2178
Sök

StåhlgrenDesign's Evo 8, Widebody TimeAttack

Efter att hela mitt liv strävat efter att köpa mig en Mitsubishi Lancer Evolution så blev jag äntligen ägare till en svart Evo 8:a den 10/12 2011. Och sedan dess har bilen gått igenom diverse modifikationer. Det har varit en resa... Visa mer

Virtuell Designer
389 326 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj 2016
1 515 Inlägg
18 mars 2013
#601
Ikrana skrev:
Audi_powah skrev:
StahlgrenDesign skrev:
Soderholm: Tack så mycket! Kul att du vill följa! smile

Damir: Nej inga spacers för min del smile
Dessa OZ fälgarna som sitter på här är till brorsans Evo 6:a egentligen, har bara lånat dem under tiden jag får nya däck på mina Enkeis, och dom kommer inte behöva spacers vill jag lova.. wink

Rullomkretsen blir inte annorlunda med spacers för övrigt, det är bara profilen/bredden på däcket som bestämmer rullomkretsen (och självklart bredden/ tum:en fälgen då..) Men med spacer flyttar man bara själva "ET" måttet. Och det spelar ingen större roll, många som kör med olika spacers fram och bak på sina evos smile

Edit, Ikrana: Korrekt! smile Fast det får nog skilja ganska mycket på spacers för att känna någon direkt skillnad så sett på köregenskaperna smile

Fair enough! big_smile

Men menade att det skulle påverka rullomkretsen ifall att du körde spaces endast bak och inte fram, då blir det ju som om att du kör med olika bredd utav fälgarna vilket inte är alltför bra för fwd drivlina. Var så jag menade hehe, men eftersom du inte ska köra spaces så spelar det ingen roll wink

Inte för att vara jävlig men alltså att flytta ut fälgarna med hjälp av spacers förändrar inte rullomkretsen på något sätt alls, utan breddar bara hjulbasen och det är inte i närheten av samma sak.

Förstår vad du menar. Men jag tyder på att det skulle ändras om man endast kör spacers bak och inte fram, då blir syndromen den samma som att köra tex 10" breda fälgar bak och 8" fram, vilket inte är så smart på Evos. Var bara en poängtering ifall att Antin skulle spacea, vilket jan inte ska. Så det spelar ingen roll längre smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

We All Have A Story To Tell
269 Inlägg
18 mars 2013
#602
Blir bra dethär big_smile

Ha'de

*Never Say Never
*Believe
*Dream
*Inspire

Fixare
284 Inlägg
18 mars 2013
#603
Om man kör 8" breda fälgar fram och 10" breda fälgar bak, har man samma dimension på däcken så ska det inte vara några problem men har man olika dimensioner så får man ju olika rullomkrets...!

---<Softishman>----

418 Inlägg
18 mars 2013
#604
ja, rullomkretsen har ju inget med bredden på däcket/fälgen att göra, bara profilen..


1 515 Inlägg
18 mars 2013
#605
Jag vet iaf att jag aldrig skulle köra olika dimension på fälgar eller däck på en 4wd, Enough Said imo.
Senast redigerat av Audi_powah (18 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

18 Inlägg
18 mars 2013
#606
Rullomkrets har med bredden på däcket att göra jo. Profilen är en procentsats av bredden. 225/40 och 235/40 har därför olika profilmått.
Men att flytta ut ett hjul med en spacer påverkar givetvis inte rullomkretsen. Det påverkar som sagt bara et:n. Även om man bara har spacers bak och inte fram så är det samma omkrets. Fram och bak. Det enda som händer är att det blir olika spårvidd fram och bak.


71 Inlägg
18 mars 2013
#607
joakimgabrielsson skrev:
Rullomkrets har med bredden på däcket att göra jo. Profilen är en procentsats av bredden. 225/40 och 235/40 har därför olika profilmått.
Men att flytta ut ett hjul med en spacer påverkar givetvis inte rullomkretsen. Det påverkar som sagt bara et:n. Även om man bara har spacers bak och inte fram så är det samma omkrets. Fram och bak. Det enda som händer är att det blir olika spårvidd fram och bak.

+1

Virtuell Designer
545 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#608
joakimgabrielsson skrev:
Sammanfattat jävligt bra och korrekt info!

Tack för ditt inlägg Joakim!
Hoppas inga har fler frågor på detta nu wink

Jag kommer nu som sagt inte köra med spacers heller, är lite emot det. Rätt bredd/ET på fälgarna från början löser mycket smile

jjoel: Tack som fasen för din kommentar! Riktigt kul att höra smile

855_T5_94: Haha tack så mycket! big_smile Kul att du vill följa! smile

Railow: Tack så mycket! Det går åt rätt håll iaf wink


Virtuell Designer
545 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#609
No stance for me!
Riktiga sulor sitter nu på, stort tack till DäckHall.se för sponsringen av däck!

Federal 595 RS-R (semi slick) kommer betta fint i sommar! smile
Valet föll på 265/35-18 för att fylla ut hjulhusen till max!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91827/91827-cc75b2b75d041b6e900132f316220d90_large.jpg
Senast redigerat av StahlgrenDesign (22 mars 2013)


49 Inlägg
22 mars 2013
#610
Snyggt Anton men man hade ju hoppas på breeedare   big_smile  Jag kör ju 265 r-däck på min utan breddat plåt  hihi !  MEN mycket snyggt blir det med din uppsättning,  inge snack!  Vi ses på Elmia. Vi står i HALL A med en bil från teamet  , bland time attack crewet.  Vi ses där du står eller där vi står tycker jag !

// Mvh

Victor @ NKM Racing Team
Ambassadör @ timeattack.nu
NKM -> Facebook

Virtuell Designer
545 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#611
Tack Victor! smile
Haha får se hur utrymmet blir med 265:orna hade planer på 275, antar att du inte kör med ET15 på dina fälgar..? wink
Ja vi ses där nere! smile


Fixare
284 Inlägg
22 mars 2013
#612
Kommer bli snyggt!!!
Jag åker ner på fredagen och tittar!! Hoppas vi ses då!
Senast redigerat av Softishman (22 mars 2013)

---<Softishman>----

Specialist
1 187 Inlägg
22 mars 2013
#613
De där däcken har jag tittat på tidigare, men inte vågat köpa. Vill ha ett utlåtande om dem smile
Har kört andra 595'or, och de va hårda som hockypuckar sad skabbiga däckssidor och högljudda som tusan, så jag vågade inte ge mig på federal igen. Så jag ser fram emot dina erfarenheter från dem smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Virtuell Designer
545 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
#614
Fredrik:
Tack! smile Ja du har ju mitt nummer, så slå mig en signal när du är där om du inte hittar mig så kan vi träffas och pratas vid lite smile

Godspeaker:
Jasså, där ser man hmm Kommer du ihåg vilka 595:or det var?
Absolut, ska försöka förmedla mina erfarenheter av dessa däck framöver! Men jag har läst så jäkla mycket gott om dom så jag har stora förväntningar! Många säger att dom är i klass med R888, men det återstår att se! smile


2 077 Inlägg
22 mars 2013
#615
Kommer bli najs anton smile
ja toyo e ju sagt e bra med!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

33 Inlägg
23 mars 2013
#616
Hej hej hitta din bil/projektet får några dagar sen. Det är ett grymt bygge måste jag säga. Tycker det är tråkigt att en själv inte har så mycket tid eller plats att greja så mycket själv. Men detta projekt har gett mig mycket inspiration vad man kan göra och vad jag skulle vilja göra med min evo 9. Måste säga att det du gör blir grymt snyggt det du gör. stor respekt till egen byggare!!! Har också startat ett projekt nu. Återigen grymt bygge!!!

Specialist
1 187 Inlägg
25 mars 2013
#617
StahlgrenDesign skrev:
Jasså, där ser man hmm Kommer du ihåg vilka 595:or det var?
Absolut, ska försöka förmedla mina erfarenheter av dessa däck framöver! Men jag har läst så jäkla mycket gott om dom så jag har stora förväntningar! Många säger att dom är i klass med R888, men det återstår att se! smile

Ja, de va de billiga federal 595, minns ej vilken bokstavsbeteckning de va på dem. Dessa är ju 2-3 klasser uppåt, så dyrare = bättre hoppas jag smile trippelåttorna är ju alltid ett säkert val, men de kostar ju så klart mer än dessa.. jag vet att jag läste omdömen om 595RS-R, det enda jag minns är "cheap and sticky" tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 515 Inlägg
25 mars 2013
#618
Godspeaker skrev:
StahlgrenDesign skrev:
Jasså, där ser man hmm Kommer du ihåg vilka 595:or det var?
Absolut, ska försöka förmedla mina erfarenheter av dessa däck framöver! Men jag har läst så jäkla mycket gott om dom så jag har stora förväntningar! Många säger att dom är i klass med R888, men det återstår att se! smile

Ja, de va de billiga federal 595, minns ej vilken bokstavsbeteckning de va på dem. Dessa är ju 2-3 klasser uppåt, så dyrare = bättre hoppas jag smile trippelåttorna är ju alltid ett säkert val, men de kostar ju så klart mer än dessa.. jag vet att jag läste omdömen om 595RS-R, det enda jag minns är "cheap and sticky" tongue

Cheap and sticky...Då lär de nog smälta efter några varv på banan, vilket vi inte hoppas på hehe! lol

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Fixare
284 Inlägg
25 mars 2013
#619
Dom däcken har väldigt bra kritik i England och i USA, jag funderar själv på att köpa dessa till mina kommande fälgar...! Väldigt bra pris på dom iaf!! Observera att det är skillnad på RS och RS-R!!!

Länkar;
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … AL-595RS-R

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … p;start=42

---<Softishman>----

Virtuell Designer
545 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#620
Tack Adam! Ja dom ska ju vara bra wink

Kraemer:
Wow! Tack så mycket!! :)Det var riktigt kul att läsa måste jag säga! smile
Och du bor ju inte så långt ifrån mig heller wink Måste kolla in din kärra någon dag! smile
Kul med en Evo till i trakterna!
Ska spana in din tråd också smile

Godspeaker:
Hehe okej wink
Ja det återstår att se, alla som haft dom har verkar riktigt nöjda så får hoppas att dom räcker till! smile

---------------

Får börja med att ursäkta att man inte varit så aktiv med uppdateringar såhär mot slutet.
Men har kämpat på i garaget för att hålla mina egna deadlines!

Och jag kan glatt meddela att jag har hållt dom! smile

Målet var satt innan helgens början att bilen skulle vara helt klar för fotosession på söndagen.
Mycket skulle göras, montera däck och fälg, på med breddare en sista gång och alla smådetaljer exteriört skulle vara klart. Framförallt skulle bilen hinna tvättas/poleras/vaxas också.
Så jag bad till vädergudarna om en molnfri himmel och en vacker solnedgång.
Faktumet att solen skulle gå ner ca kl 19.00 kunde vi inte ändra på.

Jag vill rikta ett STORT tack till min bror Andreas och min flickvän Elin för all hjälp i helgen! Även min kompis Stellan som assisterade mig under lördagen!
Utan er hade detta aldrig gått vägen!

Bilen är nu alltså KLAR!
(Om man bortser från några smådetaljer)
Men i det stora hela så är den redo för mässan nu om ett par dagar.

En provkörning gjordes i lördags innan tvätten.
Det resulterade i att ett tryckrör lossnade. Men det var ju lätt fixat smile

Måste sett lite konstigt ut när man kör en bil utan front, uppsågade skärmkanter, och utan reggplåt i bak.. smile
Men det kändes riktigt skönt att äntligen få köra henne igen!
Hade glömt av hur "direkt" allting var. Hur hon lyder minsta vink utan att tveka.
Jäklar vad jag älskar att köra henne!

Men igår då, när klockan var ca 18.50 så var bilen klar och det sista vaxet torkades bort från huven!
Solen var redan på väg ner och skulle alldeles strax försvinna i horisonten när bilen kördes ut från garaget.
Sedan åkte vi ca 5-6km tills vi hittade ett bra ställe att fota på.
Svinkallt, mycket snö och is var det också. Att se en sådan här bil i denna miljön känns lite fel.

Men att fota det färdiga resultatet efter alla timmar av slit i garaget det senaste var en obeskrivlig känsla!
Har sovit max 5-6 timmar varje natt i två veckors tid nu. Men nu känns det helt plötsligt värt allt slit.

Så, vi ses nere i Jönköping i monter A03:28 hos ClubJDM!

//Anton
Senast redigerat av StahlgrenDesign (25 mars 2013)



Sök