Tips på V8 för ca 500-600hk

Germax
17 december 2011 · 12 086 Inlägg

Vill du köra kompressor behöver du ingen BB, köp LS1 och på med en kompressor, billigt och skitbra.

Germax
17 december 2011 · 12 086 Inlägg

Rinnegan skrev:

Nybergrobin skrev:
Men hur gör man för att förhindra ras då? jag trodde att aluminium mot aluminium betydde ras :S Kör man med någon annan typ av metall i kolvarna eller?

CHEEVA skrev:
sitter det stålfoder i alu blocken :S  tycker det låter lustigt ... blir det inte någon reaktion då???

Nej det kör givetvis med stålfoder. Aluminium mot aluminium är ju som sagt inte så bra, nej.

Orsaken de använder stålfoder är att det är otroligt mycket billigare än nikasil beläggning, samt att det blir lättare att arbeta med. De kör även med hypereutectiska kolvar.


EDIT- var lite otydlig förut, ursäkta, fick tämligen lite med sömn igår så man fick hjärnsläpp.

Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Glesmark
18 december 2011 · 1 938 Inlägg

JapMax skrev:

Rinnegan skrev:

Nybergrobin skrev:
Men hur gör man för att förhindra ras då? jag trodde att aluminium mot aluminium betydde ras :S Kör man med någon annan typ av metall i kolvarna eller?

CHEEVA skrev:
sitter det stålfoder i alu blocken :S  tycker det låter lustigt ... blir det inte någon reaktion då???

Nej det kör givetvis med stålfoder. Aluminium mot aluminium är ju som sagt inte så bra, nej.

Orsaken de använder stålfoder är att det är otroligt mycket billigare än nikasil beläggning, samt att det blir lättare att arbeta med. De kör även med hypereutectiska kolvar.


EDIT- var lite otydlig förut, ursäkta, fick tämligen lite med sömn igår så man fick hjärnsläpp.

Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Är inte heller säker på hur du menar men båda blocken från bmw är av alu med legering endast i cylinderloppen, som t.ex en crosscylinder, också helt i alu men med legering i loppet.
Bmw bytte ut legeringen från nikasil på tidiga 98 i sina v8 mot nån annan legering, nikasil kanske inte höll måttet eller nått?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 december 2011 · 3 929 Inlägg

Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

Även om gamla jänke v8or är sten åldern så skulle jag vela veta någon som säger att t.ex en Cheva 350 är en skitmotor. Aldrig hört det. Samma om Fords 351, 427 osv osv. Hela serien med motorer hos både GM och Ford.
Så extremt enkel konstruktion på gamla gjujärns v8or så det knappt är klokt.
Jämför det med t.ex motorn i min Lincoln som är en rätt modern motor om man ser på det. Dubbla överliggande kamaxlar, fyrventilare och så vidare allt det joxxet med datorstyrning inom allt.
Men är den motorn bättre?
I livslängd, nej. Den är så avancerad (jämfört med en gammal gjutjärns klump då) att det är så mycket som kan gå fel.
Och med tanke på att både GM och Cheva hade sina motorserier (typ 350, 351, 302 osv) i flera decennier utan utveckling så finns det väldigt mycket eftermarknad till dom.
Går att bygga en sån motor seriöst och billigt med mycket hk.

Sedan är det charm smile Och tradition.

Förstår dock helt klart vad du menar. Utveckligen går framåt och det finns mer än bara jänke v8.
Men med handen på hjärtat, när någon säger v8 så tänker man direkt på gamla jänkare och inte på en Audi S8. Right?
Någon frågar "Vad kör du till vardags?" och en annan svarar då "V8". Då tänker du inte på BMW 840 utan tänker på vilken amerikanare han kör wink


Glesmark skrev:
Merca har väl några moderna v8 på över 5.4 liter eller vad 350 nu motsvarar? Finns även över 6 liters har ja för mig, e alla nya v8 gjorda med alu-block? Vet att min bmw 4.4 har alublock, har även prestandamotorerna detta?

