3744
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 oktober 2012
#121
Det var ju klart skillnad på ljudet bara genom sånt avgassystem. Sen beror det ju lite på vad motorn sitter i för nåt men personligen så gillar jag det ojämna mullrandet mer...

Nu vet jag ju inte hur det påverkar motorn men skulle det inte gå att stoppa i en annan kamaxel som ändrar tändföljden? Det är ju klart mer praktiskt än att behöva bygga ihop grenrören på det viset iaf. Men som sagt så vet jag inte om det skulle påverka motorn negativt.

Edit: Jag tycker min gamla blazer låter hyfsat med vanliga grenrör. Det låter mer aggressivt på nåt sätt...
http://www.youtube.com/watch?v=BjSl2d3mhXU
Senast redigerat av henke_99 (27 oktober 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

37 Inlägg
27 oktober 2012
#122
Finns inget bättre sätt att använda gästrummet på.
Ytterligare en följare på denna tråd.

Mathias

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
27 oktober 2012
#123
Låter ju grymt vasst!
Lyckas du komma på hur du ska dra grenrören tycker jag definitivt att du skall göra detta!
Blir ju en helt annan attityd i det hela.

"My drinkingteam has a racingproblem"

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#124
Jo ojämnt muller har ju självklart sin charm. Det finns ju en anledning till att i princip alla jänkebilsfantaster älskar det. Jag är ju dock en sån människa som älskar att göra allt lite annorlunda. Och det är väl inte helt vanligt kanske att det kommer en Rod rullande som låter som nåt riktigt rejsigt gammalt LeMans-monster tongue

Jag har börjat kolla på oljetråg som tillåter rördragningen ner under motorn. Det borde fungera bra, så länge man skärmar bort värmen. Kommer bli en läcker rördragning, framförallt om man lyckas få till det med nåt sjysst rostfritt material tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#125
Nu börjar det hända grejer igen!

Rev isär fördelaren jag hade från en gammal mercruiser-maskin och konstaterade att den blir kanon att använda till min motor. Sen har jag suttit och spanat på Summit ett gäng timmar och har kommit fram till att årets julklapp till mig själv blir ett nytt oljetråg som ger möjlighet att köra med dom eventuellt skitknepiga headers jag vill ha, en Weiand högprestanda vattenpump, en remkrets i billet-aluminium (orkar inte svarva egna) för multiribb-rem, lite termostatgrejer, fuelrails-ämnen + lite annat smått och gott. Sen har jag snackat lite med mekaniska verkstaden som har mitt insug och bett dom lägga på en rem. Dom har lovat att få mitt insug klart innan jul.

Får jag till allt detta nu så kommer det bara vara bränslespridare och toppar som saknas för att kunna starta upp maskineriet big_smile

Håller på för fullt och funderar på ett motorstativ som jag tänker bygga.

http://www.easy-run.net/

Poängen med detta är att kunna starta upp och köra in motorn utan att ha tillgång till bil eller bromsbänk + att jag kommer kunna göra lite enklare debuggning och grundmappning av motorn, kanske rent av på lägenhetens uteplats big_smile Jag har redan kylare, bränslepump och så, så jag ska bara rota tag i några hjul, en ljuddämpare och lite grova fyrkantsprofiler.

Vad tror ni om detta?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#126
Jag har ÄNTLIGEN fått tillbaka mitt insug från mek-verkstan. Nu är det hål frästa för spridare, så nu i julhelgen blir det att svarva till hylsor för spridarna (dom jag hade köpt sen förut blev inge bra). Sen har jag en kollega som är en jävel på att svetsa aluminium som ska få svetsa i dom efter nyår. Kommer som det ser ut nu bli jävligt bra.

Sen är en beställning med grejer från Summit på väg. Bl.a en Weiand vattenpump och ett par sjyssta ventilkåpor från Edelbrock. Ser ut som det blir en order från Dalhems och Jocar nu också inom väldigt snar framtid.

Nu under julhelgen var jag upp till en firma i Gävle som heter Åbergs Glasfiberkarosser och kollade på en Tudor-kaross. Dom gjuter upp nya karosser och jag måste säga att det är dom bästa glasfiberkarosserna jag har sett. Det kommer bli att handla en därifrån så fort tillfälle ges. Han va i full gång att bygga i ordning en precis likadan till sig själv, så han hade en hel bil i delar i verkstan så jag fick se på passform och så med. Helnöjd!

Jag ska verkligen försöka se till att ordna en bild-update nu när jag är julledig.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 december 2012
#127
Härligt att det äntligen börjar rulla på igen (och att du äntligen uppdaterar igen wink ).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#128
TBOC_Razor skrev:
Härligt att det äntligen börjar rulla på igen (och att du äntligen uppdaterar igen wink ).

