Sätta sportluftfilter på Volvo 343 -83 med B19A

reeLay
12 december 2011 · 443 Inlägg

Hej

Jag har en Volvo 343 från 1983 med B19A, alltså förgasarmotorn. Gummit mellan fuggen och luftboxen har gått sönder på flertal ställen och den tjuvdrar alltså luft. Tänkte att jag när jag ändå håller på kan sätta sportluftfilter och på samma gång få lite goare ljud och kanske lite mer kraft i bilen.
Min fråga är då vad jag bör tänka på, det går ju lite slangar in i luftboxen, vilka är överflödiga och vilka måste man behålla? Det spelar ingen roll om det påverkar utsläpp eller bensinförbrukning, bilen ska ändå lekas med på isen.

EDIT: Läste nyss en klistrad tråd, så för att förtydliga är det ett öppet filter jag funderar på att sätta dit.

Mvh

Senast redigerat av reeLay (12 december 2011)

lakhea Leg. Bilplågare.
12 december 2011 · 218 Inlägg

Åk till skroten och köp gummit.
Borra hål i luftboxen innan filtret så får du lite fränare ljud.
Funkar bäst så.

reeLay
12 december 2011 · 443 Inlägg

lakhea skrev:
Åk till skroten och köp gummit.
Borra hål i luftboxen innan filtret så får du lite fränare ljud.
Funkar bäst så.

Du rekommenderar alltså inte att jag ska sätta sportluftfilter på den?

lakhea Leg. Bilplågare.
12 december 2011 · 218 Inlägg

Nje.
Visst funkar det.
Men den kommer inte gå bättre.

reeLay
12 december 2011 · 443 Inlägg

lakhea skrev:
Nje.
Visst funkar det.
Men den kommer inte gå bättre.

Okej, nä tänkte väl främst för att slippa hitta nytt gummi, 340 finns det inte så jätte gott om numera, det är ju en 240 med B19a jag lär hitta isåfall.
Sen hörde jag också om att vevhusventilationen(jag antar att det är den jag pratar om) ska sänka oktantalet, likaså avgasåterförseln. Stämmer detta?

reeLay
12 december 2011 · 443 Inlägg

Läste nyss en klistrad tråd, så för att förtydliga är det ett öppet filter jag funderar på att sätta dit.

reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

Har nu hört av en kompis att bilen ska gå sämre av sportluftfilter när det är förgasare. Det kan väl inte stämma?

reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

Felplacerad skrev:

reeLay skrev:
Har nu hört av en kompis att bilen ska gå sämre av sportluftfilter när det är förgasare. Det kan väl inte stämma?

Fråga honom varför.

Han menar det att den ska dra in mer luft då, vilket gör att den kommer vara trögstartad bland annat

discokapten Kapten på disco!
15 december 2011 · 1 729 Inlägg

reeLay skrev:

Felplacerad skrev:

reeLay skrev:
Har nu hört av en kompis att bilen ska gå sämre av sportluftfilter när det är förgasare. Det kan väl inte stämma?

Fråga honom varför.

Han menar det att den ska dra in mer luft då, vilket gör att den kommer vara trögstartad bland annat

Nej det stämmer inte, MEN inte fan går bilen bättre för att du hänger dit ett luftfilter som har sämre reningsgrad...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Pim_Pim
15 december 2011 ·

Hade jag varit dig så hade jag köpt nytt original som det ska vara.

reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

Det låter som om jag inte ska sätta dit ett öppet alltså. Jag får försöka hitta ett nytt gummi helt enkelt.

Dock borde väl inte reningsgraden spela någon roll när bilen ska endast köras vintertid på isen?

Senast redigerat av reeLay (15 december 2011)

The_Rebel Gréve
15 december 2011 · 497 Inlägg

men vadå är de en isbil bara??

reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

The_Rebel skrev:
men vadå är de en isbil bara??

I vinter är det bara en isbil iallafall, men överlever den vintern blir det nåt bygge av den

TurboNewbi
15 december 2011 · 170 Inlägg

reeLay skrev:

lakhea skrev:
Nje.
Visst funkar det.
Men den kommer inte gå bättre.

