet.

Ingen aning, den kanske blir cp och stänger igen när den varit varm ett tag. Den sitter vid värmepaketet. Vet tyvärr inte exakt var på just 740 tyvärr, men någonstans på den ingående slangen

188 Inlägg
8 december 2011
skulle testa med att hälla i citronsyra och sedan skölja ur, och vad jag sett har det inte nämnts men jag brukar skölja ur baklänges om man åker på att skölja ur.. detta för att om något kommit in så kan det vara lättare att få ut det. men det kanske inte spelar så stor roll.

309 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Igår körde jag med citronsyra metoden, lät det ligga i elementet ca 2timmar, sedan blåste jag en massa med trycklyft åt BÅDA hållen, och även samma sak med varmvatten, såg inte ut som att det kom ut så mkt kalk å skit. Men jag har iaf haft bra med värme hela dagen idag smile

2 409 Inlägg
10 december 2011
Jag körde några tabletter med diskmedel o det kom ut väldigt mkt skit ur kylare, motor och värmepaket iaf smile  Värmen blev bra mycket bättre efter den behandligen så du kanske skulle testa det du också ifall problemen kvarstår sedan

866 Inlägg
10 december 2011
Det gjorde man gamla usa v8,or når dom koka när man Cruisi,a på stan :-) Maskindiskmedel ! Funkar även på bilar som vill koka på bana ! Vattnet blir av med ytspänningen  så värme punkterna i topparna fick bättre kylning.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
16 december 2011
Kanske inte ett svar på din fråga, men om du vill testa om vattenpumpen börjar ge upp, så ta tag i kylarfläckten och se om den glappar genom att vicka den fram och tillbaks. Glappar den mycke så är de antagligen dags att byta pump sad
Hoppas du förstog wink wink wink

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
29 juli 2012
gammal tråd jag vet men jag undrar hur man ska gå tillväga med diskmedel tabletten/tabletterna?

Ska manlägga ner en eller flera tabletter i påfyllningen till kylarvattnet? och sedan tömma efter att man har kört med bilen ett tag? smile tacksam för svar.

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

736 Inlägg
29 juli 2012
Vete fan om jag skulle våga stoppa maskindiskmedel i en alu-motor (om det gäller 850:in). Saker av aluminium man kör i diskmaskinen brukar ju ha en tendens att oxidera ganska mycket...

/Johan

Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
64 Inlägg
29 juli 2012
jo jag tänkte det med.. lär ju bli rent men vette fan. dom är ju rätt starka

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!

Sök