Jo, jag har saknat det jag med tongue Håller på för fullt med att röja i "verkstan" idag faktiskt. Det har letat sig in massa saker som inte hör hemma där riktigt. Sen går jag och väntar på att DHL ska komma. Dom ska leverera mitt paket från Summit idag, och så fort jag fått ordning i verkstan och hängt på delarna som DHL kommer med så tänkte jag ta några bilder och lägga upp här. Det blir lite bilder på ungefär hur motorn kommer se ut som färdigmonterad.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Herr
1 722 Inlägg
28 december 2012
#129
quinna skrev:
TBOC_Razor skrev:
Härligt att det äntligen börjar rulla på igen (och att du äntligen uppdaterar igen wink ).

Jo, jag har saknat det jag med tongue Håller på för fullt med att röja i "verkstan" idag faktiskt. Det har letat sig in massa saker som inte hör hemma där riktigt. Sen går jag och väntar på att DHL ska komma. Dom ska leverera mitt paket från Summit idag, och så fort jag fått ordning i verkstan och hängt på delarna som DHL kommer med så tänkte jag ta några bilder och lägga upp här. Det blir lite bilder på ungefär hur motorn kommer se ut som färdigmonterad.

Yehoo!!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#130
Här kommer ÄNTLIGEN en riktig bildupdate!

Jag tänkte börja med att lägga upp ett par bilder från nu i julhelgen när jag var upp till Gävle och gjorde studiebesök hos Åbergs Glasfiberkarosser. Jag har nämligen spånat fram och tillbaka om vad jag ska utgå ifrån när det väl ska införskaffas kaross osv. Antingen ska man gå på en gammal orginalbil som antingen är ombyggd eller lämpar sig att bygga om, detta enbart för att slippa det hela med besiktning i framtiden osv. Detta kräver dock att man får tag i nåt lämpligt med bra papper och som helst inte kräver 2-3 års rostlagning först.

Alternativ två är att bygga på en ny kaross och göra allting som man själv vill och sen regga som amatörbyggt fordon. Då kan man antingen köpa en nytillverkad plåtkaross, vilken är skitnajs, men också fantastiskt dyrt, eller så kan man köpa en tillverkad i glasfiber. Det sistnämna är mest intressant för mig i nuläget av flera skäl. Dels blir det absolut billigast. Man kan få en komplett kaross med skärmar och allt för mellan 40 och 50 tusen. Sen får man en kaross som aldrig kommer rosta. Och i och med jag är lite rejsnisse så är det kul att glasfiberkarossen blir relativt lätt plus att man kan själv bestämma hur ramverk och så kan se ut och därmed få till sjyssta upphängningar och bra vridstyvhet osv.

Åbergs glasfiberkarosser är alltså ett av dom företag som gör såna här karosser.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220049_zps7851b3f1.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220009_zps659eb617.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220016_zpsf47792fd.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220013_zps8a4a77c6.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220018_zpsf0bc36b5.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220021_zps7132bff7.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220054_zpsf0088150.jpg

Ett till plus med glasfiberkaross... det går att anpassa saker som t.ex hjulhus. A-forden hade nästan inga urtag alls i karossen, medan den här gjutningen ger rätt gott om utrymme för däck, något som annars blir svårt om man ska köra med skärmar.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220025_zpsb2dbc861.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220056_zps22b1d080.jpg

Bilen på bilderna är något som herr Åberg själv ska ha som firmabil sen var tanken. Överlag riktigt imponerande hur bra passform det var på alla delarna. Alla delar på bilderna som är gula är inte ens lackade, utan bara gelcoat, och det är så pass bra finish så det är knappt att man behöver lacka. Det blir att beställa en komplett sån Tudor-kaross så fort jag löst min garagebrist.


Jag fick hem ett par grejer från Summit idag också. En vattenpump från Weiand av det lite sjysstare stuket och en uppsättning Edelbrock-ventilkåpor gjutna i aluminium. Och just det... en imponerande mängd reklam. Helt sjukt hur många reklamblad dom kan få ner i en och samma försändelse tongue

Jag hängde dit pumpen och ventilkåporna bara för att få se hur det kommer se ut, och tillsammans med insuget och spjällen börjar motorn se lite frän ut tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162314_zps4095e705.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162331_zps08f7a06f.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162359_zps8cf299c4.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162348_zps91b02fba.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162337_zps1f21dda5.jpg

Här ser man också dom frästa hålen för spridarna. Nu imorgon ska jag in på jobbet och göra en heldag. Dels ska jag fixa lite med bruksbilen, men sen är planen att svarva till hylsor som ska svetsas i dom hålen. Jag har köpt såna spridarhylsor färdiga, men dels blev dom för korta, sen blir det svårt att optimera spridarpositionen i kanalen med dom. Ska försöka få till någon bild på dom imorgon och lägga upp så ni förstår hur jag tänker.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162407_zps2bbc7614.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162417_zps62a2a291.jpg

Jag har bestämt mig för ett nytt tråg också. Ett i aluminium med kylflänsar längs botten. Kan nog bli snyggt, men framförallt är det lite grundare så jag får lite bättre markfrigång.

Ska försöka få till uppdateringarna betydligt tätare framöver, men det var allt för ikväll. //C

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#132
Putteliten skrev:
Den där maskin kommer sitta som en pungspark i en pippigul Tudor! :B

Också ett sätt att uttrycka det tongue

Frugan tyckte faktiskt den va fin i gult, men jag har nog andra planer tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

443 Inlägg
28 december 2012
#133
Härligt med en riktig update, det var ett tag sen!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#134
Här kommer några bilder från lördagens lekstund på jobbet.

Jag hade köpt spridarhylsor från KL-racing i förhoppning av att kunna anväda dessa till mitt insug, men när jag fick tillbaka insuget från håltagningen så blev det självklart att dom var för korta. Dessutom hade det blivit svårt att svetsa dom då dom var så pass tunna i godset jämfört med materialet i insuget. Men dom gav iallafall en bra bild av hur det kommer kunna se ut

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-29121932_zps9b0ab823.jpg

Men eftersom dom köpta inte kommer kunna funka så blev det till att tillverka en uppsättning egna. Vart börjar man då? Jo i svarven för att ta ner materialet till rätt diameter.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-29121908_zps1c51b486.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-29124506_zpsadf68a8c.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-29124513_zps72422241.jpg

När väl det är klart är det bara att skicka upp dom i kallsågen och kapa till lämplig längd. I mitt fall 6st korta och 2st lite längre, eftersom två av insugskanalerna ser lite annorlunda ut på mitt insug.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-29130134_zpsc10f03cd.jpg

Sen var det bara upp i svarven igen, justera till längden på alla så man har några siffror att gå på om man ska mäta sig till något senare, och sen självklart håltagning för spridare. Planen nu var att borra hålet med den minsta diametern för att, dels få en centrering för framtida borrning och dels för att göra materialet mer likt tjockleken på den i insuget. Med andra ord är det borrat ett hål på 11mm genom samtliga hylsor för att det är den diametern som spridarens "säte" ligger an emot.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31113749_zps7a47eea3.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114033_zps9ec53c85.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114018_zps5aaade82.jpg

Såhär är tanken att det kan se ut sen när det är klart. Självklart kommer hylsorna kortas ner och snyggas till sen när allt är svetsat och färdigborrat, men man får en fingervisning iallafall.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114104_zpsa86b3cdb.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114119_zps5495e496.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114159_zps49cd2824.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114225_zps983959d7.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31114315_zps3aa02d32.jpg


Kan nog blir lite trångt med fuelrail och länkage och allt, men det blir ytterligare en utmaning på detta hittills inte direkt enkla insug.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-31115400_zps81c60942.jpg

Nu efter nyår när jag är tillbaka på jobbet så blir det att svetsa dessa hylsor, bestämma på vilket djup spridarna ska monteras för bästa spraybild mot ventilen och borra/fräsa klart klart hålen. När det är klart så kan jag börja med fuelrail, och den har jag redan en del planer på hur jag vill ha den. När väl den är klar kan jag montera dit spjäll och allt sånt klart och slutföra gaslänkaget. Och då kan jag LOVA att det blir en liten filmsnutt tongue

Jag ska försöka göra ett par saker till nu under ledigheten, men det blir nog inte så mycket att fotografera. Jag ska bland annat montera bakre packboxen på vevaxeln och montera oljepumpen.

Återkommer när jag har något mer att förtälja.

//C
Senast redigerat av quinna (31 december 2012)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
31 december 2012
#135
Ser inga bilder?! hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#136
-MATS- skrev:
Ser inga bilder?! hmm

Prova nu. Va lite strul med Photobucket.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#137
Gott nytt år alla oktanälskande fränder!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Avstängd
1 714 Inlägg
1 januari 2013
#138
Gu' så fint du gör, alltid lika trevligt att titta in här.


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
1 januari 2013
#139
Ser riktigt intressant ut, väntar med spänning på insprutarbygget smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#140
-Westerlund- skrev:
Ser riktigt intressant ut, väntar med spänning på insprutarbygget smile

Är rätt spänd över hur det kommer bli jag med tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök