2580
Sök

Häva muntligt avtal.

8 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Tittade i går på en bil som säljs på bilfirma. Bilen var i bra skick och jag var intresserad av affär. Förhandlade om priset med försäljaren men vi kom ej överens. Senare på kvällen ringer försäljaren mig och ger mig priset jag var villig att betala. Jag tyckte det lät bra och sa ja till köp av bilen. Idag ringde jag förra ägaren som sålt den till firman för att höra om dom varit nöjda då dom ägt den. Då fick jag reda på att bilen körts året om, bilfirman sa till mig att den endast körts sommartid. Har fått en dålig magkänsla för detta köp och ångrat mig, men är det försent att ringa bilfirman imon o häva köpet. Avtal har skickats till mig via mail men jag har ej skrivit på ännu. Tacksam för svar/hjälp.

1 436 Inlägg
9 december 2011
Borde inte vara något problem. Du har ingått ett avtal att köpa en bil under förutsättningen att den endast körts sommartid. Bilen försäljaren försöker sälja uppfyller inte det kriteriet. Alltså finns inte bilen du tackat ja till...

Kanske även distansköpslagen går att tillämpa eftersom det var över telefon? (Bara en tanke...)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

8 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Så resonerar jag med. Skulle det inte gå att häva så måste jag kunna göra avbeställning av köp.

695 Inlägg
9 december 2011
Sålänge du inte skrivit på kan du ångra dig. Har sj suttit i samma sits o tackat nej i sista sekund... Borde inte vara några som helst problem.. Man har juh ångerrätt på typ allt idag, men då i obruten förpackning, du har juh inte ens haft bilen i dina ägo än.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

51 Inlägg
9 december 2011
har du inte skrivit på ett papper eller lagt handpennig kan du häva köpet

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

8 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Ja det borde inte bli nåt problem. Men man vet aldrig när man har med en girig bilförsäljare att göra...
Enligt vad jag läst på mrf så är även muntligt avtal bindande.
Senast redigerat av Bengan76 (9 december 2011)

50 Inlägg
9 december 2011
Men då ska det finnas bevis på en muntlig avtal. Utan bevis = finns inget avtal!

Trucker
2 710 Inlägg
9 december 2011
Bengan76 skrev:
Ja det borde inte bli nåt problem. Men man vet aldrig när man har med en girig bilförsäljare att göra...

Har han inte spelat in samtalet så är de väl omöjligt o bevisa att du som köpare tackat ja.
Ring o säg att du fått förhinder o att du ej kan komma o titta närmre på den imorn, ringer/kommer när jag kan, men du kan sälja bilen om det kommer en annan.. big_smile

hitta på lite tongue

Fart missbrukare

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 december 2011
trippelturbo skrev:
Bengan76 skrev:

Har han inte spelat in samtalet så är de väl omöjligt o bevisa att du som köpare tackat ja.
Ring o säg att du fått förhinder o att du ej kan komma o titta närmre på den imorn, ringer/kommer när jag kan, men du kan sälja bilen om det kommer en annan.. big_smile

hitta på lite tongue

Jadå... roll Lögner å massa hitta på! VARFÖR ska folk vara så fega och börja tramsa och fara med osanningar såfort man riskerar att hamna i en obekväm situation?
Det är ju bara säga som det är, bilen har inte utlovad spec. som säljaren angett och då får antingen säljaren komma med ett bättre bud eller gilla läget.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

322 Inlägg
9 december 2011
klart det går att häva om du inte skrivigt på nåt

134 Inlägg
9 december 2011
Hade jag varit bilförsäljare hade inte jag velat tvinga på någon en bil den inte vill ha, det hade bara skapat massa problem.

I övrigt så stämmer inte beskrivningen av bilen så kan inget avtal gälla, varken muntligt eller skriftligt. Känns som rent bondförnuft..

8 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
trippelturbo skrev:
Bengan76 skrev:

hitta på lite tongue

Jadå... roll Lögner å massa hitta på! VARFÖR ska folk vara så fega och börja tramsa och fara med osanningar såfort man riskerar att hamna i en obekväm situation?
Det är ju bara säga som det är, bilen har inte utlovad spec. som säljaren angett och då får antingen säljaren komma med ett bättre bud eller gilla läget.

Det räcker med att försäljarn är lurendrejare. Säger att jag varit i kontakt med förra ägaren och fått info att bilen rullat vintertid. Blir endast affär om priset sänks 5000kr, full tank och ett par backar öl i bagaget vid hämtning.smile

1 436 Inlägg
10 december 2011
hotrodder skrev:
trippelturbo skrev:
Bengan76 skrev:

hitta på lite tongue

Därför att han är en bilförsäljare och bilförsäljare är värre lögnhalsar än politiker. Dessutom har han redan försökt ljuga om bilen, alltså finns inga moraliska hinder att jävlas tillbaka. Go for it!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Trucker
2 710 Inlägg
10 december 2011
Caffe skrev:
hotrodder skrev:
trippelturbo skrev:

hitta på lite tongue

Därför att han är en bilförsäljare och bilförsäljare är värre lögnhalsar än politiker. Dessutom har han redan försökt ljuga om bilen, alltså finns inga moraliska hinder att jävlas tillbaka. Go for it!

Tack!

Fler borde inse de, förr eller senare måste man!

Fart missbrukare

8 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Ringde upp bilfirman idag och sa att nåt intresse för bilköp inte finns längre då jag pratat med förra ägaren och fått info om att den rullat vintertid.
Då jag berättade för försäljarn att dom inte talat sanning och att jag kännde mig lurad i detta så visste han inte vad han skulle säga. Han sa att han bara jobbat där ett par veckor och att detta kunde påverka hans jobb. Han menar att vi kommit överens via telefon, gjorde en dålig jämförelse att ringer man o beställer mat så hämtar man maten också... Han sa att hans chef ringer upp mig på måndag för att diskutera detta. Jag svara att blir det tvist i detta så kontaktar jag konsumentverket och jag kommer aldrig köpa bilen. Fortsättning följer...

322 Inlägg
10 december 2011
Bengan76 skrev:
Ringde upp bilfirman idag och sa att nåt intresse för bilköp inte finns längre då jag pratat med förra ägaren och fått info om att den rullat vintertid.
Då jag berättade för försäljarn att dom inte talat sanning och att jag kännde mig lurad i detta så visste han inte vad han skulle säga. Han sa att han bara jobbat där ett par veckor och att detta kunde påverka hans jobb. Han menar att vi kommit överens via telefon, gjorde en dålig jämförelse att ringer man o beställer mat så hämtar man maten också... Han sa att hans chef ringer upp mig på måndag för att diskutera detta. Jag svara att blir det tvist i detta så kontaktar jag konsumentverket och jag kommer aldrig köpa bilen. Fortsättning följer...

hoppas han får sparken:D

Gammal och grinig
362 Inlägg
10 december 2011
Försäljare av alla dess slag försöker med visor och valser för att sälja. Han har lovat dig en bil som enbart gått sommartid, han bistår med en bil som gått året runt, du är missnöjd, och vill inte köpa hans falska annonseringar.

Om jag ringer och beställer pizza så kommer jag ju inte hämta ut min mat om dom ger mig hamburgare, eller hur?

109 Inlägg
10 december 2011
Du kan vara ganska lugn. Dels handlar det om ett muntligt avtal, där bevisbördan för att avtalet föreligger i detta fallet hamnar hos bilhandlaren. Dessutom har du fått reda på att det finns omständigheter som gör att uppgifterna som ligger till grund för avtalet är felaktiga. Tror det är tredje kap. i Avtalslagen, kolla bland annat paragrafen angående svek. Men som sagt, det kommer troligen inte ens bli aktuellt.

Supraman
2 300 Inlägg
10 december 2011
Man binder sig inte att köpa en bil muntligen, samtalet måste spelas in och säljaren måste va tydlig och köparen måste ge tydliga svar.
Ring bara och säg att du inte längre är intresserad av bilen, frågar han varför så e de bara att säga som de e.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök