Här kommer ÄNTLIGEN en riktig bildupdate!
Jag tänkte börja med att lägga upp ett par bilder från nu i julhelgen när jag var upp till Gävle och gjorde studiebesök hos Åbergs Glasfiberkarosser. Jag har nämligen spånat fram och tillbaka om vad jag ska utgå ifrån när det väl ska införskaffas kaross osv. Antingen ska man gå på en gammal orginalbil som antingen är ombyggd eller lämpar sig att bygga om, detta enbart för att slippa det hela med besiktning i framtiden osv. Detta kräver dock att man får tag i nåt lämpligt med bra papper och som helst inte kräver 2-3 års rostlagning först.
Alternativ två är att bygga på en ny kaross och göra allting som man själv vill och sen regga som amatörbyggt fordon. Då kan man antingen köpa en nytillverkad plåtkaross, vilken är skitnajs, men också fantastiskt dyrt, eller så kan man köpa en tillverkad i glasfiber. Det sistnämna är mest intressant för mig i nuläget av flera skäl. Dels blir det absolut billigast. Man kan få en komplett kaross med skärmar och allt för mellan 40 och 50 tusen. Sen får man en kaross som aldrig kommer rosta. Och i och med jag är lite rejsnisse så är det kul att glasfiberkarossen blir relativt lätt plus att man kan själv bestämma hur ramverk och så kan se ut och därmed få till sjyssta upphängningar och bra vridstyvhet osv.
Åbergs glasfiberkarosser är alltså ett av dom företag som gör såna här karosser.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220049_zps7851b3f1.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220009_zps659eb617.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220016_zpsf47792fd.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220013_zps8a4a77c6.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220018_zpsf0bc36b5.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220021_zps7132bff7.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220054_zpsf0088150.jpg]()
Ett till plus med glasfiberkaross... det går att anpassa saker som t.ex hjulhus. A-forden hade nästan inga urtag alls i karossen, medan den här gjutningen ger rätt gott om utrymme för däck, något som annars blir svårt om man ska köra med skärmar.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220025_zpsb2dbc861.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/PC220056_zps22b1d080.jpg]()
Bilen på bilderna är något som herr Åberg själv ska ha som firmabil sen var tanken. Överlag riktigt imponerande hur bra passform det var på alla delarna. Alla delar på bilderna som är gula är inte ens lackade, utan bara gelcoat, och det är så pass bra finish så det är knappt att man behöver lacka. Det blir att beställa en komplett sån Tudor-kaross så fort jag löst min garagebrist.
Jag fick hem ett par grejer från Summit idag också. En vattenpump från Weiand av det lite sjysstare stuket och en uppsättning Edelbrock-ventilkåpor gjutna i aluminium. Och just det... en imponerande mängd reklam. Helt sjukt hur många reklamblad dom kan få ner i en och samma försändelse

Jag hängde dit pumpen och ventilkåporna bara för att få se hur det kommer se ut, och tillsammans med insuget och spjällen börjar motorn se lite frän ut

![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162314_zps4095e705.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162331_zps08f7a06f.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162359_zps8cf299c4.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162348_zps91b02fba.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162337_zps1f21dda5.jpg]()
Här ser man också dom frästa hålen för spridarna. Nu imorgon ska jag in på jobbet och göra en heldag. Dels ska jag fixa lite med bruksbilen, men sen är planen att svarva till hylsor som ska svetsas i dom hålen. Jag har köpt såna spridarhylsor färdiga, men dels blev dom för korta, sen blir det svårt att optimera spridarpositionen i kanalen med dom. Ska försöka få till någon bild på dom imorgon och lägga upp så ni förstår hur jag tänker.
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162407_zps2bbc7614.jpg]()
![http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2012-12-28162417_zps62a2a291.jpg]()
Jag har bestämt mig för ett nytt tråg också. Ett i aluminium med kylflänsar längs botten. Kan nog bli snyggt, men framförallt är det lite grundare så jag får lite bättre markfrigång.
Ska försöka få till uppdateringarna betydligt tätare framöver, men det var allt för ikväll. //C