Okej, nä tänkte väl främst för att slippa hitta nytt gummi, 340 finns det inte så jätte gott om numera, det är ju en 240 med B19a jag lär hitta isåfall.
Sen hörde jag också om att vevhusventilationen(jag antar att det är den jag pratar om) ska sänka oktantalet, likaså avgasåterförseln. Stämmer detta?

Tycker det är lite komiskt att du påpekar att det är en ovanlig bil, så du tänker köra sönder den...

om du endå inte bryr dig om bilen så kör på sportluftfilter, kommer inte göra någon större skillnad,
bara plugga slangarna då det säkert går till varmlufts ventil för kallstar t(jag ingen aning hur det funkar på volvo men på golf är det så)
bara dra till med ett biltema filter så kommer du undan billigt

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

TurboNewbi skrev:
Tycker det är lite komiskt att du påpekar att det är en ovanlig bil, så du tänker köra sönder den...

om du endå inte bryr dig om bilen så kör på sportluftfilter, kommer inte göra någon större skillnad,
bara plugga slangarna då det säkert går till varmlufts ventil för kallstar t(jag ingen aning hur det funkar på volvo men på golf är det så)
bara dra till med ett biltema filter så kommer du undan billigt

Jag får väl formulera om mig, det finns inte jätte många på skrotarna.
Jag har kommit på vad alla slangar är för något nu, så jag tror jag drar till biltema efter jul och köper ett filter.

G-sson
15 december 2011 · 612 Inlägg

Ett öppet filter inne på/nära förgasaren drar in varmluft från motorrummet. Varmare luft ger lägre effekt, har sett nån tumregel om ca 1% effektförlust för var 7:e grad varmare luft. Om du har 20-30 grader varmare i motorrummet än utanför kostar ett sportluftfilter dig sisådär 3-4% effekt.

TurboNewbi
15 december 2011 · 170 Inlägg

reeLay skrev:

TurboNewbi skrev:
Tycker det är lite komiskt att du påpekar att det är en ovanlig bil, så du tänker köra sönder den...

om du endå inte bryr dig om bilen så kör på sportluftfilter, kommer inte göra någon större skillnad,
bara plugga slangarna då det säkert går till varmlufts ventil för kallstar t(jag ingen aning hur det funkar på volvo men på golf är det så)
bara dra till med ett biltema filter så kommer du undan billigt

Jag får väl formulera om mig, det finns inte jätte många på skrotarna.
Jag har kommit på vad alla slangar är för något nu, så jag tror jag drar till biltema efter jul och köper ett filter.

Då är jag med i matchen, när jag tänker efter så har jag ett filter med adapter om du vill köpa, begagnat men i full funktion märke okänt

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
reeLay
15 december 2011 · 443 Inlägg

TurboNewbi skrev:

reeLay skrev:

TurboNewbi skrev:
Tycker det är lite komiskt att du påpekar att det är en ovanlig bil, så du tänker köra sönder den...

om du endå inte bryr dig om bilen så kör på sportluftfilter, kommer inte göra någon större skillnad,
bara plugga slangarna då det säkert går till varmlufts ventil för kallstar t(jag ingen aning hur det funkar på volvo men på golf är det så)
bara dra till med ett biltema filter så kommer du undan billigt

Jag får väl formulera om mig, det finns inte jätte många på skrotarna.
Jag har kommit på vad alla slangar är för något nu, så jag tror jag drar till biltema efter jul och köper ett filter.

Då är jag med i matchen, när jag tänker efter så har jag ett filter med adapter om du vill köpa, begagnat men i full funktion märke okänt

Ja, det beror ju på vad du ska ha för det, biltemas kostar ju 200 kr.

G-sson skrev:
Ett öppet filter inne på/nära förgasaren drar in varmluft från motorrummet. Varmare luft ger lägre effekt, har sett nån tumregel om ca 1% effektförlust för var 7:e grad varmare luft. Om du har 20-30 grader varmare i motorrummet än utanför kostar ett sportluftfilter dig sisådär 3-4% effekt.

Jasså, borde jag köra på original då med andra ord?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang