Jag skiter totalt i om min bil är krocksäker eller inte men ser för det ingen anledning att plåga mig genom den kalla årstiden i någon liten skrotbil med bristfällig värme, komfort och tillförlitlighet när jag kan glida fram kungligt utan att det kostar skjortan, sånt är resonemanget mitt.
Är jag totalt korkad när jag säger att en 340/360 drar mindre soppa än en 200-700serie?
Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.
haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror? enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt. -81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning. så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...
1. Du kikar över siffror på bilar med variomatic 2. Min mor har ägt en 1,4 med manuell låda, dessutom är siffrorna möjligen missvisande då hon körde något mer landsväg än stadskörning, men gång på gång så hamnade hon på 0,5-0,6 i förbrukning.
Den var också välservad av min pedantiska fader och bilen hamnade i min ägo på 16års dagen, sålde den en vecka senare pga att jag ville slippa skämmas under övningskörningen under de kommande två åren.
För att kasta mig in i diskussion om varför man ställer av sin kanske halvslitna bil som man kör med på sommaren.... Jag skulle aldrig få för mig att köra 142an på vintern. Då åker jag hellre min golf på vintern faktiskt. Mest för att 142an är min första bil och för att (när den är klar) kommer jag ha lagt ner för mycket tid på den för att salta sönder den
vem kör i 60? min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall
du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor och inte förbestämda olyckor
euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället
känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 inte heller slagit sig nämdvärt
fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd
så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller
Du har nog inte sett detta va?
Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!
vem kör i 60? min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall
du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor och inte förbestämda olyckor
euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället
känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 inte heller slagit sig nämdvärt
fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd
så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller
Du har nog inte sett detta va?
Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!
EDIT: JÄVLAR VA JAG KOMMER BLI PÅHOPPAD AV ALLA 240/740-räägerz NU!
Nu är jag trött på folk som tar påståenden från höger och vänster, ingen har någon fakta utan allt många säger är bara taget direkt ur luften. Kom med källa vid era påståenden tack! (Din kusinsflickvänsmamma-historier eller "jag har hört" historier godtas ej från min sida iaf)
Krocksäkerhet
Wikipedia skrev:
Dessutom så har modellen som alla andra Volvo-modeller god krocksäkerhet. Den hade långt över genomsnittet när det gällde krocksäkerhet i sin klass.
Designen, vem fan sa att den var designad i ett haschfyllt fik i holland?
Wikipedia skrev:
Giovanni Michelotti, född 1921, död 1980, italiensk bildesigner.
Michelotti ritade flera av Ferraris 1950-talsmodeller under sin tid hos karosserifirman Vignale. Michelotti ritade även Lancia Aprilia. Under 1960-talet ritade han flera bilmodeller åt brittiska Triumph, exempelvis Spitfire, 1300 och TR4. Han designade även DAF-modeller som DAF 44/46, 55 och 66 och Volvo 340.
Bränsleförbrukningen (Ja, det stämmer! får liknande siffror med min B14)
Wikipedia skrev:
ca. 6 l/100 km (340 DL med 1,4-litersmotor och manuell 5-växlad låda.)
Pålitligheten
Wikipedia skrev:
Volvo uppdaterade modellen många gånger och mot slutet var den i stort sett lika bra och tillförlitlig som vilken Volvo som helst.
Men bilen är INTE helt utan fel
Wikipedia skrev:
År 1986 kom det en till ny Renaultmotor, en bensinare (B172) på 1,7 liter och 80hk med överliggande kamaxel, förgasare och elkylfläkt till 340GL, denna motor hade många kvalitetsproblem och blev ingen större succé
Och.. ~1,4-litersmodellen som fått utstå mycket kritik för sin dåliga prestanda och sina kallstartsproblem.
Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.
Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.
Yes förstod att jag skulle få lite kritik för mitt val av källa, men anser ändå att min källa är bättre än ingen källa.. Visst att det är 300 Power-klubben som bidragit med informationen som står på wikipedia men när det kommer till 300-serien litar jag blint på dessa grabbar för dom kan mer om den bilen än Volvo själva.
Sen som jag skrev så stämmer t.ex bränsleförbrukningen som står på wikipedia mot min verklighet vilket för mig gör att den källan blir mer trovärdig för mig.
Men jag har också märkt här att det verkar typ som att hälften av dom som skriver här har aldrig kört en 300, förstår inte att så många kan ha förutfattade meningar om bilens prestanda tillförlitlighet bränsleförbrukning etc utan att ens ha kört en? Eller ja iofs, detta är väll garaget i ett nötskal då det inte är första gången jag ser detta fenomen.
//Soderqvist
Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Om man tycker det är så viktigt med tillförlitliga källor så är väl iofs. wikipedia inte den första man skall använda, där kan vem som helst skriva, precis som här.
Yes förstod att jag skulle få lite kritik för mitt val av källa, men anser ändå att min källa är bättre än ingen källa.. Visst att det är 300 Power-klubben som bidragit med informationen som står på wikipedia men när det kommer till 300-serien litar jag blint på dessa grabbar för dom kan mer om den bilen än Volvo själva.
Sen som jag skrev så stämmer t.ex bränsleförbrukningen som står på wikipedia mot min verklighet vilket för mig gör att den källan blir mer trovärdig för mig.
Men jag har också märkt här att det verkar typ som att hälften av dom som skriver här har aldrig kört en 300, förstår inte att så många kan ha förutfattade meningar om bilens prestanda tillförlitlighet bränsleförbrukning etc utan att ens ha kört en? Eller ja iofs, detta är väll garaget i ett nötskal då det inte är första gången jag ser detta fenomen.
//Soderqvist
Och partiska entusiaster har alltid varit en pålitlig källa?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Och partiska entusiaster har alltid varit en pålitlig källa?
Måste ha läst igenom mitt inlägg 10 gånger nu, jag ser ingenstans att jag säger eller påstår att det alltid är en pålitlig källa... Tycker nästan själv att jag är lite källkritisk när jag påpekar att det är 300 klubben som bidragit med informationen men kanske uppfattas fel av andra?
Iaf så står jag fast vid att min källa är bättre än ingen källa, du är välkommen att debatera det hur mycket du vill men från där jag står ser det ut som att du gräver din egen grop om du gör det då det bara är dumt
//Soderqvist
Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Inte många kör i 60, men det är inte många som krockar i 90 heller, förhoppningsvis bromsar du innan du krockar, skulle tro att fler smäller i 60km/h än i 90km/h.
Om du krockar i 90km/h kan du nog räkna med att du är kn**ad än vilken bil du kör=) Om du inte krockar väldigt mjukt då;)
Sen angående Volvo 3XX bilar, nästa 3XX jag ser som kör med hål i avgasröret kommer jag fan prejja av vägen!! Satans idiot till granne man har som ska stumma sin skit bil hela vägen från att han lämnar parkeringsplatsen kl 6 på morgonen!! Ar fan bananer i avgasröret där snart, men blir väl inte tätt för de antar jag..=\
vem kör i 60? min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall
du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor och inte förbestämda olyckor
euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället
känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 inte heller slagit sig nämdvärt
fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd
så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller
Du har nog inte sett detta va?
Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!
är välmedveten om dessa filmer men dom säger mig inte något
en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt
har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest
men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret verkligheten är något helt annat
men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på
bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit
edit: dessutom bevisar du genom att lägga ut bilden med personskader yaris vs 940 att 940 är bättre eftersom bröstkorgen innehåller alla viktiga inreorgan och där är den säkrare än yarisen
då snackar vi skillnad på mer än 20års skillnad i utveckling 940 är bara en vidarutveckling på 760 som släpptes 1982 som utvecklades på 70talet och den är fortfarande så jävla säker att den fortfarande har bättre förutsättningar för innreskador
visst att benen tar stryk är en sak men hellre fungerande lungor och mjälte och skit än att ha halvhela ben
är välmedveten om dessa filmer men dom säger mig inte något
en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt
har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest
men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret verkligheten är något helt annat
men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på
bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit
Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...
är välmedveten om dessa filmer men dom säger mig inte något
en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt
har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest
men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret verkligheten är något helt annat
men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på
bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit
Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...
du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå
men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?
har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik
ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd det var med en toyota celica 87:a
och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller jag klev ur med en bruten axel polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer
visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna
med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare
Ja, använder du inte bälte kan det ju kvitta vilken bil du sitter i. Fortsätt som hittills så ska du nog snart ha löst alla våra problem enligt Darwins logik, survival of the fittest. Hoppas inte du tar några oskyldiga med dig i fallet bara.
vem kör i 60? min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall
du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor och inte förbestämda olyckor
euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället
känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 inte heller slagit sig nämdvärt
fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd
så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller
Du har nog inte sett detta va?
Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!
Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..
Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..
Fast det vet vi ju från krocktesterna på den tiden hur det går. Problemet är ju att folk tror att eftersom en Volvo var det säkraste som fanns då så gäller det även nu för alla Volvo från den tiden. Men denna filmen bevisar ju att mycket har hänt på de 10-15 åren.
vem kör i 60? min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall
du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor och inte förbestämda olyckor
euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället
känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 inte heller slagit sig nämdvärt
fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd
så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller
Du har nog inte sett detta va?
Volvo 940, den säkraste bilen, stor och tung mot en nyare Renault småbil - pang!
Mja, skulle vilja se en Renault från 1996 mot denna 940 istället...Undrar hur testet skulle bli då..
Jag har sett detta test många gånger på Youtube, men är det någon som kan se en B230 i denna 945:a?
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."