Har alujumjum block på min 4.6 i min Lincoln. I princip alla v8or i Fords serie med 4.6 motorn (på 90 talet och 2000 talet) har aluminium block. Bara enstaka bilar som har gjutjärn (typ 2003-2004 Mustang SVT Cobra) där aluminium blocket inte höll. Fanns dock tidiga och sena gjutningar på aluminium blocket. Tidiga var starka som as, dom senare är värdelösa kort sagt.


Team-Adolfsson skrev:
villken disskusion ^^

jag säger iaf så här

i en 2 ton tung gammal jänk ska de sitta ett tungt stort klumpt gjutjärnsblock wink


utväxlingen i min har jag inte en aning om bilen har gått på strippen med 1200hk (ägaren innan mig) och 100% låst axel har dock bara 295er bak på den för tillfället men tänkte slänga på 315 framöver

ska inte va behagligt o köra en jänk från 76 heller tongue

har en bekant som har en 454 liggande helt komplett för 5000kr men problemet är att motorn har frusit så blocket har spruckit i en kylkanal. går det svetsa ett motorblock ? håller det för de ? riktigt bra pris för den motorn annars smile

Folk har kört snabbt och med mer hästar än 1200hk på smalare än 295or wink
Kolla 10.5 outlaw. En klass i USA som är i min åsikt den grymmaste klassen inom dragracing någonsin.
Du ska köra så snabbt som möjligt på 10.5 breda däck (tror dom får vara bredare men anläggningsytan får inte vara bredare än 10.5", typ 275).
Dom kör helt seriöst sjuka tider med de smala däcken!
Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=DLQuXzQYQr0
Ett tips, kolla 4:13 wink

Senast redigerat av Thunderbird88 (18 december 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
volvonisse440 yrkeschaufför
18 december 2011 · 709 Inlägg

förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Rinnegan Malleus Malificarum
18 december 2011 · 2 401 Inlägg

JapMax skrev:
Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Dock så betyder det inte att de är lätta eller billiga att arbeta med.
Om de vore det, så tror du inte att fler skulle hålla på med dem?

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

För att få ut 500hk ur en 350 smallblock är inte det lättaste att göra på en budget såvidare inte man kör stroker eller dylikt. 500hk ur en 350 är ändå närmare 100hk/liter.
För det andra så blir den så äckligt rapp och elak att den kommer att vara irriterande att köra i trafik.
För det tredje så måste det ha varit en rejält förstärkt TH700 då de håller inte för vidare mycket över 370hk/480nm.

Thunderbird88 skrev:
Folk har kört snabbt och med mer hästar än 1200hk på smalare än 295or wink
Kolla 10.5 outlaw. En klass i USA som är i min åsikt den grymmaste klassen inom dragracing någonsin.
Du ska köra så snabbt som möjligt på 10.5 breda däck (tror dom får vara bredare men anläggningsytan får inte vara bredare än 10.5", typ 275).
Dom kör helt seriöst sjuka tider med de smala däcken!
Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=DLQuXzQYQr0
Ett tips, kolla 4:13 wink

Ett tips är ju att kolla in Dan Millen och hans gamla åk.
6.66 @ 215mph på 10.5" däck.

http://www.youtube.com/watch?v=r3tZws35CHg

Senast redigerat av Rinnegan (18 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 december 2011 · 4 529 Inlägg

kollat en hel del på såna där filmer o man blir sjukt imponerad
har inte tänkt köra nåt på strippen med min bil direkt utan lite på gata o köra ifrån alla häfta volvos (värdens bästa bilar ? wink ) sen bara ha att åka med lite då och då för skojs skull. så inget seriöst race med bilen fast den e byggd för det.
ska försöka ha bilen så den ser ut så orginal som möjligt förutom däcken då de ska va brett ^^
men under huven ska det se annorlunda ut wink kommer slänga upp en projekt tråd om bilen om några dagar när jag hunnit göra lite mer med den

volvonisse440 yrkeschaufför
18 december 2011 · 709 Inlägg

Rinnegan skrev:

JapMax skrev:
Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Dock så betyder det inte att de är lätta eller billiga att arbeta med.
Om de vore det, så tror du inte att fler skulle hålla på med dem?

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

För att få ut 500hk ur en 350 smallblock är inte det lättaste att göra på en budget såvidare inte man kör stroker eller dylikt. 500hk ur en 350 är ändå närmare 100hk/liter.
För det andra så blir den så äckligt rapp och elak att den kommer att vara irriterande att köra i trafik.
För det tredje så måste det ha varit en rejält förstärkt TH700 då de håller inte för vidare mycket över 370hk/480nm.

Thunderbird88 skrev:
Folk har kört snabbt och med mer hästar än 1200hk på smalare än 295or wink
Kolla 10.5 outlaw. En klass i USA som är i min åsikt den grymmaste klassen inom dragracing någonsin.
Du ska köra så snabbt som möjligt på 10.5 breda däck (tror dom får vara bredare men anläggningsytan får inte vara bredare än 10.5", typ 275).
Dom kör helt seriöst sjuka tider med de smala däcken!
Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=DLQuXzQYQr0
Ett tips, kolla 4:13 wink

Ett tips är ju att kolla in Dan Millen och hans gamla åk.
6.66 @ 215mph på 10.5" däck.

http://www.youtube.com/watch?v=r3tZws35CHg

Du behöver inte försöka lära mig om v8,, för det första så kommer han inte vara äckligt rapp, det beror alldelens  på vad du väljer för tubin till kärran, sen va iaf mitt block oiriginal men allt innehåll var utbytt, och insuget var ett portat edelbrock för 250 hk 150hk lustgas kit, 4 ports holley gasare, men då kostade den inte 15-20k heller. och jag sa inte att 700 lådan skulle vara original, min 350 låda låda jag hade på bilen hade andra kuggar och extra kyl kanaler,separat oljekylning, förstärkta fästen, listan görs lång.
sen är väl smaken som baken endel gillar starka trötta BB medans jag gillar starka, pigga.

Senast redigerat av volvonisse440 (18 december 2011)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
saab_sonett Handledare
18 december 2011 · 1 481 Inlägg

Rinnegan skrev:

JapMax skrev:
Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Dock så betyder det inte att de är lätta eller billiga att arbeta med.
Om de vore det, så tror du inte att fler skulle hålla på med dem?

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

För att få ut 500hk ur en 350 smallblock är inte det lättaste att göra på en budget såvidare inte man kör stroker eller dylikt. 500hk ur en 350 är ändå närmare 100hk/liter.
För det andra så blir den så äckligt rapp och elak att den kommer att vara irriterande att köra i trafik.
För det tredje så måste det ha varit en rejält förstärkt TH700 då de håller inte för vidare mycket över 370hk/480nm
.

Thunderbird88 skrev:
Folk har kört snabbt och med mer hästar än 1200hk på smalare än 295or wink
Kolla 10.5 outlaw. En klass i USA som är i min åsikt den grymmaste klassen inom dragracing någonsin.
Du ska köra så snabbt som möjligt på 10.5 breda däck (tror dom får vara bredare men anläggningsytan får inte vara bredare än 10.5", typ 275).
Dom kör helt seriöst sjuka tider med de smala däcken!
Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=DLQuXzQYQr0
Ett tips, kolla 4:13 wink

Ett tips är ju att kolla in Dan Millen och hans gamla åk.
6.66 @ 215mph på 10.5" däck.

http://www.youtube.com/watch?v=r3tZws35CHg

Camaron i filmen jag la upp är väldigt snäll att köra på gatan. Kompressormatad 383:a på ca 600hk. Man kan smyga med den som vilken familjebil som helst. Det sitter en uppgraderad TH350 i den och 10-bultad diffbromsad bakaxel. Detta ekipage har gått 5-6 säsonger på strippen i detta utförande. 7-8 tävlingar varje år.
Det blir ganska många starter totalt. Inga som helst problem med att något rasat. Växellådan är inte ens öppnad på dessa år. Och den är modifierad av ägaren själv. Ingen dyr specialist.

Germax
18 december 2011 · 12 086 Inlägg

Glesmark skrev:

JapMax skrev:

Rinnegan skrev:

Nybergrobin skrev:
Men hur gör man för att förhindra ras då? jag trodde att aluminium mot aluminium betydde ras :S Kör man med någon annan typ av metall i kolvarna eller?

Nej det kör givetvis med stålfoder. Aluminium mot aluminium är ju som sagt inte så bra, nej.

Orsaken de använder stålfoder är att det är otroligt mycket billigare än nikasil beläggning, samt att det blir lättare att arbeta med. De kör även med hypereutectiska kolvar.


EDIT- var lite otydlig förut, ursäkta, fick tämligen lite med sömn igår så man fick hjärnsläpp.

Jag är inte helt säker men Bmw V8 med nikasilblock har ytbehandlade cylinderväggar, alusilblocken är i en legering som klarar värmen, dessa har ingen ytbehandling vad jag förstått.

Är inte heller säker på hur du menar men båda blocken från bmw är av alu med legering endast i cylinderloppen, som t.ex en crosscylinder, också helt i alu men med legering i loppet.
Bmw bytte ut legeringen från nikasil på tidiga 98 i sina v8 mot nån annan legering, nikasil kanske inte höll måttet eller nått?

Nikasil betyder att de lagt på en yta av nickellegering i cylinderloppen.
Alusil togs fram för den amerikanska marknaden då nicklet bröts ner av deras lågkvalitativa bränsle.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 december 2011 · 3 929 Inlägg

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

Jag håller med dig.
Jag är en smallblock människa. Älskar höga effekter ur små sug v8or!
T-birden far har (den lila här på sidan) har 308hk på bakhjulen ur en 347 och den är äckligt rapp. Väldigt svår att köra och bör inte ens köras i trafik känns det som big_smile Medans Cobran med 580hk på bakhjulen ur en liten 281" med kompressor är lättare än min farmor och farfars Polo att köra (jag överdriver inte). Den är löjligt lätt att köra.

I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!


Men ska du trimma en bil så är bigblock billigast och då 454an är nog den billigaste av dom alla.
Vill du ha en elak bil, kör smallblock wink

Rinnegan: Tipsar dig om att se denna wink http://www.youtube.com/watch?v=19w-iZuPcEE  Går att använda på gatan!

Senast redigerat av Thunderbird88 (18 december 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
volvonisse440 yrkeschaufför
18 december 2011 · 709 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

Jag håller med dig.
Jag är en smallblock människa. Älskar höga effekter ur små sug v8or!
T-birden far har (den lila här på sidan) har 308hk på bakhjulen ur en 347 och den är äckligt rapp. Väldigt svår att köra och bör inte ens köras i trafik känns det som big_smile Medans Cobran med 580hk på bakhjulen ur en liten 281" med kompressor är lättare än min farmor och farfars Polo att köra (jag överdriver inte). Den är löjligt lätt att köra.

I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!


Men ska du trimma en bil så är bigblock billigast och då 454an är nog den billigaste av dom alla.
Vill du ha en elak bil, kör smallblock wink

Rinnegan: Tipsar dig om att se denna wink http://www.youtube.com/watch?v=19w-iZuPcEE  Går att använda på gatan!

eller hur big_smile  kanske dom skönaste motorerna som är vassa skrikiga och ruggigt häftiga, smallblock ftw, tror att folk snöar in på att en bb är en stor motor och går därmed bättre:P fel fel fel.
jag har föresten nån bild på 350 blocket jag hade i el caminon väldigt diskret byggd tongue

ps: sen är ju smallblockarna i en vättig prisklass att bygga om man gämför med bb

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2011 · 7 232 Inlägg

volvonisse440 skrev:

Thunderbird88 skrev:

volvonisse440 skrev:
förstår inte riktigt varför alla är ute efter BB ?? det är väl rätt ballt men onödig kostnad om du ska ha 500 hk.
skulle skarpt rekomendera ett 350 block smile min 350 jag hade i el caminon va bänkad på 490 hk, och gick förbannat bra, och rapp som bara den, skulle haft en 700 låda och en annan utväxling bara tongue

Jag håller med dig.
Jag är en smallblock människa. Älskar höga effekter ur små sug v8or!
T-birden far har (den lila här på sidan) har 308hk på bakhjulen ur en 347 och den är äckligt rapp. Väldigt svår att köra och bör inte ens köras i trafik känns det som big_smile Medans Cobran med 580hk på bakhjulen ur en liten 281" med kompressor är lättare än min farmor och farfars Polo att köra (jag överdriver inte). Den är löjligt lätt att köra.

I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!


Men ska du trimma en bil så är bigblock billigast och då 454an är nog den billigaste av dom alla.
Vill du ha en elak bil, kör smallblock wink

Rinnegan: Tipsar dig om att se denna wink http://www.youtube.com/watch?v=19w-iZuPcEE  Går att använda på gatan!

eller hur big_smile  kanske dom skönaste motorerna som är vassa skrikiga och ruggigt häftiga, smallblock ftw, tror att folk snöar in på att en bb är en stor motor och går därmed bättre:P fel fel fel.
jag har föresten nån bild på 350 blocket jag hade i el caminon väldigt diskret byggd tongue

ps: sen är ju smallblockarna i en vättig prisklass att bygga om man gämför med bb

stor motor = mer potential ... mer soppa får plats, mer som kan smälla = mer effekt så enkelt är det.

Man kan jämnföra överladd med att öka volymen nästan ... det enda du gör är att pressa in mer bränsle (luft) in i en liten cylinder ... med mer volym behöver du aldrig pressa, det får plats ändå.

men visst en 350 är billigare att hålla på med smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
volvonisse440 yrkeschaufför
18 december 2011 · 709 Inlägg

CHEEVA skrev:

volvonisse440 skrev:

Thunderbird88 skrev:

Jag håller med dig.
Jag är en smallblock människa. Älskar höga effekter ur små sug v8or!
T-birden far har (den lila här på sidan) har 308hk på bakhjulen ur en 347 och den är äckligt rapp. Väldigt svår att köra och bör inte ens köras i trafik känns det som big_smile Medans Cobran med 580hk på bakhjulen ur en liten 281" med kompressor är lättare än min farmor och farfars Polo att köra (jag överdriver inte). Den är löjligt lätt att köra.

I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!


Men ska du trimma en bil så är bigblock billigast och då 454an är nog den billigaste av dom alla.
Vill du ha en elak bil, kör smallblock wink

Rinnegan: Tipsar dig om att se denna wink http://www.youtube.com/watch?v=19w-iZuPcEE  Går att använda på gatan!

eller hur big_smile  kanske dom skönaste motorerna som är vassa skrikiga och ruggigt häftiga, smallblock ftw, tror att folk snöar in på att en bb är en stor motor och går därmed bättre:P fel fel fel.
jag har föresten nån bild på 350 blocket jag hade i el caminon väldigt diskret byggd tongue

ps: sen är ju smallblockarna i en vättig prisklass att bygga om man gämför med bb

stor motor = mer potential ... mer soppa får plats, mer som kan smälla = mer effekt så enkelt är det.

Man kan jämnföra överladd med att öka volymen nästan ... det enda du gör är att pressa in mer bränsle (luft) in i en liten cylinder ... med mer volym behöver du aldrig pressa, det får plats ändå.

men visst en 350 är billigare att hålla på med smile

jo men varför JAG gillar 350 blocken är att dom har ett helt annat betende från botten tongue sen att BB har en högre potential det är ju bara sant , men diskutionen för stort eller litet block kan nog fortsätta i evigheter.

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

volvonisse440 skrev:
Du behöver inte försöka lära mig om v8,, för det första så kommer han inte vara äckligt rapp, det beror alldelens  på vad du väljer för tubin till kärran, sen va iaf mitt block oiriginal men allt innehåll var utbytt, och insuget var ett portat edelbrock för 250 hk 150hk lustgas kit, 4 ports holley gasare, men då kostade den inte 15-20k heller. och jag sa inte att 700 lådan skulle vara original, min 350 låda låda jag hade på bilen hade andra kuggar och extra kyl kanaler,separat oljekylning, förstärkta fästen, listan görs lång.
sen är väl smaken som baken endel gillar starka trötta BB medans jag gillar starka, pigga.

Rapp som i att gasresponsen är brutal.
Jag kör med 600hk Buick bigblock, och det behövs bara att jag andas på gasen så vrider sig hela bilfan tvärs över gatan.
Sen så kan jag väl inte påstå att bigblocks är trötta.

Vad körde du för kompression?
Vad för Edelbrock insug, RPM/Performer eller dylikt?
Hur mycket flödade topparna/förgasarna?
Om du har en 500hk smallblock och den inte är rapp, så är det nog inte direkt 500hk i den.

saab_sonett skrev:
Camaron i filmen jag la upp är väldigt snäll att köra på gatan. Kompressormatad 383:a på ca 600hk. Man kan smyga med den som vilken familjebil som helst. Det sitter en uppgraderad TH350 i den och 10-bultad diffbromsad bakaxel. Detta ekipage har gått 5-6 säsonger på strippen i detta utförande. 7-8 tävlingar varje år.
Det blir ganska många starter totalt. Inga som helst problem med att något rasat. Växellådan är inte ens öppnad på dessa år. Och den är modifierad av ägaren själv. Ingen dyr specialist.

Det går verkligen inte att smyga med en kompressorbil om du lirar med roots-typen just för att du får en ganska rejäl kompressor-surge när du klämmer ut lite mer laddtryck ur den.

Sen så om du ska modifiera en växellåda för att få den att hålla, så måste du veta vad du gör. Om du inte är säker på det, så får du dra iväg den till någon som kan, och det blir oftast dyrt.

EDIT- Såg just videon och jag vill gärna se bänk-papper på 600hk på den.
Verkar inte ladda något/lira med någon overdrive.

Detta är vad jag menar med kompressor-surge.





Thunderbird88 skrev:
I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!

Då skulle du ha gilla Pro Stock Truck serien som vi plockade våran race-motor ifrån.

358cui, 985hk+ ur en SBP, en av endast 25 byggda av Richard Maskin och satt i JEG's Pro Stock Truck.
Körd i ett antal säsonger, isärplockad endast en gång, såg ut som ny när vi servade den.

Vet också att Dan Millen's bil går att köra på gatan. smile

Senast redigerat av Rinnegan (19 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2011 · 3 929 Inlägg

Rinnegan skrev:
Då skulle du ha gilla Pro Stock Truck serien som vi plockade våran race-motor ifrån.

358cui, 985hk+ ur en SBP, en av endast 25 byggda av Richard Maskin och satt i JEG's Pro Stock Truck.
Körd i ett antal säsonger, isärplockad endast en gång, såg ut som ny när vi servade den.

Vet också att Dan Millen's bil går att köra på gatan. smile

Fyfan ... Helt sjukt coolt!
Det är motorer!
Gamla NASCAR motorer osv är väl inte så värst dyra? Vet du ungefär vad ni betalade för eran?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Fyfan ... Helt sjukt coolt!
Det är motorer!
Gamla NASCAR motorer osv är väl inte så värst dyra? Vet du ungefär vad ni betalade för eran?

Tja, ny så kostade motorn cirka 200k dollar att utveckla, tack vare att allting som sitter på den är i princip hybrid/experiment delar.

Köpte den samt race-chassiet till våran C/Altered för cirka 130kkr.

Senast redigerat av Rinnegan (19 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2011 · 3 929 Inlägg

Överblivna NASCAR motorer är billigt som fan alltså!
Far fick en prislapp på en begagnad en som gått ett halvt race för 50k eller vad det var.
Fan håller motorn för konstant fullgas i timmar så håller den för gatkörning big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Överblivna NASCAR motorer är billigt som fan alltså!
Far fick en prislapp på en begagnad en som gått ett halvt race för 50k eller vad det var.
Fan håller motorn för konstant fullgas i timmar så håller den för gatkörning big_smile

Jo det är sant, dock så var våran tagen från NHRA Pro Stock Truck serien, och inte NASCAR. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2011 · 3 929 Inlägg

Rinnegan skrev:

Thunderbird88 skrev:
Överblivna NASCAR motorer är billigt som fan alltså!
Far fick en prislapp på en begagnad en som gått ett halvt race för 50k eller vad det var.
Fan håller motorn för konstant fullgas i timmar så håller den för gatkörning big_smile

Jo det är sant, dock så var våran tagen från NHRA Pro Stock Truck serien, och inte NASCAR. wink

Den serien är nog lite värre med tanke på effekt uttaget ur eran motor.
Den som far fick pris på var en lite äldre med en liten bit under 800hk. Hur som helst, rätt sjuka effekter big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang