2790
Sök

DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 december 2012
#281
StlpMK skrev:
Vakuum mätare kan va bra om man börja mixtra me olika kammar smile

Funderade på det med, frågar är hur klockan tycker om att det är vakum?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 december 2012
#282
Bra tips på laddtrycksmätare:) en sån måste jag inhandla. Eller finns det några "vanliga" laddtrycksmätare som visar 3bar?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

040 RedLine
1 219 Inlägg
19 december 2012
#283
Man får ju mäta den minsta diametern, sedan om slangen är 8mm och i kopplingen 4 så är de okej jue. Om du har för grov ledning så blir tryckfallet över lagret för högt.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

681 Inlägg
20 december 2012
#284
marwin_of_sweden skrev:
Bra tips på laddtrycksmätare:) en sån måste jag inhandla. Eller finns det några "vanliga" laddtrycksmätare som visar 3bar?

Biltema sålde innan iaf dom tonade mätarna, dom gick till 3 bar :-)


47 Inlägg
28 december 2012
#285
riktigt smarta lösningar på allt smile har precis läst igenom hela tråden eftersom man kanske bygger motor snart, tack för god läsning (y)

Rörpulare (gänga och kröka, mitt yrke andras nöje)
4 Inlägg
1 januari 2013
#286
Grym tråd och bra jobbat! Fått många bra svar på frågor man haft!

cheva1987
4 januari 2013
#287
Hej snygg o bra guide måste ja säga:D en fråga bygger oxå 16v turbo. Men hur gjorde du me kamm rivningen? Rem spinnare osv:D grymt bygge btw:D

1 738 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#288
cheva1987 skrev:
Hej snygg o bra guide måste ja säga:D en fråga bygger oxå 16v turbo. Men hur gjorde du me kamm rivningen? Rem spinnare osv:D grymt bygge btw:D

Tackar big_smile Håller på med remmen nu så de kommer bilder o förklaringar inom kort wink


cheva1987
4 januari 2013
#289
Tackar ja har själv sprängt 25k gränsen på min motor:D tråk o lägga så mkt pengar på. Men i belönande får man jävligt roligt hehe:D

1 738 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#290
cheva1987 skrev:
Tackar ja har själv sprängt 25k gränsen på min motor:D tråk o lägga så mkt pengar på. Men i belönande får man jävligt roligt hehe:D

hehe ja jag har lyckats spendera 35k på min wink


cheva1987
8 januari 2013
#291
Tjena dalle hur går de me kammremen? har fått mina 16v grejer nu big_smile sen gjärna nån uppdate på hur de går big_smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 januari 2013
#292
Kamrem från opel diesel ska passa:) alt 16v marin:)


1 738 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#293
Tjenis pennis!!

Dags för att lösa kamremmen, o detta är efterlängtat av många vet jag wink Ska börja med att ge ett stort tack till ett par riktigt goda vänner som hjälpt mig med tips o delar, tusen tack Ronny Sundbäck och Robin Ludvigsson!!!!

Börjar med att förklara lite om dreven: Du ska alltså ha 3 kamdrev från en 16v motor eftersom remmen vi ska andvända är 24mm bred! Drev till 2 kammar o sista drevet till kammen för oljepump drivningen! Jag andvänder mig även av ett ståldrev från Sten Parner, rekomenderar att defenetivt kosta på sig ett sådant! Börja med att kolla över dina drev så det inte finns några skador som kan ha sönder remmen!

Kosta på dig en pinnbult M10 x 1.5! Ena sidan har 40mm gänga och den andra har 15mm gänga, det är viktigt att ni kapar så ni får 15mm gänga på ena sidan! Det är den delen som ska in i toppen sen, den ogängade delen ska vara 5mm mindre än spännarns bredd
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4a3959d29a01fb4996fb7856fac7dc23.jpg

I denna låda finns det "Heil-coil" och passande verktyg, kolla bild nedan hur en "Heil-coil" ser ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e2abab8a45e32ea215cb2410c96a7fe0.jpg

Detta är en Heil-coil, denna grej ska du nu operera in i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3eead1299d2abfe19c83d2e69153933f.jpg

Andvänder denna för att få en riktigt stabil bult i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8b4f71d89a2e30b70e6dc12effdd108b.jpg

I heil-coil lådan skickas det med rätt storlek på borr o även gängan för att få in din coil, så gör nu så att borra med 1mm större borr än hålet hela tiden tills du kommer upp i det borr måtet som skickas med i heil-coil lådan vilket jag har för mig var 10,4 som är slutborret! Gänga sedan hålet med gängtappen som skickades med i samma låda o det är färdigt att säta i din coil wink Lånade detta av en kompis som hade det på mekonomen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6b481ec2c41ffd67ad2ec949e75b37e6.jpg

Blås ur hålet och ös på med "Locktite" på coil gängan samt i hålet o skruva sedan in den med medskickande värktyg, dra ej in coilen mer när den är jämt med väggen på utsidan! Ös sedan på med "Locktite" igen fast på pinnbultens gänga o dra sedan in den i toppen! Ni kan dra in bulten så ni endast ser 1mm kvar av gängorna ungefär så är de perfekt draget wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e14f785d3131bf62eb77391ef440f07d.jpg

Här har ni spännaren jag andvänder mig av, den är från en Volkswagen Transporter disel 1.6 DT / Artnr på mekonomen: 16-55405
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-16c3f9d075e90195d168bd531420f5b7.jpg

Sedan behöver man bricka ut spännarn för att den ska hålla samma spår med dreven! Jag fick lägga 3 brickor mellan topp och spännare vilket vart ungefär 4.5 mm som brickades ut, fick ungefär 2mm springa framkant mellan rem o rulle och 1mm i bakkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a662d904cc072c8eed0ad3526d1e8d3e.jpg

För skojs skull kollade jag hur dreven låg emot varandra, om någon var längre ut osv! det skiljde 2 mm att alla skulle va i linje med varandra men inget som tur va påvärkade min rems bana
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c0fbc6ac5782a3cf822e3656b21c8181.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e2c494baaa5adf7080d92055460cbb82.jpg

Remmen är från en Opel Kadett E 1.6D / Årsmod: 84-87 / 147 rundkugg och 24mm bred
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f85311b636f58855176d418d47f17786.jpg

Spänn sedan remmen, du ska kunna vrida remmen ett kvartsvarv så är den perfekt! Jag spännde min något hårdare, jag kan vrida min 10min som på en klocka! Testa o snurra runt motorn FÖRHAND med spärrskaft och 24:a hylsa på veven o kolla så inget kuggar över innan du startar den! När bilen väl startat stäng av efter nån min o kolla så remmen är okej och den ligger bra på alla drev samt ligger bra i spännarn wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7dc01be7b882c505803e5db4e4d71acf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-393c1886ff7184d1fdee10ce77e4f327.jpg

Ha de gött!!!
Senast redigerat av DalleRacing (13 januari 2013)


1 738 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#294
Tack alla som uppskattar mitt jobb smile
Senast redigerat av DalleRacing (13 januari 2013)


577 Inlägg
13 januari 2013
#295
Vilket monster!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 738 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#296
risodlarn skrev:
Vilket monster!

får hoppas på de wink


1 278 Inlägg
13 januari 2013
#297
uppstart snart?

Street Knight

1 738 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#298
syabo skrev:
uppstart snart?

Säger inget jägarn wink


65 Inlägg
13 januari 2013
#299
Nu hänger inte jag med riktigt? Tror jag.

Hålet som du borrade upp och satte en Helicoil i. Är det original hålet där en automatisk spännare normalt sitter?
Eller är hålet till ett utav de 2 mindre Stödhjulen? som sitter i linje under dreven till kammarna?

1 738 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#300
Turbo_ManiaC skrev:
Nu hänger inte jag med riktigt? Tror jag.

Hålet som du borrade upp och satte en Helicoil i. Är det original hålet där en automatisk spännare normalt sitter?
Eller är hålet till ett utav de 2 mindre Stödhjulen? som sitter i linje under dreven till kammarna?

stämmer, det är orginal hålet till atomatiska spännarn! det andra hålet under kamdrev 2 är till ett glidhjul vilket jag inte andvänder mig av!
Senast redigerat av DalleRacing (13 januari 2013)



Sök