3683
Sök

D24 drar luft till pumpen

32 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Dessa d24... hoppas någon kan hjälpa mig innan jag skickar iväg bilen!

Har alltid startat lätt och gått bra, tills den började gå oroligt på tomgång och den dog emellanåt.
Såg att banjokopplingen till returen läckte så den är bytt och håller tätt!
Slangen mellan bränslefilter och pumpen är genomskinlig så jag ser att det kommer luft i den. får kirra ett tag innan den går igång och när man kört en kilometer börjar han bli trött och trycker man ner kopplingen dör han.
Då får man kirra en minut så går han igång igen.
Ser att det läcker diesel ner på motorn men ser ej vart det kommer ifrån, pumpen verkar vara tät även vid pumpdrevet.

Har kollat bränsleledningar från tanken och fram, ser ingen fukt någon stans.
Bytat bränslefilter (inbillar mig att det hjälpte lite)
Misstänker kam/pump är lite felinställt då den knackar mycket och hänger sig vid 3k rpm. Men det ska ju inte ha något med att den drar luft att göra.

Bilen är en volvo 940 och motorn är en d24tic

Alla tips är välkomna då det börjar bli kyligt att stå ute och meka!

MVH Elias Hansson "ekh"

213 Inlägg
10 december 2011
Tja, kollat drivaxeltätningen på pumpen? går din bil illa på låga varv samt är svårstartad (varm o kall) så är risken stor att just den tätningen läcker. Kolla genom att ersätta tur och retur bränsleslang till transparent. ser du bubblor i retur men inte till pumpen så läcker pumpen.Troligen i drivaxeltätning eller gasspjäll-bussning .

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668

32 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
ok tack, ska se om jag kan hitta genomskinliga slangar imorn till returen och mellan bränslerör och filtret.
Men borde inte vara den tätningen till axeln då den drar luft till pumpen från bränslefiltret.

213 Inlägg
10 december 2011
ekh93 skrev:
ok tack, ska se om jag kan hitta genomskinliga slangar imorn till returen och mellan bränslerör och filtret.
Men borde inte vara den tätningen till axeln då den drar luft till pumpen från bränslefiltret.

Inga problem, Okej.

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668

32 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
kan det vara någonting i tankarmaturen?

Hållaren till bränslefiltret är hel, precis skruvat av och kollat.

Sök