Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?

Emilius Avstängd
12 december 2011 · 1 714 Inlägg

Det var någon som sa att 300-serien var slö,
inkluderar det även 360 med B19 och 110hk?

Lär ju vara måttligt snabbare än en 740GL iallafall.

Ska man sedan ha snabbare bil får man väl kolla på 740 GLT eller dylikt,
men jag ser inte behovet på vintern riktigt.

På vintern så kör man sånt som inte gör något om man sätter i en stolpe, trodde folk hade förstått det tongue

Emilius Avstängd
12 december 2011 · 1 714 Inlägg

Och sen var det ett jävla käbbel om säkerheten,
vem fan vill leva nån längre stund ändå så som världen ser ut idag?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2011 · 2 973 Inlägg

Emilius skrev:
Och sen var det ett jävla käbbel om säkerheten,
vem fan vill leva nån längre stund ändå så som världen ser ut idag?

Det finns ju enklare lösningar än att köpa en mediokert säker bil och leka med tills man har otur, om man ser det på ditt sätt...? Framförallt som garanterat löser problemet permanent, för det gör ju inte en gammal Volvo om du har otur i oturen och istället blir invalidiserad resten av livet.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Soderqvist
12 december 2011 · 660 Inlägg

Emilius skrev:
Det var någon som sa att 300-serien var slö,
inkluderar det även 360 med B19 och 110hk?
Lär ju vara måttligt snabbare än en 740GL iallafall.

Jag har en B14.4s med 70 hk i min 343:a och den är det inga problem att dra en standard 745:a med B230A motor iaf, just saying smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
monno Elektriker
12 december 2011 · 718 Inlägg

Growe skrev:

matteeee skrev:

Growe skrev:
är välmedveten om dessa filmer
men dom säger mig inte något

en modern småbil är riktigt jävla hård för att stå imot en krock mot en stor bil
och då utnytjar man den andra bilens krockszoner istället för att använda sin egna och det syns ganska tydligt

har sätt när dom smäckar en smart in i en e-klass och e-klassen är den som går sönder mest

men det säger inget om krocksäkerheten mer än att deras bil verkar krocksäkrare på pappret
verkligheten är något helt annat

men jag skiter ärligt i krocksäkerheten det är det mest ointresanta man kan fundera på

bara idioter som inte kan köra som behöver bry sig om sånt skit smile

Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...

du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå smile

men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?

har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans
båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik

ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd
det var med en toyota celica 87:a

och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk
när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller
jag klev ur med en bruten axel
polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer

visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall
samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna

med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare smile

De här va fan de bästa jag läst på länge!big_smile

Här sitter du och säger att det här med krocksäkerhet bara är för idioter som inte kan köra bil. Och att du minnsan kan köra bil, det är ju bara att svänga på ratten! Och i meningen efteråt sitter du och förklarar hur du klart och tydligt kört av vägen för att du kört för fort och inte klarat av och hantera den uppkommna situationen. Två gånger på 8a dagar till å med!!
Tror du ska försöka självransaka dig själv innan du sitter där utan bälte (som du inte behöver för du kör ju aldrig av vägen, eller hur vare nu?) med en björk uppkörd i röven. Ingen förlust för mig, jag känner inte dig, men dina nära och kära skulle nog uppskatta det smile

Underbar läsning iaf, varför ska man bry sig om andra när man ahr sig själv? smile

Senast redigerat av monno (12 december 2011)

Som att kasta vatten i sjön.
Emilius Avstängd
12 december 2011 · 1 714 Inlägg

matteeee skrev:

Emilius skrev:
Och sen var det ett jävla käbbel om säkerheten,
vem fan vill leva nån längre stund ändå så som världen ser ut idag?

Det finns ju enklare lösningar än att köpa en mediokert säker bil och leka med tills man har otur, om man ser det på ditt sätt...? Framförallt som garanterat löser problemet permanent, för det gör ju inte en gammal Volvo om du har otur i oturen och istället blir invalidiserad resten av livet.

Du är medveten om att du kan dö utan att köra bil överhuvudtaget va?

Förstår inte hur man orkar gå genom hela livet och ständigt vara rädd för grejer?

Ibanezman Skåning
12 december 2011 · 739 Inlägg

Emilius skrev:

matteeee skrev:

Emilius skrev:
Och sen var det ett jävla käbbel om säkerheten,
vem fan vill leva nån längre stund ändå så som världen ser ut idag?

Det finns ju enklare lösningar än att köpa en mediokert säker bil och leka med tills man har otur, om man ser det på ditt sätt...? Framförallt som garanterat löser problemet permanent, för det gör ju inte en gammal Volvo om du har otur i oturen och istället blir invalidiserad resten av livet.

Du är medveten om att du kan dö utan att köra bil överhuvudtaget va?

Förstår inte hur man orkar gå genom hela livet och ständigt vara rädd för grejer?

Det farligaste man kan göra är att leva, man kan rent av dö....

Men hur var det nu? "Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?"

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Lowpass
12 december 2011 · 1 224 Inlägg

Ibanezman skrev:

Emilius skrev:

matteeee skrev:

Det finns ju enklare lösningar än att köpa en mediokert säker bil och leka med tills man har otur, om man ser det på ditt sätt...? Framförallt som garanterat löser problemet permanent, för det gör ju inte en gammal Volvo om du har otur i oturen och istället blir invalidiserad resten av livet.

Du är medveten om att du kan dö utan att köra bil överhuvudtaget va?

Förstår inte hur man orkar gå genom hela livet och ständigt vara rädd för grejer?

Det farligaste man kan göra är att leva, man kan rent av dö....

Men hur var det nu? "Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?"

+1

i-vtec Do you?
RiNka
12 december 2011 · 252 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=JHnkIXYB2DA
Vikten är allt;)

Senast redigerat av RiNka (12 december 2011)

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Knugcab
12 december 2011 · 5 111 Inlägg

Är man så brydd om andras säkerhet kan man ju liksom lägga krutet där det spelar någon roll.

Först käbblar man med de som åker hoj,
SEN käbblar man med de som åker japanska småbilar från 80-talet,
SEN käbblar man med de som åker Volvo 340 och liknande bilar.

När man lyckats omvända alla dessa, DÅ kan man ju börja med de som kör 740/940, möjligen. wink

Jag personligen är nöjd med säkerheten så länge den är högre än på en motorcykel och blir hellre mos när jag frontar en turistbuss i en bil jag klarar av att vistas i utan att få spykänslor, än när jag frontar en turistbuss i en bil som fått högt betyg av stjärngossarna. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2011 · 13 790 Inlägg

monno skrev:

Growe skrev:

matteeee skrev:

Du kanske börjar fundera mer när någon idiot som inte kan köra träffar dig på det här viset...

du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå smile

men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?

har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans
båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik

ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd
det var med en toyota celica 87:a

och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk
när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller
jag klev ur med en bruten axel
polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer

visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall
samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna

med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare smile

De här va fan de bästa jag läst på länge!big_smile

Här sitter du och säger att det här med krocksäkerhet bara är för idioter som inte kan köra bil. Och att du minnsan kan köra bil, det är ju bara att svänga på ratten! Och i meningen efteråt sitter du och förklarar hur du klart och tydligt kört av vägen för att du kört för fort och inte klarat av och hantera den uppkommna situationen. Två gånger på 8a dagar till å med!!
Tror du ska försöka självransaka dig själv innan du sitter där utan bälte (som du inte behöver för du kör ju aldrig av vägen, eller hur vare nu?) med en björk uppkörd i röven. Ingen förlust för mig, jag känner inte dig, men dina nära och kära skulle nog uppskatta det smile

Underbar läsning iaf, varför ska man bry sig om andra när man ahr sig själv? smile

vart läste du att JAG körde? smile
dels skriver jag passagerar sidan ena gången andra gången skriver jag varken bu eller bä

så vart står det att jag körde
jag var passagerare båda gångerna och det var samma kille som körde..hade inget körkort på den tiden för den delen heller
men läser man inte ordenkligt så fyller man upp det man inte läste med sin egna fantasi smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ibanezman Skåning
12 december 2011 · 739 Inlägg

Growe skrev:

monno skrev:

Growe skrev:

du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå smile

men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?

har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans
båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik

ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd
det var med en toyota celica 87:a

och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk
när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller
jag klev ur med en bruten axel
polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer

visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall
samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna

med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare smile

De här va fan de bästa jag läst på länge!big_smile

Här sitter du och säger att det här med krocksäkerhet bara är för idioter som inte kan köra bil. Och att du minnsan kan köra bil, det är ju bara att svänga på ratten! Och i meningen efteråt sitter du och förklarar hur du klart och tydligt kört av vägen för att du kört för fort och inte klarat av och hantera den uppkommna situationen. Två gånger på 8a dagar till å med!!
Tror du ska försöka självransaka dig själv innan du sitter där utan bälte (som du inte behöver för du kör ju aldrig av vägen, eller hur vare nu?) med en björk uppkörd i röven. Ingen förlust för mig, jag känner inte dig, men dina nära och kära skulle nog uppskatta det smile

Underbar läsning iaf, varför ska man bry sig om andra när man ahr sig själv? smile

vart läste du att JAG körde? smile
dels skriver jag passagerar sidan ena gången andra gången skriver jag varken bu eller bä

så vart står det att jag körde
jag var passagerare båda gångerna och det var samma kille som körde..hade inget körkort på den tiden för den delen heller
men läser man inte ordenkligt så fyller man upp det man inte läste med sin egna fantasi smile

Finns inte facebook redan för de som vill diskutera annat än vad tråden handlar om?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
nesum
12 december 2011 · 695 Inlägg

Growe skrev:

monno skrev:

Growe skrev:

du vet den där runda saken framför dig den kan man vrida på oxå smile

men helt ärligt sitter ni och oroar er för att krocka hela dagarna eller?

har gjort 2av åkningar som troligen skulle dömmas som väldigt liten överlevnadschans
båda gångerna utan bälte i gamla japanska plåtburkar utan airbag och bältessträckar och sämre än medelbilen i krockstatestik

ena gången minns jag att jag såg mätaren på 130 när vi vände runt och åkte rakt ut i skogen stannade mot en stubben lite ont i nacken bakhjulet på min sida (passagerarsidan) satt mot mitt ryggstöd
det var med en toyota celica 87:a

och sen fick vi sladd en gång och klippte med sidan före in i en telfonstolpe av trä så den gick av och stannade med sidan in i en stor björk
när det började släppa hade vi 120km/h inget bälte denna gång heller
jag klev ur med en bruten axel
polarn med en punkterad lunga och det var en 90-91 mitzu Lancer

visst bilarna var buckliga men det gick fina fisken för mig iallfall
samma som körde båda gångerna och det var 8dagar mellan olyckorna

med andra ord det var inte min tur att gå vidare och den dagen så dör jag oavsätt om jag sitter i en suv eller en micra från 87 även om vi krockar i 10km/h för då var det dax att kila vidare smile

De här va fan de bästa jag läst på länge!big_smile

Här sitter du och säger att det här med krocksäkerhet bara är för idioter som inte kan köra bil. Och att du minnsan kan köra bil, det är ju bara att svänga på ratten! Och i meningen efteråt sitter du och förklarar hur du klart och tydligt kört av vägen för att du kört för fort och inte klarat av och hantera den uppkommna situationen. Två gånger på 8a dagar till å med!!
Tror du ska försöka självransaka dig själv innan du sitter där utan bälte (som du inte behöver för du kör ju aldrig av vägen, eller hur vare nu?) med en björk uppkörd i röven. Ingen förlust för mig, jag känner inte dig, men dina nära och kära skulle nog uppskatta det smile

Underbar läsning iaf, varför ska man bry sig om andra när man ahr sig själv? smile

vart läste du att JAG körde? smile
dels skriver jag passagerar sidan ena gången andra gången skriver jag varken bu eller bä

så vart står det att jag körde
jag var passagerare båda gångerna och det var samma kille som körde..hade inget körkort på den tiden för den delen heller
men läser man inte ordenkligt så fyller man upp det man inte läste med sin egna fantasi smile

Twitter, facebook, lunarstorm. Tips på sidor som är anpassade åt meningslösa diskussioner utan ände...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
cAYE Outlaw
13 december 2011 · 32 Inlägg

här var jag bor är det många som har 300 serien som vinterbil.

Men jag tycker verkligen inte om bilen, liknar en gammal Renault:P men säkert jätte sköna att tukta.. Har haft förkärlek till 740 så länge jag kan minnas, säkert därför jag aldrig varit speciellt sugen på 300 serien

drivë !t l!ke you hatë !t
Volvo v70 T5 "quicksilver" (2002)
Volvo 740 "90ian" (1990)
Evildan
14 december 2011 ·

Ksj skrev:

Evildan skrev:

Ksj skrev:

Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.

haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror?
enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt.
-81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning.
så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...

1. Du kikar över siffror på bilar med variomatic
2. Min mor har ägt en 1,4 med manuell låda, dessutom är siffrorna möjligen missvisande då hon körde något mer landsväg än stadskörning, men gång på gång så hamnade hon på 0,5-0,6 i förbrukning.

Den var också välservad av min pedantiska fader och bilen hamnade i min ägo på 16års dagen, sålde den en vecka senare pga att jag ville slippa skämmas under övningskörningen under de kommande två åren.

http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-340-h … odels.html

här ovan har du några exempel på volvos egna siffror angående förbrukningen uppmätt helt enligt den körcykel som var aktuell på den tiden för att fastställa förbrukning.
jag har även volvos egen "förbrukningsbroschyr" från 1988 som stämmer väldigt bra överens med de ovan länkade presenterade värdena.
mäta bränsleförbrukning med tripmätare och fylla bränsle från random pump blir aldrig helt rättvisande då sträckan sällan är korrekt utan det värde som visas oftast är längre samt att flödeshastigheten/insticksdjupet av påfyllnadspipen på olika pumpar gör att bränslet skummar mer eller mindre så pumpen slår av vid olika fyllnadsgrader utav bränsletanken.

OmegaCoffe Dumpersförare.
20 december 2011 · 970 Inlägg

jag fick en sån gratis. den sämsta bilen att leka med på vintern. svår att få ställ med. nej tacka vet jag en redig 240 smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
20 december 2011 · 970 Inlägg

glömde skriva att det var en 360 med 2 liters motor

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
xXSammy
20 december 2011 · 6 587 Inlägg

opelcoffe skrev:
jag fick en sån gratis. den sämsta bilen att leka med på vintern. svår att få ställ med. nej tacka vet jag en redig 240 smile

Du är fan kass.







:3

Senast redigerat av Malheus (20 december 2011)

De/Dem
Navkapsel
20 december 2011 · 4 637 Inlägg

Soderqvist skrev:
Varför inte en Volvo 300?

Ser knappt 300 på sommaren heller. Gissar på att smidiga storleken gör att folk har dem som skulptur i finrummet i stället.

Navkapsel
20 december 2011 · 4 637 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Är man så brydd om andras säkerhet kan man ju liksom lägga krutet där det spelar någon roll.

Först käbblar man med de som åker hoj,
SEN käbblar man med de som åker japanska småbilar från 80-talet,
SEN käbblar man med de som åker Volvo 340 och liknande bilar.

När man lyckats omvända alla dessa, DÅ kan man ju börja med de som kör 740/940, möjligen. wink

Jag personligen är nöjd med säkerheten så länge den är högre än på en motorcykel och blir hellre mos när jag frontar en turistbuss i en bil jag klarar av att vistas i utan att få spykänslor, än när jag frontar en turistbuss i en bil som fått högt betyg av stjärngossarna. wink

Finns fler man kan omvända först, du behöver inte gå tillbaka till 80-talsbilar. Finns massvis mellanklassare från 90-talet som är skitfarliga.
En 2/7/940 kan inte kallas farlig men när folk skriver om bilar som verkligen är farliga tjaffsar ingen...
Kör man där det finns älg är t ex en 940 bättre än många nya bilar.
Eller i baksätet http://www.bytbil.com/nyheter/nvvedkyg och nu har det även visat sig att även många stora bilar är för hårda bak. (Nya 9-5 var en av förvånansvärt få som nyligen fick beröm men vad hjälper det när Modus är säkraste bilen i världen trots sin storlek och lätta vikt och 940 är farligaste bilen man kan köra och allt annat är säkert.

Men skitsamma, anledningen till att Moduslänken dyker upp i varannan tråd år efter årberor antagligen på att folk är så jävla Moduskåta...

Senast redigerat av Navkapsel (20 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang